;
coinex

از واکسن چینی کرونا چه میدانیم؟

چندی پیش خبری مبنی بر تایید اثربخشی بالای 85 درصدی واکسن چینی کرونا توسط امارات متحده عربی مخابره شد. اما از واکسن چینی چه میدانیم؟

اگرچه دنیای غرب و عموم رسانه های معتبر علمی پزشکی، تنها سه واکن تولید شده در امریکا و انگلستان را به عنوان واکسن های قطعی کووید 19 پذیرفته اند، اما این نکته حائز اهمیت را نباید فراموش کرد که بسیار قبل از تایید واکسن فایزر و مدرنا، واکسن های روسی و چینی کرونا در این دو کشور مورد استفاده قرار گرفتند.

اگرچه شک و شبهه بر سر این دو واکسن، علی الخصوص نسخه روسی واکسن کرونا بسیار است، اما دو کشور از اثربخشی واکسن خود به شدت دفاع میکنند.

به هر صورت تا پیش از اینکه امارات متحده عربی واکسن چینی را تایید کند، کمتر کسی به واکسن کرونا چینی باور داشت. اما این موضوع سبب شده تا نگاهی داشته باشیم بر دانسته هامان از این واکسن. با ما همراه باشید.

از واکسن چینی کرونا چه میدانیم؟

کمپانی دارویی سینووک که در شهر پکن اقامت دارد، واکسن غیر فعال شده CoronaVac را ساخته است. این واکسن، شخص را در برابر ذراتی از ویروس کشته شده قرار می‌دهد تا سیستم ایمنی بدون خطر مواجهه با یک بیماری جدی، قادر به آشنایی با آن باشد.

برای مقایسه، واکسن‌های مدرنا و فایزر که در غرب توسعه‌ یافته‌اند، از نوع mRNA هستند. این یعنی بخشی از کد ژنتیکی ویروس کرونا به درون بدن تزریق می‌شود و بدن شروع به تولید پروتئین‌های ویروسی می‌کند و نه خود ویروس. همین برای آموزش دیدن سیستم ایمنی بدن کافیست.

واکسن چینی کرونا

پروفسور لو داهای از دانشگاه تکنولوژی نانیانگ می‌گوید: «CoronaVac یک متد سنتی‌تر است که پیشتر در ساخت بسیاری از واکسن‌ها، مانند واکسن هاری بسیار موفقیت‌آمیز ظاهر شده. واکسن‌های mRNA نوع جدیدی از واکسن‌ها هستند و هنوز هیچ مثال موفقی از استفاده گسترده از آن‌ها نداشته‌ایم.»

روی کاغذ، یکی از مزیت‌های بزرگ واکسن سینووک اینست که می‌توان آن را در یخچال‌های استاندارد با دمای ۲ الی ۸ درجه سلسیوس قرار داد، درست مانند واکسن آکسفورد که آن هم از ویروس مهندسی ژنتیک شده‌ای به دست آمده که منجر به سرماخوردگی عادی در شامپانزه‌ها می‌شود.

واکسن مدرنا باید در دمای منفی ۲۰ درجه و واکسن فایزر باید در دمای منفی ۷۰ درجه نگهداری شود. این یعنی هم واکسن سینووک و هم واکسن مشترک آکسفورد و AstraZeneca، بیشتر به درد کشورهای در حال توسعه می‌خورند که شاید نتوانند حجم وسیعی از واکسن‌ را در چنین درجه‌ای نگه دارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص واکسن چینی کرونا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر