;
coinex

بهترین پادکست های فارسی ؛ فهرست جامع و به روز شده بهترین پادکست های ایرانی

امروز در تکراتو قصد داریم شما را بهترین پادکست های فارسی که در حوزه تولید محتوای صوتی فعال هستند آشنا کنیم. با ما در ادامه این گفتار همراه باشید.

روش‌ های تولید محتوا هر روز در حال تغییر هستند. حالا کمتر کسی حوصله خواندن متن‌های طولانی را دارد و به همین خاطر هم هست که رسانه‌های ارائه کننده ویدیو (مثل یوتیوب و آپارات) دائما در حال محبوب‌تر شدن هستند. اما ساخت ویدیو دردسرهای خاص خودش را دارد و از سوی دیگر تمام موضوعات نیز در قالب ویدیو قابل ارائه نیستند؛ اینجاست که یک مدیوم جدید به نام پادکست پا به میدان می‌گذارد.

پادکست نوعی فایل صوتی و  دیجیتال است که در فضای اینترنت منتشر می‌شود و کاربران می‌توانند آن را روی موبایل، تبلت و یا کامپیوتر خود دانلود کرده و گوش دهند. محبوبیت پادکست های فارسی روز به روز در حال افزایش بوده و شاهد استارت آپ‌های زیادی در این حوزه هستیم.

تولید پادکست می‌تواند یکی از بهترین ابزارها برای بازاریابی کسب و کار باشد. پادکست، رادیوی اینترنتی است که می تواند علاوه بر ارتقا سطح فرهنگ جامع در راستای فروش و بازاریابی هم به کار گرفته شود. اگر قصد آشنایی با بهترین پادکست های فارسی را دارید، در ادامه چند نمونه از آن‌ها با موضوعات مختلف به شما معرفی می شود.

بهترین پادکست های فارسی

اگر در این روزها که قرنطینه هستید، خواندنی‌ها را خوانده‌اید و دیدنی‌ها از جمله فیلم­ها و سریال­های جذاب را دیده‌اید و حوصله‌تان سر رفته، وقت این است که شنیدنی‌ها را بشنوید. تا اسم شنیدن به میان می‌آید، همه فکرشان به سمت آلبوم‌های موسیقی یا نهایتا رادیو می‌رود، درصورتی‌که چیزهای دیگری برای شنیدن هست که جذاب‌تر از تمام این‌ها هستند.

بهترین پادکست های فارسی
بهترین پادکست های فارسی

پادکست فارسی همان چیزی است که این روزها جان گرفته! پادکست‌هایی که به‌صورت دسته‌بندی‌شده تولید می‌شوند و نیازی نیست که کلی جلو یا عقب بروید تا بتوانید بخش مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. چون تمام پادکست از سرتاپا برای شما ساخته‌شده و باب دلتان است.

در این مقاله از تکراتو قرار است بهترین پادکست های فارسی را به شما معرفی کنیم. پادکست‌هایی که هر کدام از هر آن‌ها برای گروه خاصی از افراد ساخته‌شده‌اند. اما ابتدا، بهترین پادکست های فارسی در یک نگاه:

  • پادکست چنل بی
  • پادکست بی پلاس
  • پادکست رادیو مرز
  • پادکست کرن
  • پادکست پرگار بی بی سی
  • پادکست رادیو دیو
  • پادکست کلاف
  • پادکست رادیو عجایب
  • پادکست استرینگ کست
  • پادکست ساگا
  • ناوکست
  • پادکست چکش
  • رادیو دست نوشته ها
  • فردوسی خوانی
  • پادکست دایجست
  • رادیو گیگ
  • رادیو آفساید
  • پادکست آلبوم
  • رادیو بلاکچین

بیشتر بخوانید:

پادکست چنل بی

این پادکست فارسی که از جمله بهترین پادکست های فارسی است، اولین بار در سال 2015 اقدام به انتشار Podcast کرد. از آن پس هر سه هفته یک بار اپیزود جدیدی در سایت آنها منتشر می‌شود. در هر اپیزود گزارش بلند یک ماجرای واقعی که در یک رسانه معتبر انگلیسی منتشر شده به فارسی بیان می‌شود و کاربران می‌توانند به آن گوش دهند.

بهترین پادکست های فارسی
بهترین پادکست های فارسی

بر اساس آنچه در سایت چنل بی اعلام شده، از زمستان 1395 پادکست‌های آن با همکاری یک تیم سه نفره با نظارت علی بندری تولید می‌شود. از جمله مزیت‌های آن، داشتن یک سایت حرفه‌ای و خوب است که در آن مطالب تکمیلی در مورد هر داستان گذاشته می‌شود.

پادکست بی پلاس

بی پلاس نیز یکی دیگر از ساخته‌های علی بندری است و از جمله بهترین پادکست های فارسی به شمار می‌رود که در آن خلاصه کتاب‌های غیرداستانی به فارسی تعریف می‌شود.

بهترین پادکست های فارسی
بهترین پادکست های ایرانی

البته بر اساس آنچه سازندگان این پادکست فارسی در سایت خود نوشته‌اند، اپیزودهای آنها جایگزین کتاب‌خواندن نیستند، بلکه هدفشان آن است که خلاصه کتاب به شکلی بیان شود که کاربران علاقه‌مند به خواندن کتاب مربوطه شوند.

پادکست رادیو مرز یکی از بهترین پادکست های روانشناسی

رادیو مرز در مورد فاصله‌ها صحبت می‌کند. در واقع هر چیزی که باعث ایجاد فاصله میان آدم‌ها می‌شود، در  آن مورد اشاره قرار گرفته و درباره‌اش صحبت به میان می‌آید. مسئول رادیو مرز، مرضیه رسولی است و همان طور که گفته شد بیشتر به مسائلی می‌پردازد که موجب اختلاف آدم‌هاست و معمولا باعث جدا شدن دنیای آنها از یکدیگر می‌شود.

بهترین پادکست های ایرانی
بهترین پادکست های ایرانی

بیشتر بخوانید:

پادکست کرن یکی از بهترین پادکست های موسیقی ایرانی

پادکست فارسی کرن (Koron Podcast) یکی از حرفه‌ای‌ترین پادکست‌های حوزه موسیقی و یکی از بهترین پادکست های فارسی است و بردیا دوستی در هر اپیزود آن به بررسی و تحلیل یکی از قطعات موسیقی ایرانی می‌پردازد. معمولا اپیزودهای کرن کوتاه و حدود 20 دقیقه و شنیدن آنها لذت‌بخش است.

پادکست فارسی پرگار

اگر برنامه‌های شبکه بی بی سی فارسی را دنبال کرده باشید، قطعا با برنامه پرگار به میزبانی داریوش کریمی آشنا هستید. این برنامه معمولا با همراهی دو یا سه تن از متفکران یا محققان برجسته معاصر روی آنتن میرود. مباحث آن نیز حوزه مهمی از فلسفه، تاریخ، مذهب، دین، سیاست و اجتماع را دربرمیگیرد.

بهترین پادکست های ایرانی
بهترین پادکست های ایرانی

برای شخص من پرگار بی بی سی یک برنامه جذاب و محلی برای یادگیری بیشتر است. اما بعضا وقت نمیشود برنامه را دنبال کنم. چه میشود کرد؟

خب، آن دسته از افرادی هم که فرصت تماشای برنامه‌های آن را ندارند، می‌توانند به پادکست‌های آن گوش دهند. خوشبختانه تیم پرگار، پادکست کامل هر برنامه را در قالب پادکست ارائه میدهد.

پادکست رادیو دیو

رادیو دیو نوعی مجله شنیداری در حوزه فرهنگ و هنر و از بهترین پادکست های فارسی است که در هر اپیزود از آن بر اساس تمی مشخص موسیقی و ادبیات در کنار هم به کار رفته و به کاربران ارائه می‌گردد. افرادی که به فرهنگ و هنر ایران و جهان علاقه دارند، رادیو دیو را از دست ندهند.

بیشتر بخوانید:

رادیو عجایب

در پادکست فارسی رادیو عجایب، داستان‌هایی را می‌شنوید که باورشان غیرممکن است. داستان هتلی که از هر چند نفری که در آن اقامت داشته‌اند یک نفرشان خودش یا دیگری را کشته، یا داستان اینکه جادو و جادوگری از کجا شروع شده. در کل، رادیو عجایب برای کسانی ساخته‌شده که دوست دارند داستان‌های متفاوت ولی واقعی را بشنوند.

پادکست کلاف

روایت‌های واقعی همیشه به همین سادگی که ما فکر می‌کنیم نیستند! گاهی روایت‌های واقعی از زندگی آدم‌ها به‌اندازه‌ای پیچیده می‌شوند که به شکل یک کلاف سردرگم در می‌آیند. کلافی که کمتر کسی می‌تواند سر آن را پیدا کند. داستان‌های و شایعاتی که با روایت واقعی ترکیب می‌شوند و دست‌به‌دست می‌چرخند هم، نقش کمی در این پیچیده شدن ندارند.

بهترین پادکست های ایرانی
بهترین پادکست های ایرانی

پادکست فارسی کلاف، یکی از پادکست‌های جذابی است که این پیچیدگی را باز می‌کند و واقعیت ماجرا به شما نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال اگر برایتان جذاب است که بدانید مونالیزای معروف کیست، پادکست کلاف کمکتان می‌کند.

پادکست استرینگ کست

آیا بابانوئل واقعیت دارد؟ آیا کریسپر می‌تواند به تمامی پرسش‌های ما، انسان‌ها پاسخ بدهد؟ و آیا اختاپوس‌ها از ما انسان‌ها هوش بیشتری دارند؟ پاسخ تمامی این سوالات و بسیاری از سوالات علمی دیگر را می‌توانید در پادکست استرینگ کست یا StringCast پیدا کنید. در واقع، استرینگ کست در هر اپیزود خود به موضوعی علمی می‌پردازد و سعی دارد تا پاسخی برای چالش‌های موجود در آن ارائه کند.

بیشتر بخوانید:

پادکست ساگا

پادکستی که در آن افسانه‌ها و اسطوره‌های سرزمینهای دور را به زبان امروز می شنوید. داستانهایی که ممکن است بعضی‌هایشان را بشناسید و دوست دارید بیشتر با آنها آشنا شوید و ممکن است بعضی داستان‌ها را برای اولین بار بشنوید. اپیزودهای پادکست ساگا عناوینی مثل اساطیر یونان، اساطیر مصر، اساطیر هند و … دارند.

بهترین پادکست های ایرانی
بهترین پادکست های ایرانی

ناوکست

در هر قسمت پادکست ناوکست به موضوعی که شناخت ما را از خود و اتفاقات اطرافمان گسترش دهد می‌پردازد. فصل اول ناوکست به صورت پیوسته از کتاب انسان خردمند نوشته یووال هراری نقل می‌شود.

پادکست چکش

این پادکست درباره اتفاقاتی است که در عرصه هنر دنیا رخ داده و به طور متمرکز، اتفاقاتی که به شکلی یا به دادگاه کشیده شده یا قانونگذاری خاصی را رقم زده یا سیاستمدارها را درگیر کرده است.

مسائلی که یک سیستمی را برهم زده و سیستم جدیدی را جایگزین کرده است. اتفاقاتی که از نظر صنم حقیقی که تحصیل‌کرده حقوق است جذاب هستند.

بیشتر بخوانید:

پادکست پاراگراف

اپیزودهای پادکست پاراگراف درباره حکومت‌ها، اشخاص و دوره‌هایی خاص از تاریخ هستند. عناوین اپیزودهای آن شامل تمدن دره سند، انقلاب کشاورزی، اسکندر مقدونی، داستان روم و … است.

هلی تاک

چه شد که مایکروسافت به اینجا رسید و تا این اندازه پیشرفت کرد؟ یا چه چیزی پشت پرده شرکت خودروسازی تسلا وجود دارد که آن را در جهان بی‌همتا کرده؟ اگر می‌خواهید سر از کار افراد موفق در بیاورید و بدانید که چه راهی را رفته‌اند تا به اینجا رسیده‌اند، باید پای صحبت‌های آن‌ها بنشینید. پادکست فارسی هلی تاک، یکی از بهترین پادکست های فارسی است که راه و روش زندگی منجر به موفقیت را به شما آموزش می‌دهد.

بهترین پادکست های ایرانی

رادیو دستنوشته ها

مجموعه رادیو دستنوشته‌ها درباره تاریخ معاصر بر پایه تاریخ شفاهی، مصاحبه‌های اختصاصی و اسناد آرشیوی است. البته در میانه های قسمت های آن، قسمت هایی مرتبط با تاریخ موسیقی ایران در چهل سال گذشته نیز پیدا میشود. کیفیت همین قسمت های موسیقی در حدی هست که بتوانیم این پادکست را یکی از بهترین پادکست های موسیقی ایران بدانیم.

بیشتر بخوانید:

پادکست فردوسی خوانی

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که همواره دوست داشته‌اید به خواندن و مطالعه شاهنامه بپردازید و هیچ وقت موفق به این کار نشده‌اید، می‌توانید از اپیزودهای مختلف این پادکست فارسی استفاده کنید.

از جمله اپیزودهایی که در فردوسی خوانی آمده، مقدمه و داستان گیومرث، داستان هوشنگ و طهمورث و جمشید و داستان ضحاک و فریدون و کاوه هستند. همچنین داستان‌های دیگر شاهنامه از جمله رزم رستم و سهراب و همین طور رستم و اسفندیار را می‌توانید در آن گوش دهید.

پادکست دایجست

در دایجست به موضوعات بسیار متنوعی پرداخته می‌شود. از جمله موضوعاتی که در این پادکست فارسی مورد بررسی قرار می‌گیرد، تاریخ، سیاست و  موضوعات اجتماعی است.

در دایجست سعی شده تا موضوعات پیچیده به زبانی ساده و با کیفیتی بالا بیان شوند. از جمله برخی از اپیزودهای آن می‌توان به «چگونگی شکل گیری القاعده، طالبان و داعش»، «دنیای گیاهخواری»، «آنچه یک شهروند باید درباره بودجه کشور بداند» و موارد بسیار دیگر اشاره کرد.

پادکست رادیو گیگ

جادی میرمیرانی در رادیو گیگ جدیدترین و جذاب­ترین تکنولوژی‌های روز جهان را پوشش می‌دهد. البته همه رادیو گیگ درباره ساخته‌های دست بشر نیست، گاهی هم جادی در این پادکست فارسی گریزی به مسائل مربوط به جامعه می­زند و همین تنوع است که این پادکست را برای کسانی که حتی با تکنولوژی بیگانه هستند جذاب می‌کند.

بهترین پادکست های ایرانی

بیشتر بخوانید:

رادیو پرچم سفید

رادیو پرچم سفید به موضوع جنگ می‌پردازد و روایتی از داستان جنگ‌های ویرانگر دنیا را به دنبال‌کنندگان خود ارائه می‌کند. بر اساس آنچه گردانندگان این پادکست فارسی و مدیر آن احسان طریقت اعتقاد دارند، پرچم سفید نمادی برای درس گرفتن از جنگ است و به پایان دادن آنها امید دارد. از جمله اپیزودهایی که در آن ارائه شده می‌توان به «نبرد مسکو: ارتش‌ها بر می‌خیزند»، «پرل هاربر؛ از یک مکان تا یک اتفاق» و موارد دیگر اشاره کرد.

پادکست رادیو آفساید

در این پادکست فارسی به مسائل ورزشی و به خصوص فوتبال پرداخته می‌شود و در قالب صوتی توضیحاتی به علاقه‌مندان فوتبال و لیگ‌های کشورهای مختلف ارائه می‌شود.

برای امثال من که غرق در دنیای فوتبال هستند، بدون شک این پادکست یکی از جذاب ترین پادکست های فهرست است.

پادکست استرینگ کست

اگر علم برای شما جذاب است و می‌خواهید بدانید از آن سوی ابرها تا عمق دریاها و اقیانوس‌ها چه می‌گذرد، پادکست فارسی استرینگ‌کست همان چیزی است که دنبالش هستید. گویندگان این پادکست از دستاوردهای علمی جذاب و عجیب پرده برمی‌دارند. پس آماده‌ باشید که پس از شنیدن این پادکست فارسی، دنیای اطرافتان را جور دیگری ببینید.

بیشتر بخوانید:

رادیو بلاکچین

روزهای زیادی از زمانی که سکه اختراع شد می‌گذرد. امروزه هر کشوری واحد پولی خاص خودش را دارد و یکی از پایه‌های مهم مبادلات اقتصادی جهان، همین پول است؛ اما دنیای فناوری حتی پایش را به دنیای پول و تجارت هم باز کرده است. اگر علاقه‌مند هستید که درباره دنیای جذاب رمز ارزها بیشتر بدانید، پادکست فارسی رادیو بلاکچین را گوش کنید.

پادکست آلبوم

در این پادکست، هر بار یک آلبوم موسیقی انتخاب می‌شود و تک‌تک آهنگ‌های آن را می‌شنوید. نقد و بررسی که همراه با این شنیدن هست، باعث می‌شود که تمام حوادث جاری در آهنگ از جلوی چشمتان مانند یک فیلم سریع بگذرد و حس و حال خواننده را بهتر درک کنید.

بهترین پادکست های ایرانی

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بهترین پادکست های فارسی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر