;
coinex

یارانه سال 1400 چقدر خواهد بود؟ پرداخت یارانه معیشتی در سال جدید

یارانه سال 1400 چقدر خواهد بود؟ سوال اساسی که این گفتار تکراتو با در نظر گرفتن تقدیم لایحه بودجه 1400 به مجلس درصدد پاسخگویی به آن است. با ما همراه باشید.

هرساله دولت بنا به تناسب موقعیت و شرایط میزان مشخصی یارانه نقدی و معیشتی برای افراد کم درآمد جامعه در نظر میگیرد. اما بحث یارانه نقدی هر سال از زمان هدفمندی یارانه ها در دولت محمود احمدی نژاد، همواره از مهمترین مباحثی بوده که افراد پیگیر آن بوده و هستند.

قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در زمستان ۱۳۸۷ به صورت لایحه از سوی دولت نهم جمهوری اسلامی ایران ارائه شد و پس از مدت‌ها کش و قوس، با اعمال تغییراتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

این لایحه قسمتی از طرح تحول اقتصادی می‌باشد که دولت احمدی‌نژاد آن را مطرح کرده‌است. در آذر ۱۳۸۸، با بالاگرفتن اختلاف بین مجلس و دولت در خصوص نحوه در اختیار گرفتن درآمد ناشی از آزادسازی قیمت‌ها، این ماده به شورای نگهبان ارسال شد و با بررسی آن توسط این شورا، منابع مالی به وجود آمده در پی حذف یارانه‌های اجناس، می‌بایست در اختیار دولت قرار می‌گرفت.

مسئله اساسی در مورد یارانه ها اما، رقم آنها، امکان ثبت نام دوباره در طرح هدفمندی یارانه ها و البته وضعیت دهک های یارانه بگیر در سال اینده است.

در این گفتار تکراتو قصد داریم به پاسخ این سوالات برسیم!‌ با ما همراه باشید.

یارانه سال 1400 چقدر خواهد بود؟

سال 1399 هم رو به پایان است و با نزدیک شدن سال جدید، در درجه اول تب نوروز و مسائل مرتبط با آن مانند نمادهای نوروز 1400 و یا حتی سریال های نوروز 1400 هم را در برمیگیرد.

البته اگر کمی خرافاتای باشید باید به دنبال پیش گویی و طالع بینی سال 1400 و یا حیوان سال 1400 نیز باشید.

اما اگر اهل مد و فشن باشید شاید برایتان رنگ سال 1400 اهمیت بیشتری داشته باشد. به علاوه کیست که تعطیلات سال 1400 برایش مهم نباشد؟

اما برای آن دسته ای که مسائل اقتصادی مانند پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 مهمتر باشد،‌ باید بگوییم که در تکراتو به تناوب به مسائل اقتصادی خاص سال آینده مانند پیش بینی قیمت گوشی در سال 1400 و یا خرید سربازی در سال 1400 پرداخته ایم.

برای ما که خبر گران شدن اینترنت از سال 1400 اهمیت دارد، یارانه سال 1400 نیز اهمیت زیادی خواهد داشت! پس اگر شما هم به میزان یارانه در سال 1400 فکر میکنید تا پایان با تکراتو همراه باشید.

اما از یارانه سال 1400 یا افزایش و کاهش میزان یارانه در سال 1400 چه میدانیم؟ در درجه اول اجازه دهید با اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه به عنوان فتح بابی برای بحث آغاز کنیم!

یارانه سال 1400 چقدر خواهد بود؟

چندی پیش و و پس از اینکه بودجه 841 هزار میلیارد تومانی سال 1400 با 17 جلد پیوست و کتاب به مجلس ارائه شد، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در یک برنامه تلویزیونی به برخی از اساسی ترین سوالات مرتبط با بودجه سال اینده پاسخ گفت.

یارانه سال 1400 چقدر خواهد بود؟
یارانه سال آینده

وی با تاکید بر اینکه همه اعداد و ارقام بودجه شفاف است و این در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. روز شنبه نیز خبرنگاران می‌توانند در محل سازمان برنامه هر سوال یا نقد و پیشنهادی را مطرح است، بیان کنند.

او همچنین اظهار کرد:

 23 درصد بودجه ما به نفت وابسته است. در بخش منابع عمومی دولت، آنچه مهم است درآمد‌های نفتی و درآمد‌های مالیاتی است. در لایحه بودجه سال 1400 درآمد‌های نفتی که با عنوان منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی از آن یاد شده است به 199.2 هزار میلیارد تومان رسیده است. در سال‌های گذشته بیش از 50 درصد بودجه به نفت متکی بود که امسال این به 23 درصد رسیده است.

معاون رییس جمهور همچین در ارتباط با مباحث هزینه ای دولت که مهمترین بخش های آن حداقل حقوق در سال 1400 و یارانه سال 1400 است مباحثی را مطرح کرد که به طور خلاصه حکایت از این داشت که افزایش حقوق در سال 1400 با ضریب 25 رصد افزایش محاسبه خواهد شد.  موضوعی که در عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 آنرا به بحث و بررسی گذاشتیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با یارانه سال 1400 همچنین گفت:

یارانه 45 هزار تومانی در سال 1400 نیز پرداخت می‌شود. دلار 4200 تومانی برای تامین کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده، اما چنانچه شرایط طوری باشد که این ارز حذف شود، یارانه‌ها 2 تا 3 برابر می‌شود.

آیا یارانه سال 1400 بدون تغییر خواهد ماند؟

در بند ۱ تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیار‌ها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌شود نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند.

یارانه سال 1400 چقدر خواهد بود؟
یارانه سال آینده

با این حساب و با در نظر گرفتن این بند برخی سوالات در ارتباط با افزایش میزان یارانه در سال 1400 پدید آمده است. اما با تکیه بر اظهارات نوبخت و بررسی بندهای دیگر بودجه مرتبط با بحث یارانه سال 1400 باید گفت میزان یارانه سال‌ آینده بدون تغییر خواهد بود.

بر اساس آنچه که در بودجه آمده، قرار است در برنامه یارانه سال آینده، یارانه سه دهک پردرآمد جامعه حذف شود، اما از حذف این سه دهک چیزی عاید باقی یارانه بگیران نمی شود و میزان یارانه در سال 1400 همچنان همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

سال ۱۴۰۰ شمسی در مجموع حدود نزدیک به ۷۴ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و کمک معیشتی به مردم پرداخت خواهد شد.

یارانه سال 1400 چقدر خواهد بود؟
افزایش یارانه نقدی

آنچه در تبصره (۱۴) لایحه بودجه سال آینده در رابطه با منابع یارانه‌ای دولت پیش بینی شده در مجموع رقمی حدود ۲۶۷ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با سال جاری که ۲۵۷ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود، ۱۰ هزار میلیاردی  افزایش دارد.

برای پرداخت‌های نقدی و غیر نقدی یارانه رقم ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که همواره با توجه به هزینه پرداخت به جمع حدود ۷۸ میلیون نفری کل این مبلغ  برای پرداخت نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی اختصاص پیدا می کند. از سوی دیگر برای طرح حمایت معیشتی خانوارها که با اصلاح قیمت بنزین در دستور کار قرار گرفت ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وعده تکراری درباره یارانه سال 1400 هم تکرار شد

در مجموع به نظر می‌رسد با ارقام آمده در لایحه بودجه همچنان پرداخت یارانه نقدی به حدود ۷۸ میلیون نفر و از سوی جمع حدود ۶۰ میلیونی دریافت کنندگان کمک های معیشتی همچنان ادامه داشته باشد.

این در حالی است که در همین تبصره تاکید شده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند.

یارانه سال 1400 چقدر خواهد بود؟
افزایش یارانه نقدی

اما وعده تکرای و اجرا نشده بودجه در رابطه با امکان ثبت نام برای افرادی که موفق به ثبت نام برای دریافت یارانه نشده اند هم در تبصره هدفمندی آمده است.

اگر در جریان باشید چند سالی هست که وعده فراهم شدن امکان ثبت نام برای جاماندگان از طرح هدفمندی یارانه ها نقل میشود اما هنوز این وعده عملی نشده است.

حال باید ببینیم وضعیت برای سال 1400 چگونه خواهد بود.

یارانه سال آینده ؛ بقیه یارانه ها چه وضعیتی دارند؟

همانطور که احتمالا باید بدانید، یارانه نقدی تنها یارانه ای نبود که طی سال 1399 به مردم پرداخت میشد. یارانه معیشتی برای خرید کالاهای اساسی در دوران کرونا هم از دیگر یارانه های مهمی بود که طی سال جاری به مردم پرداخت شد. اما از وضعیت سایر یارانه ها در سال 1400 چه میدانیم؟

فارغ از یارانه نقدی که گفتیم در کشور حدود 78 میلیون نفر از آن بهره مند خواهند شد و دولت در بودجه سال آینده معادل 42 هزار و 800 میلیارد تومان برای پرداخت این یارانه در نظر گرفته است. باید به بحث یارانه معیشتی هم توجه کنیم.

به نظر میرسد دولت همچنین برای اجرای طرح حمایت معیشتی خانوارها 31 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. 60 میلیون نفر از جمعیت کشور یارانه معیشتی را دریافت می‌کنند.

یارانه سال 1400 چقدر خواهد بود؟
افزایش یارانه نقدی

ارقام بودجه تخصیص یافته برای یارانه نقدی و معیشتی در سال 1400 نسب به سال 1399 تغییری نکرده است. البته همانطور که گفتیم طبق بند یک تبصره 14، «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌گردد نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند.»

طبق گفته مژگان خانلو، سخنگو ستاد بودجه سازمان برنامه‌وبودجه، 78 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند، که به نظر می‌رسد طبق لایحه بودجه برآورد می‌شود اگر شناسایی‌ها صورت گیرد احتمالا یارانه 20 میلیون نفر آن در سال آینده حذف شود، که از این طریق در حدود 10 هزار میلیارد تومان از منابع صرفه‌جویی می‌شود.

سه سالی می‌شود که در لایحه بودجه موضوع حذف سه دهک از جمعیت کشور درج می‌شود، اما فقط در سال 98 یک میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف شدند. امسال نیز یارانه هیچ کس قطع نشد. باید دید در سال آینده این بند اجرایی می‌شود یا خیر.

یارانه سال 1400 چقدر خواهد بود؟
افزایش یارانه نقدی

هدفمندی یارانه ها یعنی چه؟

خیلی از ما یارانه میگیریم و پیگیر اخبار روز یارانه های نقدی و وضعیت پرداخت آن هستیم. اما تا به حال شاید به این سوال اساسی فکر نکرده باشید که هدفمندی یارانه های به چه معناست؟ یا هدفمندی یارانه ها در ایران چرا انجام شد؟

هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و نمایان‌ترین بخش طرح تحول اقتصادی است که به تغییر فرایند دادن یارانه‌ها می‌انجامد. در این فرایند با حذف تدریجی یارانه‌‌ها از مواد سوختی، مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام در ایران نوع دادن تغییر می‌کند که بخشی از این یارانه‌های حذف شده (۶۰ درصد در سال ۱۳۹۰) به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌شود و سایر درآمد این کار صرف کارهای عمرانی و فرهنگی می‌شود.

این کار در اواخر دههٔ ۱۳۸۰ به اجرا گذاشته شد و بخش عمدهٔ آن در دههٔ ۱۳۹۰ انجام خواهد شد. از هدفمندسازی یارانه‌ها به عنوان بزرگترین طرح تاریخ اقتصادی ایران نام برده می‌شود.

یارانه سال 1400 چقدر خواهد بود؟
یارانه سال 1400

بنابر آمار رسمی وزارت امور اقتصاد و دارایی، فاز نخست این طرح با شکست روبرو شد و موجب ورود خانوارهای بیشتری به زیر خط فقر شد.

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دربارهٔ اهداف هدفمند کردن یارانه‌ها این دلایل را ذکر کرده‌است: شکل‌گیری ساختار اقتصادی ایران بر مبنای سوخت ارزان که منجر به تولید با کیفیت پایین، عدم توانایی رقابت با دیگران و عدم تلاش برای مصرف بهینهٔ سوخت در ایران شده‌است.

مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها از ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ و با ثبت نام از متقاضیان این مرحله آغاز شد. این مرحله از طرح با مجوزی که از جانب مجلس شورای اسلامی در چارچوب تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ به دولت داده شده‌است، دولت را موظف کرده با سازوکاری که مورد نظر خودش می‌باشد، این مرحله را به انجام برساند.

از جمله اهداف تعیین‌شده در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین، گازوئیل و نفت کوره و نزدیکتر کردن آن‌ها به قیمت فوب خلیج فارس بوده‌است. به گفته مقامات دولت ایران، در این فاز مکانیسم‌هایی نیز برای تشخیص درستی اطلاعاتی که شهروندان در اختیار دولت می‌گذارند پیش‌بینی شده بود.

برخلاف دولت دهم که پس از عملیات ناموفق دهک‌بندی مردم، مجبور شد توزیع یارانه را همگانی نماید، دولت یازدهم تصمیم جدی بر شناسایی افراد نیازمند و توزیع یارانه در میان آن‌ها دارد که اینکار را با ثبت‌نام دوباره از متقاضیان آغاز کرده‌است و امیدوار است در همین مرحله نیز، ۲۰ درصد از تعداد متقاضیان کاسته شود.

بر طبق لایحه بودجه در سال 1393، دولت یازدهم قصد داشتمرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها را از ابتدای سال 1393 آغاز کند. این موضوع اما با مخالفت نمایندگان مجلس روبرو شد و با رای گیری های انجام شده دولت موظف شد این مرحله را از آغاز تیرماه 92 شروع کند.

نمایندگان علت این مخالفت را شوک قیمتی حاصل از افزایش حامل های سوخت در آغاز سال جدید دانستند و اعلام کردند باید کمی از آغاز سال بگذرد. این موضوع با اعتراض دولت نیز مواجه شد که معتقد بود درآمد 632 هزار میلیارد دلاری حاصل از این بخش غیرقابل تحقق خواهد شد.

البته برخی از نمایندگان نیز به نامشخص بودن میزان دقیق افزایش قیمت های سوخت اعتراض داشتند و معتقد بودند تا زمانی که این موضوع روشن نشود نمیتوان میزان درآمد دولت و میزان تورم را برآورد کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص میزان یارانه در سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر