;
coinex

سریال وانداویژن (WandaVision) ؛ نقد و بررسی یک عاشقانه ناآرام

سریال وانداویژن از 15 ژانویه شروع به پخش شد و مخاطبان بسیاری را به دنبال خود خواهند کشاند. ویژن چگونه می‌تواند زنده باشد و اسکارلت ویچ پس از اونجرز اندگیم چه می‌کند؟ این ها و سوالات بیشتر در ادامه این نوشتار تکراتو.

با تاخیر اکران فیلم بلک ویدو (Black Widow)، فاز چهارم دنیای سینمایی مارول (MCU) قرار است با اثر متفاوتی آغاز شود؛ مینی‌سریال وانداویژن. به عنوان نخستین سریال مارول، وانداویژن با هنرنمایی الیزابت اولسن (Elizabeth Olsen) در نقش واندا مکسیموف/اسکارلت ویچ و پاول بتانی (Paul Bettany) در نقش ویژن به عنوان یکی از بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس در سال 2021 روز 15 ژانویه با انتشار دو اپیزود نخست آغاز شد.

پیشتر در اخبار مارول شنیده بودیم که هر قسمت این سریال قرار است یک ساعته باشد، اما به نظر می‌رسد به عنوان ادای احترامی به سیت‌کام‌های دهه 50 مینی‌سریال وانداویژن در قسمت‌های 25 دقیقه پخش خواهد شد. جک شفر (Jac Schaeffer)، که او را بیشتر به عنوان نویسنده فیلم کاپیتان مارول می‌شناسیم، نویسندگی و تهیه‌کنندگی وانداویژن را عهده‌دار و معتقد است این اثر سبک جدیدی از آثار MCU به شمار می‌رود.

مت شکمن (Matt Shakman) نیز کارگردانیِ شاید غیرمنتظره‌ترین سناریوی مارول را بر عهده دارد. در ادامه این نوشتار تکراتو که با پخش اپیزودهای جدید به روزرسانی خواهد شد با خط داستانی وانداویژن بیشتر آشنا می‌شویم و نظرات منتقدان در خصوص هر قسمت را جویا خواهیم شد. ادامه این مقاله را از دست ندهید.

سریال وانداویژن (WandaVision)

بررسی و نقد یک عاشقانه ناآرام

سریال های فاز چهارم MCU قرار است از 2020 تا اوایل 2022 در کنار بهترین فیلم های مارول 2021 و عمدتا از Disney+ پخش شوند. برویم سراغ داستان سریال وانداویژن. جایی که با دو شخصیت محبوب و مرموز طرف هستیم که قرار است عاشقانه‌ای ناآرام را رقم بزنند. شخصیت‌های واندا مکسیموف و ویژن از چنددهه پیش در کمیک‌بوک‌های اونجرز (Avengers Comics) حضور داشته‌اند. آنطور که از تریلر سریال WandaVision بر می‌آمد، خط داستانی با الهام از سیت‌کام‌های کلاسیک و با یک زندگی ایده‌آل و آرام در حومه شهر آغاز می‌شود.

زوج خوشبخت اما به زودی قرار است متوجه اتفاقاتی در زندگی‌شان شوند که احساس آنها در خصوص واقعیت را دگرگون خواهد کرد. واندا به خوبی رابطه خود با ویژن را به صورت «یک زوج غیرعادی» وصف می‌کند؛ از یک سو واندا را داریم که موجودی جهش یافته و دارای توانایی‌های جادویی و در واقع محصول آزمایش‌های هایدار (Hydra) است و در سوی دیگر ویژن را داریم که یک ربات هوش مصنوعی است که در قامت انسان‌ها درآمده است.

بررسی و نقد وانداویژن
بررسی و نقد وانداویژن

با این همه، این زوج تاریخچه درازی را در کمیک‌ها گذرانده‌اند و به اندازه سایر دوستان انتقام‌جوی‌شان عجیب و غریب هستند؛ حالا چرا این غیرمنتظره بودن عاشقانه نشود و در کنار بهترین فیلم های عاشقانه 2021 و بهترین فیلم های کمدی 2021 قرار نگیرد؟

سریال وانداویژن به عنوان یکی از بهترین سریال های 2021 پس زمینه‌ای پر از آشوب و غم دارد. کافی است نگاهی به زندگی دو کارکتر اصلی بیاندازید. اسکارلت ویچ در حالی قدم به این داستان می‌گذارد که والدین‌اش را هایدار کشته، برادر اسپیدستر (Speedster)ش، کوئیک سیلور (Quicksilver) در «اونجرز : عصر اولترا» در راه نجات جان هاوک‌آی کشته شد، کشورش نابود شده و تانوس، بزرگترین بدمن مارول تا امروز، معشوقه‌اش را پیش از آن بشکن معروف در راه به دست آوردن سنگ ذهن (Mind Stone) نابود کرد و سپس خود واندا را نیز در کنار نیمی از مردم جهان به غبار تبدیل کرد. البته در اندگیم تاحد زیادی انتقامش را از تانوس گرفت، اما معشوقه‌اش برنگشت.

واندا، که شاید با نیروی ذهنی و جادویش قوی‌ترین ابرقهرمان مارول به شمار می‌رود، در حالی در راه عشق یک ربات هوش مصنوعی حاضر است دست به هر کاری بزند که آشوبِ از دست دادن عزیزانش ذهنی پرتلاطم برای او ساخته است.

بیشتر بخوانید: بهترین انیمیشن های 2021

شایعات ساخت سریالی محصوص برای یکی از محبوب‌ترین زوج‌های مارول به اوایل سال 2019 برمی‌گردد. از زمانی که در Super Bowl 2020 نخستین تریلر سریال های مارول پخش شد هواداران زمزمه‌ها و پرسش‌گری‌های خود را آغاز کردند. تریلرها در ظاهر یک سریال کلاسیک را روایت می‌کردند، اما به زودی جزئیات بیشتر مورد توجه مارول‌فن‌ها قرار گرفت. به طور مثال در پوستر زیر، توجهات بسیاری به سایه کارکترها بر روی دیوار و نوز قرمز صفحه تلویزیون جلب شده است.

یکی از اولین پوسترهای سریال وانداویژن (WandaVision)
یکی از اولین پوسترهای سریال وانداویژن (WandaVision)

تریلرها و پوسترها قطعا برای طرفداران مارول کافی نبودند و آنها بر اساس کامیک‌ها تئوری‌های بسیاری پیش از شروع سریال ارائه کردند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

تئوری‌های سریال وانداویژن ؛ مولتی‌ورس، مفیستو و اگنس

آیا وانداویژن داستانی در مولتی‌ورس است؟ این تئوری آنجا قوت می‌گیرد که پیشتر متوجه شدیم کارکتر اسکارلت ویچ در فیلم «دکتر استرنج: چندجهانی دیوانگی» (Doctor Strange: The Multiverse of Madness) به عنوان یکی از بهترین فیلم های 2021 نیز حضور دارد. آیا واندا برای رسیدن به ویژن با استفاده از جادوی آشوبش، راهی برای رسیدن به مولتی‌ورسی پیدا کرده که در آن ویژن زنده است؟ احتمالا می‌دانید که مولتی‌ورس یا جهان‌های موازی، جهانی هایی با خطوط زمانی متفاوت هستند. مثل جهانی که ایکس من در آن حضور دارند. حتی برخی این احتمال را می‌دهند که وانداویژن آغازی باشد برای ورود ایکس من به دنیای انتقام‌جویان. البته این همه ماجرا نیست. برخی از کاربران می‌گویند دخالت واندا در چندجهانی می‌تواند منجر به وخامت اوضاع شود. چرا که او به دنیایی می‌رود که نباید در آنجا باشد.

بیشتر بخوانید:‌ بهترین فیلم های دی سی 2021

آیا وانداویژن زمینه حضور مفیستو (Mephisto) را فراهم می‌کند؟ مفیستو یکی از ضدقهرمان‌های مارول کامیکس و شاید ویلن بعدی دنیای سینمایی مارول باشد. او را که در واقع شیطان تغییرظاهر است و در طول تاریخ بارها با قراردادهای فریبنده اونجرز را فریفته، شاید برای اولین بار در وانداویژن ببینیم. برخی طرفداران این تئوری را مطرح می‌کنند که مفیستو با واندا مکسیموف که در غم از دست دادن ویژن است، قرارداد می‌بندد تا در ازای یک زندگی آرام با ویژن خاطراتش را به او ببخشد. (خطر لورفتن داستان) *به همین دلیل هم او در طول دو اپیزود اول چیزی از گذشته به خاطر نمی‌آورد.*

طرفداران می‌گویند واندا با مفیستو قرارداد می‌بندد تا در واقعیتی بدون هیچ خاطره‌ای با ویژن زندگی کند. اما در ادامه او متوجه این حیله می‌شود و این حقیقت درمی‌یابد که می‌تواند دنیا را تغییر دهد. اگر سریال وانداویژن مفیستو را به MCU معرفی کند، احتمالا ضدقهرمان اصلی فاز چهارم دنیای سینمایی مارول او خواهد بود.

نباید از آگاتا هارکنس (Agatha Harkness) غافل شویم. شخصیت آگاتا هارکنس برای اولین بار در کامیک «چهار شگفت‌انگیز #94» در ژانویه 1970 ظاهر شد. در سریال وانداویژن نیز این کارکتر را کاترین هان (Kathryn Hahn) تحت عنوان اگنس (Agnes) ایفاگر خواهد بود. پیشتر در گزارش‌ها نیز خوانده بودیم که اگنس قرار است نقش مهمی در وانداویژن باشد. او در کامیک‌ها ساحره‌ای با تجربه است که در یادگیری جادوی واقعی به اسکارلت ویچ کمک می‌کند. طرفداران این تئوری را مطرح می‌کنند که او مسئول نگه داشتن واندا در یک واقعیت فیک است. * او در دو اپیزود نخست نقش یک همسایه فضول را ایفا می‌کند.* حالا چرا چنین است؟ احتمالا به این دلیل که او برای ضدقهرمان اصلی فاز چهارم MCU خدمت می‌کند.

بررسی و نقد وانداویژن
بررسی و نقد وانداویژن

نقد سریال وانداویژن (WandaVision)

نخستین مینی‌سریال مارول روی محک منتقدان

تا انتهای مطلب خطر لو رفتن داستان (Spoiler Alert)

نخستین سریال دنیای سینمایی مارول ادای احترامی به تاریخ تلویزیون و اثر مرموز نامرسومی است. سریالی که قرار است در کنار بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 قدم بردارد. سریال وانداویژن گام برجسته قابل توجه و به طور شگفت‌انگیزی عجیب برای ورود به اسکرین کوچک {تلویزیون} برای MCU و یک ویترین کامل برای الیزابت اولسن و پاول بتانی است.

  • نام: مینی‌سریال وانداویژن – WandaVision
  • ژانر: اکشن، کمدی، ماجراجویی، عاشقانه
  • شبکه پخش: دیزنی پلاس
  • تاریخ پخش اپیزود نخست: 15 ژانویه 2021 (26 دی 99)
  • کارگردان: مت شیکمن (Matt Shakeman)
  • تهیه‌کنندگان: جک شافر (Jac Schaeffer) و کوین فیگ (Kevin Feige)
  • بازیگران: پائول بتانی (Paul Bettany)، الیزابت اولسن (Elizabeth Olsen)، راندال پارک (Randall Park)، کاترین هان (Kathryn Hahn)، تیونا پاریس (Teyonah Parris)، کیت دنینگز (Kat Dennings)

بازیگران

(برای اندازه بزرگتر روی تصویر کلیک کنید)

انتقادات قسمت اول سریال وانداویژن

در قسمت اول که 15 ژانویه (16 دیماه) پخش شد، شاهد کشمکش دو کارکتر اصلی داستان سر میز شام بودیم. آنها تلاش می‌کردند تا قدرت‌های خود را از رئیس ویژن در اداره و همسرش که میهمان آنها بودند مخفی کنند. تلاشی که در نهایت ثمری نداشت و ویژن مجبور شد از قدرتش استفاده کند. در ادامه نظرات ستون‌نویسان مجلات معتبر سینما و تلویزیون را در خصوص نقد سریال وانداویژن جویا خواهیم شد.

استفن رابینسون (Stephan Robinson)، منتقد AV Club می‌نویسد:

ستارگان، الزابت اولسن و پائول بتانی ستودنی هستند و به سرعت در کشمکشِ کمدی این اپیزود خود را جای دادند. آنها در یک رویای آمریکایی زندگی می‌کنند و این کیفیت رویاگونه نیز قابل لمس است. واندا و ویژن ستارگان چیزی هستند که در ظاهر شبیه به سیتکام‌های 1950 است و با صدای خنده حضار تکمیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: ترسناک ترین فیلم های 2021

کریستین هولب (Christian Holub)، منتقد Entertainment Weekly در تمجید از کاترین هان می‌نویسد:

کاترین هان به شدت کار فوق‌العاده‌ای در نقش اگنس انجام داده است. او به وضوح در نقشی فرو رفته که هم باید با طبعی ظریف زیپ دهان خود را بکشید {یعنی از واقعیت واندا و ویژن آگاه است و چیزی نمی‌گوید} و هم همسایه‌ای سر و زبان‌دار باشد.

بررسی و نقد وانداویژن
بررسی و نقد وانداویژن

آبراهام ریزمن (Abraham Riesman) منتقد نیویورک مگزین و Vulture می‌نویسد:

اپیزود اول سوالات بسیاری را بوجود آورد که بسیاری از آنها در این طرح بزرگ زندگی بدیهی‌اند. البته که همه ما می‌خواهیم بدانیم واقعیت پس پرده این نمایش چیست، ایستراگِ (Easter Egg) ماجرا کجاست {در عید پاک یا ایستر پدر و مادرها تخم‌مرغ‌هایی را در گوشه و کنار خانه مخفی می‌کنند تا بچه‌ها پیدا کنند. اینجا منظور نکته‌های نهفته سریال است} و نقش مکمل مرموز داستان کدام یک از این کارکترهاست. اما این رازها در برابر یک پرسش صریح و فراگیر کوچک می‌نمایند: جایگاه دنیای سینمایی مارول در جهانی که به نظر در حال فروپاشی کجاست؟ {نگارنده: حتما این نقد ریزمن را در اینجا به طور کامل بخوانید}

اریک کین (Erik Kain) منتقد مجله فوربس در نقد سریال وانداویژن آورده است:

پرمیره‌ای خیلی عجیب، خنده دار، خلاقانه و فوق‌العاده بود. آنقدرها انتظار نداشتم بخندم. هم الیزابت اولسن و هم پائول بتانی کار فوق‌العاده‌ای انجام دادند، اما بتانی واقعا نمایش را در مشت خود داشت. به علاوه عاشق راز نمایش شدم. دقیقا چه اتفاقی قرار است بیافتد؟ آخرین باری که این زوج را دیدیم، ویژن مرده بود. تانوس او را کشت. و برخلاف نیمی از جهان که با اسنپ (بشکن) به غبار تبدیل شدند، او واقعا، حقیقتا مُرد. من فکر می‌کنم او کماکان مرده است و آنچه می‌بینیم در سرِ واندا می‌گذرد. سوال اینجاست که چرا، چگونه و چه کسانی دخیل هستند؟ سوالات بسیارند و هنوز 8 قسمت مانده تا جواب را بفهمیم.

دنیل چین (Daniel Chin) منتقد The Ringer است و نظرش در خصوص نمایش این است:

برای کسانی که مایلند منتظر بمانند، جک شفر به نظر می‌رسد دارد اندک اندک راز {نمایش} را می‌سازد. او با غوطه‌ور شدن در جهانِ سیتکامی که به دنیای جدید واندا و ویژن بدل شده، دارد سنگ‌بناهای سریال را روی هم می‌گذارد. بین موقعیت شام و نمایش استعدادیابی، شکافی در این بیرون‌شهرِ خوش‌منظره و خوشحال نمایش داده می‌شود؛ برخی در خارج از این جهان در تلاشند تا به درون این جامعه کهنه و پیچیده وارد شوند که ساکنانش به نظر در آن گیر افتاده‌اند.

انتقادات قسمت دوم سریال وانداویژن

استفن رابینسون (Stephan Robinson)، در خصوص اپیزود دوم در نقد وانداویژن می‌نویسد:

بتانی و اولسن یک کمدی فیزیکال ماهرانه خلق کرده‌اند. آخرین باری که آنها را دیده بودیم به طور ترسناکی در حال نبرد با بیگانگان فضایی بودند و حالا بدون هیچ زحمتی دارند ما را از خنده روده‌بر می‌کنند.

در ادامه نقد وانداویژن کریستین هولب (Christian Holub) می‌نویسد:

فقط به این نگاه کنید که چگونه این دو از حماقتی که در فاجعه تلنت‌شو اتفاق می‌افتد، نسبت به خودشان احساس شرم می‌کنند. (اگر من را بشناسید می‌دانید که از بازی با کلمات متنفرم، اما صحنه‌ای که ویژن آدامس قورت داد من را واقعا به خنده واداشت. چندین بار بود که فراموش کردم که جهان آنها فیک است. چرا که نمایش این دو واقعا قفلم کرد. راستش را بخواهید یک جورایی ناراحت شدم که همه این جهان فیک قرار است از میان برود، چرا که تماشای زندگی این دو واقعا لذت‌بخش است. (راستی شما هم لوگوی S.W.O.R.D. را روی هلی‌کوپتر اسباب‌بازی دیدید؟)

بررسی و نقد وانداویژن
بررسی و نقد وانداویژن

آبراهام ریزمن (Abraham Riesman) منتقد نیویورک مگزین و Vulture در نقد وانداویژن می‌نویسد:

خوبه که ببینیم برخی از بازیگران MCU دارند واقعا فیلم بازی می‌کنند. این مگافرانچایز به طور تاریخی مملو از بازیگرانی فوق‌العاده است: از مارک رافالو (Mark Ruffalo) و تیلدا سوینتون (Tilda Swinton) گرفته تا کیت بلانشت (Cate Blanchett) و بسیاری دیگر {مثل بری لارسون- Brie Larson}. اما این‌ها فقط ابزارهایی برای رسیدن به هدف هستند. راهی برای افزایش قدرت و اعتبار فیلم. وقتی آنها را تماشا می‌کنید مسلما صحنه های کمدی یا تراژدی می‌بینید، اما اینها مهمان‌های یک روزه هستند.

اریک کین (Erik Kain) منتقد مجله فوربس در نقد سریال وانداویژن می‌گوید:

چیزی که در مورد این نمایش خیلی عالی است این است که تمام افسانه‌ها و رازهای مارول را می‌گیرد و بدون هیچ زحمتی با طنز و بازیگران خوب ترکیب می‌کند. هیچ وقت فکر نمی‌کردم که این نمایش را بخواهم ولی الان اوضاع متفاوت شده است.

تاریخ پخش قسمت‌های بعدی سریال وانداویژن

  • اپیزود 3 : 22 ژانویه
  • اپیزود 4 : 29 پانویه
  • اپیزود 5 : 5 فوریه
  • اپیزود 6 : 12 فوریه

این نوشته با پخش قسمت‌های جدید به روز رسانی خواهد شد …

بیشتر بخوانید:

.

منبع: rottentomatoes

نظر شما در خصوص نقد سریال وانداویژن چیست؟ نظرات خود را در این خصوص با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر