;
coinex

تحریم‌ها مانع خرید واکسن کرونا شده است

در حالی که چندی پیش برخی مقامات کشور از تلاش برای خرید واکسن کرونا خبر دادند، اخیرا رئیس بانک مرکزی گفته تحریم‌ها مانع خرید واکسن کرونا شده است.

روز دوشنبه، هفدهم آذرماه، ابتدا عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی گفت: “از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) بایستی ازمسیر رسمی سازمان جهانی بهداشت انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است”.

کواکس (covax) طرحی است که در آن هفتاد و شش کشور ثروتمند جهان متعهد شده‌اند به یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان جهانی بهداشت ملحق شوند. هدف از این برنامه کمک به خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا است. ایران هم عضو این کنسرسیوم است.

تحریم‌ها مانع خرید واکسن کرونا شده است

همزمان روزنامه آمریکایی واشنگتن پست هم روز دوشنبه در گزارشی که به همین موضوع اختصاص داشت نوشت که یک سخنگوی کواکس روز جمعه گذشته به این روزنامه گفته: “هیچ مانع قانونی بر سر راه ایران برای تهیه واکسن وجود ندارد.”

واشنگتن پست نوشته: “یک سخنگوی کواکس گفته ایران توانسته مجوز لازم از دفتر ویژه نظارت وزارت دارایی آمریکا بر اموال خارجی (اوفک) را با هدف استثناء قائل شده برای پرداخت هزینه‌های خرید واکسن را دریافت کند و به همین علت هیچ منع قانونی بر سر خرید واکسن از سوی ایران به واسطه کواکس وجود ندارد”.

تحریم‌ها مانع خرید واکسن کرونا شده است

با این حال، واشنگتن‌پست ارزیابی کرده که: “ناظران معتقدند با وجود مجوز اوفک، تحریم‌های بانکی آمریکا علیه ایران -که همچنان هم در حال تحکیم یافتن است- خط قرمزهای متعددی را بر سر دسترسی به اقلام پزشکی و انسان‌دوستانه قرار داده‌اند.”

اسفندیار باتمانقلیچ از نشریه بورس و بازار که بر اخبار تعاملات اقتصادی میان اروپا و ایران متمرکز است به واشنگتن پست گفته: “دولت دونالد ترامپ از شفاف کردن جزئیات تحریم‌ها و دستورالعمل‌هایی که موسسات مالی برای دانستن چگونگی ارتباط با ایران نیاز دارند، عمدا سرباز می‌زند.”

آقای باتمانقلیچ افزوده حتی با وجود معافیت‌های دفتر اوفک وزارت دارایی آمریکا “فضای ترس و نگرانی از نقض تحریم‌ها موجب شده بانک‌های خارجی ندانند و یا نخواهند که با ایران مراوده مالی برقرار کنند” حتی اگر که این معامله قانونی و مجاز خوانده شده باشد.

بیشتر بخوانید:

تحریم‌ها مانع خرید واکسن کرونا شده است ! نظر شما در خصوص تحریم های آمریکا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند (:

    پاسخ