;
coinex

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

کیا سورنتو (Kia Sorento) نمونه ایست در خودروهای کلاس بدنه کراس اوور سایز متوسط که به تازگی وارد نسل چهارم خود شده است. در این نوشته ضمن معرفی و بررسی اجمالی تیپ های مختلف، قیمت و رقبا، به مرور مشخصات فنی کیا سورنتو 2021 خواهیم پرداخت.

هرچند شرکت خودروسازی کیا موتورز کره جنوبی در برابر غول های صنعت اتومبیل جهان از لحاظ قدمت یک کودک به حساب می آید، اما در 10 سال گذشته با استفاده از تجربیات شرکت های اروپایی و همچنین حمایت مالی گروه خودروسازی هیوندای (Hyundai) توانسته نام خود را به یکی از بهترین خودروسازان سال 2020 جهان ثبت و نمونه هایی با کیفیت، عملکرد، ایمنی و ظاهر جذاب راهی بازارهای جهانی نماید. یکی از این نمونه ها، کراس اور سایز متوسط سورنتو بوده که از سال 2002 راهی بازارهای جهانی شده است.

این سرکت در حال حاضر، طیف بسیار گسترده ای از اتومبیل ها در انواع کلاس های بدنه خودرو از هاچ بک و سدان تا شاسی بلند و خودروهای لوکس را در خط تولید خود داشته که شامل نمونه هایی مانند سدان های فوق کوچک و فوق ارزان قیمتی مانند اسپکترا (Spectra) و ریو (Kia Rio) با قیمت پایه کمتر از 16.000 دلار (در حدود 400 میلیون تومان با ارز 26.000 تومانی فعلی) تا مدل سدان لوکس کیا K900 با قیمت پایه 61.000 دلار (در حدود 1.6 میلیارد تومان) و شاسی بلندهای سایز بزرگ کیا تلوراید 2020 (Telluride) با قیمت پایه 34.000 دلار (در حدود 900 میلیون تومان) و سوپر اسپرت هایی مانند کیا استینگر (Stinger) با شتاب اولیه در حدود 4.0 ثانیه و قیمت 50.000 دلار (در حدود 1.3 میلیارد تومان) می شوند.

نسل های مختلف کیا سورنتو

کیا سورنتو تاکنون 3 نسل موفق را گشت سر گذشته و از سال 2021 وارد چهارمین نسل خود شده است. نسل های مختلف این خودرو عبارتند از:

نسل اول

(از سال 2002 تا سال 2009)

این شاسی بلند کره ای اولین بار در سال 2002 و با تکیه بر سلیقه مشتریان آمریکایی راهی بازار شد.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

این خودرو قابلیت بهره گیری از سیستم چهار چرخ متحرک (4WD) را داشت و به همین دلیل عملکرد مناسبی در مسیرهای خارج از جاده و یا به اصطلاح آفرود از خود به نمایش می گذاشت. سورنتو نسل اول همزمان با بازارهای جهانی، وارد بازار ایران نیز گردید.

نسل دوم

(از سال 2009 تا سال 2014)

نسل دوم سورنتو اولین نمونه ای از این شاسی بلند کره ای بود که در خاک ایالات متحده آمریکا تولید شد.

این نمونه از شاسی مشترکی با هیوندای سانتافه (Hyundai Santa Fe) سود می برد و از لحاظ طراحی به مراتب زیبا تر و مدرن تر از نسل پیشین بود. این خودرو در سال های تولید با توجه به ایمنی بالا، موفق به کسب عنوان Top Safety Pick از موسسه IIHS ایالات متحده آمریکا نیز گردید. این نسل نیز مانند نسل اول در بازار ایران حاضر بود و با توجه به طراحی، امکانات و فضای کافی، مورد توجه بسیاری از مشتریان ایرانی قرار گرفت.

نسل سوم

(از سال 2014 تا سال 2020)

نسل سوم سورنتو در نمایشگاه خودروی پاریس سال 2014 رونمایی شد و از پلتفرم مشترکی با کیا کارنیوال (Kia Carnival) سود می برد.

این مدل نیز مانند نسل های پیشین، مورد توجه مشتریان قرار گرفت و توانست با تکرار موفقیت مدل های قبلی، به یکی از بهترین و پرفروش ترین شاسی بلندهای سایز متوسط ارزان قیمت بازار تبدیل گردد. این نمونه نیز در بازار ایران موجود بود و با توجه به ظاهر بسیار چذاب و اسپرت، علیرغم عرضه در مدل های مجهز به پیشرانه های نسبتا ضعیف تر، به رقابتی سخت با هیوندای سانتافه و رنو کولیوس پرداخت.

نسل چهارم

(از سال 2020 تاکنون)

نسل چهارم این خودرو در اوایل سال 2020 و با ارائه چند تصویر، به صورت رسمی معرفی گردید.

معرفی نمونه تولیدی نیز طبق برنامه به نمایشگاه خودروی ژنو سال 2020 موکول شد که این رونمایی با توجه به پاندمی ویروس کووید 19 به تعویق افتاد. کیا سورنتو 2021 در کارخانه کیا در شهر وست پوینت (West Point) ایالت جورجیا ساخته می شود.

معرفی و بررسی کیا سورنتو 2021

کیا سورنتو 2021 از لحاظ ابعاد در مکانی مابین اسپورتیج و تلوراید قرار می گیرد. این شرکت مدل سال 2021 سورنتو را با ظاهری قدرتمندتر و عضلانی تر راهی بازار کرده و نمایی بسیار جذاب تر به این کراس اوور 7 نفره بخشیده که آن را در رده بهترین خودروهای شاسی بلند 2021 نیز قرار داده است.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

موتورهای مختلفی برای این شاسی بلند جدید قابل سفارش بوده که هم مصرف مناسبی داشته و توانایی تولید نیرویی قابل قبول برای یک اتومبیل با این ابعاد را دارند. نمونه هیبریدی سورنتو نیز از گونه PHEV بوده که توانایی پیمایش مسافتی در حدود 30 مایل (نزدیک به 50 کیلومتر) را با استفاده از موتور الکتریکی و هر بار شارژ کامل دارد.

نقاط قوت

  • طراحی جذاب و قدرتمند
  • موتورهای با مصرف سوخت مناسب
  • بهره گیری از سیستم های ایمنی مدرن

نقاط ضعف

  • قیمت بالاتر نسبت به مدل سال گذشته
  • توانایی کمتر در یدک کشی (Towing)
  • حدف موتورهای قدرتمند V6
  • عدم بهره گیری از سیستم AWD در مدل های هیبریدی

ابعاد

کیا سورنتو 2021 یک نمونه نسبتا بزرگ در کلاس خود بود و طولی در حدود 4.800 میلی متر، پهنایی در حدود 1.900 میلی متر، ارتفاعی در حدود 1.694 میلی متر و فاصله دو محور عقب و جلویی برابر با 2.814 میلی متر در تیپ پایه LX دارد.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

برای درک بهتر ابعاد مدل جدید سورنتو می توان آن را از این لحاظ در مکانی بالاتر از هایما S7 توربو با طولی در حدود 4.530 میلیمتر،  کوپا توربو موجود در بازار ایران با طولی در حدود 4.655 میلیمتر، رنو کولئوس با طولی در حدود 4.675 میلی متر، آلفارومئو استلویو با طولی در حدود 4.690 میلی متر و هیوندای سانتافه 2019 با طولی در حدود 4.770 میلیمتر و پایین تر از سانگ یانگ رکستون G4 با طولی در حدود 4.850 میلیمتر، لکسوس RX با طولی در حدود 4.890 میل متر، ب ام و X5 مدل 2019 با طولی در حدود 4.920 میلی متر و ولوو XC90 مدل 2020 با طولی در حدود 4.950 میلی متر و هیوندای پالیسید 2020 با طولی در حدود 4.980 میلی متر قرار داد.

بیشتر بخوانید:

بهترین لاستیک ایرانی/مروری بر برترین کارخانجات تولید تایر در ایران

طراحی ظاهری و بدنه

کیا یکی از پیشرو ترین شرکت های خودروسازی جهان در زمینه طراحی بوده و کراس اوورهای تولیدی آن از لحاظ ظاهری، در رده مدرن ترین و جذاب ترین نمونه های موجود در بازار قرار می گیرد. از نمونه های بارز این طراحی می توان به مدل های کیا سلتوس و تلوراید اشاره کرد نمایی بسیار زیبا دارند. در بخش جلویی، مانند طراحی چند سال اخیر از جلو پنجره متفاوت موسوم به Tiger Nose استفاده شده که با طراحی مشبک و در کنار چراغ های کشیده LED، نمایی تهاحمی را در ذهن بیننده تداعی خواهد کرد.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

در بخش کناری، خطوط جانبی تقریبا افقی بوده و ترکیب هماهنگی با برآمدگی های گلگیر حاشیه دار و چرخ ها دارند. رینگ های پایه نیز در سایز 17 اینچی بوده که گرچه جذابیت و ابهت نمونه های 20 اینچی تیپ های بالاتر را نداشته، اما از طراحی متناسب با بدنه سود می برند. خط سقف نیز با ایجاد فرم جعبه مانند که به یک باله عقب نسبتا بزرگ منتهی شده، فضایی مناسب را برای سرنشینان ردیف عقبی فراهم کرده است.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

در طراحی بخش انتهایی کیا سورنتو 2021 شباهت های زیادی با تلورید به چشم خورده و چراغ عقبی از طراحی 2 تکه سود می برد. سپر نیز در تیپ های بالایی، ظاهری بسیار برجسته تر و همرنگ با بدنه داشته که در کنار دیفیوزر و خروجی های دوگانه اگزوز نمایی قدرتمند و متناسب با دیگر بخش ها دارد.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

در مجموع طراحی بدنه کیا سورنتو 2021 را می توان زیبا و جذاب و مدرن دانست که این جذابیت در تیپ های SX به دلیل استفاده از تجهیزات اضافی و رینگ های بزرگ تر به مراتب بیشتر است.

طراحی داخلی و کابین

طراحی داخلی کیا سورنتو 2021 بسیار متفاوت از نمونه فعلی موجود در بازار است. داشبورد کشیده قابلیت تجهیز به صفحه پشت آمپر تمام دیجیتال 12.3 اینچی را و صفحه نمایش اصلی 10.3 اینچی را دارد. خروجی های هوای سیستم تهویه مطبوع بسیار بزرگ بوده و از طراحی 2 تکه سود می برد.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

با توجه با افزایش فاصله دو محور عقب و جلویی، فضای بیشتری برای سرنشینان وجود داشته و ردیف دوم قابلیت استفاده از صندلی ها تک نفره یا Captain Chairs (که در ایران با نام VIP مشهور هستند) را دارد.

تکنولوژی های استفاده شده در داخل کابین نیز متناسب با نیازهای روز مشتریان بوده و شامل طیف گسترده ای مانند صفحه نمایش لمسی رنگی و پشتیبانی از نرم افزارهای Apple Car Play و Android Auto و … می گردد. صندلی ها نیز جادار بوده که البته با توجه به روکش پارچه ای در تیپ پایه، اندکی از حس تجمل و لوکس بودن موجود خواهد کاست.

بیشتر بخوانید:

بهترین لاستیک خارجی/مروری بر بهترین تولیدکنندگان تایر در جهان

موتور و پیشرانه

برای کیا سورنتو 2021 مدل جدید، در مجموع 3 پیشرانه در نظر گرفته شده که شامل 2 پیشرانه بنزینی و 1 نمونه هیبریدی است که همگی از مصرف سوخت بسیار مناسبی نسبت به توانایی برخوردارند. موتورهای موجود برای نسل جدید این شاسی بلند عبارتند از:

  1. موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی
  2. موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری مجهز به توربوشارژر
  3. موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری هیبریدی
  4. موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری هیبریدی PHEV

موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی

این موتور کیا سورنتو 2021 نمونه ایست که بر روی تیپ پایه نصب می گردد. این موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه DOHC و CVVT نمونه ایست که بر روی مدل های دیگری مانند هیوندای آزرا 2019 و هیوندای سوناتا 2020 و سانتافه نیز نصب شده و با حجم دقیق 2.497 سی سی، توانایی تولید نیرویی معادل 191 اسب بخار در دور موتور 6.100 دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن برابر با 181 پاوند بر فوت (معادل 245 نیوتون متر) در دور موتور 4.000 در دقیقه است. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی، به چرخ های جلویی منتقل می گردد.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

در صورت تمایل، سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ نیز با پرداخت مبلغ اضافه قابل سفارش بوده که به همراه افزایش فاصله از سطح زمین، توانایی های آفرود این شاسی بلند را افزایش خواهد داد.

شتاب اولیه/حداکثر سرعت/مصرف سوخت

با استفاده از این پیشرانه و گیربکس اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت FWD به زمانی در حدود 8.9 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ثانیه (سریع تر از هیوندای سوناتای YF موجود در بازار ایران) نیاز داشته که گرچه با معیارهای دنیا امروز، اندکی کند بوده، اما با توجه به ابعاد و کلاس بدنه رقمی قابل قبول به حساب می آید. حداکثر سرعت کیا سورنتو 2021 با این موتور نیز رقمی در حدود 124 مایل در ساعت (معادل 200 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است.

اما مصرف سوخت کیا سورنتو 2021 با این پیشرانه رقم مناسبی بوده و این شاسی بلند جدید توانایی پیمودن مسیری به طول 24 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 29 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر بزرگراهی) و 26 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.0 لیتر در هر 100 کیلومتر) به طور میانگین را دارد. انتخاب سیستم AWD مصرف را اندکی افزایش داده و به 23 و 25 و 24 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.2، 9.4 و 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، بزرگراهی و سیکل ترکیبی می رساند.

بیشتر بخوانید:

توربوشارژر چیست؟

موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری مجهز به توربوشارژر

دومین پیشرنه موجود برای کیا سورنتو 2021 در تیپ EX یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ DOHC و CVVT بوده در سوناتا و سانتافه و همچنین مدل K5 نیز استفاده شده است.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

این موتور با حجم دقیق 2.497 سی سی و با استفاده از سیستم توربوشارژر (TurboCharger) قدرت بسیار بالاتری نسبت به مدل عادی داشته و توانایی تولید نیرویی برابر با 281 اسب بخار در دور موتور 5.800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی 311 پاوند بر فوت (معادل 422 نیوتون متر) در بازه دور موتورهای 1.700 تا 4.00 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک دو کلاچه (DCT) به چرخ های جلویی منتقل شده و مانند تیپ پایه، قابلیت به صورت چهار چرخ متحرک را نیز خواهد داشت.

شتاب اولیه/حداکثر سرعت/مصرف سوخت

شتاب اولیه و حداکثر سرعت کیا سورنتو 2021 با این پیشرانه به مراتب بهتر بوده و حتی با معیارهای دنیای مدرن نیز این خودرو با زمانی در حدود 7.2 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت در رده شاسی بلندهای سریع قرار می گیرد. حداکثر سرعت آن نیز رقمی در حدود 131 مایل در ساعت (در حدود 210 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است.

مصرف سوخت کیا سورنتو 2021 با استفاده از این موتور علیرغم افزایش نزدیک به 50 درصدی قدرت، تنها اندکی بیشتر از مدل تنفس طبیعی بوده و توانایی پیمودن مسیری به طول 22 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 29 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر بزرگراهی) و 25 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) به طور میانگین را دارد. انتخاب سیستم چهار چرخ متحرک نیز مصرف بنزین را اندکی افزایش داده و به 21 و 28 و 24 مایل با هر گالن سوخت (معادل 11.2، 8.4 و 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، بزرگراهی و سیکل ترکیبی می رساند.

البته بنا بر ماهیت موتورهای مجهز به سیستم توربوشارژر، مصرف سوخت رابطه مستقیمی به نحوه برخورد راننده و با پدال گاز داشته و در صورت حرکت در حالت اسپرت و یا فشار بیش از حد بر روی موتور، این ارقام افزایش چشمگیری خواهند داشت.

موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری هیبریدی

پیشرانه کیا سورنتو 2021 هیبریدی مشابه با نمونه موجود در توسان 2021 و سانتافه 2021 و مجموعه ای از یک موتور بنزینی 4 سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپ DOHC به حجم دقیق 1.598 سی سی مجهز به سیستم توربو با قدرت 177 اسب بخار در دور موتور 5.500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی 132 پاوند بر فوت (معادل 179 نیوتون متر) در بازه دور موتورهای 1.500 تا 4.500 دور در دقیقه و یک موتور الکتریکی 44 کیلو وات با قدرت 59 اسب بخار و گشتاور 194 پاوند بر فوت (معادل 263 نیوتون متر) با باتری های یون لیتیومی بوده که مجموع قدرت تولیدی سیستم هیبریدی را به رقمی در حدود 227 اسب بخار و حداکثر گشتاور 258 پلوند بر فوت (معادل 350 نیوتون متر) می رساند.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلویی منتقل می گردد. کیا سورنتو 2021 هیبریدی قابلیت تجهیز به سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ را نداشته و همین مساله یکی از نقاط ضعف اصلی آن به شمار می آید.

شتاب اولیه/حداکثر سرعت/مصرف سوخت

کیا سورنتو 2021 هیبریدی با استفاده از این پیشرانه عملکرد متوسطی از لحاظ سرعت و شتاب داشته و به زمانی در حدود 8.6 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز دارد. حداکثر سرعت آن نیز در برخی منابع در حدود 120 مایل در ساعت (معادل 193 کیلومتر در ساعت) اعلام شده که رقم مناسبی برای نمونه ای در این کلاس و بازه قیمتی به حساب می آید.

اما مصرف سوخت کیا سورنتو 2021 هیبریدی بسیار جذاب تر و پایین تر بوده و این شاسی بلند نسبتا سنگین وزن، توانایی پیمودن مسیری به طول 39 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.0 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 35 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر بزرگراهی) و 37 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر) به طور میانگین را دارد.

موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری هیبریدی PHEV

گونه PHEV (با قابلیت شارژ باتری به وسیله جریان الکتریسیته شهری) از سورنتو 2021 نیز برای سال آینده درنظر گرفته شده که با استفاده از بر پایه موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری هیبریدی طراحی شده اما با استفاده از موتور الکتریکی 66.9 کیلو واتی قدرتی در حدود 261 اسب بخار داشته و با استفاده از باتری های 13.8 kWh توانایی پیمایش 57 کیلومتر به صورت تمام الکتریکی را دارد.

هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد و مصرف سوخت کیا سورنتو 2021 هیبریدی PHEV منتشر نشده اما با توجه به موتور الکتریکی قدرتمندتر، مصرف سوخت آن اندکی پایین تر از مدل هیبریدی استاندارد خواهد بود.

تیپ های مختلف

کیا سورنتو 2021 در بازار ایالات متحده آمریکا و آمریکای شمالی در 5 تیپ مختلف در دو گونه بنزینی و هیبریدی به فروش می رسد. تجهیزات، امکانات و قیمت تیپ های مختلف نسل جدید سورنتو عبارتند از:

  1. تیپ LX پایه
  2. تیپ S
  3. تیپ EX
  4. تیپ SX
  5. تیپ SX-Prestige
  6. تیپ S هیبریدی
  7. تیپ EX هیبریدی
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

تیپ LX پایه

این تیپ، مدل پایه کیا سورنتو 2021 بوده که با قیمتی در حدود 30.500 دلار (در حدود 790 میلیون تومان با دلار 26.000 تومانی در زمان نگارش) در گونه دیفرانسیل جلو و 32.500 دلار (در حدود 850 میلیون تومان) در مدل AWD به فروش می رسد. برخی امکانات موجود در این تیپ عبارتند از:

  • موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی
  • گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با قابلیت انتخاب مدل های مختلف رانندگی
  • سپرهای عقبی و جلویی به رنگ مشکی مات
  • جلو پنجره مشکی
  • رکاب مشکی
  • تزئینات به رنگ کروم مات (Satin Chromium)
  • آیینه های جانبی الکتریکی مجهز به گرم کن
  • شیشه های تیره به قابلیت جذب نور
  • شیشه جلو با قابلیت جذب صدا
  • چراغ های جلوی LED اتوماتیک گونه Multi Reflector
  • رینگ های 17 اینچی آلیاژی
  • تایرهای سایز 235/65R17
  • باله عقب به رنگ مشکی مات
  • سیستم روشن و خاموش کردن خودکار موتور خودرو برای کاهش مصرف سوخت (ISG)
  • سیستم فرمان الکتریکی C-MDPS
  • سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مستقل چند اتصالی در عقب
  • صفحه نمایش 8.0 اینچی لمسی رنگی
  • پشتیبانی از نرم افزارهای Android Auto و Apple Car Play برای اتصال به تلفن های همراه
  • سیستم صوتی با 6 بلندگوی جداگانه
  • سیستم کنترل سرعت
  • کنترلرهای سیستم صوتی، تلفن و کروز کنترل بر روی غربیلک فرمان
  • خروجی برق 12 ولت
  • کامپیوتر سفری با صفحه نمایش 4.2 اینچی
  • ورود به خودرو بدون نیاز به کلید (کی لس/Keyless)
  • سیستم تهویه مطبوع عادی (Air Conditioning) با خروجی برای صندلی های ردیف های دوم و سوم
  • پوشش پارچه ای صندلی ها
  • قابلیت تنظیم صندلی ها در 6 جهت به صورت دستی
  • سیستم مدیریت فشار باد تایرها (TPMS)
  • قابلیت حمل 7 سرنشین
ایمنی و سیستم های کمکی رانندگی
  • سیستم جلوگیری از تصادف در بخش جلویی با قابلیت شناسایی عابران پیاده
  • سیستم هشدار سطح هوشیاری راننده
  • سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده
  • سیستم حفظ مسیر حرکت بین خطوط جاده
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سیسم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)
  • سیستم کنترل کشش (TC)
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی (Hill Start Assist)
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

تیپ S

کیا سورنتو 2021 تیپ S با قیمت پایه ای در حدود 33.000 دلار (معادل 860 میلیون تومان) در گونه FWD و 35.000 دلار (معادل 910 میلیون تومان) در گونه AWD به فروش می رسد. این تیپ قابلیت تجهیز به موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری هیبریدی را نیز داشته که قیمت آن را به رقمی در حدود 34.800 دلار (معادل 905 میلیون تومان) می رساند. برخی از امکانات موجود علاوه بر نمونه های موجود در تیپ پایه عبارتند از:

  • نمای خارجی اسپرت
  • جلو پنجره به رنگ مشکی براق
  • تزئینات بدنه به رنگ مشکی براق
  • باربند به رنگ مشکی براق
  • آینه های جانبی به رنگ مشکی براق
  • باله عقب به رنگ مشکی براق
  • آنتن کوسه ای (Shark Fin Antenna)
  • رینگ های 18 اینچی آلیاژی
  • تایرهای سایز 235/60R18
  • پشتیبانی از رادیوی ماهواره ای SiriusXM
  • خروجی USB برای شارژ در صندلی های ردیف دوم
  • کلید هوشمند با قابلیت استارت خودرو از راه دور
  • سیستم تهویه مطبوع دوگانه (Dual Zone) اتوماتیک
  • روکش چرم مصنوعی SynTex برای صندلی ها
  • تنظیم الکتریکی صندلی راننده در 10 جهت مختلف
  • سیستم گرم کن برای صندلی های ردیف جلو
  • غربیلک فرمان و اهرم دنده با پوشش چرمی
ایمنی و سیستم های کمکی رانندگی
  • سیستم ایمنی ترمز خودکار در صورت وجود مانع در نقاط کور (BCA)
  • سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی (Rear Cross Traffic Alert)
  • حسگر هشدار پارک در بخش عقبی
  • سیستم خروج امن (SEA یا هشدار در صورت تشخیص وجود خودروی عبوری در هنگام پیاده شدن)
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

تیپ EX

قیمت کیا سورنتو 2021 در این تیپ رقمی در حدود 36.000 دلار (معادل 935 میلیون تومان) در گونه FWD و 38.000 دلار (معادل 990 میلیون تومان) در گونه AWD بوده و با توجه به استفاده از موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری توربو و امکانات بیشتر، یکی از بهترین تیپ های موجود به حساب می آید. برخی از امکانات موجود در این مدل علاوه بر موارد موجود در تیپ های قبلی عبارتند از:

  • گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 2 کلاچه
  • در صندوق عقب اتوماتیک هوشمند
  • چراغ های مه شکن مجهز به لامپ های LED
  • سیستم شارژ بدون سیم 10 وات گوشی های تلفن همراه و گجت ها
  • گنجایش 6 سرنشین
  • صندلی های VIP برای ردیف دوم
  • تزئینات به شکل چوب در داخل کابین
ایمنی و سیستم های کمکی رانندگی
  • سیستم هشدار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص دوچرخه/موتور سواران و گردش در تقاطع
  • سیستم کنترل سرعت تطبیقی هوشمند با قابلیت توقف کامل (SSC w/ S&G)
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

تیپ SX

قیمت کیا سورنتو 2021 تیپ SX در حدود 39.200 دلار (در حدود 1 میلیارد تومان) در گونه FWD و 41.000 دلار (معادل 1 میلیارد و 60 میلیون تومان) در گونه AWD بوده و این مدل نیز با توجه به نمای ظاهری، قدرت و عملکرد و قیمت در جمع بهترین تیپ های موجود قرار می گیرد. این مدل نیز از موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری توربو و گیربکس 8 سرعته دو کلاچه سود می برد. برخی امکانات آن علاوه بر نمونه های موجود در تیپ های پیشین عبارتند از:

  • چراغ های جلویی تمام LED با طراحی متفاوت
  • چراغ های عقبی با لامپ های LED
  • چراغ های روشنایی در روز با لامپ های LED
  • رینگ های 20 اینچی آلیاژی
  • تایرهای سایز 255/45R20
  • دستگیره های در کرومی
  • صفحه نمایش 10.25 اینچی لمسی رنگی
  • سیستم ناوبری ماهواره ای
  • سیستم دریافت دستورات صوتی
  • نورپردازی داخلی با لامپ های LED
  • طراحی داخلی با طرح فلز
  • سیستم Highway Driving Assist یا HDA برای کنترل سرعت خودرو بر اساس قوانین موجود در بزرگراه
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

تیپ SX-Prestige/X-Line

تیپ SX-Prestige گران قیمت ترین نمونه موجود برای نسل جدید شاسی بلند کیا بوده که با قیمتی در حدود 41.800 دلار (معادل 1 میلیارد و 90 میلیون تومان) در گونه FWD و 43.800 دلار (معادل 1 میلیارد و 140 میلیون تومان) در گونه AWD مجهز به پکیج بدنه X-Line به فروش می رسد. امکانات موجود در این تیپ نیز در بالاترین حد ممکن بوده که برخی از آنها علاوه بر نمونه های موجود در تیپ های پایین تر به شرح زیر خواهند بود:

  • آیینه های جانبی با قابلیت جمع شدن به صورت الکتریکی
  • سیستم صوتی حرفه ای ساخت شرکت Bose با 12 بلندگوی جداگانه
  • پشت آمپر تمام دیجیتال 12.3 اینچی رنگی
  • آیینه عقب با قابلیت تنظیم شدت نور روز و شدت به صورت خودکار
  • روکش چرمی با کیفیت بالا
  • سیستم تهویه برای صندلی های جلویی
  • اهرم های تعویض دنده در غربیلک فرمان (Paddle Shifter یا شیفتر)
  • سیستم دوربین 360 درجه
  • سیستم نمایش نقاط کور خودرو (BVM)
  • حسگر هشدار پارک در بخش عقبی و جلویی
  • سیستم جلوگیری از برخورد در هنگام پارک با ترمز خودکار (PCA-R)
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

تیپ S هیبریدی

این تیپ گونه پایه کیا سورنتو هیبریدی 2021 بوده که با قیمتی در حدود 34.800 دلار (905 میلیون تومان) با موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری به فروش می رسد. این گونه تنها در مدل FWD موجود بوده و امکانات آن تقریبا مشابه به تیپ S بنزینی است.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

تیپ EX هیبریدی

قیمت کیا سورنتو 2021 هیبریدی تیپ EX در حدود 38.200 دلار (در حدود 995 میلیون تومان) بوده و امکاناتی تقریبا مشابه با تیپ EX عادی با موتور بنزینی دارد. این مدل نیز تنها در گونه FWD عرضه می گردد.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای هیبریدی 2020

ایمنی

سال، سال 2021 میلادی است و بر خلاف تولیدکنندگان حکومتی داخل ایران، ایمنی خودرو برای خودروسازان معتبر از بالاترین درجه اهمیت برخوردار است.

شرکت کیا نیز با توجه به هدف گذاری در کسب بازار شاسی بلندها، سورنتو 2021 را با طیف گسترده ای از تجهیزات ایمنی فعال و کمکی رانندگی راهی بازار نموده است. برخی از این تجهیزات که در بخش معرفی تیپ های کیا سورنتو 2021 نیز به آن اشاره شد عبارتند از:

  • سیستم جلوگیری از برخورد در بخش جلویی با قابلیت تشخیص عابران پیاده و ترمز خودکار (Forward Collision Avoidance)
  • سیستم سنجش سطح هشیاری راننده (Driver Attention Warning)
  • سیستم هشدار خروج مسیر حرکت خودرو از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning)
  • سیستم حفط مسیر حرکت خودرو بین خطوط جاده (Lane Keep Assist)
  • سیستم نور بالای اتوماتیک (کاهش شدت نور در صورت تشخیص نزدیک شدن خودرو از سمت مقابل)
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • هشدار حضور سرنشین در صندلی های عقبی در هنگام خروج از خودرو
  • 9 کیسه هوای ایمنی شامل:
    • 2 کیسه هوای جولیی
    • 2 کیسه هوای جانبی در جلو
    • 2 کیسه هوای جانبی در عقب
    • 2 کیسه هوای پرده ای کامل
    • کیسه هوای مخصوص زانوی راننده
  • سیستم ترمز ضد قفل دیسکی برای 4 چرخ
  • سیستم نمایش فشار باد تایرهای (Tire Pressure Monitoring System)

سیستم هایی مانند سامانه نمایش نقاط کور، دوربین کمکی 360 درجه که با استفاده از 4 دوربین و حسگرهای مختلف نمایی کامل از خودرو را به نمایش می گذارد، سیستم هشدار خروج و … ایمنی کیا سورنتو 2021 را به سطحی بالاتر از استاندارد ارتقا می دهد.

رنگ بندی

نسل جدید شاسی بلند کیا، بسته به تیپ و پیشرانه در حال حاضر در 9 رنگ برای بدنه ارائه می گردد:

  1. قرمز با کد Passion Red
  2. بژ تیره با کد Crystal Beige
  3. نقره ای روشن با کد Sparkling Silver
  4. نقره ای/آبی با کد Everlasting Silver
  5. خاکستری با کد Gravity Gray
  6. سفید با کد Glacial White Pearl
  7. مشکی با کد Ebony Black
  8. آبی با کد Sapphire Blue (تیپ S به بالا)
  9. سبز لجنی با کد Aruba Green (کیت X-Line)

قیمت کیا سورنتو 2021

قیمت کیا سورنتو 2021 بسته به تیپ و تجهیزات و همچنین پیشرانه انتخابی متفاوت بوده و بازه 30.000 دلار تا 50.000 دلار (مابین 790 تا 1.3 میلیارد تومان) در رده اتومبیل های میان رده بازار قرار می گیرد.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

ارزان ترین نمونه مدل LX با سیستم انتقال قدرت FWD بوده که قیمتی برابر با 30.500 دلار (در حدود 793 میلیون تومان) داشته و گران ترین گونه نیز مدل SX-Prestige با کیت X-Line و سیستم AWD بوده که در بالاترین سطح تجهیزات، با قیمت 49.400 دلار (در حدود 1 میلیارد و 280 میلیون تومان) وارد بازه شاسی بلندهای لوکس می گردد.

قیمت کیا سورنتو 2021 در تیپ های مختلف به شرح زیر است:

  • LX دیفرانسیل جلو: 30.560 دلار (در حدود 795 میلیون تومان)
  • LX چهار چرخ متحرک: 32.360 دلار (در حدود 840 میلیون تومان)
  • S دیفرانسیل جلو: 33.060 دلار (در حدود 860 میلیون تومان)
  • S چهار چرخ متحرک: 34.860 دلار (در حدود 905 میلیون تومان)
  • S هیبریدی: 34.760 دلار (در حدود 905 میلیون تومان)
  • EX دیفرانسیل جلو: 36.160 دلار (در حدود 940 میلیون تومان)
  • EX چهار چرخ متحرک: 37.960 دلار (در حدود 985 میلیون تومان)
  • EX هیبریدی: 37.760 دلار (در حدود 980 میلیون تومان)
  • SX دیفرانسیل جلو: 39.160 دلار (در حدود 1 میلیارد و 20 میلیون تومان)
  • SX چهار چرخ متحرک: 40.960 دلار (در حدود 1 میلیارد و 65 میلیون تومان)
  • SX-Prestige دیفرانسیل جلو: 41.760 دلار (در حدود 1 میلیارد و 90 میلیون تومان)
  • SX-Prestige چهار چرخ متحرک: 43.760 دلار (در حدود 1 میلیارد و 140 میلیون تومان) با کیت X-Line

شرایط فروش

شاید شرایط فروش کیا سورنتو 2021 برای خریداران ایرانی که برای تهیه بدترین خودروهای موجود در بازار، نیاز به پیش پرداخت چند ده میلیونی و انتظار چند ساله و در نهایت تحقیر و توهین های متعدد از سوی فروشندگان و نهادهای نظارتی داشته و یا برای خرید نمونه ای از رده خارج مانند سمند، مجبور به پرداخت اقساط ماهیانه ای به مراتب بیشتر از این شاسی بلند 2021 هستند ممکن است کمی عجیب و دور از ذهن باشد، اما این رویه ای است که سال هاست در کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه، نهادینه شده و با توجه به حداقل دستمزد موجود، امکان خرید خودرویی مناسب را به طیف گسترده ای از جامعه می دهد.

کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento
کیا سورنتو 2021 ؛ بررسی و مشخصات فنی نسل چهارم Kia Sorento

مانند تمامی خودروهای موجود در کشورهای متمدن، هیچ نیازی به پرداخت نقدی قیمت کیا سورنتو 2021 نبوده و نمایندگان این شرکت، شرایط بسیار متنوعی را برای خرید قسطی این خودرو در نظر گرفته اند. به عنوان مثال در صورت داشتن اعتبار بانکی متوسط (یا Credit Score بالای 700) می توان تیپ EX AWD این خودرو را با پرداخت 4.000 دلار (در حدود 105 میلیون تومان) و اقساط ماهیانه 593 دلار (در حدود 15.4 میلیون تومان) به صورت 60 ماهه و سود بانکی کمتر از 2% خریداری و تحویل گرفت.

قیمت سورنتو 2021 در ایران

مدتیست که مسئولان با بهانه های مختلف مانع از واردات خودروهای مختلف به کشور شده و دست تولیدکنندگان داخلی را برای افزایش قیمت و عرضه بدترین نمونه ها با پایین ترین کیفیت باز گذاشته اند. هرچند زمزه هایی مبتنی بر آزاد شدن واردات خودرو به کشور در سال 1400 شنیده می شود، اما با توجه به قرار دادن سقف 30.000 دلار (در حدود 780 میلیون تومان) و قیمت پایه 30.500 دلاری، به نظر نمی رسد که نسل جدید این شاسی بلند، توانایی ورود به بازار ایران را داشته باشد.

اما با توجه به نمونه های موجود و ارقام خودروهای مشابه، قیمت کیا سورنتو 2021 در ایران رقمی مابین 2.5 تا 3 میلیارد تومان (مابین

رقبا

از رقبای کیا سورنتو 2021 در بازار شاسی بلندهای با 3 ردیف صندلی می توان به نمونه های فهرست زیر اشاره کرد:

  1. سوبارو اسنت با قیمت پایه 28.000 دلار (730 میلیون تومان)
  2. شورولت تراورس با قیمت پایه ای در حدود 31.000 دلار (805 میلیون تومان)
  3. جمس آکادیا با قیمت پایه ای در حدود 31.000 دلار (805 میلیون تومان)
  4. کیا تلوراید با قیمت پایه ای در حدود 32.000 دلار (830 میلیون تومان)
  5. دوج دورانگو با قیمت پایه ای در حدود 32.000 دلار (830 میلیون تومان)
  6. هیوندای پالیسید با قیمت پایه ای در حدود 32.500 دلار (845 میلیون تومان)
  7. فولکس واگن اطلس با قیمت پایه ای در حدود 32.500 دلار (845 میلیون تومان)
  8. هوندا پایلوت با قیمت پایه ای در حدود 32.500 دلار (845 میلیون تومان)
  9. فورد اکسپلورر با قیمت پایه 34.000 دلار (885 میلیون تومان)
  10. مزدا CX-9 با قیمت پایه ای در حدود 35.000 دلار (910 میلیون تومان)

مشخصات فنی سورنتو 2021 در یک نگاه

تیپ LX S هیبرید EX SX SX-P.
پیشرانه بنزینی هیبریدی بنزینی توربو بنزینی توربو بنزینی توربو
حجم موتور 2.497 1.598 2.497 2.497 2.497
تعداد سیلندر 4 4 4 4 4
تعداد سوپاپ 16 16 16 16 16
انتقال قدرت FWD FWD AWD AWD AWD
گیربکس 8 اتوماتیک 6 اتوماتیک 8 DCT 8 DCT 8 DCT
قدرت (hp) 191 227 281 281 281
گشتاور (nm) 245 350 422 422 422
شتاب 0-100 8.9 8.6 7.2 7.2 7.2
حداکثر سرعت 200 193 210 210 210
مصرف سوخت (شهری) 9.8 6.0 11.2 11.2 11.2
مصرف سوخت (بزرگراه) 8.1 6.7 8.4 8.4 8.4
مصرف سوخت (میانگین) 9.0 6.3 9.8 9.8 9.8
حجم باک (لیتر) 67 67 67 67 67
طول (میلیمتر) 4.800 4.810 4.810 4.810 4.810
عرض (میلیمتر) 1.900 1.900 1.900 1.900 1.900
ارتفاع (میلیمتر) 1.694 1.727 1.727 1.727 1.727
فاصله 2 محور (میلیمتر) 2.814 2.814 2.814 2.814 2.814
فاصله از زمین (میلیمتر) 175 175 208 208 208
وزن (تن) 1.68 1.7 1.75 1.75 1.75
یدک کشی (تن) 0.9 1.58 1.58 1.58
سایز تایر 235/65R17 235/65R17 235/60R18 255/45R20 255/45R20
قیمت پایه (دلار) 30.500 34.800 36.000 39.200 41.800
قیمت پایه (تومان) 790 905 935 1.020 1.090

گالری تصاویر کیا سورنتو 2021

منابع:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر