;
coinex

ساخت نارنجک دست ساز برای چهارشنبه سوری غیرقانونی است

به تازگی و به تناسب نزدیک شدن به ایام پایانی سال و روز چهارشنبه سوری‌، آموزش و ساخت نارنجک دست ساز برای چهارشنبه سوری غیرقانونی اعلام شد.

هرساله و با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، انتظار و هیجان برای جشن چهارشنبه سوری نیز به اوج میرسد. در عین حال البته نگرانی های زیادی درباره خطرات این جشن وجود دارد.

با وجود سنت زیبا و نه چندان خطر آفرینی که در شکل ابتدایی این جشن وجود دارد، متاستفانه در برخی کلان شهرها جشن چهارشنبه سوری بیش از آن که سبب شادی باشد،‌ عاملی در به ثبت رساندن تلفات انسانی و زیان های مالی است.

حتی دیده شده که برخی در فضای مجازی علاوه بر فروش انواع مواد محترقه به آموزش ساخت نارنجک دست ساز به صورت مرحله به مرحله هم میپردازند.

این موضوع به نوبه خود نقش موثری در تلفات انسانی چهارشنبه سوری دارد و بی احتیاطی افراد و استفاده از این آموزش ها در درجه اول برای خودشان مشکل آفرین خواهد بود. امروز در تکراتو قصد داریم به جای بررسی زیبایی های چهارشنبه سوری، کمی شما را با جنبه زشت ماجرا آشنا کنیم.

ساخت نارنجک دست ساز برای چهارشنبه سوری غیرقانونی است

نزدیک چهارشنبه سوری شدن یعنی نزدیک شدن به پایان سال و آغاز یک سال جدید با همه مسائل جدیدش. حالا سال 1400 به عنوان آغازی سال یک قرن جدید شمسی برای ما جذابیت های بیشمار دیگری نیز دارد. ما به این مسائل جدید توجه خاصی داریم!

پیش از این در تکراتو به تناسب آغاز سال جدید به نمادهای سال 1400 و دانلود تقویم 1400 پرداخته بودیم. اما کیست که این روزها مسائل معیشتی برایش اهمیتی نداشته باشد. طبعا پیش بینی قیمت گوشی 1400 و یا میزان یارانه در سال 1400 از اهمیت بیشتری برای افراد برخوردار است.

انصافا هم روا نیست حالا که به پایان سال میرسیم و البته به روز دقیق جشن چهارشنبه سوری نزدیک میشویم، با این حداقل حقوق در سال 1400 هزینه ای هم خرج ساخت نارنجک دست ساز برای چهارشنبه سوری کنید.

جوانان هم بهتر است با این اندک عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 ، پولشان را برای خرید سربازی 1400 نگه دارند. اما هرچه که ما هم بگوییم باز باید شاهد یک جنگ خیابانی در روز چهارشنبه سوری باشیم.

با نزدیک شدن به چهارشنبه سوری فروش مواد محترقه غیر مجاز در همه جا خیلی راحت و علنی انجام میشود فقط یک خرید و فروش سلاح رسمی و سازمانی کم دارد!

ساخت نارنجک دست ساز برای چهارشنبه سوری غیرقانونی است
بمب دست ساز چهارشنبه سوری

از طرفی خرید و فروش و ساخت نارنجک دست ساز هم غوغا میکند. اگر سری به فروشگاه های رنگ و ابزار بزنید میبینید که مثل آب خوردن مواد اولیه نارنجک دستی چهارشنبه سوری را به فروش میرسانند و اتفاقا از تعداد مشتریان این محصولات خیلی هم راضی هستند.

عجیب اینجاست که به نظر میرسد پیگیری خاصی از سوی نهادهای نظارتی مربوطه نسبت به این مسائل وجود ندارد و افراد با خیالی آسوده به کار خود میپردازند.

بنابر اعلام پلیس خرید و فروش و یا آموزش ساخت نارنجک دستی چهارشنبه سوری در هر صورت جرم است و مشمول پیگرد قانونی میشود. اما چگونه افراد نسبت به ساخت نارنجک دست ساز اقدام میکنند؟

چهارشنبه سوری در قامت یک جنگ خیابانی!

این سالها چهاشنبه سوری بیشتر به یک جنگ تمام عیار خیابانی شبیه است! جنگی که جبهه مقابل ندارد و اصلا معلوم نیست چه کسی با چه کسی می جنگد. خبری از سنگر و خاکریز و توپ و تانک هم نیست ولی انفجارها دست کمی از آثار ویرانگر ادوات جنگی ندارد.

صدای انفجار شدید و دود غلیظ سفیدرنگی فضای کوچه ها و خیابان ها را پر می کند، آتش زبانه می کشد و بارانی از ترقه از هر سو می بارد. بارانی که جرات نمی کنی با چتر فولادی هم زیر آن قدم بزنی.

اگر میگویید نه کافیست تا در گوگل برای عکس های چهارشنبه سوری جستجو کنید! آنچه خواهید دید کیلومترها با یک جشن باستانی فاصله دارد.

بدن های زخمی، صورت های سوخته و سیاه، دستان و انگشتانی قطع شده و مواردی از این دست که همه و همه ناشی از بی احتیاطی و بی توجهیی به هشدارهاست.

ای کاش فقط پای ترقه خارجی در میان بود. ساخت نارنجک های دست ساز گوی رقابت را از رقیبان چینی ربوده اند و گذشته از صدای مهیب و موج شدید صوتی شان، در چشم به هم زدنی محیط اطراف خود را به یک منطقه جنگزده و دودگرفته، تبدیل می کنند.

چه شیشه هایی که پودر می شوند و فرو می ریزند، چه زنان بارداری که راهی بیمارستان می شوند و چه پیرزنان و پیرمردانی که تا چند قدمی سکته پیش می روند.

نقش ابزار فروشی در ساخت نارنجک دست ساز چیست؟

رئیس اتحادیه رنگ و ابزار نیز درباره اقدامات پیشگیرانه درباره فروش مواد اولیه ساخت ترقه ھای دست ساز در ابزارفروشی ھای نیز در واکنش به صحبت هایی که مبنی بر نقش ابزارفروشی ها در ساخت نارنجک دست ساز و سایر بمب های دستی وجود دارد در مصاحبه با یک رسانه رسمی به شفا سازی در این باره پرداخته است.

ساخت نارنجک دست ساز برای چهارشنبه سوری غیرقانونی است
تلفات چهارشنبه سوری

خیرخواه می گوید: سال گذشته ھمراه با ماموران اداره اماکن به فروشگاه ھای مذکور مراجعه کردیم و بازرسی ھایی را ھم انجام دادیم، ولی بازرسان اتحادیه به فروشگاه ھایی که دارای مواد اولیه برای ساخت مواد محترقه ھستند اعلام کرده اند که از فروش این گونه اقلام به افراد ناشناس خودداری کنند، اما باز ھم ھستند افرادی که اقدام به فروش این گونه مواد می کنند.

وی تصریح می کند: ما نمی توانیم پروانه کسب آن ھا را توقیف کنیم اما فروشنده پس از مشخص شدن نوع تخلف به اداره اماکن و پس از آن ھم به دادگاه معرفی خواھد شد.

خیرخواه یادآور می شود: حدود 16 روز پیش از طریق سایت اتحادیه اعلام کردیم فروشندگان از فروش این گونه مواد خودداری کنند ولی باز ھم تاکید خواھیم کرد تا بازرسان نظارت بیشتری روی موضوع داشته باشند.

یادآوری حوادث تلخ سال های گذشته

با وجود دردناک بودن حوادث تلخ گذشته بد نیست یادی کنیم از برخی از فجیع ترین اتفاقاتی که طی سالهای اخیر در روز چهارشنبه سوری رخ داده است.

آمارها حاکی از آن است که در طول سال های گذشته بیشترین آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه سوری از میان گروه سنی ۱۲ تا ۲۴ سال بوده اند که اغلب از ناحیه چشم، دست و گوش مجروح و روانه بیمارستان شده اند.

ساخت نارنجک دست ساز برای چهارشنبه سوری غیرقانونی است
تلفات چهارشنبه سوری

ساعت ۸ شب آخرین چهارشنبه سال ۹۲ پرتاب نارنجک دستی چهارشنبه سوری به سوی مامور پلیسی که در حال گشت زنی در یکی از خیابان های مجاور بزرگراه نواب بود، منجر به بیهوشی ۵۰ روزه و در نهایت مرگ وی شد.

بررسی های پلیسی این حادثه نشان داد پسرجوانی از طبقه چهارم یک ساختمان ۴ طبقه، نارنجک دستی چهارشنبه سوری را به سوی مامور پلیس پرت کرده است که پس از برخورد با کلاه موتورسوار مامور پلیس، منفجر شده و او را مجروح و بی هوش کرده است.

این مامور که هنوز یکسالی از ازدواجش نمی گذشت به خاطر شدت جراحاتی که به وی وارد شده بود تسلیم مرگ شد و پرتاب کننده نارنجک که جوانی ۱۹ ساله بود پس از دستگیری در بازجویی ها به جرم خود اعتراف کرد و پرداخت دیه و ۳ سال زندانی خود را پذیرفت که اینک نیز در حبس به سر می برد.

ساخت نارنجک دست ساز برای چهارشنبه سوری غیرقانونی است
تلفات چهارشنبه سوری

در پرونده دیگری ساعت ۱۲ ظهر چهارمین روز اسفندماه انفجار مهیبی همراه با تخریب شدید ساختمان ۴ طبقه نوسازی در منطقه تهرانپارس به آتش نشانی گزارش شد و با حاضر شدن اکیپ های امدادی و پزشکی معلوم شد ۳ زن و یک مرد بر اثر این حادثه غم انگیز جان خود را از دست داده اند.

ماموران آتش نشانی در میان دود غلیظی که تا ساعت ها از ساختمان بلند می شد، طبقه به طبقه به دنبال قربانیان دیگری می گشتند. اجساد در میان شیون و فریاد خانواده ها و تماشاچیان عملیات آتش نشان ها، یک به یک از بالا به حیاط آورده شد.

پس از پایان این عملیات نفسگیر و بنا بر گفته اهالی ساختمان که زمان حادثه در خانه هایشان حضور نداشتند و نیز همسایه های دیگر، مشخص شد یکی از اهالی، زیرزمین ساختمان را به انبار مواد محترقه تبدیل کرده بوده تا در آستانه چهارشنبه سوری بفروشد.

وی هنگام ظهر برای جوشکاری به زیرزمین رفته بود و موقع کار جرقه ای به کارتن مواد محترقه برخورد می کند و انبار منفجر می شود و بلافاصله موجی از آتش از مسیر آسانسور به سایر طبقات راه پیدا می کند و ۴ نفر از ساکنان به طرز غم انگیزی تسلیم آتش می شوند.

ساخت نارنجک دست ساز برای چهارشنبه سوری غیرقانونی است
بمب دست ساز چهارشنبه سوری

شاید حادثه مرگ نوجوان ۱۶ ساله را هم در جنوب تهران به یاد داشته باشید که در پشت بام آپارتمان همراه ۲ دوستش در حال تهیه نارنجک دستی چهارشنبه سوری بوده اند. انفجار چنان شدید بود که موج آن نوجوان بخت برگشته را بلند کرد و او را از پشت بام ساختمان ۵ طبقه به زمین کوبید.

این حوادث تنها بخش کوچکی از اتفاقاتی است که در شب چهارشنبه سوری سال های گذشته رخ داده است. صدها تن خواسته یا ناخواسته دست و پا و چشم های شان را از دست داده اند و عده ای نیز به کام مرگ رفته اند.

پیش از هر پیشامد پلیس را در جریان بگذارید

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه آتش نشانان به دنبال سلب شادی مردم نیستند در گفت و گویی می گوید: «ما در شادی ها بویژه جشن چهارشنبه سوری که قدمتی چند هزار ساله دارد در کنار مردم هستیم و عقیده داریم این سنت باید به شکل ایمن و بدون هیچ تلفات و حادثه ای برگزار شود و در این راه باید خانواده ها به کمک بیایند و شادی صحیح را به فرزندان خود بیاموزند تا خدای ناکرده شاهد اتفاق تلخی در آستانه عید نوروز نباشند.

ملکی در ادامه می افزاید: «معمولا کسانی که مواد اولیه نارنجک های دستی را تهیه و در خانه یا محیط های نامناسب دیگر انبار می کنند، هیچ شناختی از حساسیت این مواد ندارند و حتی نمی دانند به عنوان مثال چه میزان از اکلیل را با چه مقدار از سرنج باید مخلوط کرد. این افراد برای سودجویی جان خود و دیگران را به خطر می اندازند. باید بگویم که ۲۵۰ گرم اکلیل و سرنج می تواند یک اتاق ۱۴ متری را به طور کل ویران کند؛ حالاحساب کنید کسانی که ۳۰۰-۴۰۰ کیلو اکلیل و سرنج را برای شب چهارشنبه سوری خریده اند و در پارکینگ و اتاق یا هر جای دیگر انبار کرده اند چه خطری تهدیدشان می کند.

ساخت نارنجک دست ساز برای چهارشنبه سوری غیرقانونی است
بمب دست ساز چهارشنبه سوری

این حجم از مواد می تواند چند خانه را با خاک یکسان کند. حتما مردم انفجار ۲ سال پیش منطقه تهرانپارس را فراموش نکرده اند که چند آدم بی گناه کشته شدند و ساختمان به چه وضعی درآمد! یادم می آید وقتی از اهالی درباره این حادثه تحقیق کردیم، بیشترشان دیده بودند که متهم اصلی این حادثه حجم زیادی مواد محترقه را به زیر زمین ساختمان منتقل کرده.

متاسفانه کسانی که از فعالیت های غیرقانونی این فرد با اطلاع بودند پلیس را در جریان نگذاشته بودند و اگر این کار را می کردند حتما می توانستند از بروز چنین حادثه غم انگیزی پیشگیری کنند.

باید به نکته بسیار مهمی اشاره کنم؛ کسانی که نارنجک های دستی تولید می کنند هیچ تخصصی ندارند و هشدار می دهیم که این نارنجک ها به حدی حساس و خطرناک هستند که حتی گاهی در دست هم منفجر می شوند.

به عقیده ما هیچ مواد محترقه ای بی خطر نیست و کارشناسان آتش نشانی این مواد را به پرخطر و کم خطر تقسیم می کنند. به خانواده ها توصیه می کنیم حواسشان به فرزندان شان باشند و در این شب آنها را برای برگزاری جشنی امن و بی خطر همراهی کنند.»

با هنجارشکنان برخورد می کنیم

سال گذشته در جریان فعالیت های پلیسی برای برخورد با هنجارشکنان شب چهارشنبه سوری ماموران پلیس پایتخت ۷ تن را دستگیر کرده و موفق به کشف ۳۶ تن انواع مواد محترقه شدند. اما این ها نتوانست مانع ساخت نارنجک دست ساز شود.

جالب آنکه بدانید شب چهارشنبه سوری سال گذشته از ساعت ۴ عصر تا ۱۰ شب ۲۲۸ مورد آتش سوزی رخ دادکه به تفکیک شامل ۴ انفجار ترقه، ۵۰ آتش سوزی مسکونی، ۴۹ آتش سوزی در فضای سبز، ۳۲ مورد آتش سوزی سطل زباله، ۴۶ مورد آتش سوزی ضایعات، ۲۰ آتش سوزی خودرو، ۴ آتش سوزی واحد تجاری، ۳ مورد آتش سوزی واحد صنعتی و چندین آتش سوزی دیگر بود.

ساخت نارنجک دست ساز برای چهارشنبه سوری غیرقانونی است
تلفات چهارشنبه سوری

امسال نیز سردار حسین اشتری، رئیس پلیس کشور در ارتباط با چهارشنبه آخر سال به همه کسانی که در این شب امنیت و آرامش مردم را به هم می ریزند هشدار داد و گفت: «متاسفانه برخی با اقدامات مخاطره آمیز و هنجارشکنانه در این شب، خسارات جبران ناپذیری به خود و دیگران وارد می کنند. اولویت پلیس تامین امنیت مردم است و پلیس به هیچ عنوان اجازه اقدامات خلاف قانون را نمی دهد. بستن خیابان ها و سلب آسایش مردم ممنوع است و پلیس طبق قانون با آن برخورد خواهد کرد. کسانی که در این شب مرتکب تخلف شوند، پلیس طبق قانون با آنان برخورد می کند و تا پایان تعطیلات نوروزی اجازه خروج از بازداشتگاه را به آنها نمی دهد.»

پلیس مخالف شادی نیست اما…

رئیس پلیس با اشاره ممنوعیت ساخت نارنجک دست ساز می شود: فروش مواد محترقه ھم مانند فروش موادمخدر است، در این زمینه کار بسیاری انجام شده است، ھزینه ھم بسیار کرده ایم، حتی شھید ھم داده ایم، امادر این راستا بیشتر نیاز به فرھنگ سازی داریم تا برخورد ھای انتظامی.

وی در ارتباط به تلفات جانی ساخت نارنجک دست ساز می افزاید: دو سال پیش یکی از سربازان عزیز پلیس حین انجام ماموریت در چھارشنبه سوری بر اثر اصابت مواد محترقه دست ساز به صورتش شھید شد. زمانی که ھمه دوست دارند در کنار خانواده ھای خود باشند ما باید ماموران پلیس را در حالت آماده باش نگهداریم.

ساخت نارنجک دست ساز برای چهارشنبه سوری غیرقانونی است
تلفات چهارشنبه سوری

رئیس پلیس می گوید: پلیس مخالف شادی و محدودیت نیست و این ھمه تذکر و ایجاد محدودیت برای سلامت خود شھروندان و با دیدگاه دلسوزانه است، مراسم چھارشنبه سوری که یکی از مراسم سنتی و قدیمی است در گذر ایام تغییر کرده و دچار انحراف شده است. البته ما مثل گذشته به صورت جدی روی این ماجرا نظارت خواھیم کرد و اگر شھروندان ھم به اطلاعاتی دست پیدا کردند که افرادی در حال ساخت مواد محترقه غیر مجاز درمکانی ھستند موضوع را از طریق تماس با 110 به ھمکاران ما اطلاع دھند.

چهارشنبه سوری در شهرستان ها و روستاهای ما هنوز چهارشنبه سوری بدون ساخت نارنجک دست ساز است و مثل تهران تبدیل به یک جنگ شهری با دوستان و آشنایان و همسایه ها نشده است. در این شهر کم نیستند کسانی که انگار عقده های یک ساله خود را با انواع و اقسام نارنجک های دستی و ترقه های جورواجور بیرون می ریزند و زیر پای این و آن منفجر می کنند. کم نیستند کسانی که فکر می کنند هرچه صدای نارنجکت بلندتر، شخصیتت رنگین و سنگین تر. چه کنیم با این جماعت که زیبایی هایی یک سنت دیرین را این طور مسخره می کنند و به آتش می کشند؟

همانطور که باید بدانید در سال 1400 انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم، پس بد نیست نگاهی به کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 داشته باشید. به علاوه برای سال جدید توصیه میکنیم پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400، اضافه کاری در سال 1400، سود بانکی در سال 1400، بهترین مشاغل سال 1400، پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 و آینده ایران در سال 1400 را ببینید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ساخت نارنجک دست ساز چهارشنبه سوری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر