;
coinex

کارنامه منفی ایران در مبارزه با تغییرات اقلیمی

یک گزارش تازه اعلام کرد که در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی ، از میان ۵۷ کشور در سراسر جهان، ایالات متحده، عربستان سعودی و ایران بدترین عملکرد را دارند.

این گزارش که از سال ۲۰۰۵ و به‌طور سالانه توسط سه مؤسسه پژوهشی در زمینه محیط زیست و تغییرات جوی زمین تهیه می‌شود شاخص میزان تولید گازهای آلاینده در ۵۷ کشور جهان را بررسی می‌کند.

در بخشی از این گزارش گفته شده است: «یک بار دیگر عملکرد آمریکا فاجعه‌بار است. آمریکا در سال پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای دومین سال پیاپی در پایین‌ترین مقام و حتی پس از عربستان سعودی قرار دارد.»

ایران نیز که هفتمین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان است در این گزارش در قعر جدول عملکرد مبارزه با گرمایش زمین جای دارد.

این در حالی است که محمد مُجابی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران، پیش از این گفته است که روند افزایش دما در ایران از میانگین جهانی بالاتر است.

کارنامه منفی ایران در مبارزه با تغییرات اقلیمی ؛ هم ردیفی با آمریکا!

ایران در کنار فرسودگی زیرساخت‌ها و اسراف در مصرف سرانه انرژی، به‌خاطر کمبود سرمایه‌گذاری و فناوری، بخش اعظمی از گازی را که همراه نفت از میادین نفتی تولید می‌شود نیز بدون هیچ استفاده‌ای در مشعل‌ها می‌سوزاند.

روزنامه «ایران» پیش از این گزارش داده بود که آلودگی هوا سالانه ۲۱ هزار نفر را در ایران می‌کشد و معصومه ابتکار نیز در کسوت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که بر اساس مطالعات صورت‌گرفته خسارت به مردم به خاطر مسائل محیط‌ زیستی در ایران به حدود ۳۰ میلیارد دلار در سال رسیده است.

مبارزه با تغییرات اقلیمی

گزارش روز دوشنبه که تهیه‌کننده آن موسسه «نیوکلایمت» (CAN) است همچنین می‌نویسد که سه کشور مجارستان، لهستان و جمهوری چک در زمینه مقابله با تغییرات جوی زمین با فاصله بسیار زیادی از سایر کشورهای اروپایی عقب هستند.

در این فهرست لهستان با رتبه ۵۰، لهستان با رتبه ۴۸ و جمهوری چک با رتبه ۴۷ در میان کشورهای اروپایی بدترین وضعیت را دارند. در مقابل سوئد، بریتانیا و دانمارک در مقام‌های اول تا سوم این رده‌بندی هستند.

این گزارش پنج روز پیش از نشست جهانی «اهداف زیست‌محیطی» به میزبانی بریتانیا، فرانسه و سازمان ملل منتشر شده که روز شنبه آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص هم ردیف شدن ایران و آمریکا در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر