;
coinex

کرونای دانمارکی ؛ از کشتار میلیون ها راسو تا ابتلای 200 نفر در دانمارک!

احتمالا این روزها اخبار سویه ژنتیکی جدید ویروس کرونا را شنیده اید. اما این سویه جدید که در رسانه ها به کرونای دانمارکی یا کرونای مینکی معروف شده چیست؟

از زمان شیوع ویروس کرونا در ووهان چین، محققان این ویروس، عملکرد آن و سویه های ژنتیکی آنرا تحت نظر قرار دادند و به بررسی هر یک از فاکتورهای مذکور پرداختند.

زیر نظر گرفتن سویه های ژنتیکی ویروس برای این است که سویه غالب و جهش خطرناک شناخته شود. شناخت سویه غالب در ساخت و تولید واکسن موثر است. همانطور که احتمالا خبرها را دنبال میکنید تا به حال دو واکسن کرونا به مرحله تایید رسمی و تاثیر قطعی رسیده اند.

ابتدا و دقیقا پس از تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بود که واکسن کمپانی فایزر با قطعیت عملکرد 90 درصدی تایید شد. چندی پس از آن نیز خبر موفقیت و تاثیر نزدیک به 95 درصدی واکسن کمپانی مدرنا رسید.

در میانه ابراز خوشحالی و امیدواری ها از ساخت واکسن بود که خبر خرید 300 میلیون دوز از واکسن توسط اتحادیه اروپا نیز به گوشمان رسید. اما ناگهان کشف یک سویه جدید و خطرناک تر ویروس کرونا در دانمارک و در میان راسوهای پرورشی معروف به مینک، بسیاری از محققان را نگران کرد. اما کرونای دانمارکی یا کرونای مینکی چیست؟ و ویروس کرونا در جانوران چگونه عملکردی دارد؟

کرونای دانمارکی ؛ عملکرد کروناویروس در جانوران

کروناویروس‌ها یک خانواده بزرگ ویروس هستند. برخی کروناویروس‌ها باعث ایجاد بیماری هایی مانند سرماخوردگی در افراد شده و برخی دیگر باعث ایجاد بیماری در انواع خاصی از حیوانات مانند گاو، شتر و خفاش می شوند.

برخی از ویروس‌های خانواده کروناویروس‌ها، مانند کروناویروس‌های سگی و کروناویروس‌های گربه‌ای، فقط حیوانات را آلوده کرده و انسان‌ها را آلوده نمی‌کنند. 

کرونای دانمارکی
انواع ویروس کرونا

اما آیا ویروس کرونا در جانوران به انسان نیز منتقل میشود؟ برخی از انواع ویروس‌ کرونا در جانوران خانواده کروناویروس‌ها که حیوانات را آلوده می کنند، گاهی اوقات می توانند به انسان سرایت کنند و سپس بین مردم پخش شوند، اما این موارد نادر است.

سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) نمونه‌هایی از بیماری‌های ایجاد شده توسط کروناویروس هایی هستند که از حیوانات سرچشمه گرفته و در بین افراد گسترش یافته است.

این همان چیزی است که گمان می رود با این ویروس جدید رخ داده است و باعث شیوع فعلی کووید-19 شده است. با این حال، ما منبع دقیق این ویروس را نمی دانیم.

بیشتر بخوانید:

مقامات بهداشت و سلامت و همکاران شان در تلاش هستند تا منبع کووید-19 را شناسایی کنند. اولین عفونت‌ها به بازار حیوانات زنده مرتبط بودند، اما این ویروس اکنون از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. کروناویروسی که بیشتر شبیه ویروس مولد بیماری کووید-19 است، ویروسی است که باعث ایجاد بیماری سارس (SARS) می شود.

اما حال تمام پیشفرض ها درباره ویروس کرونا در جانوران و نحوه عملکرد ویروس کرونا در جانوران با شناسایی یک سویه ژنتیکی جدید از این ویروس در دانمارک و در مینک های پرورشی تغییر کرده است.

کرونای دانمارکی
ویروس کرونا در مینک

مینک جانوری از خانواده راسو هاست. تجارت مربوط به پوست مینک و ساخت خز از پوست مینک تجارت پرسودی در برخی کشورها از جمله دانمارک است.

گمان می‌رود که در ماه اپریل امسال در مزرعۀ در هلند دو تن پس از تماس با مینک به ویروس کرونا مبتلا شدند. اما گفته می‌شود که ویروس ابتدا از انسان به‌مینک سرایت کرده بود.

وزارت زراعت هلند در ماه اپریل اعلام کرد که هزاران مینک که در مزارع  نگهداری می‌شوند به‌خاطر جلوگیری از گسترش ویروس کرونا باید نابود شوند.

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا در دانمارک ؛ کرونای مینک چیست؟

ویروس کرونا هم مانند همه ویروس ها جهش های ژنتیکی زیادی را تجربه کرده است و الزاما این به معنای خطرناک تر شدن ویروس یا غیرقابل کنترل بودن ویروس نیست.

جهش های ژنتیکی معمولا تحت تاثیر شرایط کمی در ویروس اولیه تغییراتی ایجاد میکنند، اما نه در آن حد که به طور کلی عملکرد ویروس را متفاوت کنند.

کرونای دانمارکی
ویروس کرونای دانمارک

مسئله هنگامی خطرناک میشود که تغییرات در ویروس اولیه بسیار جدی باشد. در مورد کرونای مینکی یا کرونای دانمارکی مشکل اساسی در آنجاست که به نظر میرسد تغییر در پروتئین خاردار ویروس صورت گرفته است. این بخش از ویروس در حقیقت بخش اصلی ویروس در وابستگی به بدن میزبان است.

تقویت این پروتئین خاردار به معنای تقویت سرعت شیوع و حیات ویروس در بدن میزبان است و این میتواند نرخ و سرعت ابتلا و مرگ و میر را بیشتر و واکنش پادتن نسبت به ویروس را ضعیف کند. این موضوع در مورد ویروس کرونای مینکی نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

این موضعی است که نگرانی های زیادی را در مورد تاثیر یا عدم تاثیر واکسن جدید بر روی کرونای دانمارکی پدید آورده است. به گفته یکی از پژوهشگران برجسته هلندی این ویروس در ماه مه در یک مزرعه پروش مینک در هلند دیده شد و مینک‌های مبتلا معدوم شدند و به انسان سرایت نکرد.

بیشتر بخوانید:

کرونای مینک چیست و آیا کرونای دانمارکی تهدیدی برای واکسن جدید است؟

دانشمندان می‌گویند جهش یک ویروس امری طبیعی است و تعیین اینکه آیا چنین جهشی مانع از کارایی واکسن مبارزه با ویروس شود، مساله پیچیده‌ای به شمار می‌رود.

با این حال مقام‌های بهداشت و درمان دانمارک معتقدند که انتقال ویروس کرونا از طریق راسوها ممکن است تغییرات هرچند کوچکی در پادتن تولید شده در بدن انسان بگذارد و به این ترتیب اثر واکسن یا واکسن‌های در حال ساخت برای مبارزه با بیماری کووید-۱۹ را تحت تاثیر قرار دهد.

کرونای دانمارکی
ویروس کرونا در مینک

کاره مولباک، رئیس ستاد مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانمارک با هشدار نسبت به وقوع چنین اتفاقی گفت: «بدترین سناریو این است که ویروس این بار از دانمارک منتشر شود.»

وی با اشاره به پژوهش‌های دانشمندان تاکید کرد: «تحقیقات نشان می‌دهند که پادتن تولید شده برای واکنش به ویروس انتقال یافته از راسوها از پادتن‌های عادی کم‌اثر تر است و همین می‌تواند باعث ناکارایی واکسن‌های در حال ساخت برای مبارزه با کووید-۱۹ شود.»

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونای مینک چیست؟

کرونای دانمارکی در مزرعه‌های پرورش مینک در شش کشور دنیا شیوع پیدا کرده و جهش‌های آن باعث معدوم شدن حدود ۱۷ میلیون مینک پرورشی در دانمارک شده است.

پس از آنکه دانشمندان دانمارکی متوجه تغییری ژنتیکی در ویروس کرونا شدند که ممکن است تاثیر واکسن‌های در دست ساخت را کاهش دهد، مقررات قرنطینه در مناطقی از این کشورکه مزرعه‌های پرورش مینک دارند اعمال شده است.

کرونای دانمارکی
ویروس کرونا در مینک

بیش از ۲۰۰ نفر در دانمارک در اثر تماس با مینک، پستانداری کوچک و گوشت‌خوار از خانواده راسویان، به کرونای دانمارکی مبتلا شده‌اند. بریتانیا به دلیل نگرانی از شیوع این سویه جدید، ورود کلیه مسافران از دانمارک را بلافاصله ممنوع کرد.

سازمان بهداشت جهانی از بابت شیوع کرونای دانمارکی اظهار نگرانی کرده اما گفته برای شناختن تاثیر این جهش بر واکسن و درمان‌های آتی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

پروفسور ویم فن ‌در پوئل متخصص دامپزشکی در دانشگاه واخنینگن هلند میگوید بررسی یافته‌های ژنتیکی نشان می‌دهند اوایل ماه مه (اواسط اردیبهشت) یک مورد جهش‌یافته در یک مزرعه پرورش مینک در هلند شناسایی شده بود.

“ما یک ویروس را که در رمز ساخت پروتئین خاری‌شکل جهش مترادفی کرده بود، یکبار در یک مزرعه پرورش مینک در هلند دیدیم اما تمام مینک‌های آن مرزعه معدوم شدند.”

بیشتر بخوانید:

کرونای مینک چیست؟

ویروس کرونا در دانمارک هم مانند سایر کشورها در طول زمان جهش ژنتیکی می‌کند و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این جهش‌ها در دانمارک خطر بیشتری دارند.

دکتر ماریسا پیره همه‌گیرشناس موسسه تحقیقات سیراد فرانسه درباره کرونای دانمارکی می‌گوید این موضوع “نگران‌کننده” است اما هنوز تصور روشنی از آن نداریم: “هر بار که ویروسی از حیوانی به حیوان دیگر سرایت می‌کند، دچار تغییر می‌شود و اگر با نمونه‌ای که در انسان شیوع دارد فرق زیادی داشته باشد، ممکن است به این معنی باشد که هر واکسن یا درمانی که در آینده نزدیک تولید شود خیلی موثر نخواهد بود”.

کرونای دانمارکی
ویروس کرونای دانمارک

یک ویروس ابتدا از یک حیوان وحشی، احتمالا خفاش به یک میزبان واسط نامعلوم و از آن به انسان منتقل شد و همه‌گیری جهانی پیدا کرد. مینک‌هایی که به تعداد زیاد در مزرعه‌های پرورش مینک نگهداری می‌شوند، این ویروس را از کارگران آلوده گرفتند و در موارد اندکی ویروس دوباره از مینک به انسان منتقل شد و در این مسیر تغییر ژنتیکی پبدا کرد.

جهش ژنتیکی در بعضی از سویه‌های مربوط به مینک، در پروتئین خارمانند ویروس رخ داده است، همان نقطه هدف برخی واکسن‌های در دست ساخت.

دکتر پیِره به بی‌بی‌سی گفت: “اگر این جهش در همان پروتئینی باشد که سازندگان واکسن برای برانگیختن پاسخ ایمنی هدف گرفته‌اند، اگر سویه جدید ویروس از مینک دوباره به انسان منتقل شود، حتی با وجود واکسن، انسان آن را منتشر می‌کند و واکسن هم از آن پیشگیری نمی‌کند”.

بیشتر بخوانید:

واکنش ها به ویروس کرونای مینک چیست؟

سالانه بیش از ۵۰ میلیون مینک برای خزشان پرورش داده می‌شوند، بیشتر در چین، دانمارک، هلند و لهستان. شیوع کرونا در مزرعه‌های مینک در هلند، دانمارک، اسپانیا، سوئد، ایتالیا و آمریکا گزارش شده است و میلیون‌ها حیوان معدوم شده‌اند.

در واکنش به شیوع سویه مینکی ویروس کرونا در دانمارک؛ هلند ممنوعیت پرورش مینک را از سال ۲۰۲۴ به سال آینده جلو انداخت و فرانسه هم آن را از سال ۲۰۲۵ ممنوع کرد. در بریتانیا پرورش مینک برای خز ممنوع است.

کرونای دانمارکی
ویروس کرونای دانمارک

مینک هم مثل خویشاوندش راسوی اهلی، به ویروس‌های تنفسی مصون نیست و مثل انسان، طیف وسیعی از علائم بیماری را از خود نشان می‌دهد. در این حیوانات هم کرونا ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد یا مشکل جدی مثل عفونت ریه ایجاد کند.

کرونا از انسان به شماری دیگری از حیوانات وحشی هم منتقل شده اما به نظر می‌رسد مینک آسیب‌پذیرتر بوده است. نگهداری هزاران مینک در کنار هم در مرزعه‌های پرورش هم شرایط بسیار مناسبی را برای انتشار ویروس‌های تنفسی ایجاد می‌کند.

دانشمندان حدس می‌زنند کرونا در مینک از راه قطرک‌های حاوی ویروس، از غذا یا جای خواب یا از غبار حاوی فضولات منتقل می‌شود. کرونا از انسان به مینک منتقل شده ولی بررسی‌های ژنتیکی نشان می‌دهند در موارد اندکی کرونا در جهت عکس حرکت کرده و از مینک به انسان برگشته است.

پروفسور جوآن سانتینی از دانشگاه یوسی‌اِل لندن می‌گوید مینک “مخزن ویروس” شده‌ از این رو نظارت بر حیوانات وحشی و اهلی که احتمالا مستعد ابتلا به کرونا هستند لازم است:

“مورد مینک شدیدترین حالت ممکن است اما می‌تواند در جای دیگری هم در حال وقوع باشد و ما این را نمی‌دانیم پس چیزی است که باید بررسی کنیم. چیزی که می‌دانیم این است که مینک از انسان کرونا می‌گیرد و به آن آلوده می‌شود و کرونا بین خودشان پخش و دوباره به انسان منتقل می‌شود”.

کرونای دانمارکی
ویروس کرونای دانمارک

پژوهشگران دانمارکی مشغول تحقیق درباره ویروس کرونا در دانمارک هستند و یافته‌هایشان را در دسترس همگان گذاشته‌اند.

پروفسور سانتینی می‌گوید: “ما باید بفهیم این جهش‌های ژنتیکی کجا اتفاق ‌افتاده‌اند و چه تاثیری بر مسری بودن و بیماری‌زایی ویروس می‌گذارند چون اگر ویروس در حال تغییر باشد و بیماری‌زاتر شود و میزبان‌های بیشتری پبدا کند جدا ترسناک است ولی شاید هم اینطور نباشد، ما نمی‌دانیم”.

بعضی از دانشمندان خواستار محدودیت پرورش مینک هستند چون معتقدند به مقابله و ازسرگذراندن همه‌گیری کرونا لطمه می‌زند. سه دانشمند از دانمارک، چین و مالزی اخیرا در نامه‌ای به نشریه “دانش” نوشتند: “باید فورا پرورش مینک را زیر نظر گرفت و آن را محدود و هر جا ممکن است ممنوع کرد.”

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص عملکرد ویروس کرونا در مینک چیست؟ آیا کرونای دانمارکی تهدیدی برای واکسن تازه ساخته شده به شمار میرود؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

منبع: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر