;
coinex

وام ازدواج 1400 ؛ میزان افزایش مبلغ وام ازدواج و شرایط آن

وام ازدواج قرار است کمکی باشد به زوج های جوانی که قصد آغاز زندگی مشترک را دارند. این گفتار تکراتو به بررسی آخرین اخبار مرتبط با مبلغ وام ازدواج 1400 میپردازد.

وام ازدواج یک اقدام نسبتا مناسب از سوی دولت برای تشویق جوانان و البته کمک به تازه عروس و دامادهایی است که قصد آغاز زندگی مشترک را دارند.

بر اساس قانون و قاعده، هر ساله مبلغ این وام متناسب با نرخ تورم تنظیم میشود. در نتیجه و از آنجا که نرخ تورم در ایران عزیزمان همواره حالت صعودی دارد، انتظار افزایش مبلغ وام ازدواج در هر سال انتظار معقولی است.

وام ازدواج هم به مانند سایر وام ها مشمول درصد مشخصی از سود بازپراخت میشود که خوشبختانه آنچنان درصد خاصی نیست و با قسط بندی مناسب میتوان از پس آن برآمد.

حال و در آستانه آغاز سال جدید خورشیدی،‌ به مانند بسیاری از مسائل مهم دیگر در سال 1400، شرایط و افزایش وام ازدواج 1400 نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد. با تکراتو همراه باشید.

افزایش وام ازدواج 1400 ؛ میزان افزایش مبلغ وام ازدواج و شرایط آن

اما شرایط ثبت نام وام ازدواج، مبلغ آن و نحوه دریافت آن هر ساله دچار تغییراتی میشود که اطلاع از آنها در تصمیم نهایی شما برای دریافت وام ازدواج موثر است. در نتیجه امروز به میلغ و میزان وام ازدواج 1400 میپردازیم.

با توجه به پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 و البته حداقل حقوق در سال 1400، باید در نظر داشت که یزان و مبلغ وام ازدواج تا چه خواهد توانست در رفع نیازهای اولیه برای آغاز یک زندگی مشترک موثر باشد.

به علاوه آنچنان که در عیدی و افزایش حقوق سال 1400 هم گفتیم، میزان افزایش حقوق ها آنچنان تطابقی با وضعیت واقع ندارد که میتواند در سال آینده وضعیت سختی رقم بزند.

افراد امروزه همه به یک گوشی هوشمند مناسب نیاز دارند و با پیش بینی قیمت گوشی در سال 1400، بعید به نظر میرسد که بتوان با یارانه سال 1400 بتوان قدمی به جلو برداشت.

اما وام ازدواج نیز همچون وام های دیگر مراحل متعدد و دوندگی های اداری زیادی دارد. از این رو برای این که بتوانید این وام را تهیه نمایید باید با شرایط آن آشنا شوید.

شما اندک مدتی بعد از ازدواج و با استفاده از مدارک مورد نیاز میتوانید نسبت به دریافت واج ازدواج اقدام کنید. این کار مراحل مختلف و جزئیاتی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. با تکراتو همراه باشید.

آخرین اخبار درباره مبلغ وام ازدواج 1400

همزمان با ارائه لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال 1400 در برخی از خبرگزاری های رسمی اعلام شد که با وجود افزایش چندبرابری نرخ تورم، دولت افزایش مبلغ وام ازدواج 1400 را در نظر نگرفته و برای سال آینده همان مبلغ 50 میلیون ثابت خواهد بود.

این تسهیلات به زوج‌هایی تعلق می‌گیرد که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از یکم فروردین ماه سال 1397 باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین در سال 1400 برابر با 500 میلیون ریال یعنی 50 میلیون تومان خواهد بود.

دوره بازپرداخت این تسهیلات هفت ساله تعیین شده و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه پیشنهادی بودجه اخذ یک ضامن معتبر و سفته برای پرداخت تسهیلات 100 میلیون تومانی ازدواج به زوجین کافیست.

وام ازدواج 1400
میزان وام ازدواج 1400

اما این موضوع یعنی ثابت ماندن مبلغ وام ازدواج در سال 1400 واکنش هایی را از سوی برخی کارشناسان اقتصادی و مسئولان وزارت ورزش سبب شد.

در اولین مورد معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره مشخص نبودن رقم قطعی «وام ازدواج» سال آینده در لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: بار‌ها گفته‌ایم که ما مخالف افزایش رقم وام ازدواج در جهت کمک به جوانان نیستیم، اما باید دستورالعمل‌های لازم در جهت جلوگیری از سوء استفاده و آسیب‌های احتمالی افزایش رقم وام ازدواج تدوین شود و مجلس هنگام تصویب و یا افزایش مبلغ پیشنهادی برنامه و بودجه به این نکات توجه کند.

وام ازدواج 1400
افزایش وام ازدواج 1400

تندگویان افزود: هرسال آمار ازدواج کاهش بیشتری داشته است. ما نیازمندیم تا در کنار رسیدگی به موضوعات اقتصادی، فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش جوانان به سمت تشکیل زندگی و خانواده، برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی بلند مدتی را همگام با سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده در پیش گیریم. افزایش رقم وام ازدواج در سال آینده باید بر مبنای بررسی کارشناسانه و مشخص انجام شود تا زوجین توان بازپرداخت آن و تامین تضامین لازم را داشته باشند.

در نهایت چندی بعد و در اوایل دی ماه جاری بود که نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب پیشنهاد 100 میلیونی شدن وام ازدواج برای هر یک از زوجین در لایحه بودجه 1400 خبر داد.

بیشتر بخوانید:

پیش گویی و طالع بینی سال 1400 و 2021 ؛ بشنو و باور نکن!

اما آیا واقعا میزان افزایش وام ازدواج 1400 دوبرابر خواهد بود؟

هرچند افزایش میزان وام ازدواج 1400 به 100 میلیون تومان برای هر زوج در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده اما باید این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود تا وام ازدواج 200 میلیون تومانی (برای زوجین) قطعی شود.

این درحالیست که مقامات وزارت ورزش وجوانان در مورد وام فعلی نیز هشدار داده‌اند که این وام جوانان را بدهکار می‌کند. با این حال باید دید وام ازدواج در نهایت به 200 میلیون تومان برای زوجین می‌رسد یا نه.

در حال حاضر زوج‌های جوانی که تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند و تاریخ عقد آن‌ها بعد از یکم فروردین ۹۶ باشد، مشمول دریافت وام ازدواج 100 میلیونی برای زوجین هستند. احتمالا با افزایش این وام، این شرایط نیز تغییر چندانی نکند.

وام ازدواج 1400
افزایش وام ازدواج 1400

بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ دریافت وام ازدواج تنها با یک ضامن امکان‌پذیر است. به‌خاطر افزایش رقم وام، آیین‌نامه داخلی بعضی بانک‌ها آن‌ها را ملزم می‌کند حتما دو ضامن درخواست کنند. چراکه بانک‌ها عموما برای هر ۲۰ میلیون تومان وام یک ضامن می‌خواهند و با ۵۰ میلیونی شدن مبلغ وام ازدواج، آئین‌نامه‌های داخلی‌شان اجازه نمی‌دهد صرفا با یک ضامن وام ۵۰ میلیون تومانی پرداخت کنند. با این‌حال بانک مرکزی مثل همیشه بخشنامه می‌دهد و از بانک‌ها می‌خواهد همان یک ضامن را درنظر بگیرند.

در همین مورد دیروز نیز ولی اسماعیلی، نایب‌ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی درباره ضامن وام گیرنده بحث‌هایی انجام داد که در نتیجه ضامن معتبر لزوما کارمند نخواهد بود.

اما درباره بازپرداخت وام ازدواج اتفاق مهم در تصمیم جدید افزایش فرصت بازپرداخت اقساط است که از هفت به 10 سال احتمالا افزایش می‌یابد.

در حال حاضر هفت سال برای بازپرداخت مبلغ وام ازدواج 100 میلیونی برای زوجین فرصت هست که قرار است در وام 200 میلیونی این مدت به 10 سال افزایش پیدا کند.

در حال حاضر بازپرداخت مبلغ وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی به طور مساوی بین ۸۴ قسط ماهانه تقسیم می‌شود. وام ازدواج از جمله وام‌های قرض‌الحسنه است و برای همین نرخ کارمزد آن سالانه چهار درصد تعیین شده. بنابر این مبلغ اقساط ماهانه برای هر وام، ۶۸۰ هزار تومان و در مجموع یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان خواهد بود. اگر زوجین همچنان هفت سال فقط زمان داشته باشند برای بازپرداخت اقساط این مبلغ دو برابر یعنی دو میلیون و 720 هزار تومان برای زوجین خواهد بود. اما با توجه به اینکه قرار است سال‌های بازپرداخت بیشتر شود احتمالا این رقم رقمی نزدیک به دو میلیون تومان اعلام شود.

وام ازدواج 1400
میزان وام ازدواج 1400

بانکی دیگر کارشناس اقتصادی هم معتقد است ثابت ماندن رقم وام ازدواج غیر منطقی است، وقتی قیمت کالا‌های اساسی روزانه تغییر می‌کند. باعث می‌شود مردم ماهانه چندین برابر خرج معمول هزینه کنند. بدیهی است زمانی که توانایی خرید کاهش پیدا می‌کند، لزوم حمایت معیشتی بیش از پیش بهخصوص برای قشر جوان جامعه حس می‌شود.

به هر صورت هنوز یک خبر مشخص و قطعی درباره تصویب مبلغ وام ازدواج 1400 در دست نیست و باید تا تصویب نهایی لایحه بودجه صبر کرد.

شرایط اقساط بندی وام ازدواج

اقساط وام ازدواج در سال جدید مطابق با قانون سالهای قبلی می باشد و به صورت پنج ساله است. این وام که به زوجین تعلق می گیرد باید در طی ۶۰ ماه باز پرداخت گردد. اقساط وام گرفته شده باید به همان بانگ گیرنده منتقل شود. میزان مبلغ اقساط معمولا توسط بانک تعیین خواهد شد.

برای اینکه دسترسی به وام ازدواج برای جوانان آسان تر شود مجلس در قانونی که امسال تصویب کرد،‌شرط تعدد ضامن ها را برداشت و حالا اقدام برای وام ازدواج با تنها یک ضامن البته به شرط ارائه سفته به بانک ممکن است.

وام ازدواج 1400
اقساط وام ازدواج

البته مجلس به فکر یک حرکت دیگر نیز هست و آن استفاده از کارت یارانه زوجین به عنوان وثیقه ای برای دریافت وام است که در صورت موافقت بانک مرکزی اجرایی خواهد شد. این موضوع خود میتواند خبر خوبی برای زوجینی باشد که نگران عقب افتادن قسط های خود هستند.

به علاوه بسیاری از زوجین به سختی میتوانند فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند. اساسا این روزها ضامن سخت پیدا میشود. در نتیجه اگر این شراط مهیا شود وضعیت میتواند بهتر باشد.

بیشتر بخوانید:

همه نمادهای سال 1400 ؛ تاریخچه نوروز، لحظه تحویل سال و حیوان سال 1400!

سریال های نوروز 1400 ؛ کدام سریال ها در نوروز 1400 به روی آنتن می‌رود؟

شرایط و میزان وام ازدواج 1400

حالا که بحث از شرایط و مبلغ وام ازدواج 1400 شد بد نیست کمی هم اطلاعات پایه ای درباره مدارک و شرایط پایه برای دریافت وام ازدواج را بدانید. این بخش از گفتار پیش رو به این موضوع اختصاص دارد. نکته اینکه از آنجا که هنوز مبلغ وام ازدواج 1400 به طور قطعی مشخص نشده است در این بخش بنابر آنچه درباره شرایط تسهیلات ازدواج در سال جاری وجود دارد به بجث میپردازیم.

شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج

  • دارا بودن  تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .
  • به هر یک از زوجـــین مــبلغ 500 میلیون ریال تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.
  • دارا بودن کارت ملی (موقت یا دایم) و کد پستی محل سکونت متقاضی .
  • با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علیرغم ازدواج دوم یا بیشتر) می تواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند گردد . (توجه : به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد)

تبصره 1 :  کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده ، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد به عنوان سند ازدواج تلقی می‌گردد .

تبصره 2 :  اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود .

مدارک مورد نیاز وام ازدواج

مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات ازدواج در سال 1400 به شرح زیر است:

  • اصل و کپی سند ازدواج .
  • اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین .
  • اصل و کپی شناسنامه‌های ضامن یا ضامن ها.
  • اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) زوجین .
  • اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) ضامن .
  • کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین .
  • کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام .

روش ثبت نام تسهیلات ازدواج در سال 1400

کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق می‌باشند، ابتدا باید از طریق سایت مربوط به تسهیلات ازدواج ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند.

در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام ، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود.

وام ازدواج 1400
اقساط وام ازدواج

متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به همین سایت مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام  می‌گردد، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند. بدیـهی است در صورت عدم مــــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها کان لم یکن تلقی می‌گردد.

مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد

  • مدت بازپرداخت تسهیلات 84 ماهه با اقساط مساوی بوده و سررسید اولین قسط، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور می‌باشد .
  • نرخ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج 4 (چهار) درصد تعیین می‌گردد .
  • دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران.

تبصره های تسهیلات ازدواج در سال 1400

  1. تسهیلات موضوع این دستور العمل از محل منابع قرض الحسنه بانکهای عامل و به میزان دو برابر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می شود.
  2. متقاضی ایثارگری می تواند در سامانه ازدواج ثبت نام نماید که همانند سایر متقاضیان ازدواج، قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد.
  3. با توجه به ماده (50) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد می باشند.
  4. مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف، همانند سایر متقاضیان حداکثر 7 سال (84 ماه) می باشد.
  5. پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از زمان ابلاغ مصوبه قابل اجرا می باشد.
  6. رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای این تسهیلات الزامی می باشد
  7. در راستای اجرای ماده 50 قانون خدمات رسانی به ایثارگران، و اعطای وام ازدواج به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران براساس بندهای (ز)، (ح) و (ط) ماده 1 دستور العمل قانون خدمات رسانی به ایثارگران ، درصورتی که استعلام وضعیت مشمولین مذکور در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جهت بهره مندی آنان از تسهیلات موصوف از طریق وب سرویس میان این بانک و بنیاد شهید (برای ازدواج دوم و در صورتیکه متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره مند نگردیده باشد) مثبت درج گردد، مورد اقدام قرار می گیرد.

این مطلب در صورت قطعی شدن هر خبری مرتبط با تسهیلات ازدواج در سال 1400 به روزرسانی خواهد شد. اگر شما به فکر ازدواج باشید به عنوان یک تازه عروش و داماد ممکن است درباره وضعیت خدمت نظام وظیفه سوالاتی داشته باشید.

اگر قصد گرفتن امریه سربازی در سال 1400 یا معافیت از سربازی در سال 1400 را داشته باشید ما پیشتر راهنمایی تان کردیم. در غیر اینصورت همچنان گزینه خرید سربازی در سال 1400 در دسترس شماست.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص شرایط وام ازدواج و میزان و مبلغ آن چیست؟ با افزایش وام موافق هستید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر