;
coinex

جهش ویروس کرونا در مینک ها تهدیدی برای واکسن کرونا نیست

بررسی جدید نشان میدهد جهش ویروس کرونا در مینک ها تهدیدی برای واکسن تازه ساخته شده نیست،‌ اما معدوم سازی این جانوران الزامی است.

چندی پیش بود که اخباری مبنی به سویه ژنتیکی جدیدی از ویروس کرونا در دانمارک منتشر شد. این اخبار حکایت از این داشت که سویه جهش یافته ویروس کرونا در مینک ها، که جانورانی پرورشی و سود آور برای دانمارک هستند کشف شده است و عدم حساسیت آن به پادتن های رایج کرونا، نکرانی هایی را درباره گسترش آن به وجود آورد.

در همین ایام بود که خبر موفقیت واکسن کمپانی فایزر همگان را خوشحال کرده بود. در این میان اما دانشمندان نگران واکنش ویروس دانمارکی به کرونای جدید بودند. حال اخباری از آخرین بررسی ها در مورد ویروس کرونا دانمارکی منتشر شده است.

جهش ویروس کرونا در مینک ها تهدیدی برای واکسن کرونا نیست

اخبار جهش‌ها نخست‌وزیر دانمارک یعنی مته فردریکسن را بر آن داشت تا در تاریخ ۴ نوامبر اعلام کند قصد دارد برای آینده‌ی قابل پیش‌بینی صنعت پرورش مینک را تعطیل کند و حدود ۱۷ میلیون جانور را از بین ببرد.

این تصمیم موجب ایجاد بحث جدی در‌ این‌باره شد که آیا چنین عملی قانونی است. اما دانشمندان مراقب بودند که قبل از مشاهده‌ی داده‌ها، زنگ خطر را به صدا درنیاورند.

اکنون دانشمندانی که داده‌ها را بررسی کرده‌اند، می‌گویند جهش‌ها نگران‌کننده نیستند؛ زیرا شواهد کمی وجود دارد که جهش به ویروس کمک می‌کند تا در میان انسان‌ها آسان‌تر منتشر شود؛ یا اینکه موجب کشندگی بیشتر آن شود  و درمان‌ها و واکسن‌ها را به خطر بیندازند.

جهش ویروس کرونا در مینک ها

استرید آیورسن، ویروس‌شناس دانشگاه آکسفورد بریتانیا می‌گوید: «جهش‌های مرتبط با مینک که تاکنون شناسایی شده است، با انتشار سریع‌ ویروس یا با تغییر در مرگ‌و‌میر و بیماری‌زایی همراه نیستند.»

اما پژوهشگران می‌گویند با توجه ‌به شیوع سریع و کنترل‌نشده ویروس در راسوهای مینک‌ که از ماه جون، در بیش از ۲۰۰ مزرعه شناسایی شده است، این حیوانات به منبع بزرگی از ویروس تبدیل می‌شوند که به‌آسانی می‌توانند انسان‌ را آلوده کنند و به ‌این‌خاطر، احتمالا کشتن مینک‌ها لازم است.

آیورسن می‌گوید در مناطق دارای مزارع آلوده‌ی مینک، تعداد افراد مبتلا به کووید ۱۹ افزایش زیادی پیدا می‌کند. در دانمارک شمار مینک‌ها سه برابر تعداد انسان‌ها است. بر این ‌اساس، از بین ‌بردن مینک‌ها ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص جهش ویروس کرونا در مینک ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر