;
coinex

وام یک میلیون تومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

همزمان با اعلام طرح محدودیت های سراسری دو هفته ای، خبر بسته های حمایتی دولت نیز اعلام شد. اما وام یک میلیون تومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

دولت دوازدهم در کنترل بیماری کرونا آنقدرها هم که انتظار می‌رفت خوب کار نکرده است. کابینه حسن روحانی در آخرین روزهای استقرار خود و به ناچار برای کنترل پاندمی فراگیر اعلام محدودیت های سراسری دو هفته ای را لازم دانست.

در همین راستا و برای کمک به اقشار جامعه، دولت یک وام 1 میلیون تومانی برای برخی اقشار آسیب پذیر و کمک هزینه ماهانه 100 هزارتومانی را برای دوران محدودیت در نظر گرفته است.

اما سوال اساسی که مانند همه دوره های قرنطینه ایجاد شده است،‌ مربوط به چکونگی تخصیص این کمک های معیشتی به افراد است و اینکه چه افرادی برای دریافت آن واجد شرایط شناخته شده اند.

وام یک میلیون تومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

مبلغ کمک هزینه ۱۰۰ هزار تومان است که آذر ماه تا پایان سال به حساب برخی از واجدان شرایط واریز می شود و میزان وام یک میلیون تومان است که بازپرداخت آن در اقساط سی ماهه در نظر گرفته شده است.

اما این حمایت های مالی شامل حال تمام شهروندان ایرانی نمی شود. قرار است کمک هزینه بلاعوض به ۳۰ میلیون نفر پرداخت شود و واجدان شرایط دریافت وام هم ۱۰ میلیون نفر اعلام شده اند.

وام یک میلیون تومانی

این ۱۰۰ هزار تومان به کسانی که حقوق ثابت دارند داده نخواهد شد. بنابراین کارکنان دولت و شرکت ها در میان حدودا ۳۰ میلیون نفری که این کمک هزینه را دریافت می کنند، نیستند. رسانه های ایران می گویند مشخص نیست کارگرانی که بر اثر این تعطیلات کارگاه های آنها از سوی کارفرما تعطیل شده و حقوقی دریافت نمی کنند مشمول این کمک هزینه هستند یا نه.

به طور معمول دولت ایران زنان سرپرست خانوار، کارگران روزمزدی که درآمد ثابت ندارند و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را در زمره افراد مورد حمایت طرح های دولتی قرار می دهد اما مشخصات دریافت کنندگان این کمک به طور دقیق روشن نیست.

بیشتر بخوانید: واکسن ام آر ان ای (mRNA Vaccine) چیست؟

مشخصات دقیق واجدان شرایط دریافت وام یکی میلیونی اعلام نشده و رسانه های ایران هم می گویند توضیحات شفافی از سوی دولت در اختیار نیست اما مشخص است که این وام فقط به افراد فاقد درآمد ثابت تعلق خواهد گرفت و مثلا کارکنان دولت و شرکت و موسساتی که حقوق مشخصی دارند، نمی توانند این وام را دریافت کنند.

همچنین درآمد برخی از مشاغل بنابر ویژگی آنها ثابت نیست مثل دارندگان واحدهای تجاری و فروشگاه ها که پشتوانه مالی مناسب تری از نظر دولت دارند هم مشمول دریافت این وام نیستند.

وام یک میلیون تومانی

حسن روحانی میگوید این وام به افرادی که حقوق بگیر هستند هم داده نخواهد شد با این حساب احتمالا کارگران بخش خصوصی که حقوق بگیر ثابت بر اساس کارکرد روزانه محسوب می شوند اما ممکن است در جریان تعطیلی دو هفته ای مشاغل حقوقی دریافت نکنند، مجاز به دریافت این وام نیستند..

رسانه ها می گویند با توجه به اینکه افراد واجد شرایط ۱۰ میلیون نفر عنوان شده اند احتمالا این افراد فاقد شغل ثابت هستند که سرپرست خانوار محسوب می شوند و احتمالا تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص وام یک میلیون تومانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر