;
coinex

آیا اپلیکیشن ماسک تردد بیماران کرونایی را رصد می‌کند؟

با وجود اظهار نظر وزیر کشور درباره رصد تردد بیماران کرونایی در دوران قرنطینه به وسیله اپلیکیشن ماسک، مدیر این برنامه این موضوع را تکذیب کرد.

اوایل دوران شیوع کرونا در ایران بود که جمعی از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف با کمک برخی دیگر نسبت به راه اندازی اپلیکیشن ماسک اقدام کردند.

هدف این اپلیکیشن مشخص کردن موقعیت جغرافیایی مبتلایان به کرونا و مناطق تردد ایشان بود تا از گسترش بیماری در سطح جامعه جلوگیری کند. اما با مرور زمان و با شکست چنین ایده ای در سطح جهانی، عملا کارایی اپلیکیشن ماسک نیز زیرسوال رفت.

از آن دوران تاکنون طراحان و مالکان اپلیکیشن کوشیدند با استفاده از تجربه های جهانی، قابلیت ها و امکانات دیگری برای این اپلیکیشن در نظر گرفتند.

آیا اپلیکیشن ماسک تردد بیماران کرونایی را رصد می‌کند؟

علی شریفی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شریف و مجری طرح سامانه‌ی ماسک، در توضیح دو موضوع متفاوت «ثبت ملاقات‌های میان مردم (Contact Tracing)» و «ردیابی بیماران در قرنطینه» اعلام کرد سخنان وزیر کشور به ردیابی بیماران کرونایی مربوط است که قرنطینه را نقض می‌کنند و به شناسایی محلات پرخطر ازنظر شیوع کرونا ارتباطی ندارد.

بیشتر بخوانید: واکسن ام آر ان ای (mRNA Vaccine) چیست؟

به‌گفته‌ی شریفی، متأسفانه ثابت شده اکثر افرادی که پاسخ آزمایش کرونای آن‌ها در مراکز درمانی مثبت می‌شود و تعهد خودقرنطینگی می‌دهند، قرنطینه را نقض می‌کنند و از خانه خارج می‌شوند و دیگران را در خطر ابتلا قرار می‌دهند.

آیا اپلیکیشن ماسک تردد بیماران کرونایی را رصد می‌کند؟

افزون‌براین، ضمانتی وجود ندارد که حتی درصورت اجبار دولت برای استفاده از اپلیکیشن ماسک، بیماران قرنطینه را نقض نکنند. شریفی در همین زمینه گفت:

اگر بیماری بخواهد قرنطینه را نقض کند، می‌تواند به‌راحتی گوشی خود را از خانه خارج نکند؛ اما خودش بیرون برود. پس نمی‌توان به عملکرد قابلیت Contact Tracing مطمئن بود.

از دو هفته پیش، اپلیکشن ماسک قابلیت دسترسی به موقعیت جغرافیایی کاربر را به‌دلیل نگرانی‌های ناشی از نقض حریم خصوصی حذف کرد. شریفی دراین‌باره گفت:

براساس مطالعاتی که در سطح دنیا انجام شده، متوجه شدیم Contact Tracing ازطریق بلوتوث اقدام مؤثری برای کنترل شیوع کرونا نیست.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تردد بیماران کرونایی در دوران قرنطینه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر