;
coinex

امن ترین پیام رسان های جهان کدامند؟

از زمانی که مسئله حریم خصوصی در بزرگترین پیامرسان دنیا زیر سوال رفته، بحث بر سر امنیت و امن ترین پیام رسان های جهان نیز جلوه خاصی یافته است.

در زمانه حاضر مبحث امنیت در فضای مجازی از اساسی ترین و جدی ترین بخش های فعالیت روزمره کاربران حوزه اینترنت است و محققان و نهادهای مختلفی در زمینه ابزارهای امنیتی در پلتفرم های مختلف کار میکنند.

یکی از ابزارهای ارتباطی که این روزها به تناسب حال و اوضاع اهمیت بالایی یافته است، اپلیکیشن های پیامرسانی هستند. استفاده از آنها ساده و بسیار کاربردی هستند و اساسی ترین نیاز امروزه بشر یعنی سرعت ارتباط را فراهم میکنند.

اما مسئله حفظ اطلاعات کاربران و حریم خصوصی مهمترین نکته ای ایست که همواره در موارد اینچنینی اهمیت بالایی دارد. حالا و پس از اطلاع رسانی تغییر سیاست های حریم خصوصی واتساپ، کاربران نسبت به نقض حریم خصوصی در این پیامرسان واکنش نشان داده و به دنبال امن ترین پیام رسان های جهان هستند.  اما امن ترین پیام رسان های جهان کدامند؟ با ما همراه باشید.

امن ترین پیام رسان های جهان

از وقتی که بحث تغییر سیاست های حریم خصوصی واتساپ به طور جدی مطرح شد، مباحث بر سر میزان امنیت واتساپ و امن ترین پیام رسان های جهان نیز قوت خاصی گرفته است. همانطور که پیش از این بهترین پیام رسان های جهان را به شما معرفی کردیم حالا قصد داریم بهترین ها را با قید امنیت بررسی کنیم.

طی مدت اخیر واکنش های متفاوتی به این موضوع بروز کرده که شاید اساسی ترین نقطه اشتراک آنها جستجو برای امن ترین پیام رسان های جهان و سیل مهاجرت کاربران از واتساپ به اپلیکیشن های جایگزین است.

اگرچه واتساپ در نهایت از موضع خود کوتاه آمد، اما به نظر میرسد در حال حاضر کمتر کاربری به این پیام رسان اعتماد داشته باشد و عموم کاربران قدیمی واتساپ به اپلیکیشن های جایگزین می اندیشند.

از جمله اپلیکیشن هایی که در این مدت بسیار مورد توجه قرار گرفته اند میتوان به تلگرام محبوب خودمان و البته اپلیکیشن بسیار امن سیگنال اشاره کرد. اما فارغ از این دو مورد قصد داریم در این گفتار به معرفی و بررسی امن ترین پیام رسان های جهان بپردازیم. با ما همراه باشید.

پیام رسان Hangouts

پیام رسان Hangouts
پیامرسان های امن خارجی

هنگ اوت از جمله بهترین و امن ترین پیام رسان های جهان برای سیستم عامل اندروید است که توسط گوگل توسعه پیدا کرده است.  این برنامه دقیقا همانند نرم افزارهای Whats App و Facebook Massenger می باشد، اما ویژگی های خاص خود را داراست.

با داشتن Hangouts بر روی گوشی خود می توانید در کارهای شخصی یا اداری خود از آن استفاده کنید و مطمئن باشید که اطلاعات و ارتباطات شما تا هر زمان که بخواهید محفوظ خواهند ماند، تا در مراجعات بعدی در دسترش شما باشند.

ناگفته نماند که گوگل قصد دارد به تدریج برنامه هنگ اوت را جانشین تمام محصولات ارتباطی خود از جمله گوگل‌ تاک و گوگل پلاس کند! با کمک این اپلیکیشن قادرید بدون توجه به پیام رسان طرف مقابل با ان ها چت کنید و به گفتگو بپردازید.

قابلیت off-the-record، همان امکان امنیتی برای کاربران جهت پاک کردن تاریخچه چت و گفتگو‌ها است، اما این پیغام‌ها همچنان در سرور گوگل باقی می‌مانند. اگر به دنبال یک پیام رسان پرسرعت و امن برای برقراری ارتباط با دیگران هستید حتما Hangouts را امتحان کنید.

مسنجر فیسبوک

مسنجر فیسبوک
پیامرسان های امن خارجی

اگرچه با عملکرد واتساپ کمی حیثیت فیسبوک زیر سوال رفته است، اما فارغ از حریم خصوصی شما باید نسبت به امنیت پیام رسان ها در برابر حملات خارجی توسط هکرها نیز اطمینان داشته باشد.

در ان زمینه نیز بسیاری از پیامرسان ها آسیب پذیر هستند، اما فسیبوک مسنجر به عنوان یک پیام رسان قابل اطمینان در دسترس است. البته به طور پیشفرض چنین نیست اما شما با گزینه secret میتوانید نسبت به انجام گفتگوهای امن و مطمئن در مبدا و مقصد اطمینان حاصل کنید. به علاوه در این حالت پیام ها در صندوق ورودی فیسبوک شما ذخیره نخواهند شد.

پیام رسان iMessage

پیام رسان iMessage
امن ترین پیام رسان دنیا

اگر امن ترین پیام رسان های جهان را تنها به سیستم عامل محبوب و موفق اندروید محدود کنیم کمی اجحاف شده است. کاربران آیفون نیز بی شمارند و با وجود اینکه به طور کلی سیستم عامل iOS از امنیت بسیار بالایی نسبت به رقبای خود برخوردار است ، به هر صورت باید احتیاطات لازم را به عمل آورد.

کاربران آیفون با iMessage بعنوان یک سرویس تبادل پیام در iOS آشنایی کافی دارند، البته استفاده از iMessage برای ارسال پیام به دستگاه‌های اندرویدی ایمنی خاصی را ایجاد نمی‌کند و پیغام‌ها در این صورت رمز‌گذاری شده نیستند؛ اما اگر هر دو فرد فرستنده و گیرنده از iMessage استفاده کنند، پیام‌ها رمزگذاری می‌شوند.

همچنین باید بدانید اگر از iCloud برای بک‌آپ‌گیری استفاده می‌کنید، یک نسخه از تمام پیغام‌ها در این سرویس ذخیره‌سازی می‌شود؛ بنابراین بهتر است این گزینه را از بخش تنظیمات غیرفعال کنید تا هیچ ردی از پیغام‌ها در سرور‌های اپل باقی نماند.

پیام رسان Einricht

پیام رسان Einricht
پیامرسان های امن خارجی

در مورد امن ترین پیام رسان های دنیا بعید نیست اگر کاها با عناوینی برخورد کنید که کمتر نام آنها را شنیده اید. در این مورد پیام رسان Einricht کاملا مشخص است. همانطور که تا پیش از ماجرای واتساپ، کمتر کسی پیام رسان سیگنال را به خوبی میشناخت.

ایمنی این مسنجر از سوی معروف‌ترین کارشناسان امنیت دنیا به علت امانت‌داری تایید شده است. کد‌های این برنامه منبع‌باز هستند؛ بنابراین به راحتی هر کارشناسی می‌تواند آن را به‌جهت وجود حفره‌های امنیتی بررسی و ارزیابی نماید. Einricht به کاربران امکان اعتبارسنجی هویت را می‌دهد تا از اینکه فقط یک نفر دریافت‌کننده پیام مدنظر است، اطمینان حاصل شود.

پیام رسان Confide

پیام رسان Confide
امن ترین پیام رسان 2021

اپلیکیشن Confide همان طور که از نامش پیداست، یک پیام‌رسان است که به جای تمرکز بر امکانات و قابلیت‌های متنوع بر ایمنی بسیار بالا تاکید دارد.

این اپلیکیشن بر خلاف سایر پیام‌رسان‌ها چون واتس‌اپ، وایبر، لاین و سایرموارد برای رقابت با پیام‌رسان‌های پیش‌فرض تلفن‌های هوشمند، چون iMessage یا Hangputs به این میدان وارد نشده است. Confide نمی‌خواهد به ابزار چت اصلی شما تبدیل شود و به دنبال آن است که نیازهای شما برای داشتن یک پلتفرم چت بسیار ایمن را برطرف سازد.

با Confide فقط می‌توانید پیام‌های متنی بفرستید و خبری از امکان ارسال تصویر و ویدیو و سایر موارد رایج در پیامرسان ها وجود ندارد. دلیلش هم این است که کاربران هدف این اپلیکیشن، حرفه‌ای‌ها و افرادی هستند که به دنبال ایجاد یک ارتباط امن باشند. برای ثبت نام در این اپلیکیشن باید یک ایمیل در آن وارد کنید و امکان ثبت نام از طریف شماره تلفن یا حساب فیسبوک و گوگل وجود ندارد.

پیام رسان Silence

پیام رسان Silence
امن ترین پیام رسان 2021

سایلنس به عنوان یکی از امن ترین پیام رسان های جهان جایگزینی فوق العاده برای برنامه ی پیشفرض اس ام اس روی گوشی های اندرویدی است. این برنامه تمامی پیام هایی را که دریافت می شوند به صورت کدگذاری شده درون پایگاه داده ای نگه داری می کند.

این برنامه به صورت پیش فرض از پسورد استفاده نمی کند؛ اما می توانید روی آن پسورد بگذارید تا امنیت آن بیشتر و بیشتر شود. اگر هر دو طرف مکالمه از برنامه ی سایلنس برای پیام رسانی استفاده کنند، این برنامه به صورت خودکار این مساله را تشخیص می دهد و پیام های تکست و مدیا را به صورت کدگذاری شده برای طرفین ارسال می کند. اگر هم یکی از مخاطبان از این برنامه استفاده نکند، این برنامه همانند یک برنامه عادی برای ارسال و دریافت اس ام اس عمل می کند.

پیام رسان Telegram

پیام رسان Telegram
امن ترین پیام رسان 2021

تلگرام را همه ما به خوبی میشناسیم. برای ما ایرانیان البته بیش از هرچیز عامل اساسی در محبوبیت این پیامرسان باید امکانات و ابزارهای فوق العاده آن باشد اما باید بدانید که این پیام رسان در کنار سیگنال از امن ترین پیام رسان های جهان محسوب میشوند.

تلگرام مردم سراسر جهان را از طریق یک شبکه منحصربه‌فرد از مراکز داده متصل می‌کند. مدیران این اپلیکیشن ادعا می‌کنند که بهترین امنیت را ارائه داده‌اند و هرگز به شخص ثالث اجازه دسترسی به اطلاعات شما را نخواهند داد.

هنگامی که یک کاربر حالت چت مخفی یا Secret chat را انتخاب می‌کند، پیام‌ها می‌توانند به طور خودکار در تمام دستگاه‌های درگیر شده از بین بروند. همچنین شما می‌توانید یک گزینه را با عنوان Self-destruct برای پاک‌سازی خودکار حساب کاربری خود در یک زمان مشخص تنظیم کنید.

پیام رسان Wickr Me

پیام رسان Wickr Me
امن ترین پیام رسان دنیا

ویکر می نیز به عنوان یکی از امن ترین پیام رسان های جهان برای هر دو نسخه سیستم عامل های اندروید و iOS موجود است. این برنامه مانند تمامی برنامه هایی که در این لیست فهرست شده اند، از قابلیت رمزنگاری پیام ها به صورت End-to-End Encryption برخوردار است. ویکر می می تواند مهر زمانی را که روی پیام ها خورده شده است پنهان کند و آنها را ذخیره نکند.

از طرفی دیگر شما می توانید پیام هایی را که در بستر ویکرمی ارسال و دریافت می کنید، طوری برنامه ریزی کنید که پس از گذشت زمانی معین به صورت اتوماتیک نابود شوند. این قابلیت در برنامه هایی نظیر تلگرام نیز وجود دارد و تحت عنوان Self Destruction شناخته می شود. این برنامه همچنین دارای قابلیت دستی پاک کردن پیام ها است تا اگر دوست داشتید پیام های ارسالی و دریافتی مکالمه های خود را پاک کنید.

تا کنون چندین سازمان امنیتی امنیت بالای کدهای ویکر می را تایید کرده اند. کد این برنامه به صورت منبع باز در اختیار همه قرار نگرفته است و از همین جهت نمی توان آن را برای وجود باگ های امنیتی آزمون کرد.

پیام رسان Viber

پیام رسان Viber
امن ترین پیام رسان دنیا

وایبر به عنوان یکی از پیام رسان هایی که مدت مدیدی در ایران محبوب و شناخته شده بود بسیار زودتر از تلگرام به بلای مسدودسازی دچار شد. اما به هر صورت باید دانست که درباره این پیامرسان ما با یکی از امن ترین پیام رسان های جهان مواجه هستیم.

وایبر یک پیام رسان رمزگذاری متقابل شبیه به اسکایپ است که ابتدا تنها برای گوشی های آیفون در دسترس بود و از سال 2012 به اندروید و پس از آن به ویندوز فون و بلک بری نیز آمد. این اپلیکیشن پیام رسان در آخرین تکنولوژی رمزگذاری خود، سرویس رمزنگاری End-to-End را در تمامی سیستم عامل های مک، ویندوز، آی او اس و اندروید معرفی کرده است.

ویژگی منحصربه‌فرد وایبر این است که از یک سیستم رنگی برای نشان دادن چگونگی محافظت از ارتباط شما استفاده می‌کند. رنگ خاکستری ارتباطات رمزگذاری شده را نشان می‌دهد، سبز نشان‌دهنده ارتباطات رمزگذاری شده با مخاطب مورد اعتماد است و قرمز نیز بیانگر این است که مشکلی در تایید امنیت ارتباط شما وجود دارد. شما همچنین می‌توانید هر چت خاصی را از صفحه خود پنهان کنید و بعدا به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

پیام رسان Dust

پیام رسان Dust
امن ترین پیام رسان 2021

داست نیز یکی از امن ترین پیام رسان های رمزنگاری شده جهان است که قبلا با عنوان سایبر داست (Cyber-Dust) شناخته می‌شد. ارتباطات داست به شدت رمزگذاری شده‌اند و پیام‌ها را به صورت دائمی ذخیره‌سازی نمی‌کند.

شما حتی می‌توانید پیام‌های خود را پس از ارسال پاک کنید. این برنامه امکان گرفتن اسکرین شات از پیام‌ها را نیز غیر فعال کرده و اگر کسی از پیام‌های شما عکس بگیرد به شما اطلاع داده می‌شود. علاوه بر این، داست یک تاحدی مانند شبکه اجتماعی است که به شما اجازه می‌دهد تا دیگران را دنبال کرده و پیام‌های متنی، استیکرها، لینک‌ها، ویدیوها و موارد دیگر را ارسال کنید.

پیام رسان FrozenChat

پیام رسان FrozenChat
امن ترین پیام رسان 2021

به عنوان یکی دیگر از امن ترین پیام رسان دنیا باید به فروزن چت اشاره کرد. نام این برنامه شاید کمی عجیب به نظر برسد اما فروزن چت هم مانند واتساپ و سیگنال دارای قابلیت End-to-End Encryption است و علاوه بر امنیتی که از کدگذاری دو سر در این پیام رسان حاصل می شود، قابلیت پیام رسانی (OTR (Off the Record  امنیتی مضاعف را برای این مسنجر به ارمغان آورده است.

این دو قابلیت در کنار هم به شما این امکان را می دهد که اولا پیام های شما تنها توسط دو نفر که فرستنده و گیرنده ی پیام هستند دیده می شود و دوماً شما بعدها می توانید ارسال پیام را به کل انکار کنید!  این بدان معنا است که شما با استفاده از فروزن چت می توانید پیام را از بیخ و بن پاک کنید به طوری که انگار اصلا پیامی فرستاده نشده است. به عبارت دیگر زمانی که از فروزن چت استفاده می کنید، ارسال پیام توسط شخص شما غیرقابل اثبات خواهد بود!

فروزن چت نیز دارای کد اوپن سورس (منبع باز) است و هر هکری می تواند شانس خود را برای هک کردن آن بیازماید. این برنامه پروتکل XMPP  را پشتیبانی می کند. این پروتکل توسط هزاران سرور پشتیبانی می شود و به همین دلیل در ارسال و دریافت پیام ها در بستر فروزن چت، محدودیتی وجود نخواهد داشت.

پیام رسان ChatSecure

پیام رسان ChatSecure
پیامرسان های امن خارجی

چت سکیور نیز به عنوان امن ترین پیام رسان دنیا ، قابلیت OTR را پشتیبانی می کند و از پروتکل XMPP استفاده می کند. نسخه ی اندرویدی این برنامه موجود نیست ولی نسخه ی iOS  آن روز به روز توسعه داده می شود.

زمانی که می خواهید چت خود را روی این پیام رسان آغاز کنید، به شما یک اثرانگشت دیجیتالی نمایش داده می شود که اطمینان حاصل کنید تنها کسانی که به محتوای تبادلی شما دسترسی دارند، شما و مخاطب چتتان هستید.

چت سکیور همچنین دارای یک ویژگی آزمایشگاهی است که با استفاده از آن می توانید از TOR استفاده کنید. با استفاده از این قابلیت می توانید مکان خود را حین ارسال و دریافت پیام ها پنهان کرد.

اگر این پیام رسان را با استفاده سرورهای XMPP فعال کنید، به دلیل استفاده از سرویس پنهان Tor، تمامی مکالمات شما در بستر وب سیاه (Dark Web) منتقل خواهد شد و هیچ فردی به آنها دسترسی نخواهد داشت. این امن ترین حالتی است که می توانید تحت آن پیام ارسال و دریافت کنید.

پیام رسان Silent Phone

پیام رسان Silent Phone
امن ترین پیام رسان 2021

این برنامه هم از شرکت پیشرو در زمینه امنیت موبایل یعنی سایلنت سیرکل معرفی شده است. این کمپانی سازنده ی بلک فون هم هست. با استفاده از سایلنت فون می توانید تبادل پیام امن با مخاطبان خود داشته باشید و تماس های تلفنی رایگان در بستر اینترنت برقرار کنید.

کیفیت صدا در تماس های تلفنی رایگان این برنامه HD است و قابلیت انتقال فایل نیز در آن وجود دارد. علاوه بر این امکانات، قابلیت های دیگری چون دکمه ی شات داون سریع و پاک کردن سریع تمامی داده های ذخیره شده روی برنامه وجود دارد.

نسخه ی اندروید و iOS  این برنامه به صورت رایگان وجود دارد ولی برای استفاده از تمامی قابلیت های آن می بایست ماهیانه حدود 13 دلار آمریکا برای حق اشتراک ویژه خود بپردازید.

پیام رسان Gliph

پیام رسان Gliph
پیامرسان های امن خارجی

گلیف برای سیستم عامل های اندروید، iOS و دسکتاپ موجود است. گلیف دارای تمامی قابلیت های ارسال امن پیام چون کدگذاری دو سر با استفاده از پروتکل SSL است و به کاربران اجازه می دهد پیام ها را از بیخ و بن پاک کنند.

این پیام رسان دارای قابلیت نابودسازی خودکار پیام ها است و می توانید آن را برای پاک کردن خودکار پیام ها پس از طی شدن زمانی معین، برنامه ریزی کنید. برخلاف دیگر پیام رسان ها، این پیام رسان دارای قابلیت گروه های امن چت است که در آن می توانید با افراد مختلف و در بستری امن به گپ و گفت مشغول شوید.

پیام رسان Signal

پیام رسان Signal
امن ترین پیام رسان 2021

برسیم به محبوبترین برنامه این روزها و البته احتمالا امن ترین پیام رسان دنیا که حتی جاسوس ها نیز آنرا باور دارند. پیامرسان سیگنال در حقیقت جندی پس از ماجراهای مربوط به واتساپ شناخته شد و البته مورد اقبال قرار گرفت.

سیگنال مانند تلگرام امنیت بالایی دارد و دارای قابلیت End-to-End Encryption و کسی جز فرستنده و گیرنده نمی توانند به محتوای پیام ها دسترسی پیدا کنند. سورس کد این برنامه به صورت آنلاین در اختیار توسعه دهندگان سیستم ها قرار دارد و افراد خبره می توانند این پیام رسان را برای شناسایی خلل های امنیتی بیازمایند.

برخلاف واتساپ که متا دیتای پیام های شما را ذخیره می کند، سیگنال به این اطلاعات دسترسی پیدا نمی کند و حتی شماره تلفن مخاطبان شما، زمان ارسال و دریافت پیام ها و مواردی از این دست را هم ذخیره نمی کند. اگر شما از پیام های خود روی پیام رسان سیگنال بکاپ بگیرید، سرورهای این برنامه پیام های شما را ذخیره نمی کنند. سیگنال برای هر دو نسخه سیستم عامل اندروید و iOS موجود است.

اگر شما هنوز به استفاده از سیگنال رو نیاورده اید یا با آن آشنا نیستید حتما پیام رسان سیگنال چیست و چرا طرفدار پیدا کرده است را بخوانید. به علاوه ما در مورد این پیام رسان برخی آموزش های اساسی مانند برقراری تماس تصویری سیگنال، ساخت گروه در سیگنال، دانلود سیگنال برای کامپیوتر و حذف اکانت سیگنال را تهیه کرده ایم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص امن ترین پیام رسان دنیا چیست؟ کدام یک قابل اعتماد تر هستند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    کاربر گرامی با توسعه فناوری اگه مشکلی پیش بیاد و نیاز باشه با حکم قضایی اطلاعات واتساپ و تلگرام و اینستا و .. هم قابل استخراج هست پس اینقدر جوش نزنید

    “نمونه اش مکالمه روح زم با دوستش در مورد تمرین رژه رضا پهلوی با شلوارک در خونه اش ”

    بنابراین باید یاد بگیرم فضای مجازی و حقیقی قوانین مشابه دارند همونطور که شما با لباس شنا سوار تاکسی نمی شید و هر حرفی را حتی در کشورهای دیگه نمی گید پس باید در فضای مجازی هم ظاهر مناسب و کلام مناسب داشته باشیم

    سکرت چت هم یه جوک بیش نیست مثال واضحش این هست که با دوستت رفتی کافه خصوصی صحبت کنی اما صاحب کافه هم میاد کنار شما میشینه!!!!!

    بنابراین تمام پیام رسان های داخلی و خارجی امن هستند اگر از قانون “هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد “پیروی کنیم و با این حساب صرفه اقتصادی با پیامرسان داخلی هست

    پاسخ