;
coinex

از لباس فضانوردی ماموریت آرتمیس چه می‌دانیم؟

از پروژه بازگشت به ماه ناسا، یا آرتمیس، هر روزه اخبار جدیدی منتشر میشود. اما از لباس فضانوردی ماموریت آرتمیس چه می‌دانیم؟ با ما همراه باشید.

طراحی یک لباس فضانوردی به هیچ وجه کار آسانی نیست، این را کریستین دیویس، مهندس لباس فضانوردی در مقر Johnson Space Center ناسا می‌گوید که در طراحی جدید ناسا، یعنی لباس‌های xEMU روی پوشش تحمل فشار کار می‌کند.

یک لباس فضانوردی مدرن متشکل از اجزای مختلفی است: نخست سیستم تحمل فشار (PGS) را داریم که همراه با کلاه ایمنی روی سر فضانورد قرار می‌گیرد و بعد به سیستم‌های پشتیبانی حیات می‌رسیم که درون نوعی کوله پشتی قرار گرفته‌اند و هوای قابل تنفس و دیگر نیازهای اساسی را هنگام فضانوردی برآورده می‌کنند.

از لباس فضانوردی ماموریت آرتمیس چه می‌دانیم؟

ناسا اخیرا به صحبت راجع به هزینه‌های پروژه آرتمیس پرداخت و گفت این ماموریت نیازمند سرمایه ۲۸ میلیارد دلاری طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میلادی خواهد بود. در این میان، ۵۱۸ میلیون دلار از بودجه صرف توسعه و ساخت xEMU خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

با توجه به تجارب پیشین ناسا در ساخت لباس فضانوردی برای ماموریت‌های آپولو و همینطور فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی، چنین رقمی واقعا زیاد است. البته که xEMU از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به لباس فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی می‌کنند دارد، اما شباهت‌ها میان لباس‌ جدید و لباس قدیمی، همین‌جا به پایان می‌رسد.

لباس ناسا به گونه‌ای طراحی شده که بتواند گستره وسیعی از دماهای مختلف را تحمل کند؛ از منفی ۱۵۷ درجه سلسیوس گرفته تا مثبت ۱۲۱ درجه زیر تابش مستقیم آفتاب.

لباس فضانوردی ماموریت آرتمیس

سیستم حمایت از حیات پرتابل (یا PLSS) لباس نیز به عنوان یک کوله‌ پشتی پوشیده می‌شود و ضمن حذف کربن دی‌اکسید و رطوبت، هوای قابل تنفس را در اختیار فضانوردان قرار می‌دهد. PLSS ضمنا قادر به تنظیم حرارت و فشار داخلی نیز هست و به صورت دائمی وضعیت لباس را پایش می‌کند تا مشکلات احتمالی خیلی زود شناسایی شوند.

یک نکته بسیار جذاب درباره لباس جدید، میزان سازگاری‌اش با نیازهای هر فضانورد به صورت جداگانه است. فضانوردان درون مرکز فضایی جانسون ناسا یک اسکن سه‌بعدی تمام‌بدن را پشت سر می‌گذارند که به کمک آن، حرکات احتمالی‌شان روی کره ماه و با جاذبه کمتر شبیه‌سازی می‌شود.

با مدل‌های به دست آمده، مهندسین می‌توانند اجزای مختلف لباس را دستکاری کنند تا فضانورد نه‌تنها احساس راحتی بیشتری داشته باشد، بلکه قادر به انجام فعالیت‌های گسترده‌تری باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص لباس فضانوردی ماموریت آرتمیس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر