;
coinex

اپل و انقلاب در عرضه پردازنده ها : طوفان اپل در راه است؟

پس از معرفی سری جدید پردازنده های اپل، خبر از توسعه یک پردازنده 32 هسته ای خاص اپل به گوش میرسد. این میتواند انقلاب در عرضه پردازنده ها قلمداد شود.

این پردازنده بر اساس معماری آرم و برای رایانه‌های قدرتمند اپل در حال توسعه است، و پس از اپل، گوگل هم رویکرد مشابهی را پی‌گیری می‌کند.

اپل در حال ساخت پردازنده ۳۲هسته‌ای با گرافیک ۱۲۸هسته‌ای برای مک پرو، آی‌مک، و مک‌بوک پرو است. این پردازنده نسخه قدرتمند و توسعه‌یافته پردازنده «ام یک» است که به‌تازگی اپل آن را معرفی کرده است.

پردازنده «ام یک» روی مک بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی استفاده شده و برخی بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهد که در زمینه قدرت پردازشی، از بیشتر پردازنده‌های مشابه اینتلی برای برنامه‌هایی که برای معماری آرم توسعه یافته‌اند، قوی‌تر است.

البته نمی‌توان فعلاً این بررسی‌ها را مبنا قرار داد چرا که تا کنون تعداد کمی نرم‌افزار برای معماری آرم در رایانه‌ها توسعه پیدا کرده است.

اپل و انقلاب در عرضه پردازنده ها

آرم پیش از این بیشتر در موبایل‌ها و تبلت‌ها استفاده می‌شد. معماری آرم نیاز به دستورالعمل‌های کمتری دارد و مناسب اپلیکیشن‌هایی است که در قیاس با نرم‌افزارها پیچیدگی کمتری دارند.

این معماری تا پیش از این برای پردازنده‌های موبایلی مناسب بود که تعداد ترانزیستورهای کمتری داشتند. اما لیتوگرافی پنج نانومتری که به پردازندهای آرم اجازه می‌دهد تعداد بسیار زیادی ترانزیستور را در جای کمتری تعبیه کنند و پیشرفت برنامه‌نویسی بر اساس معماری آرم، داستان را تغییر داد.

انقلاب در عرضه پردازنده ها

هم اکنون پردازنده آرم «ام یک» اپل از بسیاری از پردازنده‌های اینتل با معماری ایکس ۸۶ ترانزیستورهای بیشتری دارد.

کوپرتینو احتمالا در سال 2021 آیفون 13 را هم به عنوان یکی از بهترین گوشی های 2021 روانه بازار خواهد کرد. سامسونگ نیز از آنسو بخش عمده دیگر بازار را قبضه خواهد کرد، اما سایر شرکت‌ها نیز بیکار نمی‌نشینند و باید نیم نگاهی هم به بهترین گوشی های شیائومی در سال 2021 و بهترین گوشی های هواوی 2021 داشت.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

جدیدترین و بهترین فیلم های مارول در سال 2021

جدیدترین و بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

پردازنده‌ای که اپل در حال توسعه آن است، قرار است سال ۲۰۲۲ در محصولات این شرکت استفاده شود و احتمالاً تا آن سال، ‌ به تعداد کافی برنامه برای این نوع پردازنده توسعه یافته‌ است.

رسانه‌های دنیای فناوری گزارش داده‌اند که هدف اپل رسیدن به پردازنده قوی‌تر از قوی‌ترین پردازنده‌های اینتلی است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص انقلاب در عرصه پردازنده ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر