;
coinex

ماجرای تمساح در دریاچه چیتگر ؛ کاربران چه می‌گویند؟

چندی پیش شایعاتی درباره رویت تمساح در دریاچه چیتگر مطرح شد. امروز رییس اداره محیط زیست شهر تهران به حواشی مربوط به این وضوع پایان داد.

طی چند روز گذشته، برخی اخبار تایید نشده، حکایت از وجود یک تمساح در دریاچه چیتگر (خلیج فارس) داشت. تمساحی که منبع شکل گیری بحث و نظر‌های فراوانی شده و به شدت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است تا جایی خبر تایید نشده درباره اش، در برخی رسانه‌های خارجی نیز بازتاب یافته است.

ماجرا از این قرار است که منبع خبر وجود تمساح در دریاچه مصنوعی واقع در غرب تهران، تصویری است که حتی معلوم نیست توسط چه کسی گرفته شده است. اما با انتشار آن عده زیادی مدعی وجود تمساح در دریاچه چیتگر شده اند. این موضوع واکنش یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای شهر تهران را نیز در پی داشت.

آرش حسینی میلانی در این باره گفته که در راستای اینکه برخی نشانه حکایت از وجود تمساح در دریاچه چیتگر دارد، جستجوهای دقیق برای یافتن احتمالی این موجود آغاز شده است. اما به باور برخی، این تصویر در حقیقت مربوط به نوعی ماهی به نام (alligator Fish) یا ماهی سوسماری است که نوعی اردک ماهی است؛ ماهی که بومی کشورمان نیست و اگر در سطح آب شنا کند، می‌تواند تصویری شبیه شنای تمساح خلق کند.

با ما همراه باشید تا به بررسی موضوع دریاچه چیتگر و تمساح آن بپردازیم و اظهار نظرهای متفاوتی که توسط مسئولین در واکنش به ماجرای کروکودیل دریاچه چیتگر صورت گرفته را نقل کنیم.

اسکن دریاچه چیتگر  و جستجو برای تمساح در دریاچه چیتگر

در همان اوان و وصل خبری با تیتر کروکودیل در دریاچه چیتگر ، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران به موضوع واکنش نشان داد و گفت تیم هایی برای بررسی دقیق موضوع دریاچه چیتگر و تمساح به آن منطقه اعزام شده اند.
آرش حسینی میلانی عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران از مشاهده رد پای تمساح در دریاچه چیتگر خبر داد و گفت: شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده و به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود.
کروکودیل دریاچه چیتگر
کروکودیل دریاچه چیتگر
وی درباره چگونگی حضور یافتن چنین موجودی در دریاچه چیتگر توضیح داد: احتمال دارد تمساح خانگی قاچاق که این روزها رواج پیدا کرده، توسط یک شهروند غیرمسئول در دریاچه چیتگر رها شده باشد، شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است و تا زمان دستیابی به حقیقت محدودیت‌هایی برای تردد در دریاچه چیتگر ایجاد شده است، بعد از طعمه‌گذاری با یکی از مراکز مرتبط صحبت شده تا با دستگاه کاوشگر موجی، کف دریاچه را جستجو کنند تا مسئله کاملا روشن شود و در نهایت، خیال مردم راحت شود. متاسفانه در مورد ساماندهی حیوانات خانگی سیستم و چارچوب مشخصی نداریم و معلوم نیست حیوانات خارجی که قاچاق می‌شوند، چه سرنوشتی پیدا می‌کنند. حتی ممکن است برخی از آنها مهاجم و برای محیط‌زیست شهری مضر هم باشند.
همچنین وی از این خبر داد که قرار است تیم‌های تخصصی با تجهیزات لازم سطح آب دریاچه را برای بررسی صحت این گزارش‌ها اسکن کنند.

واکنش مسئولین پروژه دریاچه چیتگر به ماجرای تمساح در دریاچه چیتگر

علی اکبر عفت‌منش معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در واکنش به موضوع دریاچه چیتگر و تمساح اظهار کرد: چندی پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش – ماهی سرسوسماری – در آب شنا می‌کند. همان زمان این گردشگر عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد.

وی با اشاره به اینکه پس از آن تاکنون شواهدی مبنی بر رد تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده نشده است، تصریح کرد: حدس ما این است که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است الیگیتور فیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز شیلات وجود این گونه را در دریاچه تایید کرده بود.

تمساح در دریاچه چیتگر

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در همین باره ادامه داد: ما با پژوهشکده آبزی‌پروری که زیرمجموعه شیلات است قرارداد بسته‌ایم تا گونه‌های آبزی دریاچه را شناسایی و گزارش کند. در این گزارشات وجود الیگیتور فیش در دریاچه چیتگر تایید شده است اما تاکنون گزارشی از وجود تمساح در دریاچه نداشتیم.

به گفته عفت‌منش الیگیتور فیش یا سرسوسماری نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد. سرسوسماری نیز شکارچی اما کاملا آبزی است و در آب شکار می‌کند.

وی با بیان اینکه از زمان انتشار عکس و ایجاد شک و شبهه‌هایی در زمینه وجود تمساح در دریاچه چیتگر ما به نیروهای آتش‌نشانی و محیط‌ زیست اطلاع دادیم، گفت: تاکنون نشانی از تمساح در دریاچه مشاهده نشده است.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا محدودیت‌های در رفت و آمد به دریاچه چیتگر ایجاد شده است، توضیح داد: پیاده‌راه دریاچه طی سال‌های اخیر آسیب‌هایی دیده است که نیاز به تعویض داشت. از این‌رو به‌دلیل انجام فعالیت‌های عمرانی محدودیت‌های برای رفت و آمد به دریاچه ایجاد شده است.

واکنش اداره محیط زیست تهران به ماجرای تمساح دریاچه چیتگر

فاطمه برنا رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به جزئیاتی از اقدامات انجام شده درخصوص ادعای وجود یک تمساح دریاچه چیتگر تهران گفت: در پی موضوع وجود یک تمساح دریاچه چیتگر تهران، این موضوع توسط محیط زیست بررسی شد که در نهایت مورد تأیید قرار نگرفت.

وی در تشریح علت تأیید نشدن وجود تمساح دریاچه چیتگر تهران از سوی محیط زیست بیان کرد: ما چندین مرحله پایش در محدوده دریاچه چیتگر داشتیم که در حال حاضر این موضوع اصولا تأیید نمی‌شود، به دلیل اینکه این جانور از آنجا که از نوع دوزیستان و خونسرد است، در صورتی که در دریاچه چیتگر وجود داشته باشد، نیاز دارد که در بازه‌های زمانی در کنار آب و خشکی حضور پیدا کند تا بتواند دمای بدنش را افزایش دهد.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران تصریح کرد: ما، علی‌رغم پیگیری‌های متعدد، وجود تمساح و یا اصلا از خانواده این حیوان را در محدوده دریاچه چیتگر تهران مشاهده نکردیم. بعید می‌دانم که این حیوان در دریاچه چیتگر وجود داشته باشد.

تمساح در دریاچه چیتگر

برنا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه بعضی افراد در این باره اظهارنظر کرده‌اند، مثلا معاون اجرایی طرح دریاچه چیتگر گفته که «تاکنون شواهدی مبنی بر وجود تمساح مشاهده نشده، اما یک گونه‌ای هست که ممکن است شبیه به تمساح وجود دارد که شاید ماهی سرسوسماری باشد»، آیا این موجود در حال حاضر دریاچه چیتگر زندگی می‌کند و آیا ممکن است این شبهه ایجاد شده باشد، گفت: بله، انواع ماهیان در دریاچه چیتگر تهران وجود دارند و زندگی می‌کنند، حتی اردک‌ماهی و یا ماهی سرسوسماری که اینها به دلیل اینکه جثه بزرگی دارند و در واقع پوزه‌شان شبیه پوزه تمساح است، این احتمال وجود دارد که اشتباه گرفته شده باشند.

وی اضافه کرد: در ضمن منشأ عکسی که در فضای مجازی منتشر شده مشخص و در عین حال تصویر نیز واضح نیست. خیلی بعید به نظر می‌رسد که تصویر تمساح باشد.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه اقداماتی از سوی محیط زیست درباره احتمال وجود تمساح دریاچه چیتگر انجام شده است، افزود: چندین مرحله یگان حفاظت محیط زیست شهر تهران از دریاچه پایش داشتند و علاوه بر محیط زیست، آتش‌نشانی منطقه و در عین حال شهرداری هم اکیپ‌هایی را به منطقه اعزام کرده‌اند. شهرداری اقدام به طعمه‌گذاری کرده و براساس اقداماتی که انجام شده تاکنون چیزی از وجود کروکودیل دریاچه چیتگر مشاهده نشده است. به نظر می‌رسد که چنین گونه‌ای در دریاچه چیتگر وجود ندارد.

برنا همچنین درباره خبرِ اسکن دریاچه چیتگر و در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام از سوی محیط زیست بوده و اینکه اصولا این خبر را تأیید می‌کنید، گفت: اسکن دریاچه چیتگر از سوی محیط زیست انجام نشده، شاید از سوی شهرداری این کار صورت گرفته است.

تمساح در دریاچه چیتگر

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا در حال حاضر محدودیت تردد در حاشیه دریاچه چیتگر وجود دارد، اظهار کرد: محدودیت ترددی که در دریاچه چیتگر لحاظ شده، نه به خاطر احتمال وجود تمساح، بلکه طبق تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا شما به طور قاطع به عنوان محیط زیست شهر تهران وجود تمساح دریاچه چیتگر را تکذیب می‌کنید و تأیید نمی‌کنید، گفت: ما در محیط زیست شهر تهران این موضوع را تأیید نمی‌کنیم چون مشاهدات، زیستگاه و شرایط زیستی این گونه جانوری اجازه نمی‌دهد که در محدوده دریاچه چیتگر زندگی کند.

دریاچه چیتگر و تمساح ؛ کاربران فضای مجازی چه می‌گویند؟

کاربران در فضای مجازی واکنش های متفاوتی به موضوع دریاچه چیتگر و تمساح نشان داده اند. برخی اخبار و تصاویری که شاید تکمیل کننده خبر حضور کروکودیل دریاچه چیتگر باشد را منتشر کرده اند و برخی نیز طبق معمول به شوخی با این موضوع پرداختند.

در این میان مقایسه واکنش سریع و دقیق مسئولین به این موضوع و بی تفاوتی شان به مشئله تمساح های سرگردان در استان سیستان و بلوچستان نیز از موضوعات جالب توجه و مورد اشاره کاربران است. در ادامه با ما باشید تا واکنش کاربران توییتر را مرور کنیم.

یکی از کاربران اینگونه به موضوع تمساح در دریاچه خلیج فارس واکنش نشان داده:

تمساح در سیستان و بلوچستان
تمساح در سیستان و بلوچستان

یکی از کاربران در واکنش به موضوع دریاچه چیتگر و تمساح به طنز نوشته:

تمساح دریاچه چیتگر شبها با اسنپ میاد دریاچه و روزها میره منزلش…

دیگری در مقایسه این موضوع با تمساح در سیستان و بلوچستان نوشته:

اطراف دریاچه چیتگر رد پای تمساح دیدن واسه همین محدودیت تردد اعلام کردن ! بیچاره مردم سیستان و بلوچستان که چندین سالِ آب رو از دهن تمساح ها میکشن بیرون و چندین تلفات داده مثل قطعی دست و پا و.. ولی هنوز اقدامی انجام نشده. شاید جرم مردم سیستان و بلوچستان اینه که پایتخت نشین نیستند!

دیگری در واکنش به موضع نوشته:

ردپای تمساح دور دریاچه چیتگر دیدن، محدودیت عبور و مرور گذاشتن، طعمه گذاری کردن پیداش کنن. حدس میزنم یه الاغی تمساح به عنوان حیوون خونگی گرفته نتونسته نگهداره اورده اطراف دریاچه ول کرده.

کاربر دیگری نیز این موضوع را دستاویزی برای اشاره به موضوع تمساح در سیستان و بلوچستان کرده است:

دریاچه‌ی چیتگر شاید تمساح نداشته باشه ولی بچه بلوچا، برای آب آوردن شک‌ ندارند که یه تمساح منتظرشونه

یکی از کاربران با انتشار تصویر زیر مدعی شده این تصویر مربوط به ردپای تمساح در این دریاچه است:

ردپای تمساح!!!!! #دریاچه چیتگر!!!!!

تمساح در سیستان و بلوچستان
تمساح در سیستان و بلوچستان

کاربر دیگری نیز در واکنش به موضوع تمساح در سیستان و بلوچستان نوشته:

شایعه شد که در دریاچه چیتگر تمساح دیده شده، بلافاصله دریاچه تعطیل شد تا تمساح پیدا شده و به کسی آسیبی نرسد همزمان در سیستان، کودکان از جایی آب میخورند که در آن تمساح زندگی میکند این چه تخصیص بودجه ایست که در تهران دریاچه بسازیم اما در سیستان آب نوشیدنی سالم برای خوردن پیدا نشود؟

دیگری درباره کروکودیل دریاچه چیتگر میگوید:

تو دریاچه چیتگر ردپای یه تمساح دیدن، منع تردد اعلام کردند، اونوقت بچه های سیستان و بلوچستان هر روز اب رو از دهن تمساح میکشن بیرون و برای کسی اهمیتی نداره !!!!

یکی از کاربران درباره تمساح در سیستان و بلوچستان چنین نوشته:

یبار توییت زدم که چرا مردم از شهرستانها میرن #تهران با اون سختی زندگی میکنن الان میبینم حق داشتن . قطع شدن دست بچه ها تو #سیستان موقع برداشت آب بوسیله تمساح ها اصلا به چشم نمیاد ولی دیده شدن یه مارمولک مشکوک تو دریاچه #چیتگر کلی تو جراید سر و صدا کرده و همه ارگانها ریختن اونجا

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ماجرای تمساح در دریاچه چیتگر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر