;
coinex

ویروس کرونا انگلیسی چیست ؟ هرآنچه از گونه جهش یافته جدید ویروس کرونا می دانیم

در حالی که همه شادمان از آغاز روند واکسیناسیون هستند، خبر کشف گونه جدید ویروس کرونا انگلیسی همه را نگران کرده است. با ما باشید.

اخبار تولید و ساخت چندین واکسن کرونا طی یک بازه زمانی کوتاه، ناگهان موجی از شادی را در میان افراد برانگیخت. البته که برخی نیز در این میان از بایت استفاده از واکسن نگران هستند و به جنبش ضدواکسیناسیون پیوسته اند.

اگر واکسن چینی کرونا و واکسن روسیه را کنار بگذاریم، سه واکسن رسمی یعنی واکسن های فایزر، مدرنا و آکسفورد به مراحل نهایی ساخت و تولید رسیده اند و برای کسب مجوز تولید انبوده تلاش میکنند.

البته در این میان خبر ساخت واکسن ایرانی کرونا نیز در میان است که بعید است به این زودی ها خبری از آن باشد.

به هر صورت این اخبار خوشحال کننده سبب شد تا دولت بریتانیا مجوز خرید و آغاز واکسیناسیون سراسری را صادر کند. در نتیجه بریتانیا به اولین کشوری بدل شد که روند واکسیناسیون سراسری را آغاز کرد.

در این میان اما ظاهرا ویروس کرونا نگران بقای خود شده و برای باقی ماندن هر تلاشی میکند! چندی پیش خبر یک جهش خطرناک از ویروس در میان مینک ها بسیاری از کارشناسان را نگران کرده بود. ما در کرونای دانمارکی چیست؟  سعی کردیم شما را در جریان همه دانسته هامان از جهش دانمارکی ویروس کرونا بگذاریم.

اما به ناگاه این روزها خبری از یک جهش خطرناک تر ویروس به گوش میرسد که حتی ممکن است در سراسر جهان انتشار یافته باشد و واکسن های جدید بر آن موثر نباشند! بله ویروس کرونا انگلیسی در حال حاضر تیتر اصلی اخبار است. اما ویروس کرونا انگلیسی چیست؟ با ما همراه باشید.

ویروس کرونا انگلیسی چیست؟

خبرها حاکی از این است که این نوع از ویروس کرونای جدید که در انگلیس شناسایی شده با تغییرات ژنتیکی که پیدا کرده رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهد.

این تغییرات در مورد این گونه جدید که به ویروس کرونا انگلیسی معروف شده است، بیشتر در حوزه نحوه و سرعت سرایت ویروس به چشم آمده است.

ویروس کرونا انگلیسی قدرت چسبندگی بیشتری به سلولهای تنفسی پیدا کرده و از طرفی قدرت ورود این ویروس به سلولهای تنفسی هم افزایش پیدا کرده است.

ویروس کرونا انگلیسی چیست ؟ هرآنچه از گونه جهش یافته جدید ویروس کرونا می دانیم
ویروس کرونا در انگلیس

این دو سبب شده تا این ویروس از قدرت انتقال بالاتری برخوردار بوده و با سرعت بیشتری  منتشر شده و ایجاد بیماری کند. تغییرات صورت گرفته در ویروس کرونا همچنین موجب شده تا بیماری زایی این نوع ویروس جدید در کودکان بیشتر باشد.

کرونای فعلی که در همه دنیا همه گیر شده، کمتر کودکان را درگیر می‌کرد و در صورت درگیری هم قدرت ایجاد علائم شدید را نداشت، اما ویروس کرونای انگلیسی قدرت بیماری زایی بیشتری در کودکان پیدا کرده است.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون تفاوتی در شدت کشندگی این ویروس جدید با ویروس کرونای فعلی مشاهده نشده، اما با توجه به اینکه تغییرات و رفتارهای ویروس قابل پیش بینی نیست، این نگرانی وجود دارد که در آینده میزان کشندگی این ویروس افزایش یابد.

باید مدنظر داشت که با توجه به افزایش قدرت ابتلای این نوع ویروس، طبیعتا افراد بیشتری درگیر بیماری کرونا شده و به تبع افزایش تعداد مبتلایان، قطعا تعداد موارد مرگ و میر هم افزایش پیدا خواهد کرد.

اما ویروس کرونا انگلیسی چگونه پدید آمده و چقدر ناشناخته است؟ با ما باشید.

ویروس کرونا انگلیسی

همانطور که باید بدانید، ویروس ها همگی در طی فرایندهای مختلفی دچار جهش های ژنتیکی میشوند. ویروس کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیست. تا همین الان هم که این مطلب را مینویسیم صدها جهش از ویروس کرونا کشف شده است.

این جهش ها میتواند متناسب با هر منطقه جغرافیایی و یا برخی عوامل زیست محیطی دیگر متفاوت باشد. در حقیقت این جهش ها آنچنان تفاوت خاصی با ویروس اولیه نداشتند و نگرانی ایجاد نمیکردند.

ویروس کرونا انگلیسی چیست ؟ هرآنچه از گونه جهش یافته جدید ویروس کرونا می دانیم
ویروس کرونا در انگلیس

اما نگرانی از آنچا آغاز میشود که جهش جدیدی مانند کرونای دانمارکی اتفاق بیفتد که در عملکردهای پایه مانند سرایت و سرعت انتقال و یا میزان گشندگی تفاوت جدی با ویروس اولیه داشته باشد.

در اینجا نگرانی های زیادی درباره چگونگی مقابله با جهش جدید و اینکه آیا راهکارهای درمانی قبلی فایده خواهند داشت یا نه رخ میدهد.

بحث بر سر ویروس کرونا انگلیسی نیز همین است که ویروس جدید و به عبارت بهتر جهش جدید آنچنان غیرعادی و غیرمنتظره نیست. اما آیا باید نگران ویروس کرونا انگلیسی باشیم؟ برای پاسخ به این پرسش بهتر است به نظر کارشناسان رجوع کنیم.

چگونگی کشف گونه ویروس انگلیسی کرونا

گونه جدید کروناویروس ۱۷ موتاسیون دارد که مهم‌ترین آن N۵۰۱Y در پروتئین spike است. ویروس از پروتئین spike برای ارتباط با گیرنده ACE۲ بدن انسان و ورود به سلول‌ها استفاده می‌کند. موتاسیون در این پروتئین می‌تواند موجب افزایش قابلیت عفونت‌زایی و پخش ویروس شود.

اما این گونه چگونه شناسایی شد. کنسرسیوم Covid-۱۹ Genomics UK (COG-UK) که به‌صورت تصادفی ماده ژنتیکی نمونه‌های COVID-۱۹ را توالی‌یابی می‌کند، این گونه را شناسایی کرده است. شناسایی اولین مورد در اواخر سپتامبر بوده است.

درباره میزان شیوع آن گفته شده است که تا ۱۳ دسامبر، ۱۱۰۸ مورد در بریتانیا آلوده به این گونه جدید شناسایی شده‌اند. این موارد اکثراً در جنوب شرقی انگلستان بوده‌اند.

ویروس کرونا انگلیسی چیست ؟ هرآنچه از گونه جهش یافته جدید ویروس کرونا می دانیم
ویروس کرونا در انگلیس

درباره اینکه آیا این گونه جدید سریع‌تر پخش می‌شود، وزیر بهداشت انگلیس ابراز داشته که آنالیزهای اولیه نشان می‌دهد ایجاد این گونه جدید ممکن است با افزایش تعداد موارد COVID-۱۹ در جنوب شرقی انگلستان ارتباط داشته باشد.

در این نشریه پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا موتاسیون‌ها مورد انتظار هستند، یادآور شده است ویروس SARS-CoV-۲ یک نوع RNA ویروس است که موتاسیون‌ها به‌صورت طبیعی هنگام تکثیر آن در سلول رخ می‌دهد. همه موتاسیون‌ها مهم نیستند. بر اساس اعلام COG-UK، تاکنون حدود ۴۰۰۰ موتاسیون در پروتئین spike این ویروس شناسایی شده است.

آیا باید نگران ویروس انگلیسی کرونا بود؟

در حال حاضر و با کشف گونه جدید بسیاری از کشورهای دنیا محدودیت های زیادی را درباره سفر از بریتانیا اعمال کرده اند. اما ویروس جدید چقدر خطرناک است؟

دکتر موگ سیویک عضو گروه مشاوره‌ای تهدیدهای ویروس‌های تنفسی جدید و نوپدید (Nervtag)، در ارتباط با جهش جدید ویروس کرونا در انگلیس میگوید که تاکنون بیش از ۴۰۰۰ جهش Sars-Cov-۲ مشاهده شده که به نظر می‌رسد تعداد انگشت‌شماری از آنها از اهمیت برخوردار هستند.

به گفته‌ کریس ویتی افسر ارشد پزشکی انگلیس، گونه‌ جدید کشف‌شده در جنوب شرق می‌تواند تا ۷۰ درصد بیشتر قابل انتقال باشد و مقدار R (عدد تکثیر پایه ویروس) را ۴ دهم درصد یا بیشتر افزایش دهد.

ویروس کرونا انگلیسی چیست ؟ هرآنچه از گونه جهش یافته جدید ویروس کرونا می دانیم
جهش ویروس کرونا انگلیسی

در خلاصه‌ای که روز یکشنبه در Nervtag متتشر شد نتایج بررسی محققان از جهش جدید ویروس حکایت از افزایش قابل توجه سرعت انتقال ویروس نسبت به سایر جهش ها داشت. البته محققان به این نکته اذعان داشتند که این داده ها ابتدایی و بر اساس مدل سازی به دست آمده است.

سیویک گفت :«اگرچه نتیجه‌ها به کیفیت و کمیت داده‌هایی که شما ارائه می‌دهید بستگی دارد، به نظر می‌رسد که این گونه‌ جدید به طور بالقوه بیشتر قابل انتقال است، اما ما نمی‌دانیم که چقدر و اطمینان کامل نداریم. در حال حاضر نمی‌توانیم یک رابطه سببی ایجاد کنیم، این تنها یک اثر ارتباطی است.»

استوارت نیل استاد ویروس‌شناسی در کالج کینگ لندن هم درباره ویروس کرونا انگلیسی اظهار داشت: «داده‌های گردآوری‌شده تاکنون، با این درک سازگار است که این گونه واگیردارتر است، یا می‌تواند با کارایی بیشتری گسترش پیدا کند، اما تایید مبتنی بر آزمایشگاه در مورد آن یا هر ایده‌ای که چرا این گونه با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد نداریم.»

ویروس کرونا انگلیسی چیست ؟ هرآنچه از گونه جهش یافته جدید ویروس کرونا می دانیم
جهش ویروس کرونا انگلیسی

به گفته این ویروس شناس درصد وجود این ویروس در مناطق ویژه در انگلستان تا چند هفته پیش چیزی معادل 10 الی 15 درصد از کل مبتلایان بوده است اما در حال حاضر درصد مبتلایان به این گونه جدید فقط در لندن به 60 درصد رسیده است.

بیشترین نگرانی دانشمندان در حال حاضر، تغییر در پروتئین سنبله‌ی این گونه است، بخشی از ویروس که به آن اجازه‌ می‌دهد تا از طریق برهم‌کنش با گیرنده‌ای به نام ACE۲، به سلول‌های ریه، گلو و حفره‌ی بینی نفوذ کند.

نیل در این باره میگوید: «جهش در پروتئین سنبله ممکن است توانایی ویروس در برهم‌کنش با ACE۲ را افزایش دهد و به آن مزیت رشد دهد. از طرف دیگر، پروتئین سنبله ذره‌ ویروسی است که واکسن‌ها برای توسعه‌ی پادتن‌ها ضد آن طراحی شده‌اند، بنابراین این جهش می‌تواند واکسن را از انجام وظیفه باز دارد.»

به هر صورت محققان میکوشند تا ویروس انگلیسی کرونا را زیرنظر بگیرند تا خطرات احتمالی را شناسایی کنند.

آیا ویروس انگلیسی کرونا خطرناک تر است؟

درباره اینکه آیا گونه جدید خطرناک‌تر است، محققان تاکید کرده اند که هنوز نمی‌دانند. موتاسیون‌هایی که ویروس را عفونی‌تر می‌کنند، لزوماً موجب خطرناک‌ترشدن آن نمی‌شوند. برای مثال، گونه D۶۱۴G که در بریتانیا اکنون شایع‌ترین گونه در حال پخش است، احتمالاً موجب افزایش قابلیت پخش آن شده، اما ظاهراً موجب افزایش شدت بیماری نشده است.

ویروس کرونا انگلیسی چیست ؟ هرآنچه از گونه جهش یافته جدید ویروس کرونا می دانیم
جهش ویروس کرونا انگلیسی

آیا واکسن‌ها هنوز به‌درد می‌خورند؟ سوالی که پس از شناسایی گونه جدید اذهان را به خود مشغول کرده است. نشریه پزشکی بریتانیا (BMJ) در پاسخ به این سوال یادآور شده است سه واکسن اصلی کرونا بر اساس پروتئین spike ویروس ساخته شده‌اند که در گونه جدید دچار تغییر شده است. اما واکسن‌ها موجب ساخت آنتی‌بادی علیه بخش‌های بسیاری از این پروتئین می‌شوند و در نتیجه بعید است که یک تغییر موجب کاهش اثر واکسن شود.

اما در طول زمان که موتاسیون‌ها بیش‌تر شوند، احتمالاً نیاز به واکسن‌های تغییریافته‌ای داریم. ویروس SARS-CoV-۲ برخلاف ویروس آنفلوآنزا موتاسیون‌های زیادی ندارد و در نتیجه احتمالاً به تولید واکسن‌های تغییریافته تا مدتی نیاز نداریم.

سرعت بالای انتقال ویروس انگلیسی کرونا

نگرانی بزرگ دیگر این است که هنوز مشخص نیست که چند عامل سبب افزایش انتقال در هفته‌های اخیر شده‌اند. به احتمال زیاد این گونه بر قابلیت انتقال تاثیر گذاشته است، اما در منطقه‌های تحت محدودیت‌های بالاتر نیز نرخ بالای انتقال مشاهده شده است.

یکی از موضوعاتی که محققین همواره از آن به عنوان یک عامل موثر در سرعت بالای انتقال و سرایت ویروس یاد میکنند در ارتباط با نابرابری های اجتماعی موجود است.

این مسئله به خصوص برای افرادی که ناگزیرند برای انجام امور روزمره، شغل و یا کسب معاش از خانه بیرون بزنند بسیار موثرتر است. حال و با این وضعیت جدید سوال این است که آیا اقدامات پیشگیرانه و فاصله گذاری اجتماعی میتواند موثر باشد؟ محققان میگویند هنوز به نتایج روشنی در این باره نرسیده اند،‌ اما هرچه باشد رعایت اقدامات پیشگیرانه بهتر از رعایت نکردن آن است.

ما باید تا آنجایی که می‌توانیم تلاش کنیم تا احتمال مواجهه شدن خودمان با ویروس را کاهش دهیم. در مواردی که تعامل‌ها ضروری است نیز باید واقعا سخت‌گیر باشیم. باز نبودن مدرسه‌ها در حال حاضر مزیت بسیار زیادی دارد.

آنطور که از بررسی ها مشخص است، ویروس انگلیسی کرونا دارای پتانسیل ایجاد یک همه‌گیری بزرگتر از آنچه پیش از این پیش‌بینی کرده بودیم را دارد. توجه داشته باشید که افزایش انتقال، حتی با توجه به همان درصد مرگ و میر، منجر به مرگ و میر بیشتری می شود.

ویروس کرونا انگلیسی در ایران

خبر شیوع گونه جدید و البته خطرناک تر ویروس کرونا، اذهان عمومی را مشوش کرده و همه نگران تجربه اولیه ویروس هستند که در نتیجه ادامه پروازهای میان ایران و چین بالاخره به این رسید.

حال مردم از مسئولین انتظار دارند در این وضعیت بغرنج فکری به حال وضعیت کرده و مانع از رسیدن گونه جدید به کشور شوند.

جهش ویروس کرونا انگلیسی
جهش ویروس کرونا انگلیسی

در همین راستا دیروز سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به کشف گونه جدید ویروس کرونا در انگلیس و حساسیت ها نسبت به این موضوع گفت که با هماهنگی های به عمل‌ آمده میان وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر نقل و انتقال ها و پروازهای میان دو کشور ایران و انگلیس برای دو هفته به حالت تعلیق درآمده است.

وزیر بهداشت همچنین دستوری بررسی وضعیت تمام کسانی که طی دو هفته پیش از بدا انگلیس به ایران وارد شده اند را صادر کرده است تا در صورت ابتلا به کرونا، این افراد قرنطینه شوند.

به علاوه وزیر بهداشت برخلاف اظهارات مینو محرر که مدعی وجود گونه جدید در ایران شده بود اظهار داشته که تاکنون گزارشات زیادی از گونه های جهش یافته کرونا در ایران به دستش رسیده است اما تاکنون اطلاعی از وجود گونه جدید انگلیسی به دستش نرسیده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کشف گونه جدید ویروس کرونا در انگلیس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر