;
coinex

حداقل حقوق در سال 1400 چقدر خواهد بود؟

با نزدیک شدن به اواخر سال جاری شمسی و ارائه لایحه بودجه سال آینده، بار دیگر این سوال مطرح میشود که حداقل حقوق در سال 1400 چقدر است؟

وضعیت بد اقتصادی و پاندمی کرونا که اضافه شدن تعداد زیادی از کارگران و کارمندان را به قشر عظیم بیکاران کشور موجب شد، از همین حالا سوالاتی را درباره میزان افزایش حقوق و عیدی سال‌ آینده ایجاد کرده است.

ما در تکراتو به تناسب وضعیت اقتصادی کشور کوشیدیم همواره به ماسئل مهم اقتصادی نظر داشته باشیم و آخرین وضعیت ها، خبرها و تحولات حوزه های مختلف اقتصادی را رصد کنیم.

همزمان با ارائه لایحه بودجه سال 1400 به مجلس شورای اسلامی، بحث و بررسی در رسانه های مختلف درباره مسیر و سمت و سوی کلی اقتصاد کشور در سال اینده آغاز شده است.

بر این مبنا، پیش بینی و بحث درباره برخی از اساسی ترین عناصر موثر بر اقتصاد کشور مانندنرخ دلار ممکن شده و با تکیه بر این موضوع، بحث ها و پیش بینی ها درباره بازهای مختلف اقتصادی و وضعیت آنها در سال آینده نیز پیگیری میشود.

بر این اساس امروز در ادامه سلسله گفتارهای اقتصادی تکراتو قصد داریم به مبحث مهم و حساس حداقل حقوق در سال 1400 برسیم. به نظر شما حد عادلانه حداقل حقوق در سال 1400 چقدر باید باشد؟

حداقل حقوق در سال 1400 ؛ حد عادلانه حقوق کارگر چقدر است؟

همانطور که گفتیم، از همین حالا و البته با در نظر گرفتن برخی تحولات صحنه سیاست بین الملل مانند تغییر رییس جمهور آمریکا، انتظار میرود برخی تغییرات جزئی در وضعیت عوامل اساسی موثر بر اقتصاد کشور مانند نرخ دلار یا وضعیت تحریم ها رخ بدهد.

ما پیش از این به تناسب وضعیت هیجانی نزدیک به پایان سال سعی کردیم علاوه بر توجه به عید نوروز، نمادهای نوروز 1400 و برخی مسائل جانبی، اساسی ترین مسائل مرتبط با وضعیت بازارهای اقتصادی و البته معاشی مردم را نیز رصد کنیم و آخرین اخبار و اطلاعات را در حوزه های مختلف با کاربران تکراتو به اشتراک بگذاریم.

در ساده ترین حالت با تغییر وضعیت تحریم ها و البته به احتمال، کاهش نرخ دلار، انتظار میرود پیش بینی قیمت گوشی در سال 1400 کار ساده تری باشد.

اما به نسبت آن، پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 به عنوان یک بازار آشفته و البته پیچیده کار چندان ساده ای نخواهد بود البته که غیرممکن نیست.

در این میان و در راستای اهمیت بحث، به بررسی شایعات و اخبار مربوط به خرید سربازی در سال 1400 پرداختیم. حالا و در استانه سال جدید اما، مباحث اقتصادی و معاشی برای قشر عظیم کارمند و کارگر اهیمت دوچندانی یافته است.

همانطور که پیش از این به بحث عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 پرداختیم، امروز قصد داریم با تکیه به آمار و اطلاعات رسمی موجود و البته جزئیات لایحه بودجه سال آینده، مبحث حداقل دستمزد در سال 1400 را موشکافی کنیم. با تکراتو همراه باشید.

حداقل حقوق در سال 1400 ؛ دستمزد پایه سال 1400 چقدر است؟

پیش نویس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ چندی پیش توسط حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، به مجلس تحویل داده شد. با این وجود بررسی لایحه در پارلمان زمان بر خواهد بود. در این میان ممکن است حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان در این بررسی‌ها دچار تغییر و تحول شود.
اما آنچه که تاکنون از حداقل حقوق در سال 1400 میدانیم را بر اسا همین پیش نویس اولیه با شما به اشتراک میگذاریم.
حداقل حقوق در سال 1400
حداقل دستمزد در سال 1400

براساس لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۰، پیش‌بینی شده است پس از افزایش ضریب ریالی حقوق برای گروه‌های مختلف حقوق بگیر، موضوع جز یک این بند و معادل افزایش ضریب ریالی برای افزایش حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران؛ مجموعه مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد و حکم حقوق بازنشستگان متناسب سنوات خدمت قابل قبول از ۳۵ میلیون ریال کمتر نباشد.

با این وجود در سال ۱۴۰۰ در همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار)، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوق بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی و مستمری‌ها و سایر حمایت‌های متناسب با آنها، معادل افزایش ضریب ریالی افزایش می‌یابد.

حداقل حقوق در سال 1400

در ارتباط با تغییرات حقوق کارکنان آنچه از مدتی قبل مطرح شده بود و در نهایت در لایحه بودجه سال‌اینده گنجانده شد، افزایش 25 درصدی حقوق و دستمزد بود.

البته که در مجلس، نمایندگان مدتی است خواستار افزایش متناسب حقوق و دستمزد بر اساس نرخ تورم هستند و بحث بر سر افزایش حداقل 40 درصدی حقوق وجود داشت.

اما حالا به نظر میرسد حداقل دستمزد در سال 1400 فاصله چشمگیری با نرخ مورد انتظار مجلسی ها دارد.

حداقل حقوق در سال 1400
حداقل دستمزد در سال 1400

در سال جاری، افزایش حقوق کارکنان به طور متوسط ۱۵ درصد بود و طی مصوبه مجلس حداقل پرداختی به کارکنان و بازنشستگان ۲.۸ میلیون تومان تعیین شد.

حالا و با بررسی لایحه بودجه 99 و با اعمال ضریب افزایش ریالی حقوق برای گروه های مختلف حقوق بگیر و همچنین حقوق بازنشسته ها و وظیفه بگیران، مجموع دریافتی حقوق به حداقل سه میلیون و 500 هزارتومان خواهد رسید.

در این میان البته هنوز تکلیف حداقل حقوق کارگران 1400 مشخص نشده است، اما به نظر میرسد شورای دستمزد در تلاش برای همسان سازی حداقل حقوق کارگران 1400 با حداقل دریافتی کارمندان و بازنشستگان باشد.

در رابطه با معافیت مالیاتی حقوق نیز سالانه ۴۸ میلیون تومان تعیین شده که در هر ماه حقوق های چهار میلیون و کمتر معاف خواهند بود اما برای حقوق های بالاتر از چهار میلیون تومان به صورت پلکانی مالیات دریافت خواهد شد.

حداقل حقوق در سال 1400 برای کارگران چقدر خواهد بود

شورای عالی کار که معمولا در فصل پایانی سال  جلسات خود را برای تعیین مزد سال آینده آغاز می‌کند، در روز‌های آینده کار خود شروع خواهد کرد. این شورا سال گذشته مسیر پر فراز و نشیبی را برای تعیین حداقل دستمزد کارگران پشت سر گذاشت. به نظر میرسد این وضعیت برای تعیین حداقل حقوق کارگران 1400 نیز تکرار شود.

نمایندگان کارگری معتقد بودند که شورای عالی کار باید ماده ۴۱ قانون کار را مد نظر قرار دهد. قانونی که بر همسان سازی دستمزد متناسب با تورم تاکید دارد.

حداقل حقوق در سال 1400
حداقل دستمزد در سال 1400

اما نمایندگان کارفرمایی و نمایندگان دولت به شیوع کرونا و آسیب دیدن کسب و کار‌ها تاکید داشتند و می‌گفتند که حداقل دستمزد همچون دولت باید ۱۵ درصد افزایش داشته باشد. این در حالی بود که بانک مرکزی نرخ تورم را ۴۱ درصد اعلام کرده بود.

این مسئله باعث شد تا حداقل دستمزد کارگران در اسفند ماه به نتیجه نرسد و در نهایت در میانه بهار، مزد کارگران با حداقل حقوق کارمندان همسان شد. بر این اساس دستمزد ۱۳۹۹ به ۲ میلیون و ۸۰۰ تومان رسید.

حالا هم حداقل حقوق کارمندان برای سال ۱۴۰۰ به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و احتمالا نمایندگان کارفرمایی و دولت همچون سال گذشته بر این همین مبلغ تاکید خواهند داشت.  به هر صورت باید دید در جلسات دو طرف به چه مبلغی به عنوان حداقل حقوق کارگران 1400 به نتیجه میرسند.

اما از طرف دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده است که وارد مذاکره با وزارت کار و شورای عالی کار شده تا حداقل حقوق کارگران 1400 بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهند.

حداقل حقوق در سال 1400
حداقل دستمزد در سال 1400

علی بابایی‌کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس در رابطه با حداقل حقوق در سال 1400 گفته است که “تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در کمیسیون اجتماعی خواهان افزایش بیش از ۴۰ درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده هستند، بر همین اساس نیز با ارائه این پیشنهاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشغول رایزنی با این وزارتخانه برای تحقق این امر هستیم.”

او معتقد است که  حقوق کارگران طی سال‌های اخیر متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته و این مسئله همواره شکاف‌های جدی از حیث درآمد و مخارج برای این قشر ایجاد کرده است

البته پیش از علی بابایی کارنامی، یک نماینده دیگر از افزایش ۲۵ تا ۳۰ حداقل دستمزد در سال 1400 خبر داد و حالا رئیس فراکسیون کارگری می‌گوید: سال بعد باید مزد کارگران ۴۰ درصد افزایش یابد. با این وجود باید تا اسفند ماه صبر کرد و دید که اعضای شورای عالی کار مزد کارگران را حداقل حقوق کارمندان یکسان سازی می‌کنند، یا دستمزد کارگری سال ۱۴۰۰ بیش از این رقم خواهد بود.

سقف معافیت مالیاتی چقدر است؟

همچنین کارکنان و کارمندان دولتی و غیر دولتی مشمول مالیات بر آمد خواهند بود، که تا نرخ مالیات بر درآمد آنها تا یک و نیم برابر مبلغ ذکر شده مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصدی هستند و اگر مازاد از یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر باشد، مشمول مالیات ۱۵ درصدی هستند.

مازاد اگر بین دو و نیم تا چهار برابر مبلغ ذکر شده باشد، مالیات سالانه آن ۲۰ درصد و مازاد ۴ برابر مالیات بر درآمد ۲۵ درصد خواهد بود. این موارد به صورت خلاصه به صورت زیر خواهد بود:

حداقل حقوق در سال 1400
حداقل دستمزد در سال 1400
  • تا یک و نیم برابر مشمول مالیات سالانه %۱۰
  • نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر مشمول مالیات سالانه %۱۵
  • نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه %۲۰
  • نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات %۲۵

در سال ۹۹ و طبق مصوبات، سقف معافیت مالیاتی در سال ۳۶ میلیون تومان بود و در ماه نیز رقم آن سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. این در حالی است که معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی برای سال آینده ۴۸ میلیون تومان و ماهانه تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف خواهد شد.

حداقل دستمزد در سال 1400 برای کارگران

هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی با اشاره به پیش بینی افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان در بودجه ۱۴۰۰ درباره احتمال تصویب افزایش ۲۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران 1400 ابراز عقیده کرد و گفت: کارمندان دولت غیر از افزایش حقوقی که می گیرند یک سری مزایای رفاهی و کارانه هم دارند و اگر همین مزایا را با شرایط فعلی نگیرند زندگیشان به مشکل می خورد.

وی افزود: اوایل به کارگران بن کارگری می دادند که با آن مایحتاج ضروری خود را تامین می کردند. امروز وجه آن را می دهند و ما بارها اعلام کرده ایم که شیوه غلط پول دادن را حذف کنند و به جایش به کارگران کالا بدهند یا بخشی از اقلام و کالاهای اساسی سبد معیشت آنها مثل مرغ و روغن را تامین کنند تا زندگی آنها بهتر و هزینه هایشان کمتر شود.

حداقل حقوق در سال 1400
حداقل حقوق در سال 1400

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ادامه داد: جامعه کارگری از توزیع بن کارتهای کارگری راضی بود چون حداقل های زندگی سرسفره هایشان بود از طرفی این کار در کنترل بازار هم اثر داشت، چون وقتی به یکباره چند میلیون روغن با بن خواربار توزیع می شد کارگران دیگر سراغ بازار آزاد نمی رفتند و قیمتها به طرز عجیبی در بازار رشد نمی کرد و از این جهت کنترل کننده تورم خیلی از اقلام سبد مصرفی کارگران بود.

ابوی تصریح کرد: اگر دولت می خواهد حقوق کارمندانش را ۲۵ درصد افزایش بدهد، اختیار دارد و شاید این درصد افزایش کفایت کند و پاسخگوی زندگی کارمندان باشد ولی در مورد حداقل دستمزد کارگران شورای عالی کار تصمیم گیری می کند.

این مقام مسئول کارگری متذکرشد: پایه و حداقل مزد کارگران در شورای عالی کار توسط نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت تعیین می شود؛ یعنی باید در شرایط مساوی و برابر گفت وگو و رقمی که تامین کننده زندگی کارگران باشد، مشخص شود.

ابوی گفت: در هفته های اخیر برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند که حقوق سال آینده کارگران نباید کمتر از ۴۰ درصد باشد. حتی اگر بگوییم ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند باز هم با شرایط موجود جوابگوی هزینه های زندگی کارگران نیست و عقب ماندگی مزدی کارگران جبران نمی شود.

وی بیان اینکه بحث درآمد و حقوق کارمندان دولت با کارگران از هم متفاوت است، اظهار کرد: اینطور نیست که چون در بودجه درصد افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۵ درصد پیش بینی شده کارگران هم الزاما باید ۲۵ درصد باشد ضمن آنکه کارگران در بودجه از ردیف اعتباری برخوردار نیستند.

حداقل حقوق در سال 1400

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در پایان با بیان اینکه بسیاری از داروهای معمول و مصرفی کارگران مثل قطره چشم و شربت از ردیف بیمه خارج شده است، گفت: تاکید ما بر افزایش حداقل دستمزد به این دلیل است که هزینه های دارو و درمان، مسکن و اجاره بها و خوراک کارگران پوشش داده شود تا یک کارگر بتواند از عهده معاش روزانه خود و خانواده اش برآید؛ لذا ضمن درخواست برای تعیین دستمزدی عادلانه در شورای عالی کار، انتظار داریم با توجه به آنالیزی که برای هزینه های سبد معیشت کارگران صورت می گیرد به جای پرداخت نقدی بن خواربار، کالای آن را تامین کنند و به کارگران بدهند.

به تازگی فرامرز توفیقی نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز در مصاحبه ای اعلام کرده است که پرونده افزایش حقوق کارگران هنوز بسته نشده است و در حداقلی ترین حالت ایشان خواستار افزایش 30 درصدی حقوق کارگران هستند. او همچنین تاکید کرد:

دولت باید در راستای ماده ۴۱ قانون کار و مولفه‌های تاثیرگذار در دستمزد یعنی تورم سبد معیشت اقدام کند ولو به این که پوشش ۱۰۰ درصدی ندهد.

در حال حاضر بسیاری از حدس و گمان ها بر همین افزایش 30 درصدی حقوق کارگران در سال 1400 اجماع دارد. به هر صورت باید منتظر آغاز سال جدید باشیم تا ببینیم وضعیت از چه قرار خواهد بود.

جمع بندی حداقل حقوق در سال 1400

آنچه تا اینجا بررسی کردیم مبتنی بود بر آمار و اطلاعات موجود، برخی اظهار نظرهای رسمی و البته لایحه بودجه 1400، اما میزان نهایی افزایش حقوق توسط شورای عالی کار و وزارت اعلام خواهد شد.

در این میان البته باید به این نکته توجه داشت که دولت با توجه به وضعیت دخل و خرج خود به شدت بر میزان افزایش 25 درصدی تاکید دارد و بعید است به سادگی زیر بار بیش از این برود.

این میزان حقوق تنها حدس و گمان است و تنها عددی درست می‌باشد که توسط شورای عالی کار و وزارت کار اعلام شود. اما با این حال، از سوی دولت اعلام شده است که میزان حقوق و مزایا در سال 1400 تنها 25 درصد افزایش خواهد داشت و این در حالی است که از سوی مجلس اعلام شده است که این رقم با توجه به تورم کم است و احتمال افزایش حقوق تا 40 درصد نیز وجود دارد.

در این میان اما مجلس بر افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم تاکیده ویژه ای دارد و به نظر میرسد قصد دارد دولت را تحت فشار بیشتری قرار دهد. به هر صورت باید منتظر یک بحث جدی میان دو قوه مقننه و مجریه باشیم تا ببینیم در نهایت حداقل حقوق در سال 1400 چقدر تصویب خواهد شد.

از دیگر مسائل مهم برای افراد در سال پیش رو میزان یارانه در سال 1400 است که ارتباط مستقیمی با وضعیت خانوارها دارد. همچنین توصیه میشود بهترین سرمایه گذاری در سال 1400 را از دست ندهید. البته اگر به طالع بینی معتقد باشید ممکن است نکات مفیدی در پیش گویی و طالع بینی سال 1400 پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص حداقل دستمزد در سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر