;
coinex

ارتفاع قله اورست حدود یک متر بلندتر شد

چین و نپال در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که ارتفاع قله اورست از آنچه به صورت رسمی اعلام شده است، حدود 86 سانتیمتر بلندتر است.

چین و نپال روز سه‌شنبه به‌طور مشترک ارتفاع رسمی جدید کوه اورست را اعلام کردند و به اختلافی که در این مورد بین دو کشور وجود داشت پایان دادند.

ارتفاعی که اکنون برای بلندترین قله جهان اندازه‌گیری شده ۸۸۴۸.۸۶ متر است که کمی بیشتر از اندازه‌گیری قبلی نپال و حدود چهار متر بلندتر از عددی است که چین پیش از این برای این قله ذکر می‌کرد.

ارتفاع قله اورست حدود یک متر بلندتر شد

در پی اندازه‌گیری‌های انجام‌شده، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و همتای نپالی وی، پرادیپ گیاوالی، همزمان در یک کنفرانس مجازی دکمه‌ای را فشار دادند و ارتفاع جدید روی صفحه نمایش نمایان شد.

قله اورست در مرز چین و نپال قرار دارد و پس از توافقی که بین دو کشور شد، نقشه‌برداران نپال در سال ۲۰۱۹ و یک تیم چینی در سال ۲۰۲۰ به اندازه‌گیری دقیق ارتفاع آن اقدام کردند.

ارتفاع قله اورست

طبق توافق جدید ارتفاع قله اورست ۸۸۴۸/۸۶ متر برآورد شده است. تا کنون اختلاف نظر بر سر این بود که برف روی قله را هم باید در اندازه‌گیری حساب کرد یا نه.

چین قبلا ارتفاع رسمی قله اورست را ۸۸۴۴/۴۳ متر اعلام کرده بود؛ چهار متر کوتاه‌تر از ارتفاع این قله از نظر نپال. اورست در مرز بین چین و نپال قرار دارد و کوه‌نوردان از هر دو کشور به قله آن صعود می‌کنند.

بحث در مورد ارتفاع واقعی قله از قدیم وجود داشته و پس از یک زمین‌لرزه بزرگ در سال ۲۰۱۵ احتمال کاهش ارتفاع آن نیز مطرح شد.

این زمین‌لرزه منجر به کشته شدن ۹۰۰۰ نفر، آسیب دیدن حدود یک میلیون ساختمان در نپال و سقوط بهمن در اورست شد که این بهمن نیز در پناهگاه کوهنوردان اورست ۱۹ کشته برجای گذاشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ارتفاع قله اورست چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر