;
coinex

عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و مصوبه ها

این گفتار تکراتو به بررسی موضوع عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 بر مبنای آخرین اخبار و مصوبه های رسمی اختصاص دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

سال 99 نفس های آخر خود را میکشد. سال جاری که مدت زیادی تا پایان آن فاصله نداریم، به لحاظ اقتصادی سال پر دردسری بود. شدت گرفتن تحریم های آمریکا، فشارهای اقتصادی جهانی و کاهش فروش نفت همه و همه کم بود که ویروس کرونا نیز به آن اضافه شد.

شرایط فوق الذکر دست به دست هم داد تا در سال جاری با افزایش نرخ ارز به صورت انفجاری روبرو شویم و این موضوع تاثیر خود بر اقتصاد رانتی ایران بیش از هر زمان دیگری نشان داد.

وضعیت نابسامان اقتصادی فشارهای زیادی را برای اقشار پایین جامعه در پی داشت و حتی اعتراضاتی را هم سبب شد. اما در نهایت امر، امید همه افراد و حتی برخی مسئولین به پایان سال جاری و همزمان با آن پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود تا شاید بدین وسیله اندک مجرای تنفسی برای اقتصاد کشور باز شود و بتوان کمی شرایط را از حالت آشفتگی دائم در آورد.

مساله پایه حقوق و افزایش دستمزدها از جمله مسائل مهمی است که هرساله با ارائه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس در رسانه ها مطرح میشود. در تکراتو قصد داریم به بررسی این موضوع در ذیل عنوان عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 بپردازیم. این موضوع اما به نوبه خود زیر عنوان هایی از قرار افزایش حقوق کارمندان در سال 1400 ، افزایش حقوق کارگران در سال 1400 ، عیدی کارمندان دولت در سال 1400 و البته عیدی کارگران در سال 1400 را شامل میشود. با ما همراه باشید.

عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و مصوبه ها

بررسی جزئیات لایحه بودجه 1400 را که چندی پیش به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد مدتی است که در تکراتو آغاز کرده ایم. علاوه بر این با نزدیک شدن به سال 1400 به بررسی مسائل مرتبط به آن میپردازیم. برخی مباحث مهمی که در ارتباط با بودجه سال 1400 مطرح میشوند عبارتند از: افزایش حقوق کارمندان در سال 1400 ، افزایش حقوق کارگران در سال 1400 ، عیدی کارمندان دولت در سال 1400 و البته عیدی کارگران در سال 1400 که در ادامه به هریک خواهیم پرداخت.

برای مثال چندی پیش بود که علاوه بر بررسی سریال های نوروز 1400 از همه نمادهای سال 1400 نیز گفتیم. در این میان وضعیت اقتصادی کشور و ضرورت تهیه اسمارتفون ها برای برقراری ارتباط با بقیه و حتی پیگیری مقاطع تحصیلی سبب شد تا به بررسی و پیش بینی قیمت گوشی در سال 1400 بپردازیم.

اگرچه برخی افزایش قیمت ها مانند افزایش قیمت اینترنت در سال آینده چندان خوشایند نیستند، اما حداقل برای سال آینده وعده هایی برای افزایش دستمزدها داده شده است.

عیدی و افزایش حقوق در سال 1400
عیدی کارمندان دولت در سال 1400

برای مثال چندی پیش برایتان اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر میزان افزایش درآمدها در سال 1400 را نقل کردیم. اما اگر با تکراتو همراه بوده باشید باید بدانید که هرسال و متناسب با موعد ارائه لایحه بودجه سال آینده به بررسی میزان دقیق افزایش دستمزدها و حتی میزان عیدی در سال بعد خواهیم پرداخت.

به مانند آنچه در عیدی و افزایش حقوق کارمندان در سال 99 انجام دادیم برای سال آینده نیز با توجه به لایحه بودجه و اخبار و مصوبات رسمی به بررسی جزئیات رشد درآمدها خواهیم پرداخت. با تکراتو در عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 همراه باشید. آنچه که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت قرار است پاسخی باشد به مسائلی چون:

  • افزایش حقوق کارمندان در سال 1400
  • افزایش حقوق کارگران در سال 1400
  • عیدی کارمندان دولت در سال 1400
  • عیدی کارگران در سال 1400

عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 : افزایش حقوق کارمندان در سال 1400

طی سالهای گذشته، معمولا همواره با نزدیک شدن به اواخر سال مسئله عیدی و افزایش حقوق به نقل محافل عمومی و خصوصی و تیتر اصلی خبرها بدل میشود.

وضعیت نابسامان اقتصادی، سودمدیریت و سایر فشارهای مالی معیشتی، قشر عظیم کارمند – کارگر را به مهمترین مخاطبان و پیگیران اینگونه اخبار بدل کرده تا شاید ذره ای امید در دلشان برای بهبود اوضاع روشن شود.

مشکل اصلی اما این است که طی سالهای گذشته افزایش حقوق و عیدی معمولا بدون محاسبه درست و دقیق نیازهای مردم که با در نظر گرفتن منافع و منابع مالی دولت اعمال شده است.

عیدی و افزایش حقوق در سال 1400
عیدی کارمندان دولت در سال 1400

این موضوع نارضایتی قشر عظیم کارمند و کارگر را در پی داشته است. سال گذشته و در لایحه بودجه 99 تنها 15 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شد. به هر صورت سال 98، وضعیت اقتصاد و معیشت و نرخ دلار، قابل مقایسه با وضعیت فعلی نبود.

اما برای سال جاری آنچه که چندین بار از سوی مسئولین امر و برخی نهادهای مطلع اظهار شده، برنامه دولت برای افزایش 25 درصدی حقوق و دستمزدهاست.

گرچه این رقم نسبت به سال گذشته افزایش ده درصدی نشان میدهد اما اگر با افزایش نرخ ارز، مسکن، ماشین و اصلا راه دور نرویم با افزایش نرخ سیگار هم مقایسه شود به نظر افزایش درخور توجهی نمیرسد.

به هر صورت جندی پیش لایحه بودجه 99 در یک موقعیت تاریخی بدون حضور رئیس مجلس و رئیس قوه مجریه به مجلس تقدیم شد. از زمان ارائه لایحه بررسی جنبه های مختلف آن آغاز شده است و هرکس بنابر شغل و حرفه خود به بررسی جزئیات لایحه اقدام کرده است.

موضوع مهمی که امروز قرار است به آن بپردازیم، مبحث عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 است. این موضوع به نوبه خود زیر مجموعه هایی چون افزایش حقوق کارمندان در سال 1400 ، افزایش حقوق کارگران در سال 1400 ، عیدی کارمندان دولت در سال 1400 و عیدی کارگران در سال 1400 را شامل میشود. با ما همراه باشید.

واکنش مجلسی ها به عیدی و افزایش حقوق در سال 1400

چندی پیش علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره افزایش حقوق کارمندان در سال 1400 چنین گفت:

کمیسیون اجتماعی مجلس تاکنون 18 جلسه داشته است و پنج طرح در حوزه اجتماعی بررسی و به سرانجام رسیده است.

عیدی و افزایش حقوق در سال 1400عیدی و افزایش حقوق در سال 1400
افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400

بابایی در همین باره اعلام کرد که محلس در تلاش برای بررسی تاثیر وضعیت نابسامان اقتصادی در سایه کرونا بر کسب و کار و معیشت مردم است. وی در همین باره اظهار داشت مجلس درصدد افزایش حقوق کارمندان در سال 1400 به تناسب افزایش حقوق کارگران در سال 1400 است. همچنین وی از توجه ویژه مجلس به وضعیت بیکاری مردم خبر داد و درباره افزایش حقوق کارگان در سال 1400 گفت:

نخستین گروهی که به دلیل شیوع این بیماری متضرر شده‌اند کارگران و نیروی کار هستند و به همین جهت کمیسیون اجتماعی در نظر دارد سبد درآمدی نیروی کار کشور را اضافه کند. بر اساس برآوردی که مجلس دارد، حداقل باید 35 درصد به دستمزد کارگران اضافه شود. این برآورد بر اساس آزمایش چند ساله صورت گرفته است.

اگرچه افزایش حقوق کارگران در سال 1400 میزان افزایش چشمگیری به نظر میرسید، اما به نظر این موضوع در حد یک پیشنهاد باقی ماند. چرکه حرفی از آن در ادامه زده نشد.

به تازگی به نظر میرسد عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 به میزان 25 درصد تصویب شده است. بر این اساس، ضریب افزایش حقوق کارمندان در سال 1400 برای گروه‌های مختلف حقوق بگیران از جمله کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و همچنین افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی به میزان 25 درصد تعیین شده است.

اگرچه هنوز قطعیتی درکار نیست اما به نظر میرسد میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1400 نیز بیش از این نخواهد بود. اما تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400 چطور خواهد بود؟

عیدی و افزایش حقوق در سال 1400
افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400

با احتساب 5 درصد افزایش، میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400 مبلغ 3 میلیون 500 هزارتومان خواهد بود. البته که این رقم نسبت به حقوق 2 میلیون 800 هزارتومانی فعلی رقم قابل توجهی نیست.

در عین حال مجلس انتظارات بیش از این هم از دولت دارد و معتقد است افزایش حقوق و عیدی کارگران در سال 1400 متناسب با نیازهای ایشان نبوده و نیست. علی بابایی درارتباط با افزایش حقوق و عیدی کارگران در سال 1400 گفت:

تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در کمیسیون اجتماعی خواهان افزایش بیش از 40 درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده هستند. بر همین اساس نیز با ارائه این پیشنهاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشغول رایزنی با این وزارتخانه برای تحقق این امر هستیم.

به هر صورت مجلسی ها بر این باورند که طی سالهای گذشته افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ صعودی تورم صورت نگرفته است و حالا برای سال آینده خواهان افزایش حقوق و عیدی کارگران در سال 1400 متناسب با نرخ تورم هستند.

البته همانطور که گفتیم تاکنون تصمیم مشخصی در ارتباط با افزایش حقوق و عیدی کارگران در سال 1400 اتخاذ نشده است اما با پیگیری های مجلس باید انتاظر افزایش حقوق و عیدی کارگران در سال 1400 را داشته باشیم.

با در نظر گرفتن 25 درصد فعلی، میزان دستمزدها برای تمام اقشار مذکور از مبلغ سه میلیون و 500 هزارتومان بالاتر نخواهد رفت.

عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 : افزایش حقوق کارگران در سال 1400

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی درباره عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 بیان کرد: دولت امسال ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر دارد که در این میان ۳۱۷ هزار میلیارد تومان آن درآمدها هستند. از این میان ۲۹۸ میلیارد برای فروش اوراق و ۹۵ هزار میلیارد هم سهم در بورس داریم.

او افزود: تمام کسانی که یارانه ۴۵ هزار تومانی می گیرند همچنان یارانه بگیر خواهند بود. ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رفع فقر مطلق در نظر گرفته‌ایم.

عیدی و افزایش حقوق در سال 1400
افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400

او در ارتباط با افزایش حقوق کارمندان در سال 1400 تاکید کرد: همه کارکنان دولت، افزایش ۲۵ درصدی حقوق را سال آینده شاهد خواهند بود. تعداد قابل توجهی استخدام کادر درمان خواهیم داشت.

نوبخت در ادامه بحث عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، از افزایش ۲ برابری حقوق سربازان خدمت وظیفه خبر داد و گفت: در لایحه بودجه افزایش حقوق کارگران در سال 1400 و افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی را در نظر داریم.

وی درباره میزان دقیق افزایش حقوق کارگران در سال 1400 و یا عیدی کارگران در سال 1400 اظهار نظر دقیق نداشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به افزایش حقوق کارمندان در سال 1400 گفت: از بودجه دفاع می کنم چون برای بهبود معیشت بسیاری از مردم سهیم در بودجه، حقوق ها و دستمزدها را با روش های مختلف افزایش داده ایم.

افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400
افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400

وی در ارتباط با میزان عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 افزود: شرمنده ام که بیش از این توان افزایش حقوق ها را نداشتیم و اگر دستمان باز بود قطعا این کار را می کردیم. می دانیم تورم ناشی از افزایش نرخ ارز به معیشت مردم آسیب زده است.

نوبخت تاکید کرد: برای افزایش سهم مالیات در بودجه نور افکن شناسایی مودیان را قوی تر کردیم و با روش هایی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه و درآمد خانوار درآمدها را به ۲۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم. البته رقم بیشتری را پیشنهاد دادیم که با مشورت وزیر امور اقتصادی و دارایی آن را به همین عدد رساندیم.

نوبخت گفت: کشورهای پیشرفته مطابق ۳۰ تا ۴۰ درصد GDP خود مالیات ستانی می کنند اما ایران همچنان ۴ تا ۵ درصد از GDP خود مالیات اخذ می کند. خوشبختانه در امسال ۱۰۰ درصد درامدهای مالیاتی پیش بینی شده محقق شد.

افزایش عیدی کارمندان در سال 1400

در جریان تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بخشنامه مربوط به بودجه اخیرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده که براساس آن بودجه سال آینده را پیش‌بینی کند.

طبق ضوابط مالی ناظر بر تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰، مبلغ پاداش پایان سال کارکنان (عیدی کارمندان دولت در سال 1400) یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

عیدی و افزایش حقوق در سال 1400عیدی و افزایش حقوق در سال 1400
عیدی و افزایش حقوق در سال 1400

البته مبلغ قطعی عیدی کارمندان دولت در سال 1400 باید در نهایت به تصویب هیات وزیران برسد. برای مثال رقم عیدی در سال 98 نیز یک میلیون و 78 هزارتومان پیش بینی شده بود که در زمان تصویب و پرداخت 120 هزارتومان اضافه شد.

عیدی کارمندان دولت در سال 1400 نیز در بودجه یک میلیون و 500 هزارتومان تعیین شده که ممکن است طی فرایند تصویب نهایی و پرداخت اندکی افزایش یابد.

فرمول محاسبه عیدی 1400

همانطور که میدانید عیدی هر سال که به حقوق ماه آخر سال اضافه میشود نه فقط مشمول کارمندان و کارگران که حتی مشمول افرادی با سابقه یکسال کار نیز میشود. البته که فرمول محاسبه عیدی در هر مورد متفاوت است که در ادامه قصد داریم شما را با آنها آشنا کنیم.

از اساس فرمول محاسبه عیدی همواره یکسان است و شما اگر آنرا بدانید به راحتی میتوانید حدود عیدی خود را تخمین بزنید. البته این میتواند بنا برمیل کارفرما یا شرکت تغییر کند. ممکن است کسی بخواهد کمتر یا حتی بیشتر به کارمندان خود عیدی بدهد.

برای محاسبه عیدی سال 1400 ابتدا باید میزان حداقل و حداکثر آنرا مشخص کنید. بر اساس تصمیم و نظر شورای عالی کار،‌ تمام شرکت هایی که زیرنظر قانون وزارت کار فعالیت میکنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل 60 روز حقوق آخرین دستمزد (حداقل عیدی)‌ و یا 90 روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)‌ ، عیدی پرداخت کنند. این به این معناست که حداقل و حداکثر عیدی نباید از 60 روز حقوق کمتر باشد.

برای محاسبه عیدی در سال 1400،‌ ابتدا رقم حداقل عیدی 1400 را با ضرب کردن دستمزد روزانه خود در 60 محاسبه کنید. فرمول به شکل زیر است:

حداقل عیدی 1400 = 60 ضرب در حداقل دستمزد روزانه

اما برای محاسبه میزان حداکثر عیدی 1400 ، میزان دستمزد روزانه خود را در 90 ضرب کنید. به مانند زیر:

حداکثر عیدی 1400 = 90 ضرب در حداقل دستمزد روزانه

جمع بندی عیدی و افزایش حقوق در سال 1400

با نزدیک شدن به ماه های پایانی هر سال انتظار ارائه لایحه بودجه را مجلس داریم. امسال اما وضعیت با سالهای عادی فرق داشت. سال 99 در حالت عادی هم داشت با افزایش سرسام آور قیمت ها، فشار تحریم های همه جانبه و البته افزایش نرخ ارز و سکه و طلا ستون فقرات اقتصاد کشور را خرد میکرد که ویروس کرونا هم بر سایر علل اضافه شد و بیکاری و تعطیل شدن کسب و کارها را به دنبال داشت.

اگرچه بسیاری عملکرد دولت در کنترل پاندمی و حتی تلاش برای حمایت های مالی را نقد کردند، اما به هر صورت دولت با وام های یک میلیون تومانی و ارائه چندین و چند نوع بسته حمایتی مالی و معیشتی کوشید وضعیت را به نحوی کنترل کند.

درباره کم و کیف عملکرد دولت سخنی نیست اما به هر صورت انتظار برنامه ریزی مناسب و معقول برای عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 هم از سوی مردم انتظار نابجایی نیست.

با استناد به منابع رسمی دولت و البته نقل قول های رییس سازمان برنامه و بودجه باید گفت رقم افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400 و همچنین کارمندان دولت و کارگران در عدد 25 درصد تصویب شده است.

با این حساب افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400 این رقم به مبلغ 3 میلیون و 500 هزار تومان خواهد رسید. حال باید ببینیم آیا این موضوع یعنی افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400 و البته کارمندان و کارگران مورد تصویب نهایی قرار میگیرد یا با تغییراتی مواجه میشود.

در سال 99 وضعیت اقتصادی ما را به سمت و سویی سوق داده که درباره همه چیز در کشور نگران باشیم. ما در تکراتو سعی کردیم به جای نگرانی برخی اطلاعات مهم و آموزش های مفید را برای حوزه های مختلف در اختیار شما قرار دهیم.

برای مثال اگر نگران قیمت مسکن هستید میتوانید به پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 مراجعه کنید. به همین ترتیب برای سایر مسائل معیشتی میتوانید به حداقل حقوق در سال 1400 ، میزان یارانه در سال 1400 و بهترین سرمایه گذاری 1400 سری بزنید. البته که همه اینها به وضعیت انتخابات سال آینده نیز بستگی دارد پس بد نیست با کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 آشنا شوید.

اگر اعتقادی به نمادها و معانی ماورایی داشته باشید، نمادهای سال 1400، حیوان سال 1400 و پیشگویی و طالع بینی سال 1400میتواند کمکتان کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص افزایش حقوق و عیدی کارمندان دولت در سال 1400 چیست؟ آیا میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400 را متناسب با وضعیت اقتصادی میدانید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر