;
coinex

رد پای تکاملی سرطان ؛ آیا ژن های سرطان را از نئاندرتال ها به ارث برده‌ایم؟

ارتباط مستقیمی میان DNA نئاتدرتال با ژن های سرطان و بیماری‌های خود ایمنی در انسان‌های مدرن وجود دارد. از آخرین عصر یخبندان به این سو، هیچ گونه انسانی دیگری ما را همراهی نکرده است.

مدت زمان طولانی است که ما هیچ ارتباط عاشقانه‌ای با نئاندرتالها نداریم، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که همراهی گذشته ما با این نوع از انسان‌های منقرض شده ممکن است امروز نیز بر سلامتی ما تاثیر بگذارد. طبق یک مطالعه جدید در مجله زیست شناسی ژنومی، دی ان ای نئاندرتال‌ها در ژنوم انسان‌های امروز می‌تواند در بخش مشخصی از جمعیت احتمال ابتلا به سرطان پروستات، بیماری‌های خود ایمنی و دیابت را افزایش دهد.

رد پای تکاملی ژن های سرطان به کجا می‌رسد؟

انسان نئاندِرتال (Homo neanderthalensis) گونه‌ای از سرده انسان بود که در اروپا و بخش‌هایی از آسیای غربی، آسیای مرکزی و شمال چین (آلتای) زندگی می‌کرد. هنگامی که اولین هومو ساپینس‌ها از آفریقا مهاجرت کردند و پا به سرزمین اوراسیا گذاشتند، با برخی از پسرعموهای اجدادی ما، از جمله دنیسووایی‌ها و نئاندرتال‌ها روبه‌رو شدند و با آنها ارتباط برقرار کرده و با هم وصلت کردند. به همین دلیل بسیاری از انسان‌های مدرنی که خارج از آفریقا زندگی می‌کنند کمی از دی ان ای نئاندرتال‌ها را دارا هستند.

موارد مشابهی از این تاثیرگذاری در تحقیقات قبلی نیز مشاهده شده است. برای مثال یک تحقیق که چند سال پیش انجام شده بود، ادعا کرد که برخی از ژن‌های نئاندرتال‌ها تاثیر مستقیم بر  افزایش احتمال خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و فیبروز کیستیک در اروپایی‌ها دارد. با اینحال همچنان تاثیر این ژن‌های باستانی در گروه‌های مختلف جمعیت انسانی همچنان بررسی نشده و ما همچنان نیاز به مطالعه بسیار گسترده‌تر و دقیق‌تر خواهیم داشت.

در همین جهت «مایکل دانمن» از دانشگاه «تارتو» کشور استونی با جمع‌آوری داده‌های مختلف از جمله پروژه «بیوبانک» ژاپن به تجزیه و تحلیل ارتباط ژنومی  40 بیماری مختلف پرداخته است. این محقق از واریانت‌های ژنتیکی باستانی می‌گویند. چیزی که آن را پلی‌مورفیسم تک نوکلئوتیدی باستانی (aSNP) می‌نامد و به نظر می‌رسد همراهی جدی با برخی ژن‌های مربوط به بیماری‌های خودایمنی داشته است.

نخستین نشانه‌های انسان نئاندرتال به ۱۳۰ تا ۲۳۰ هزار سال پیش در اروپا برمی‌گردد. ۱۳۰ هزار سال پیش، مشخصه‌های کامل انسان نئاندرتال ظاهر شدند و در ۵۰ هزار سال پیش انسان نئاندرتال دیگر در آسیا دیده نشدند. با این وجود نسل آن‌ها در اروپا نزدیک به چهل هزار سال پیش منقرض شد. با توجه به اینکه انسان خردمند (هوموساپینس) پنج هزار سال پیش از انقراض آن‌ها وارد اروپا شد احتمالاً این دو گروه انسانی با هم تماس‌هایی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: iflsience

نظر شما در خصوص این مطالعه چیست؟ چقدر احتمال می‌دهید ژن های سرطان را از نئاندرتال‌ها به ارث برده باشیم. نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر