;
coinex

همه چیز در مورد مونولیت یوتا ؛ داستان ادامه دار مونولیت ها!

داستان مونولیت ها شاید جذاب ترین داستان ایام اخیر بوده باشد. امروز قصد دارم داستان تمام مونولیت ها را برایتان بازگو کنم. از مونولیت یوتا تا تهران!

چند هفته‌ای است که خبر پیدا شدن ستون های فلزی مرموز به شکل مونولیت فضایی در فیلم ادیسه فضایی در کشورهای مختلف جهان، تیتر رسانه‌ها شده است. این مونولیت های فلزی از اواسط ماه گذشته میلادی بدون هیچ توضیحی در جاهای غیرمنتظره‌ای چون صحرا و ساحل ظاهر و سپس ناپدید شدند.

احتمالا داستان مونولیت های فلزی را دیگر به اندازه کافی شنیده اید. چند روز یکبار یکی به جمع ستون های فلزی مرموز و شبیه به مونولیت یوتا (اولین مونولیت کشف شده) در یکی از نقاط جهان کشف میشود. رسانه ها به سراغ آن رفته اخبار و عکس های آن به سرعت پخش میشود.

اخبار مربوط به مونولیت این روزها حتی از اخبار مربوط به کرونا هم جلو زده و دنبال کنندگان زیادی دارد. به قول یکی از دوستان این خود میتواند نشانگر شوق مردم برای فرار از اخبار خسته کننده مربوط به آمارهای کرونا و تعداد مرگ و میرهای روزانه باشد!

حدس و گمان ها درباره این مونولیت مرموز بسیار است و برخی آنرا یک مونولیت فضایی میدانند. البته برخی هم آنرا به آثار هنری ربط میدهند.

به هر صورت، موضوع مونولیت ها اگرچه در ابتدا و با کشف مونولیت یوتا چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما با کشف سایر مونولیت ها و افزایش تعداد آنها، حدس و گمان  شائبه ها بر سر چیستی، منشا و مسئولان نصب مونولیت ها شدت گرفت. برخی به مونولیت فضایی و برخی به یک شوخی رسانه ای اعتقاد داشتند.

اگر نگاهی به اخبار داشته باشید، ‌اخبار مربوط به مونولیت ها بسیارند، اما کمتر کسی به توضیحی کامل از داستان مونولیت ها،‌ چیستی آنها و موارد اینچنینی پرداخته است.

امروز با ما باشید تا داستان و حواشی مربوط به تمام مونولیت ها را از مونولیت یوتا تا مونولیتی که به ظاهر امروز در ایران کشف شده است بررسی کنیم.

همه چیز در مورد مونولیت یوتا

ما پیش تر در تکراتو و تحت عنوان مونولیت چیست کوشیدیم به سوالات اساسی درباره چیستی معنای مونولیت،‌ منشا اولیه آن در تخیل بشری،‌ حضور آن در سینما و آثار ادبی و ارتباط مونولیت های کشف شده با برخی هنرمندان معاصر بپردازیم.

در صورتی که فقط میخواهید بدانید مونولیت چه ریشه و بنیانی دارد باید به آن گفتار سر بزنید. گفتار پیش رو اما قرار است ادامه ای باشد بر داستان چیستی مونولیت و بررسی حواشی و اخبار ستون های فلزی مرموز کشف شده در نقاط مختلف جهان.

مونولیت های فلزی
مونولیت های فلزی

ما کار خود را در ابتدا با بررسی اخبار مونولیت یوتا و ناپدید شدن آن آغاز میکنیم و سپس سری به سایر نقاط دنیا و سایر مونولیت های کشف شده میزنیم. با ما همراه باشید.

کشف یک تک‌سنگ یا مونولیت فلزی عجیب در صحرای سرخ در جنوب شرقی ایالت یوتا موجب حیرت مقامات این ایالت شد. این سازه‌ی مستطیلی‌شکل براق برای اولین ‌بار چند هفته پیش در یکی از درّه‌های کم‌عمق صحرای سرخ یوتا کشف شد.

طول این مونولیت بین ۳ تا ۳٫۶ متر تخمین زده می‌شود. هنوز مشخص نیست چه کسی این تک‌سنگ را در این ناحیه‌ی دورافتاده نصب کرده است. به گفته مقامات اداره امنیت عمومی و اداره حفاظت از حیات ‌وحش یوتا، تاکنون هیچ سرنخی از شخص یا اشخاصی که این سازه را در صحرا نصب کرده‌اند، به دست نیامده است.

بیشتر بخوانید:

مونولیت یوتا از نصب تا سرقت

در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰، زیست‌شناس‌های ایالتی بخش منابع حیات وحش یوتا سوار بر هلیکوپتر در حال سرشماری گوسفندهای بزرگ‌شاخ بودند که یکی از آن‌ها توجهش به این مونولیت مرموز جلب شد.

به گفته خلبان هلیکوپتر، آن‌ها پس از فرود ستون فلزی‌ای را مشاهده کردند که شباهت عجیبی به مونلیت فیلم ادیسه فضایی داشت.

برت هاتچینگز، خلبان بالگرد، در مصاحبه با یکی از شبکه‌های خبری محلی گفت “من در همه سال‌هایی که بر فراز آن منطقه پرواز کرده‌ام تا به حال با چنین چیز عجیبی روبه‌رو نشده بودم.”

او گفت که اولین فردی که متوجه این سازه شد زیست‌شناسی بود که داشت از هوا گوسفندهای بزرگ‌شاخ را می‌شمرد.

مونولیت های فلزی
مونولیت های فلزی

آقای هاتچینگز گفت “یک دفعه برگشت و گفت ‘اوه، اوه، اوه، دور بزن، دور بزن!’. من هم گفتم ‘چیزی شده؟’. جواب داد ‘یه چیزی آنجاست – باید بریم دقیقتر ببینیم!’.”

حدس آقای هاتچینگز این بود که این مونولیت توسط “یک هنرمند موج نو” نصب شده است، یا یکی از دوست‌داران فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی که در سال ۱۹۶۸ توسط استنلی کوبریک کارگردانی شد.

این فیلم بر اساس نوشته‌های آرتور سی کلارک ساخته شده است و مونولیت‌های سیاه‌رنگ باابهتی که توسط موجودات فرازمینی خلق شده‌اند یکی از عناصر داستانی آن است.

این مونولیت مرموز از ورق‌های ضخیم فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم ساخته شده بود که به‌هم پرچ شده بودند و خاصیت به‌خصوصی مثل مغناطیسی بودن هم نداشت.

به گفته آن‌ها این سازه درون صخره‌های سرخ ‌رنگ کاشته شده بود. هیچ نشانه‌ای از شخصی که این مونولیت ۳.۶ متری را نصب کرده است وجود نداشت.

ستوان نیک استریت، سخن‌گوی اداره امنیت عمومی یوتا، درباره نصب مونولیت گفته بود این شیء کاملا در سنگ فرورفته بود. او بیان کرد:

کسی وقت گذاشته بود و با نوعی ابزار برش سنگ و بتن یا ابزارآلات دیگر گودالی با ابعاد دقیق در زمین حفر کرده و مونولیت را داخلش گذاشته بود. این موضوع واقعا عجیب است. البته جاده‌هایی در نزدیکی محل مونولیت وجود دارد؛ ولی حمل ابزارآلات برش سنگ و ورقه‌های فلزی با ابعاد ۳/۵ متری به چنین نقطه‌ی دورافتاده‌ای واقعا شگفت‌انگیز است.

با بررسی تاریخچه نقشه‌های گوگل مپس مشخص شد مونولیت یوتا در فاصلهٔ زمانی اوت ۲۰۱۵ تا اکتبر ۲۰۱۶ در آن محل نصب شده‌است.

پس از انتشار خبر کشف مونولیت مرموز ، مقامات به این امید که شهروندان از بیم گم‌شدن در آن بیابان دورافتاده به آن‌جا نروند، محل دقیق نصب ستون را علنی نکردند.

با این‌حال افراد زیادی از جمله کسانی که فکر می‌کردند این ستون های فلزی مرموز با موجودات فرازمینی ارتباط دارد، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سال ۲۰۱۶ مختصات جغرافیایی محل را پیدا کردند و به آن‌جا سرازیر شدند تا مونولیت فضایی را ببینند.

مونولیت های فلزی
مونولیت های فلزی

در ۲۷ نوامبر مقامات ایالت یوتا اعلام کردند که مونولیت مرموز از آن محل ناپدید شده و تأکید کردند که برداشتنش کار آن‌ها نبوده‌است. به‌گفته‌ دفتر مدیریت زمین‌های یوتا، این مونولیت روز جمعه در زمانی نامشخص از محلی برداشته شده است که در آن گذاشته شده بود. در بیانیه رسمی این اداره آمده است:

طبق گزارش‌های معتبر، سازه‌ای که به‌صورت غیرقانونی نصب شده بود و از آن به‌عنوان «مونولیت» نام برده می‌شد، از اراضی عمومی اداره مدیریت زمین‌های یوتا برداشته شده است… ازآنجاکه این سازه جزو اموال خصوصی محسوب می‌شده، دفتر مدیریت زمین‌های یوتا نقشی در برداشتن آن ایفا نکرده است

پس از ناپدید شدن این به ظن برخی مونولیت فضایی، یک عکاس ماجراجو به‌نام راس برناردز که برای عکاسی از مونولیت یوتا به آن محل رفته‌بود، در اینستاگرامش عکس‌هایی را منتشر کرد و توضیح داد که چهار مرد شبانه آن را از جایش درآورده، قطعاتش را جدا کرده و سوار چرخ‌دستی کرده و برده‌اند.

این عکس‌ها را دوست برناردز که همراه او بوده با موبایل گرفته و کیفیت خوبی ندارند با این‌حال در آن‌ها مشخص است که مونولیت یک سازه توخالی‌ است و به‌نظر می‌رسد ورق‌های آن از داخل روی چیزی شبیه تخته سوار شده‌اند.

برناردز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سالت‌لیک‌سیتی گفت که در زمان سرنگون شدن مونولیت صدای بلندی ایجاد شد و یکی از چهار مرد به بقیه گفت: «دقیقاً به همین دلیل است که نباید زباله را در بیابان رها کنید».

به گفته برناردز، ربایندگان مونولیت به هم تأکید می‌کردند که «هیچ ردی به‌جا نگذارند»

بیشتر بخوانید:

ترتیب تماشای فیلم های مارول چگونه است؟

مونولیت؛ یک ادیسه فضایی یا الهامی از آثار مک کراکن

کشف این ستون فلزی، به مطرح شدن نظریات گوناگونی انجامید. برخی آن را کار موجودات فرازمینی و متعلق به آنها می‌دانستند. آنها باور داشتند که این سازه حتما کار موجوداتی غیر از انسان است و نمی‌تواند ساخته دست بشر باشد.

شباهت این رخداد عجیب با ماجرای نخستین صحنه از فیلم “۲۰۰۱: ادیسه فضایی”(2001: A Space Odyssey) به کارگردانی “استنلی کوبریک” موجب شد که بسیاری از مردم، این ساختار را کار هواداران کوبریک و ادای احترامی به این فیلم مشهور بدانند.

مونولیت های فلزی
مونولیت فیلم ادیسه فضایی

آنها باور داشتند که به احتمال زیاد، یکی از علاقمندان این فیلم برای تکرار صحنه مورد نظر، ستون فلزی را در زمین کاشته و قرار گرفتن این ستون در بیابان، کار انسان‌ها است.

در همین میان، روزنامه نیویورک‌تایمز، گزارشی را در این رابطه منتشر کرد که از شباهت میان این سازه فلزی صیقلی با آثار “جان مک‌کراکن”(John Maccracken)، هنرمند مینی‌مالیست اهل آمریکا حکایت داشت.

گالری “دیوید زویرنر” (David Zwirner) که نمایش آثار این هنرمند را از سال ۱۹۹۷ تاکنون بر عهده داشته است، ادعا کرد که این ستون فلزی صیقلی، از آثار مک‌کراکن است.

مونولیت های فلزی
آثار جان مک کراکن

“پاتریک مک‌کراکن” (Patrik Maccracken)، پسر این هنرمند فقید در یک مصاحبه تلفنی گفت که از شنیدن این خبر گیج شده است اما پس از آن، خاطره‌ای با پدرش را مطرح کرد: ما بیرون از خانه ایستاده بودیم و به ستاره‌ها نگاه می‌کردیم که پدر گفت می‌خواهد آثار هنری خود را در مکان‌های دورافتاده رها کند تا بعدها کشف شوند.

پاتریک در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند پدرش شوخی کرده است، گفت که این طور فکر نمی‌کند. وی افزود: پدر تحت تاثیر این ایده قرار داشت که بازدیدکنندگان بیگانه، اشیایی شبیه به آثار او را در زمین به جا می‌گذارند و یا شاید آثار او به آثار این موجودات شباهت دارد. کشف این مونولیت، مطابقت زیادی با دیدگاه هنری او دارد.

داستان ادامه دارد : رومانی و کالیفرنیا

چند روز بعد یعنی در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰ یک مونولیت دیگر حوالی شهر پیاترا نئم در شمال شرق رومانی مشاهده شد که شباهت زیادی با مونولیت یوتا داشت. مونولیت رومانی حدود ۴ متر ارتفاع داشت و روی سه وجهش نقش‌های مدور دیده می‌شد.

به گفتهٔ خبرنگاران محلی که ستون را از نزدیک دیده بودند «این سازه جوشکاری غیر حرفه‌ای داشته و به نظر می‌رسد توسط یک جوشکار ناشی محلی ساخته شده‌است». مونولیت رومانی نیز مانند مونولیت یوتا در ۱ دسامبر ۲۰۲۰ ناپدید شد.

مونولیت های فلزی
مونولیت کشف شده در رومانی

سومین سازه فلزی مرموز پس از غیب شدن خواهر و برادرش در صحرای یوتا و تپه‌های رومانی، این بار در ارتفات کوه پاین واقع در کالیفرنیا سر برآورد.

این مونولیت مرموز در ارتفاعات شهر آتاسکادرو ایالت کالیفرنیا کشف شد. این مونولیت همچون اسلافش سه‌وجهی بود و حدود ۱۰ فوت ارتفاع داشت.

روزنامه محلی در شهر کوچک آتاسکادرو(Atascadero) واقع در ساحل مرکزی کالیفرنیا، گزارش داد که این سازه فلزی در ارتفاعات کوه پاین پیدا شده است. بر پایه این گزارش، ده‌ها گردشگر که به این منطقه سفر کرده‌اند، تصاویر آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند

کوهنوردی که اولین بار وجود این مونولیت را گزارش کرد، گفت که دو روز پیش‌تر که از آن محل عبور کرده بود ستون در آن‌جا وجود نداشته‌است. این مونولیت بر خلاف مونولیت یوتا که نصب محکمی داشت، فقط روی زمین قرار داده شده بود به‌شکلی که می‌شد با هُل دادن آن را سرنگون کرد.

مونولیت های فلزی
مونولیت کشف شده در کالیفرنیا

مونولیت کالیفرنیا یک روز پس از پیدا شدنش توسط اعضای یک گروه نژادپرست تندرو از محل برداشته شد و به‌جایش یک صلیب از جنس تخته سه‌لایی نصب شد. در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد یکی از افراد حاضر در محل می‌گوید: «مسیح در این کشور پادشاه است. ما بیگانگان غیرقانونی از مکزیک یا فضا نمی‌خواهیم».

پس از این اتفاق ۴ نفر از اهالی منطقه اعلام کردند آن‌ها بوده‌اند که مونولیت را ساخته‌اند و بالای کوه قرار داده‌اند. بار دیگر در ۷ دسامبر خبر کشف یک مونولیت دیگر حوالی پارک ملی جاشوا تری در جنوب شرقی ایالت کالیفرنیا منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

انگلستان : همه گیری مونولیت

در بامداد ۶ دسامبر ۲۰۲۰ جوانی به‌نام تام دانفورد وقتی برای پیاده‌روی از خانه‌اش در جزیره وایت انگلستان خارج شد با یک مونولیت مواجه شد. این ستون که ارتفاعش ۲/۲ متر و عرض هر کدام از اضلاعش ۶۰ سانتی‌متر است سطحی کاملاً صیقلی و آیینه‌مانند دارد.

مونولیت جزیرهٔ وایت روی پایه‌ای چوبی نصب شده و به‌نظر می‌رسد جنس صفحه‌های آن از مواد پلاستیکی یا متیل متاکریلات باشد.

یکی از این سازه‌های عجیب نیز چند روز گذشته در روستایی در منطقه باسرود کشور بلژیک پیدا شد و در تازه‌ترین مورد نیز، مونولیت این بار کنار رودخانه ویستولا، طولانی ترین و مهمترین رودخانه لهستان، رویت شده است.

از زمان کشف اولین مونولیت فلزی در آمریکا، کشورهایی اسپانیا، آلمان و کلمبیا نیز شاهد ظاهر شدن این سازه‌های بزرگ براق در مناطقی از خاک خود بوده‌اند.

ادعای مالکیت و فروش ستون های فلزی مرموز

پس از آنکه فرضیاتی مختلف درباره منشا این مونولیت‌های اسرارآمیز مطرح شد، گروهی هنری به نام مشهورترین هنرمند (The Most Famous Artist) مسئولیت ساخت و نصب مونولیت‌های یوتا و کالیفرنیا را برعهده گرفت و چند نمونه مشابه را هر کدام به قیمت ۴۵ هزار دلار به فروش گذاشت.

مونولیت های فلزی
مونولیت کشف شده

اما این گروه درباره منشا نمونه‌ای که در جزیره وایت پیدا شده ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: مونولیت دیگر از کنترل ما خارج شده است. خدا قوت به تمام آدم فضایی‌هایی که در سراسر جهان به سختی برای اشاعه این افسانه تلاش می‌کنند!

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص مونولیت های فلزی چیست؟ آیا این ستون های فلزی مرموز کار فضایی هاست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر