;
coinex

جشنواره فجر 99 ؛ فهرست فیلم ها و تاریخ برگزاری

برگزاری جشنواره فجر 99 تا پیش از این به دلیل وضعیت کرونایی در هاله ای از ابهام بود. اما به تازگی زمان و فهرست فیلم های جشنواره مشخص شده است.

با وجود اینکه وضعیت بد کرونا در سراسر کشور و به خصوص پایتخت، همه تجمعات و فعالیت های غیرضروری را مختل کرده است،‌ به نظر میرسید که مانند بسیاری رویدادهای جمعی دیگر که طی سال 99 برگزار نشدند،‌ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99 نیز در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.

جشنواره فیلم فجر 99 از مهمترین نگرانی های سینماگران، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است. از یک طرف هنوز تعداد بالایی فیلم اکران نشده روی دست وزارت و تهیه کنندگان مانده که حتی در صورت بازگشایی سینماها به دلیل وضعیت کرونایی گمان نمیرود با استقبال خوبی مواجه شوند.

از طرف دیگر شکست‌های مالی سنگین و وضعیت معیشتی هنرمندان تئاتر و سینما هم انگیزه را از آنها گرفته و هم نگرانی شدیدی برای آینده‌شان رقم زده است.

اما بنابر اعلام روابط عمومی این جشنواره، نه تنها این جشنواره برگزار میشود، بلکه به احتمال زیاد به صورت حضوری هم برگزار خواهد شد.

طی بیانیه ای که از طرف روابط عمومی جشنواره منتشر شد تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99 مشخص شد. با ما در بررسی تاریخ برگزاری چشنواره فیلم فجر 99 و همچنین فهرست فیلم های جشنواره فجر 99 همراه باشید.

جشنواره فجر 99 ؛ فهرست فیلم ها و تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99

این روزها بسیاری از سینماگران با رعایت نسبی پروتکل‌های بهداشتی و توقف‌های گاه و بیگاه در حال تولید فیلم‌های جدید هستند.

اعلام تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99 در شرایطی رخ داد که اعلام جزئیات و نحوه برگزاری آن موکول به نشستی در آینده شده است. لازم به ذکر است که همین چندی پیش بود که پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از منبعی آگاه که خواسته بود نام او فاش نشود در گزارشی خبر داد که جشنواره فجر برگزار نمیشود!

در این گزارش آمده بود:

دلیل این تصمیم، نبود شرایط برگزاری جشنواره فیلم فجر به دلیل همه گیری کرونا و تولید نشدن فیلم کافی برای حضور در جشنواره است. از سویی به دلیل خطر قاچاق فیلم امکان برگزاری برخط (آنلاین) مهم‌ترین رویداد سینمایی سالانه کشور وجود ندارد.

تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99
تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99

به هر صورت اما به نظر میرسد حالا تصمیم برای برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر جدی است. طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی:

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده یک سال تلاش سینماگران ایرانی  که در این شرایط دشوار چراغ سینمای ایران را روشن نگه داشته‌اند و نیز اعتلای تولیدات سینمایی، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه‌های دینی و ایرانی، حمایت از سینمای خلاق و توسعه اقتصاد سینما بهمن ماه ۱۳۹۹ در تهران با ضوابط ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا توسط سازمان امور سینمایی و سمعی بصری برگزار می‌شود.

پیش از این پیش بینی می شد به دلیل شرایط کرونا، جشنواره فیلم فجر به بهار 1400 موکول شود اما با اعلام فراخوان به نظر می رسد، سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به شیوه خاصی برگزار خواهد شد اما در نهایت باید منتظر ماند تا جزییات و چگونگی برگزاری آن تحت تاثیر کرونا، اعلام شود.

به هر صورت با ما باشید تا در ادامه به بررسی دانسته هایمان از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ، تاریخ برگزاری و فهرست فیلم های جشنواره فجر 99 بپردازیم.

تاریخ برگزاری و فهرست فیلم های جشنواره فجر 99

جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین و معتبرترین جشنواره سینمایی ایران شناخته میشود که البته حداقل در سطح منطقه نیز از اعتبار خوبی برخوردار است.

این جشنواره هر ساله از تاریخ 12 تا 22 بهمن ماه و در دهه فجر برگزار میشود. امسال و با وضعیت کرونایی که نه فقط کشور عزیزمان را بلکه تمام دنیا را درگیر به خود کرده است گمان این میرفت که برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر میسر نباشد.

خصوصا که در تمام جهان پروژه های سینمایی بزرگ تحت تاثیر شرایط پاندمی با تاخیرهای حداقل چندماه تا یک ساله روبرو شدند و ما این مهم را در بهترین فیلم های 2021 گفتیم.

چه بسیار فیلم های علمی تخیلی و چه فراوان تر فیلم های اکشن 2021 که انتظار عرضه آنها زودتر از موعد اعلام شده میرفت به دلیل ویروس کرونا عقب افتادند.

این موضوع حتی استودیوی سینمایی مارول را نیز به خود درگیر کرده و اکران بهترین فیلم های مارول 2021 را با تعویق روبرو کرده است.

اما بالاخره به نظر  میرسد که تمهیدات لازم برای برگزاری این جشنواره اتخاذ شد. در نتیجه باید منتظر برگزاری جشنواره در بهمن ماه 99 باشیم.

اما از فهرست فیلم های جشنواره فجر 99 چه میدانیم؟  در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر باید انتظار چه عناوینی را داشته باشیم.

تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99
تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99

همانطور که گفتیم روابط عمومی سازمان سینمایی چندی پیش فراخوان ثبت نام و تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99 را اعلام کرد. بر اساس آماری که از فهرست فیلم های جشنواره فجر 99 در دست داریم، تاکنون بیش از 10 فیلم برای حضور در جشنواره سال جاری ثبت نام کرده اند.

نکته لازم به ذکر اینکه با وجود گذشت چند روز از فراخوان ثبت نام، هنوز کارگردان های بزرگ و نامی برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی نکرده اند. به هر صورت فهرست فیلم های جشنواره فجر 99 به قرار زیر است:

  • فیلم «بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان
  • فیلم «حرف آخر» به کارگردانی ابراهیم شفیعی
  • فیلم «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی
  • فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به ‌کارگردانی کاوه صباغ‌زاده
  • فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری
  • فیلم «بانک‌زده‌ها» به کارگردانی جواد اردکانی
  • فیلم «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی
  • فیلم «زمستان بود» به کارگردانی وحید پرشاد
  • فیلم «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری
  • فیلم «جعبه کوچک فلزی» به کارگردانی محمد بصیری
  • فیلم «زد و بند» به کارگردانی داود نوروزی
  • فیلم «اتومبیل» به کارگردانی علی میری رامشه
  • فیلم «مصلحت نظام» به کارگردانی حسین دارابی
  • فیلم «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری
  • فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله

فهرست فیلم های جشنواره فجر 99 : لیست انتظار!

اما فارغ از لیستی که تا به حال تایید شده است،‌ قصد دارم فیلم هایی که احتمال اضافه شدن آنها به فهرست فیلم های جشواره فجر 99 میرود را نیز بررسی کنیم.

در میان فیلم‌های آماده نمایش قطعا «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله، «بدون همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی، «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی، «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی، «گشت 3» به کارگردانی سعید سهیلی، «کارو» به کارگردانی احمد مرادپور، «کوسه» به کارگردانی علی عطشانی، «مجوز خروج» به کارگردانی کیارش اسدی زاده و «چپ راست» به کارگردانی حامد محمدی به احتمال فراوان فرم حضور در فهرست فیلم های جشنواره فجر 99 را پر خواهند کرد.

در کنار فیلم‌های جدید برخی فیلم‌های ساخته شده سال گذشته که در جشنواره توسط هیئت داوران پذیرفته نشدند و هنوز حتی در جشنواره‌های خارجی نیز به نمایش درنیامده‌اند هم شاید شانس خود را دوباره امتحان کنند.

تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99
تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99

در این میان «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «دست انداز» به کارگردانی کمال تبریزی، «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی، «گورکن» به کارگردانی کاظم مولایی، «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی، «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی علی عطشانی و «آفتاب نیمه شب» اثر شهریار بحرانی از جمله این فیلم‌ها هستند.

البته این فیلم‌ها در صورتی در جشنواره حضور خواهند داشت که تا بهمن ماه در هیچ جشنواره خارجی و داخلی به نمایش درنیایند یا اکران عمومی نشوند.

علاوه بر این نباید از خیال آن دسته فیلم ها که هنوز مراحل تولید را به طور کامل پشت سر نگذاشته اند فراموش کرد. این دسته از فیلم ها بدون شک تمام تلاش خود برای رسیدن به جشنواره را انجام میدهند و اگر به جشنواره برسند میتوانند جذابیت های جدیدی به سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اضافه کنند.

از جمله این موارد میتوان به «خائن کشی» اثر مسعود کیمیایی، «قهرمان» اثر اصغر فرهادی، «شب داخلی دیوار» اثر برادران جلیلوند، «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بی‌وقتی» به کارگردانی نرگس آبیار، «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی، «صحنه‌زنی» اثر علیرضا صمدی و «تفریق» جدیدترین فیلم مانی حقیقی اشاره کرد.

نامزدهای احتمالی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

شاید در وضعیتی که هنوز فهرست فیلم های جشنواره فجر 99 کامل نشده است،‌ گفتن از نامزدهای جشنواره فیلم فجر 99 کمی شوخی به نظر برسد.

اما ما این بخش را به عنوان حدسیات خودمان از کسانی که احتمال کاندیداتوری شان برای جوایز مختلف میرود تهیه کردیم. به قطع با برگزاری جشنواره و اعلام نامزدهای نهایی این بخش به روز رسانی میشود.

امیر آقایی

فیلم ها: شب داخلی دیوار، خائن کشی

امیر آقایی دوران خوبی را در عرضه بازیگری میگذراند. بازی خوب او در سریال آقازاده که از جمله بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی در سال 99 بسیار دیده شد.

اقایی علاوه بر نقش نیما بحری،‌ سال گذشته برای بازی در فیلم شنای پروانه سیمرغ بلورین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را نیز از آن خود کرد.

تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99
تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99

همکاری این بازیگر با برادران جلیلوند و همبازی شدن با نوید محمدزاده باعث درخشش بسیار زیاد فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» شد و حالا این جمع دوباره در «شب داخلی دیوار» دور هم جمع شده‌اند.

از طرف دیگر بازی در نقش اول فیلم مسعود کیمیایی که استاد بازی گرفتن از بازیگرانش است قطعا شانس امیر آقایی را برای نامزدی و حتی برنده شدن سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر 99 بالا می‌برد.

مهران مدیری

فیلم: خائن کشی

سورپرایز مسعود کیمیایی بدون شک حضور مهران مدیری در فیلم خائن کشی بود. گرچه کیمیایی قبلا هم تلاش کرده بود در فیلم هایی چون ضیافت، سلطان و یا جرم نیز مدیری را به بازی بگیرد، اما این امر دست نداد تا نوبت به سال 99 و فیلم خائن کشی برسد.

تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99
تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99

در نتیجه جشنواره فجر 99 شاید فرصتی برای مهران مدیری باشد تا بالخره سیمرغ بلورین را از آن خود کند.

نوید محمدزاده

فیلم: شب داخلی دیوار، تفریق، نگهبان شب

در بهترین فیلم های نوید محمدزاده گفته بودیم که او احتمالا در حال حاضر موفق ترین،‌ شناخته شده ترین و یکی از محبوب ترین بازیگران نسل جدید سینمای ایران با موفقیت هایی جهانی است.

تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99
تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر 99

نوید محمدزاده بدون شک ستاره بزرگ دهه نود بوده و تاکنون در این ده سال، رکورد دریافت جایزه را هم زده است. حالا این بازیگر با سه پروژه سینمایی می‌تواند در جشنواره فیلم فجر 99 باز هم سیمرغی دیگر را به خانه ببرد.

گفته می‌شود محمدزاده در «شب داخلی دیوار» به کارگردانی برادران جلیلوند نقش یک نابینا را برعهده دارد و همین کاراکتر نوید محمدزاده را برای نامزدی و شکار سیمرغ در مسیر راحت‌تری قرار می‌دهد.

رضا عطاران

فیلم: روشن، دینامیت، شیشلیک

ما قبلا هم در بهترین فیلم های رضا عطاران از او به عنوان بازیگری توانا و البته محبوب یاد کرده بودیم. البته که بخش عمده ای محبوبیت عطاران به دلیل ایفای نقش های طنز است، اما او در ایفای نقش های متفاوت نیز بازیگری توانمند است.

رضا عطاران هم از آن بازیگرانی است که شاید بعد از مدت‌ها با فیلم‌های متفاوت به جشنواره بیاید. مهمترین اثر او، فیلم «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است.

جشنواره فجر 99

عطاران بعد از جواد عزتی، احمد مهرانفر و مهران مدیری، چهارمین کمدین مطرحی است که در فیلم‌ محمدحسین مهدویان ایفای نقش می‌کند.

نکته مهم البته شاید تا حدی عجیب درباره این فیلم، اینکه مهدویان یک کمدی اجتماعی را با فیلمنامه امیرمهدی ژوله ساخته است. به نظر ترکیب مهدویان، ژوله و البته عطاران به خودی خود یک ترکیب برنده است و شانس بالایی برای کسب جوایز دارد.

لیلا حاتمی

فیلم ها: قاتل و وحشی، دسته دختران، چشم و ابرو

لیلا حاتمی از جمله بازیگران محبوب و موفق سینمای ایران است. گواه موفقیت او نیز فهرست بهترین فیلم های لیلا حاتمی است که اگر نگاهی بیندازید متوجه میشوید او همیشه در بهترین فیلم های طراز اول ایرانی حضور داشته است.

جشنواره فجر 99

حاتمی امسال و در جشنواره 99 به احتمال با سه فیلم حضور پیدا میکند و این میتواند شانس او برای برنده شدن را بالاتر ببرد. امین حیایی در برنامه فریدون جیرانی از کاراکتری که لیلا حاتمی در «قاتل و وحشی» ایفا کرده بسیار تمجید کرد و همین گمانه‌زنی‌ها را برای نامزدی لیلا حاتمی افزایش داده است.

سارا بهرامی

فیلم: روشن، خائن کشی

سارا بهرامی بازیگر توانمندی است که در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و حتی برای «دارکوب» سیمرغ هم گرفته است. او امسال احتمالا دو فیلم «روشن» و «خائن‌کشی» را در جشنواره داشته باشد.

جشنواره فجر 99

از آنجایی که در کارنامه سارا بهرامی فیلم متوسط یا بد به ندرت به چشم می‌خورد، قطعا این آثار جدید هم پتانسیل بالایی برای او ایجاد می‌کنند تا سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دوباره برنده شود.

فاطمه معتمد آریا

فیلم: روزی روزگاری آبادان

جشنواره فجر 99

خانم معتمد آریا یکی دوسالی هست که با کارهای پرتعداد نسبت به قبل، با قدرت به عرضه بازیگری بازگشته است. او حالا و در اولین فیلم حمیدرضا آذرنگ نقشی خاص و متفاوت با گریمی جذاب را ایفا خواهد کرد. باید دید آیا او میتواند در کسب جایزه هم موفق باشد؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص فهرست فیلم های جشنواره فجر 99 چیست؟ نظرات خود رادر بخش کامنت ها با تکراتو  به اشتراک بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر