;
coinex

تست کرونا با دوربین گوشی هوشمند!

محققین دانشگاه برکلی کالیفرنیا، امکان انجام سریع تست کرونا با دوربین گوشی هوشمند را با استفاده از فناوری کریسپر فراهم آورده اند. با ما باشید.

محققین این دانشگاه با استفاده از فناوری CRISPR، آزمایش جدیدی را برای تشخیص کووید ۱۹ ارائه کردند که در آن از دوربین گوشی های هوشمند استفاده میشود و بین ١۵ تا ٣٠ دقیقه نتیجه دقیق را مشخص می‌کند

نقطه ی قوت این روش تست سرعت و دقت بالای آن است که تست های رایج پی سی آر از آن بی بهره هستند.

این روش همین طور توانایی تخمین تعداد ویروس ها در یک نمونه را دارد که به پزشک ها کمک بزرگی در جهت تشخیص میزان درگیری بیمار میدهد و به این شکل میتوانند پیش بینی کنند که بیمار چه مدت زمانی را برای بهبود نیاز دارد و چه مدت باید قرنطینه بشود.

تست کرونا با دوربین گوشی هوشمند

روش تست رایج پی سی آر به این صورت است که یک آر ان ای ویروسی شده رو جدا می‌کند و بعد آن را تبدیل به دی ان ای می‌کند و بعد مقاطع دی ان ای را برجسته می‌کنه به نحوی که این مقاطع به راحتی قابل تشخیص بشوند.

یک شیوه تست‌گیری سریع ویروس کووید-19 معرفی شده است. این شیوه نوین تست‌گیری دقت بسیار بالایی داشته و نتایج آزمایشات را در کمتر از 30 دقیقه نشان خواهد داد. از این دستگاه می‌توان به صورت بالقوه برای تشخیص دیگر ویروس‌ها نیز استفاده کرد. این دستگاه به کمک «جنیفر دادنا» که به تازگی جایزه نوبل را برای کشف ژن‌های تصحیح‌گر برده بود، ساخته شده است.

تست کرونا با دوربین گوشی هوشمند

تا به حال شیوه اصلی تست‌گیری ویروس سارس-کووید-2 آزمایشات «پی-سی-آر» بوده است. این آزمایش شامل چندین مرحله تشکیل شده است. در ابتدا باید «آر-ان-ای» ویروسی به دی-ان-ای تبدیل شده و سپس باید به تقویت بخش‌های دی-ان-ای پرداخت تا به سطوح قابل تشخیص برسد این مرحله چندین ساعت طول می‌کشد. کل این فرآیند نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی زیادی دارد و زمان طولانی را تا رسیدن نتایج باید صرف کرد.

این ابداع جدید از طریق فناوری «کریسپر»، مرحله تبدیل «آر-ان-ای» به دی-ان-ای را  حذف کرده و مستقیم به شناسایی «آر-اند-ای» می‌پردازد. این تکنولوژی پیشتر برای تشخیص «اچ-آی-وی» درحال توسعه بود، اما پژوهشگران پس از همه‌گیری ویروس کووید-19 تمرکز خود را بر تست‌گیری کووید-19 گذاشتند.

پریناز فزونی، نویسنده ارشد این پژوهش در اینباره می‌گوید: « ما می‌دانستیم تکنولوژی که بر روی آن کار می‌کنیم می‌تواند در حل بحران پیشرو از طریق تست‌گیری سریع کمک بسیاری بکند. به‌ همین جهت به‌جای استفاده از پروتئین‌های معروف «کریسپر» که «کس 9» نامیده می‌شود و از طریق آن می‌توان دی-ان-ای را تشخیص داد، از پروتئین «کس13» استفاده کرده تا «آر-ان-ای» را شناسایی کنیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تست کرونا با دوربین گوشی هوشمند چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر