;
coinex

چالش حمل و نقل واکسن کرونا ؛ ‌یخ خشک چیست؟

واکسن ها باید در دمای سرد نگهداری شوند، اما وضعیت درباره حمل و نقل واکسن کرونا متفاوت است. جابجایی واکسن فایزر باید با استفاده از یخ خشک انجام شود.

واکسن کرونا به مانند سایر واکسن های دنیا باید در دمای فوق سرد نگهداری شود. اما وضعیت خاص واکسن تولید شده فایزر سبب شده تا نگهداری و حمل و نقل آن الزان استفاده از یخ خشک را به همراه داشته باشد.

این موضوع برای همه کشورهای جهان یک چالش بالقوه است، فراتر از آن در کشورهای جهان سومی موضوع اساسی میزان دسترسی به یخ خشک است!

اما این موضوع یعنی دسترسی به یخ خشک تنها یکی از چالش های موجود بر سر راه واکسن کرونای فایزر است.

چالش حمل و نقل واکسن کرونا ؛ ‌یخ خشک چیست؟

واکسن مشترک دو شرکت فایزر و BioNTech باید در دمای منفی ۷۰ درجه سلسیوس نگه‌داری شود. این یعنی ۵۰ درجه سلسیوس کمتر از هر واکسن دیگری که تا به امروز مورد استفاده گسترده قرار گرفته است.

شرکت مدرنا از سوی دیگر می‌گوید که مشغول ساخت واکسنی است که می‌توان آن را در فریزرهای معمولی کارخانه‌ها و برای بالغ بر ۳۰ روز نگهداری کرد. اما مدرنا هنوز چند گام عقب‌تر از فایزر است و بنابراین دوز کمتری از واکسن آن طی امسال و سال آتی میلادی در دسترس قرار خواهد گرفت.

حمل و نقل واکسن کرونا

فایزر برای عرضه ۱.۳ میلیارد دوز از واکسن خود طی سال آتی میلادی برنامه‌ریزی کرده و مشخصا به انبوهی از یخ خشک (دی‌اکسید کربن در فرم جامد با دمای حدودی منفی ۷۸ درجه سلسیوس) و انبوهی از جعبه‌هایی با دمای مشابه نیاز دارد. هر جعبه حاوی ۹۷۵ ویال (معادل ۴۸۷۵ دوز) خواهد بود و در صورت پر کردن دوباره آ‌ن‌ها با یخ خشک، می‌توانند تا ۱۵ روز برای ذخیره‌سازی واکسن مورد استفاده قرار گیرند.

انبوهی از چالش‌های دیگر پیش روی متخصصین و محققین است: تصمیم‌گیری راجع به اینکه چه افرادی باید در اولویت دریافت واکسن باشند و تهیه دیتابیسی برای پایش افرادی که دوز نخست را دریافت کرده‌اند، برخی دیگر از موانع پیش رویمان هستند.

افزون بر این، واکسن‌های مختلف، سطوح مختلفی از اثرگذاری روی اقشار گوناگون دارند و دولت‌ها و کمپین‌های روابط عمومی باید مردم را متقاعد سازند که واکسن‌ها کاملا امن بوده و خطری برای بدن نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص چالش حمل و نقل واکسن کرونا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر