;
coinex

نرخ دیه سال 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار و شرایط دیه کامل در سال جدید

وقتی جرم ها گوناگون باشد، مجازات ها نیز گوناگون خواهد بود. یکی از این مجازات ها دیه یا خون بهاست. این گفتار تکراتو به نرخ دیه سال 1400 و شرایط آن اختصاص دارد.

همانطور که باید بدانید یکی از منابع اساسی قانون گذاری در کشور ما شرع مقدس اسلام و قرآن به عنوان کتاب رسمی دین مبین اسلام است. اسلام در قواعد و قوانین خود احکام و قوانین مختلفی را اعمال کرده و فقها به عنوان متخصصین اسلام، علم حدیث و البته قرآن، به استخراج احکام و قوانین از قرآن و تطبیق آن با شرایط و وضع حال میپردازند.

یک دسته از مهمترین قوانینی که از قرآن و البته روایات استخراج میشود قواعد مربوط به مسائل اجتماعی، حفظ نظم و مجازات هاست. در این میان مجازات دیه یکی از قدیمی ترین و ماندگارترین مجازات ها در تاریخ اسلام است که از همان ابتدا و از اسلام شبه جزیره اعمال میشده و این روزها در زمان حاضر نیز کاملا مطابق با قواعد آن عصر اعمال میشود. اما دیه چیست و چگونه تعیین میشود؟ و اینکه آیا نرخ دیه متغیر است؟ در این صورت نرخ دیه سال 1400 چه مقدار است؟ دیه کامل سال 1400 چقدر است؟ دیه زیبایی سال 1400 چگونه محاسبه میشود؟ برای پاسخ این سوالات ما را همراهی کنید.

نرخ دیه سال 1400

بررسی دیه و شرایط آن

پیش از هرچیز و قبل از بحث نرخ دیه سال 1400 ، بررسی و تعریف مفهوم دیه و کارکردهای آن را اولویت میدهیم و به تعریف این اصطلاح و موارد کاربرد آن خواهیم پرداخت. بنابر تعریف کتب حقوقی، دیه یا خون بها از قوانین قدیمی اسلام است که در تعاریف فقهی به مال یا پولی گفته میشده که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو، توسط فرد عامل این موضوع به بازماندگان (در مورد کشته شده) یا فرد صدمه دیده پرداخت میشود.

تعریف حقوقی این اصطلاح به لحاظ معنایی چندان اختلافی با تعریف فقهی ندارد. در تعریف حقوقی دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی ‌علیه یا قائم مقام او گرفته شود.

میزان دیه معمولا از سوی شارع یا دادگاه تعیین میشود. آنچه درباره دیه اهمیت دارد تغییر نرخ آن به تناسب فردی است که صدمه دیده. این نرخ برای زن یا مرد، مسلمان یا غیرمسلمان متفاوت است. به علاوه نرخ این دیه تحت تاثیر متغیرهای دیگری مانند زمان صورت گرفتن عمل میتواند متفاوت باشد.

آنطور که هر مسلمانی میداند در اسلام 4 ماه حرام وجود دارد که عبارتند از ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب که صورت گرفتن قتل در این ماه ها میتواند نرخ دیه را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. البته ابن افزایش نرخ دیه در ماه های حرام صرفا نسبت به دیه فوت است و نسبت به دیه اعضای بدن همان هست که شرع تعیین نموده و شامل تغلیظ دیه حتی اگر چندین برابر دیه فوت باشد نمی‌گردد.

فلسفه تعیین 4 ماه حرام هم از اساس متعلق به شرایط و بسترهای اجتماعی شبه جزیره در عصر جاهلی بود و از آنجایی که قبایل عرب همواره در حال راهزنی و جنگ و جدال بودند، در این 4 ماه جنگ و نزاع را کنار گذاشته و هرگونه دزدی و جنگ و قتل را مستحق مجازات سنگین تشخیص میدادند. در نتیجه وضعیتی فراهم میشد تا تاجران و زائران مکه و خانه خدا در آرامش به رفت و آمد بپردازند. اما دیه کامل سال 1400 ، دیه کامل انسان در سال 1400 و دیه زیبایی سال 1400 چقدر است؟

نرخ دیه سال 1400 ؛ بررسی دیه و شرایط آن

مبنای تعیین نرخ دیه در اسلام چگونه است؟ دیه کامل انسان در سال 1400 چگونه تعیین میشود؟ یعنی اینکه آیا اسلام مبلغ ریالی دیه را مستقیم اعلام کرده یا باید مراجع تقلید آن را اعلام کنند یا دولت؟ در پاسخ باید گفت بر اساس شرع و قانون مجازات اسلامی، دیه نفس انسان مسلمان یکی از موارد شش گانه زیر است که قاتل در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر بوده و تلفیق آن‌ها جایز نیست:

  • 100 شتر سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
  • 200 گاو سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
  • 1000 گوسفند سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
  • 200 دست لباس سالم از حله‌های یمن
  • 1000 دینار مسکوک و غیرمغشوش که هر درینار یک مثقال شرعی طلا به وزن 18 نخود است.
  • 10000 درهم مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر درهم به وزن 6/12 نخود نقره می‌باشند.

بر اساس ماده فوق قاتل می‌تواند هر یک از موارد فوق را انتخاب کند ولی مورد چهارم (حله یمن) به لحاظ اینکه امروزه وجود ندارد و تحصیل آن دشوار است از این شش قسم خارج شده است.

درهم و دینار هم به نظر برخی فقها و ازجمله فتوای مقام معظم رهبری در حقیقت‌‌ همان قیمت احشام ثلاثه است. یعنی قیمت هزار دینار و ده هزار درهم برابر قیمت صد شتر و 200 گاو و یا هزار گوسفند بوده است و از این نظر موضوعیت ندارد.

نرخ دیه سال 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار شرایط دیه کامل در سال جدید

در این میان اکثر فقها بر نصف بودن دیه قتل زن نسبت به مرد اجماع دارند. این موضوع شاید از معدود اتفاقات نظری علمای دوشاخه اصلی دین مبین یعنی اهل تسنن و تشیع باشد که دیه زن نصف دیه مرد است. در این مورد صاحب جواهر می‌گوید:

اشکال و اختلافی نه در نص و نه در فتوا بر نصف بودن دیه زن نسبت به مرد وجود ندارد. اجماع بر این امر قائم است و اخبار مستفیض یا متواتر نیز در این باب وجود دارد بلکه مسلمین بر این امر متفقند.

فقهای اهل سنت نیز عموماً همین نظر را دارند و آن را به عنوان یک امر مورد اتفاق نقل کرده‌اند. عبدالقادر عوده در کتاب التشریع الجنائی می‌گوید: «فقها بر این امر اتفاق دارند که دیه زن نصف دیه مرد است»

در کشور ما نیز به عنوان یکی از پرچمداران خط مقدم دین مبین اسلام، میزان دیه زن مسلمان (خواه قتل عمد یا غیرعمد) را نصف دیه مرد مسلمان قرار داده است. این موضوع در برخی موارد مشکل آفرین میشود. برای مثال اگر مردی یک زن را به قتل برساند، اولیا دم مقتول در صورتی تمایل به قصاص قاتل مرد، موظف هستند نیمی از دیه او را پرداخت کنند چراکه ارزش خون بهای کامل یک مرد دوبرابر زن است. اما دیه کامل سال 1400 ، دیه کامل انسان در سال 1400 و دیه زیبایی سال 1400 چقدر است؟

تعیین نرخ دیه در ایران : نرخ دیه سال 1400

قانونگذار در ماده 445 قانون مجازات اسلامی به تعریف دیه پرداخته است که بر اساس آن:

دیه مقدار مال معیّنی است و در شرع مقدس به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس ، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد ، مقرر شده است.

مطابق تعریف دیه در این ماده ، می توان گفت شرایط تعیین دیه شامل دو مورد زیر است :

اول ؛ در مورد جرایم عمدی است که به دلایلی منجر به قصاص نمی شوند. مانند حالتی که قتلی صورت گیرد و خانواده مقتول با قاتل توافق کنند و به جای قصاص ، مطالبه دیه نمایند .

حالت دوم زمانی است که جرایم غیر عمدی (شامل جرم شبه عمد و جرم خطای محض) صورت گرفته باشد که در این صورت نیز مرتکب با پرداخت دیه مجازات می شود .

نرخ دیه سال 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار شرایط دیه کامل در سال جدید

در فقه اسلام که مبنای قانون مجازات اسلامی در ایران است، دیه به قتل یا جرح غیرعمدی تعلق می‌گیرد ولی در صورت عمد هم ممکن است ولی دم یا مجنی ‌علیه از قصاص بگذرد و به گرفتن دیه راضی شود که در این صورت قصاص به دیه تبدیل می‌شود. ماده 257 قانون مجازات اسلامی به شرح زیر است:

قتل عمد موجب قصاص است لکن با رضایت ولی دم و قاتل به مقدار دیه کامله یا کمتر یا زیادتر از آن تبدیل می‌شود.

پرداخت دیه بر عهده فرد مقصر است و اگر وی فوت نموده باشد از ماترک وی پرداخت می‌شود. البته امروزه در تصادفات جاده ای، شرکت های بیمه معمولا مسئولیت پرداخت دیه را دارند. اما دیه کامل سال 1400 ، دیه کامل انسان در سال 1400 و دیه زیبایی سال 1400 چقدر است؟

موارد پرداخت دیه توسط دولت : نرخ دیه سال 1400

به علاوه نکته مهم در قانون کشور ما این است که در مواردی دیه کشته شدگان را دولت جمهوری اسلامی ایران از بیت المال پرداخت میکند. از جمله در زمانی‌که شخص یا اشخاصی در اثر ازدحام کشته یا زخمی‌شوند یا جسد مقتولی در خیابان و اماکن عمومی پیدا شود و نتوان این قتل را به کسی نسبت داد، دیه از بیت ‌المال پرداخت می‌شود و فرقی نمی‌کند متوفی بر اثر قتل عمد کشته شده باشد یا قتل غیرعمد.

در این مورد در حالتی که مراجع انتظامی قتل را عمد تشخیص دهند، اگر مقصر یا قاتل در نزد مراجع قضایی شناخته نشود، ورثه دیه شخص را از دولت دریافت می‌کنند؛ یا اگر قاتل پس از مرگش شناسایی شود، پس از مرگ قصاص به دیه تبدیل شده که باید از اموال برجای مانده از وی پرداخت شود و اگر مالی نداشته باشد از اموال نزدیکترین خویشاوندان وی و اگر خویشاوندی نداشت یا آن‌ها استطاعت پرداخت آن را نداشتند، حکومت پرداخت آن را به دولت واگذار می‌نماید.

نرخ دیه سال 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار شرایط دیه کامل در سال جدید

در مواردی که پس از پرداخت دیه از جانب دولت، قاتل شناسایی شود، موظف است دیه را به بیت‌المال برگرداند. این حکم شامل عابران پیاده ‌ای که از محل ممنوع عبور افراد پیاده در خیابان‌ها و اتوبان‌ها عبور می‌کنند و با خودروی دارای سرعت مجاز برخورد کرده و کشته می‌شوند و راننده حاضر یا متواری شده‌است، نمی‌باشد و دیه‌ای به خانواده این گروه از مقتولین تعلق نمی‌گیرد.

در موارد دیگر پرداخت دیه از بیت‌المال، مواردی خواهد بود که موضوع حکم، مشمول مقررات «مواد ۲۳۶، ۲۵۵، ۲۶۰، ۳۱۲، ۳۱۳ و ۳۳۲ و تبصره ماده ۲۴۴ قانون مجازات اسلامی» و «ماده ۱۳ قانون به‌کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری» است.

نرخ دیه سال 1400 ؛ انواع دیه کدامند؟

نرخ دیه سال 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار شرایط دیه کامل در سال جدید

دیه در شرایط مختلف و بر اساس قانون مجازات اسلامی به انواع مختلفی تقسیم می شود که عبارت اند از:

  • دیه قتل: دیه قتل مطابق یک دیه کامل بوده که مبلغ آن هر ساله توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود.
  • دیه منافع اعضا: در صورتی که فرد مجرم اعمالی انجام دهد که دیگری حواس خود را از دست بدهد، فرد خاطی باید دیه منافع آن عضو را پرداخت نماید. به طور مثال هنگامی که توانایی شنیدن مختل شود اما به خود گوش آسیبی وارد نشود. این نوع دیه شامل مواردی چون دیه بینایی، دیه شنوایی، دیه عقل، دیه بویایی و دیه صوت و گویایی است.
  • دیه جراحت: در صورتی که فردی مرتکب جنایتی شود که طرف مقابل با جراحت رو به رو گردد، باید دیه جراحت بپردازد که تعیین مبلغ آن بر اساس میزان جراحت و به تشخیص پزشکی قانونی صورت می‌گیرد مانند ایجاد کبودی، زخم، تورم و …
  • دیه اعضای بدن: در صورتی که از عضوی تنها یک عدد در بدن انسان وجود داشته باشد و فرد مجرم، آن عضو را از بین ببرد، باید یک دیه کامل بپردازد اما اگر از آن عضو دو عدد وجود داشته باشد، از بین بردن یکی از آنها مجازات پرداخت نصف دیه کامل را به همراه خواهد داشت و اگر هر دو عضو از میان بروند، مبلغ دیه برابر با دیه کامل انسان محاسبه خواهد شد.

تعیین مبلغ دیه و نرخ دیه سال 1400 در ایران

نرخ دیه سال 1400 ؛ بررسی آخرین اخبار شرایط دیه کامل در سال جدید

بررسی نحوه تعیین مبلغ نرخ دیه سال 1400 از آن جهت حایز اهمیت است که مبلغ و قیمت دیه در هر سال با سال قبل تفاوت دارد . در پاسخ به سوال مذکور می توان گفت که به طور کلی ، نرخ دیه در ابتدای هر سال توسط رئیس قوه قضاییه اعلام می شود که این مبلغ و قیمت ، با توجه به نرخ تورمی است که همه ساله توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود. اما دیه کامل سال 1400 ، دیه کامل انسان در سال 1400 و دیه زیبایی سال 1400 چقدر است؟

با توجه به نکته ذکر شده ، می توان گفت پس از اینکه مبلغ قیمت دیه برای هر سال توسط قوه قضاییه اعلام شد ، تمامی اشخاصی که مکلف به پرداخت دیه شده اند ، باید به همان مقدار نرخ دیه تعیین شده ، دیه بپردازند ؛ حتی اگر جرمی که منجر به پرداخت دیه شده باشد ، در طی سال های قبل به وقوع پیوسته باشد. جدول زیر نرخ دیه و رشد و افزایش آن در هر سال را با نرخ تورم اعلام شده در آن سال توسط بانک مرکزی مقایسه میکند.

سالشمار
(هجری خورشیدی)
نرخ دیه عادی
برحسب میلیون تومان
نرخ دیه ماه حرام
برحسب میلیون تومان
افزایش نسبت به سال قبل
برحسب درصد
نرخ تورم سالیانه
برحسب درصد
۱۳۷۴ ۳٫۶ ۴٫۸ ۴۹٫۴
۱۳۷۵ ۴٫۱ ۵٫۵ ۱۵٫۹۷ ۲۳٫۲
۱۳۷۶ ۴٫۸ ۶٫۴ ۱۴٫۹۷ ۱۷٫۳
۱۳۷۷ ۵٫۶ ۷٫۴ ۱۶٫۶۷ ۱۸٫۱
۱۳۷۸ ۶٫۱ ۸٫۱ ۸٫۹۳ ۲۰٫۱
۱۳۷۹ ۶٫۴ ۸٫۵ ۴٫۹۳ ۱۲٫۶
۱۳۸۰ ۱۰ ۱۳٫۳ ۵۶٫۲۵ ۱۱٫۴
۱۳۸۱ ۱۵ ۲۰ ۵۰ ۱۵٫۸
۱۳۸۲ ۱۸ ۲۴ ۲۰ ۱۵٫۶
۱۳۸۳ ۲۲ ۲۹٫۳۳ ۲۲ ۱۵٫۲
۱۳۸۴ ۲۵ ۳۳٫۳۳ ۱۳٫۶۴ ۱۰٫۴
۱۳۸۵ ۲۶٫۲۵ ۳۵ ۵ ۱۱٫۹
۱۳۸۶ ۳۵ ۴۶٫۶۶۶ ۳۳٫۳۳ ۱۸٫۴
۱۳۸۷ ۴۰ ۵۳٫۳ ۱۴٫۲۹ ۲۵٫۴
۱۳۸۸ ۴۰ ۵۳٫۳ ۰ ۱۰٫۸
۱۳۸۹ ۴۵ ۶۰ ۱۲٫۵ ۱۲٫۴
۱۳۹۰ ۶۷ ۹۰ ۵۰ ۲۱٫۵
۱۳۹۱ ۹۴ ۱۲۶ ۴۳٫۳ ۳۰٫۴
۱۳۹۲ ۱۱۳ ۱۵۲ ۲۰ ۳۴٫۷
۱۳۹۳ ۱۵۰ ۲۰۰ ۳۲٫۷ ۱۵٫۶
۱۳۹۴ ۱۶۵ ۲۲۰ ۱۰ ۱۱٫۹
۱۳۹۵ ۱۹۰ ۲۵۳٫۳ ۱۵٫۱۵ ۹
۱۳۹۶ ۲۱۰ ۲۸۰ ۱۰٫۵ ۹٫۶
۱۳۹۷ ۲۳۱ ۳۰۸ ۱۰ ۳۱٫۲
۱۳۹۸ ۲۷۰ ۳۶۰ ۱۶٫۸ ۴۱٫۲
۱۳۹۹ ۳۳۰ ۴۴۰ ۲۰

لازم به ذکر است که همانطور که گفتیم نرخ دیه هرسال باید محاسبه و توسط قوه قضاییه اعلام رسمی شود. این مهم معمولا در اواخر ماه اسفند یا اوایل فروردین ماه اتفاق میفتند. در نتیجه تا اعلام نزخ دیه سال 1400 هنوز فاصله داریم. به محض اعلام نرخ دیه سال 1400 این گفتار به روز رسانی خواهد شد.

توصیه میکنیم پیش از آغاز سال جدید اطلاعات اقتصادی خود را به روز رسانی کنید. در همین راستا حتما سری به میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، بهترین سرمایه گذاری 1400، حداقل حقوق در سال 1400، پیش بینی قیمت گوشی 1400 و وام ازدواج 1400 بزنید.

همچنین اگر میخواهید با رییس جمهوری بعدی آشنا شوید به کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 مراجعه کنید. اگر هم مشمول خدمت سربازی هستید گفتارهای سربازی از جمله خرید سربازی 1400، امریه سربازی 1400 و کمبود معلم در سال 1400 را از دست ندهید.

با مطالعه نمادهای سال 1400، حیوان سال 1400، دانلود تقویم 1400، تعطیلی های سال 1400 و پیشگویی و طالع بینی سال 1400 بهتر برای سال آینده آماده شوید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نرخ دیه سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    سال 1400 قیمت صد شتر حساب کنید اگه اسلام رو قبول دارین. همه چیزو صد برابر کردین و دیه رو پایین نگه داشتین

    پاسخ

    کجا شرع اسلام رعایت شده الان شتر دونه ای حداقل ۴۰ میلیون تومن است ودیه کامل یک انسان ۳۳۰ میلیون .آدم رو الان حتی به قیمت شتر مرغ حساب نکردن چون شتر مرغ هم دونه ای ۱۵ میلیون هست انسان رو به قیمت صد عدد مرغ حساب کردن ک شد ۳۳۰ میلیون .شمایی که ارزش آدم ایرانی رو اینچنین آوردی پایین آخرتی هست وباید جوابگو باشی قطعا سزای ظلمت را خوهید دید هیچ چی از خدا وپیغمبر واسلام وقران بالاتر نیست .

    پاسخ