;
coinex

تاریخ تولد 99/9/9 ؛ هرآنچه باید درباره تاریخ تولد لاکچری بدانید!

احتمالا این روزها شما هم متوجه خبر ساز شدن تلاش های والدین برای تولد فرزندشان در تاریخ تولد 99/9/9 شده اید. با ما در بررسی تاریخ تولدهای لاکچری همراه شوید.

در سال‌‌های اخیر شاهد تلاش برخی خانواده‌‌ها برای به دنیا آمدن فرزندان‌‌شان در تاریخ‌‌های رُند هستیم؛ 88/8/8، 97/7/7، 98/8/8  تاریخ‌‌های رُندی بودند که برخی مادران باردار حاضر شدند به هر قیمتی، در آن روز، زایمان کنند تا شناسنامه فرزندان‌‌شان به تاریخی لاکچری مزین شود!

زن و شوهرهایی که میلیون‌‌ها تومان پول به بیمارستان خصوصی برای انجام جراحی سزارین داده‌‌اند تا تاریخ را برای تولد نوزاد خود به روش سزارین، رقم بزنند! حالا نیز تاریخ تولد 99/9/9 در پیش است و همزمان با شیوع کرونا، شلوغ شدن بیمارستانها برای انجام عمل جراحی؛ نگرانی مقامات بهداشتی کشور را برانگیخته است.

تاریخ تولد 99/9/9 احتمالا آخرین تاریخ تولد رند و تاریخ تولد لاکچری در قرن شمسی جاری است. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از والدین بکوشند به زور هم که شده تاریخ تولد فرزندشان را در این روز قرار دهند.

اولین بار با انتشار خبرهایی مبنی بر رزور اتاق عمل برای زایمان در تاریخ تولد 99/9/9 آن هم به قیمت چند صد میلیون تومانی، توجه همگان به این تاریخ و این موضوع جلب شد. انتشار یک توئییت به نقل از یک پرستار با این مضمون که خانواده ای برای تولد فرزندشان در ساعت 09:09 تاریخ تولد 99/9/9 نزدیک به 130 میلیون تومان برای رزرو اتاق عمل پرداخته اند.

در ادامه این گفتار قصد داریم به حواشی ایجاد شده در ارتباط با تاریخ تولد 99/9/9 و سایر تاریخ تولدهای لاکچری بپردازیم. این موضوع یعنی تلاش برای زایمان در یک تاریخ تولد رند سبب واکنش برخی مسئولین و نهادها به این موضوع شده است.

تلاش برای زایمان در یک تاریخ تولد رند چندان بی سابقه نیست، برای مثال تاریخ 88/8/8 نیز از جمله تاریخ تولدهای لاکچری و خاص محسوب میشود که در آن دوران سر و صدای زیادی به پا کرد.

تاریخ تولد 99/9/9 ؛ هرآنچه باید درباره تاریخ تولد لاکچری بدانید!

مادران باردار زیادی به انتظار نشسته‌اند تا فارغ از فرا رسیدن زمان مناسب زایمان، در تاریخ 9 آذر ۹۹ وضع حمل کنند، زایمانی که می‌تواند تهدید کننده سلامت و مرگ مادر یا جنین باشد.

بیشتر بخوانید:

به گفته کارشناسان دوران جنینی تاثیر بسزایی در سلامتی و یا بیماری نوزادان نارس دارد؛ به طور مثال  اگر نوزاد نارس و یا  کمتر از ۳۷ هفته به دنیا بیاید دچار مشکلات اعضای بدن مانند مغز، قلب، کبد، کلیه ، روان ، کاهش میزان تولید خون و کمبود مواد معدنی از جمله کلسیم و آهن می شود.

براساس نظر متخصصان، تکامل مغزی و ریوی جنین در هفته‌های آخر بارداری تکمیل می‌شود و تولد زود هنگام برابر است با مشکلات عارضه‌های قلبی، مغزی، ریوی و اختلال در یادگیری و امکان پیش فعالی و بر این اساس هیچ جهان امنی برای انسان در دوران جنینی بهتر و مناسب تر از رحم مادر نیست که برخی افراد با جلو انداختن یک زایمان باعث می شوند که سیستم بدن نوزادان آسیب ببیند.

تاریخ تولد 99/9/9

در هر ثانیه حدود چهار هزار سلول عصبی در بدن جنین شکل می گیرد که اگر زودهنگام متولد شود به سلامتی او آسیب وارد خواهد شد.

بزرگترین شاخص مرگ و میر در کودکان مربوط به سال اول تولد بوده و حدود ۸۰ درصد مربوط به ماه اول تولد است؛ اغلب مرگ و میرهای دوره نوزادی مربوط به نارسی است که اگر جلوی آن را بگیریم در کل مرگ مادر و کودک کاهش می یابد.

تولد دیر هنگام جنین نیز برای تولد در یک تاریخ مشخص می‌تواند دردسرساز و عامل تهدید سلامت مادر و جنین باشد، اما چه می‌شود که با وجود خطرات، مادران اجازه چنین جنایت بزرگی را به خود و نوزادشان می‌دهند، کارشناسان معتقد هستند این عمل ریشه در فقر فرهنگی دارد و باید با اطلاع‌ رسانی و آگاهی بخشی به جامعه از این فاجعه جلوگیری کرد.

براساس آخرین آمارها سالانه ۱۵ میلیون نوزاد نارس در جهان به دنیا می آیند که سهم کشورهای جهان سومی بیشتر از کشورهای پیشرفته جهان است.

طبق برخی گزارش ها ۱۱ سال قبل و در تاریخ ۸۸/۸/۸ برخی مادران در کشور اقدام به عمل جراحی سزارین زودهنگام برای تولد فرزندانشان در تاریخ رند کردند که  هشدارهای قضایی و وزارت بهداشت را در پی داشت و امسال نیز با جذابیت 9 آذر 99 تلاش برای تاریخ تولد 99/9/9 در حال تکرار است.

بیشتر بخوانید:

واکنش عضو شورای شهر به تاریخ تولدهای لاکچری

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر و رئیس انجمن علمی مامایی ایران، در مورد تولد زود هنگام نوزادان به دلیل تاریخ تولد لاکچری از جمله تاریخ تولد 99/9/9 هشدار داده و گفته “نمی‌توان صرفا برای یک عدد فرزندمان را زودتر به دنیا بیاوریم.”

خانم خداکرمی که رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران است گفته است تولد زودهنگام یک جنین ممکن است “به دستگاه گوارش، اعصاب و غیره صدمه بزند و مشکلاتی ایجاد کند.”

تاریخ تولد 99/9/9
تاریخ تولد 9 9 99

سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور، گفته است تمام نوزادانی که تاریخ 9 آذر 99 متولد شوند، اگر والدین‌شان “همان روز” برای دریافت شناسنامه به دفاتر ثبت‌احوال “مراجعه نکنند”، مشکلی برای صدور شناسنامه در این تاریخ برای آنها پیش نمی‌آید اما گفته این افراد تا ۱۵ روز فرصت دارند تا برای دریافت شناسنامه اقدام کنند و تاریخ شناسنامه نیز برای همان ۹۹/۰۹/۰۹ صادر می‌شود.

روز‌های ۱-۱-۹۱، ۲-۲-۹۲، ۳-۳-۹۳، ۴-۴-۹۴، ۵-۵-۹۵، ۶-۶-۹۶، ۷-۷-۹۷ و ۸-۸-۹۸ به ترتیب ایامی بودند که به گواهی اخبار منتشر شده درصد قابل توجهی از والدین برای زایمان نوزدانشان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

درست در روز “۱۳۸۸.۸.۸”، میزان تولد نوزاد‌ها نسبت به میانگین روز‌های قبل و بعد افزایش چشم گیری یافت. در همان سال تب تاریخ تولد لاکچری دهان به دهان میان برخی خانواده‌ها چرخید و پس از فراگیری این موضوع در سال‌های بعد، میزان زایمان‌های غیرطبیعی برای تولد نوزاد‌ها در روز‌های خاص، رفته رفته افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

تاریخ تولد رند و مصائب آن

در گذشته والدین برای اینکه فرزندشان زودتر یا دیرتر به مدرسه بروند، تاریخ صدور شناسنامه فرزندشان را کم و زیاد می‌کردند. سازمان ثبت احوال با صدور بخشنامه‌هایی مقررات صدور شناسنامه را محدود به روز تولد نوزاد کرد و بعضی از والدین چون نمی‌توانستند در تاریخی غیر از روز زایمان برای نوزادشان شناسنامه بگیرند، از سزارین استفاده می‌کردند تا در تاریخ دلخواه‌شان فرزندشان به دنیا بیاید.

اعظم السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصین زنان در مورد عوارض و عواقب تولد‌های تقویمی، می‌گوید: “اگر جنین را قبل از اتمام ۳۹ هفتگی و بدون دلیل خارج کنیم، برای جنین و مادر بسیار خطرناک است و باید توجه داشت که فقط جنین را به دلایل پزشکی مثل فشارخون بالا، مسمومیت بارداری، بیماری‌های قلبی و کلیوی، دیابت بارداری و مواردی که جان جنین در خطر است، زودتر خارج کرد. “

تاریخ تولد 99/9/9
تاریخ تولد 9 9 99

مریم کاشانیان متخصص زنان، عوارض تولد نوزاد پیش از زمان طبیعی را جبران ناپذیر می‌خواند و می‌گوید: ” چنین نوزادانی در آینده در معرض بیماری‌های آسم، اوتیسم و بیش‌فعالی قرار می‌گیرند؛ در نتیجه اینکه والدین تصور کنند نوزادشان زودتر به دنیا بیاید و در آینده مشکلی نخواهد داشت، کاملاً نادرست است؛ ضمن اینکه عوارض دیررسی وجود دارد که معلوم نیست چه زمانی ظاهر می‌شود. “

گرچه تاریخ تولد رند یک اتفاق رویایی برای خانواده‌ها به حساب می‌آید، اما یک روز شوم و خطرناک برای نوزاد است و عوارض ناشی از تولد زودهنگام او را تا پایان عمر همراهی می‌کنند.

به هر حال به نظر نمی‌رسد افرادی که غرق انگیزه برای تاریخ تولد لاکچری در تاریخ 9 آذر 99 شده اند توجهی به اظهار نظرهای متخصصین داشته باشند. باید صبر کنیم و دو روزه دیگر آمارهای تولد در تاریخ تولد 99/9/9 را بررسی و تفاوت آن با روزهای قبل و بعد را بررسی کنیم.
بیشتر بخوانید:

واکنش وزارت بهداشت به تاریخ تولد لاکچری در روز 9 آذر 99

در همین حال روز گذشته وزارت بهداشت خبری را منتشر کرد که از برخورد جدی‌تر این وزارتخانه با شیوع تولدهای لاکچری حکایت دارد. دکتر «قاسم جان‌بابایی» در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به تجربه نگران‌کننده در تاریخ‌های لاکچری سال‌های قبل، دستورالعملی را ابلاغ کرده و هشدارهای جدی به متخلفان داده است:

چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی در امسال رصد شد که متاسفانه نتایج آن حاکی از افزایش معنادار آمار سزارین‌های غیر ضرور توسط بعضی از پزشکان و بیمارستان‌هاست.

تاریخ تولد 99/9/9
تاریخ تولد 9 9 99

با توجه به در پیش بودن تاریخ 99/9/9، بررسی و شناسایی میزان همراهی و عملکرد پزشکان و بیمارستان‌ها در کنترل این اقدام غیرموجه در دستور کار جدی وزارت متبوع قرار گرفته است.

دانشگاه‌ها موظف‌اند عملکرد افزایش آماری سزارین‌های بیمارستان‌ها و پزشکان در تاریخ 99/9/9 را مورد بررسی دقیق قرار دهند و به مسئول فنی بیمارستان‌های دارای آمار نامتعارف تذکر مکتوب ابلاغ کنند و پزشکان متخصص زنان و زایمان با آمار افزایشی را به هیات انتظامی استان معرفی کنند.

آمارهای ارائه‌شده به وزارتخانه با سایر داده‌های دریافتی از سامانه‌های دراختیار و اطلاعات بازدیدهای حضوری، راستی‌آزمایی می‌شود و با بیمارستان‌ها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت‌نشده، مطابق با ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

عمل سزارین چیست

جراحی سزارین به زایمان جنین از طریق برش دیواره شکمی و رحمی گفته می‌‌شود؛ این جراحی نباید برای همه مادران باردار انجام شود و باید فقط در مادرانی سزارین انجام بگیرد که اندیکاسیون (مورد توصیه) داشته باشد.

اما مسئله اینجاست که در کشور ما سزارین به یک شیوه عادی برای تولد نوزادان بدل شده است. مسئله آنجا حادتر میشود که علاوه بر بالا بودن نرخ تولد با عمل سزارین در کشور ما، استفاده از این عمل برای تولد فرزندان در تاریخ تولدهای لاکچری نیز رایج شده است.

در صورت لزوم پزشکی، سزارین می‌‌تواند به طور موثری از مرگ و میر مادران و نوزادان جلوگیری کند اما در صورتی که لزومی به انجام این جراحی نباشد، خطراتی برای مادر و نوزاد به همراه خواهد داشت.

تاریخ تولد 99/9/9
تاریخ تولد 9 9 99

مانند هر عمل جراحی دیگری، سزارین نیز با خطرات کوتاه مدت و بلند مدت همراه است که پیامدهای بالقوه‌‌ای در بارداری‌‌های آینده دارد. از عوارض این جراحی می‌‌توان به عفونت محل عمل، عفونت لگن، عفونت ریوی، عفونت مجرای ادراری، آمبولی ریه، ترومبوز وریدی، عوارض بیهوشی و … اشاره کرد؛ همچنین بیماری‌‌زایی مادر و نوزاد در این روش زایمان، بیشتر از زایمان طبیعی است.

مطالعات نشان می‌‌دهد که هزینه‌‌های مالی دوره عمل و بستری در بیمارستان، داروهای مصرفی و عوارض احتمالی آن‌‌ها، در اعمال سزارین چند برابر زایمان طبیعی است.

از سوی دیگر مطالعات مختلفی به بررسی نقش نوع زایمان بر خلق و خوی مادران پرداخته‌‌اند؛ مطالعات بسیاری ثابت کرده است که میزان افسردگی پس از زایمان در زنانی که سزارین کرده‌‌اند بیش از مادرانی است که با زایمان طبیعی فرزد خود را به دنیا آورده‌‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تاریخ تولد 99/9/9 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر