;
coinex

واکسیناسیون کرونا در ایران چقدر طول می‌کشد؟

تایید نهایی دو واکسن کرونا و اخبار مربوط به سایر واکسن ها، این سوال را جدی تر میکند که واکسیناسیون کرونا در ایران چه زمانی انجام می‌شود؟

مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر این‌که تاکنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته است، گفت: «ما اگر بخواهیم قول واکسیناسیون جمعی را به مردم کشورمان بدهیم احتمالا مهرماه سال ۱۴۰۰ است.»

این درحالی است که پس از اعلام دو شرکت داروسازی فایزر و همچنین شرکت داروسازی مدرنا درباره دستیابی به دو واکسن با میزان ایمنی ۹۰ تا ۹۴/۵ درصد، بسیاری از کشورها خود را برای اجرای واکسیناسیون در سه ماه آینده آماده می‌کنند.

واکسیناسیون کرونا در ایران چقدر طول می‌کشد؟

پیشتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، دو هفته قبل اعلام کرده بود که تحقیقات سه گروه از ۱۲ گروهی که روی تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کردند را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردیم و تحقیقات دو گروه روی مدل‌های حیوانی تمام شده و از هفته‌های آینده روی مدل‌های انسانی آغاز می‌شود.

قانعی گفت که اگر فاز سوم انسانی واکسن‌ها در ایران از اردیبهشت‌ماه آغاز شود تا سه ماه بعد نیز درگیر آن خواهیم بود؛ بنابراین ما اگر بخواهیم قول واکسیناسیون جمعی را به مردم کشورمان بدهیم احتمالا مهرماه سال ۱۴۰۰ است.

واکسیناسیون کرونا در ایران

قانعی با بیان این‌که درصورتی که این واکسن‌ها  کد اخلاق هم بگیرند تا مجوزی از سازمان غذا و دارو اخذ نکنند به عنوان پیشرفت تلقی نمی‌شود، گفت که پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که سازمان غذا و دارو مجوز کار بالینی واکسن را صادر کند، هرچند کد اخلاق یکی از ضرورت‌های صدور چنین مجوزی است و اگر کمیته اخلاق کشوری کد و مجوزی ندهد سازمان غذا و دارو نیز مجوز کارآزمایی بالینی صادر نمی‌کند.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین درباره نحوه فراخوان و جذب داوطلب برای کارآزمایی بالینی انسانی واکسن، تاکید کرد که هنوز مجوزی برای مطالعه انسانی صادر نشده است؛ بنابراین برای فراخوان داوطلبان نیز حرکتی انجام نشده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص زمان واکسیناسیون کرونا در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر