;
coinex

کرونا دانمارکی چیست و چرا ممکن است همه گیر شود

پژوهشگران میگویند، گرچه موفقیت واکسن کرونا کمپانی فایرز ستودنی است اما این واکسن در قبال جهش دانمارکی ویروس بی تاثیر است. اما کرونا دانمارکی چیست ؟

موسسه سرم‌سازی دانمارک می‌گوید از پنج ماه پیش تاکنون گونه‌ای از ویروس کرونا که به مینک مربوط است در ۲۱۴ نفر شناسایی شده است.

دانشمندان تاکنون پنج گونه جهش یافته کرونا را شناسایی کرده‌اند که منشاء آنها مینک (از خانواده راسوها) بوده است. یکی از این پنج‌گونه در پنج مزرعه پرورش مینک در دانمارک دیده شده و دوازده نفر را هم مبتلا کرده است.

این موضوع اسباب نگرانی شده چون به نظر می‌رسد حداقل یک گونه جهش یافته به پادتن‌هایی که برای آزمایش کرونا به کار می‌روند کمتر جواب می‌دهد و این بالقوه می‌تواند واکسن کرونا را بی‌فایده کند.

کرونا دانمارکی چیست و چرا ممکن است همه گیر شود

بعد از اینکه دوازده مبتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا شناسایی شدند، دیروز نخست وزیر دانمارک دستور داد مزرعه‌های پرورش مینک در دانمارک تمام این پستانداران کوچک گوشتخوار (تقریبا هفده میلیون مینک) را معدوم کنند. معمولا مینک‌ها را با گاز مونواکسیدکربن می‌کشند.

پس از افزایش ابتلا به کرونای جدید دولت دانمارک از امروز مقررات قرنطینه را به مدت یک ماه در هفت ناحیه از ییلَن (جاتلند) شمالی اعمال کرده است.

کرونا دانمارکی چیست

در شرایطی که موفقیت واکسن کرونا این نوید را می داد که بحران کرونا به پایان برسد، اینبار دانشمندان هشدار می دهند که کووید19 دانمارکی که از راسوهای مزرعه ای دانمارک به انسان رسیده می تواند باعث بروز همه گیری جدیدی شود.

در واقع اگر کووید 19 دانمارکی همه گیر شود، تمامی تلاش ها در پروژه های ساخت واکسن کرونا بی ثمر خواهند شد و به نقطه اول بازخواهند گشت زیرا کووید 19 ووهان و کووید 19 دانمارکی تفاوت اساسی دارند.

ویروس کرونای دانمارکی با تغییرات بر روی پروتئین اسپایک ویروس، امکان نفوذ ویروس به بدن را بیشتر فراهم میکند و همزمان، قدرت آنتیبادیها در بدن انسان را در برابر ویروس کاهش میدهد.

یعنی واکسن فعلی در برابر آن کارایی ندارد و می تواند تلفات بیشتری به بار آورد. در حال حاضر 12 مبتلای قطعی و صدها مبتلای احتمالی به کرونای دانمارکی در این کشور وجود دارند. امیدواریم دانمارک موفق به کنترل کامل کووید 19 جدید شایع شده در این کشور گردد تا دنیا را با بحران جدیدی روبرو نکند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کرونا دانمارکی چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر