;
coinex

میزان مصرف اینترنت تلوبیون چقدر است؟

این روزها وبسایت و اپلیکیشن تلوبیون به یک گزینه رای برای تماشای آنلاین تلویزیون بدل شده است. اما میزان مصرف اینترنت تلوبیون چقدر است؟

این روزها و با پیچیدگی جوامع مدرن کمتر برای تماشای تلویزیون وقت داریم. برای مثال خود من بسیار کم تلویزیون میبینم و آن هم محدود به برخی بازی های مهم فوتبال است که آن را هم معمولا به دلایلی از سرویس های آنلاین استریم ویدیو تماشا میکنم.

حالا وضعیت کرونایی نیز مزید بر علت شده و خانه نشینی ها و استفاده از اینترنت را افزایش داده است. در این میان طبیعی به نظر میرسد اگر افراد دغدغه میزان مصرف اینترنت و سعی بر کنترل آنرا داشته باشند.

یکی از اپلیکیشن ها و وبسایت هایی که در حوزه پخش محتوای ویدیویی آنلاین فعالیت میکند و اتفاقا طی سال های اخیر به محبوبیت خوبی رسیده، استارتاپ تلوبیون است. در این گفتار از تکراتو به بررسی میزان مصرف اینترنت تلوبیون در تماشای آنلاین ویدیو و محتوای تصویری خواهیم پرداخت.

میزان مصرف اینترنت تلوبیون

زمانی که بخواهید از اینترنت برای پخش آنلاین ویدیو یا موسیقی استفاده کنید، فشار زیادی به شبکه اینترنت وارد می‌شود، اما شاید موضوع مهم‌تر، حجم مصرفی باشد.

معمولا سرویس های اشتراک ویدیو مانند یوتیوب و آپارات و همین تلوبیون کیفیت های مختلفی را برای تماشای آنلاین ویدیو در اختیار شما میگذارند که البته کیفیت های خیلی بالای آن با توجه به وضعیت اینترنت در کشور ما چندان تجربه لذت بخشی نصیب شما نمیکند.

همانطور که مشخص است هرچه کیفیت پخش یک فایل ویدیویی را در موقعیت بهتری قرار دهید، نیاز به حجم اینترنت بیشتری دارد که مصرف اینترنت و در نهایت هزینه اینترنت را برای شما بالا خواهد برد. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا نگاهی به میزان مصرف اینترنت تلوبیون با کیفیت های مختلف داشته باشیم. با ما همراه باشید.

تلوبیون چیست و میزان مصرف اینترنت تلوبیون چقدر است؟

تلوبیون یک بستر تماشای ویدیو و به طور خاص تماشای تلویزیون و شبکه های داخل کشور است. شما با استفاده از تلوبیون از طریق گوشی هوشمند و یا لپ تاپ خود میتوانید با دسترسی به وبسایت یا اپلیکیشن تلوبیون در هر جایی که به اینترنت دسترسی دارید به تماشای آنلاین تلویزیون بپردازید.

در تلوبیون شما امکانات زیادی را در دسترس دارید. علاوه بر امکان پخش و تماشای تمام شبکه های تلویزیونی به صورت زنده (که شامل تمام شبکه های استانی نیز میشود) شما به یک آرشیو جامع از برنامه های تلویزیونی نیز دسترسی دارید. به علاوه شما امکان دانلود و ذخیره برنامه های تلویزیونی در حافظه گوشی خود را نیز در این برنامه خواهید داشت.

میزان مصرف اینترنت تلوبیون چقدر است؟
مقدار مصرف اینترنت در تلوبیون

اما به هر صورت آنچه مشخص و قطعی است اینکه میزان مصرف اینترنت تلوبیون و پلتفرم های مشابه آن از اساس بالاست. حتی بیش از پخش زنده موسیقی. در حال حاضر اکثر سرویس های پخش ویدیو مانند تلوبیون دارای قابلیت تنظیم خودکار کیفیت هستند اما اگر بخواهید به صورت دستی به تنظیم کیفیت بپردازید باید نسبت به مصرف اینترنت هر کیفیت اطلاعاتی داشته باشید.

  • کیفیت پایین با رزولوشن 240p یا 320p در هر ساعت تقریبا 300 مگابایت اینترنت مصرف می‌کند.
  • کیفیت استاندارد با رزولوشن 480p در هر ساعت تقریبا 700 مگابایت اینترنت مصرف می‌کند.
  • کیفیت اچ‌دی رزولوشنی بین 720p و 2K دارد. ویدیو با رزولوشن 720p در هر ساعت تقریبا 900 مگابایت، ویدیو با رزولوشن 1080p در هر ساعت تقریبا 1.5 گیگابایت و ویدیو با رزولوشن 2K در هر ساعت تقریبا 3 گیگابایت اینترنت مصرف می‌کند.
  • کیفیت UHD با رزولوشن 4K در هر ساعت تقریبا 7.2 گیگابایت اینترنت مصرف می‌کند.

البته این را در نظر داشته باشید که اعداد اعلام شده به صورت تقریبی هستند به چند دلیل. اول اینکه برخی سرویس ها اطلاعات مربوط به مصرف اینترنت را با کاربران خود به اشتراک میگذارند. برای مثال نتفلیکس اعلام کرده استریم ویدیو با کیفیت استاندارد نیاز به 1 گیگابایت اینترنت در هر ساعت دارد و استریم یک ساعت ویدیو با کیفیت اچ‌دی، تا 3 گیگابایت اینترنت مصرف می‌کند. اما خب ما به چنین اطلاعاتی درباره عموم سرویس های استریم ویدیو دسترسی نداریم.

میزان مصرف اینترنت تلوبیون چقدر است؟
مقدار مصرف اینترنت در تلوبیون

فراتر از این اگر بعد از چند ساعت تماشای تلوبیون به ناگاه اینترنت شما تمام شد همه چیز را به گردن تلوبیون نیندازید. بسیاری از مواقع اینترنت شما در پس زمینه و توسط برخی برنامه های جانبی در حال به هدر رفتن است و شما متوجه آن نمیشوید. البته که این میزان به هیچ وجه در حد و اندازه استریم ویدیو نیست اما میتواند در کاهش حجم اینترنت شما موثر باشد.

چگونه آمار دقیق میزان مصرف اینترنت تلوبیون را مشخص کنیم؟

خب البته ما همواره برخی راهکارها برای بررسی دقیق میزان مصرف اینترنت داریم. البته که بازهم ممکن است بی توجهی سبب شود برخی عوامل را در نظر نگیرید و به میزان دقیق مصرف اینترنت تلوبیون نرسید. به هر صورت شما برای تعیین دقیق میزان مصرف اینترنت تلوبیون میتوانید بسته به تنوع پلتفرم یکی از راه های زیر را انتخاب کرده و انجام دهید.

تعیین دقیق میزان مصرف اینترنت تلوبیون در اندروید

برای چک کردن مصرف در سیستم عامل اندروید،‌ در تنظیمات به Network & internet و سپس به Data usage بروید و App data usage را انتخاب کنید تا میزان مصرف هر برنامه به صورت جداگانه نمایش داده‌ شود. برای مثال ما در مورد زیر مقدار مصرف اینترنت یوتیوب را انتخاب کرده ایم.

میزان مصرف اینترنت تلوبیون چقدر است؟
مقدار مصرف اینترنت در تلوبیون

در این صفحه می‌توانید مصرف برنامه هنگام باز بودن را در بخش Foreground و مصرف پس‌زمینه‌ی آن را در بخش Background مشاهده‌کنید. ضمنا با غیرفعال کردن Background data می‌توانید از مصرف اینترنت بدون اطلاع خود جلوگیری کنید.

تعیین دقیق میزان مصرف اینترنت تلوبیون در iOS

کاربران iOS می‌توانند به بخش Cellular در تنظیمات گوشی خود رفته و در قسمت Current Period از مصرف اینترنت هر برنامه مطلع شوند. شما از همین بخش میتوانید علاوه بر اطلاع از میزان مصرف دیتا، با استفاده از ابزارهای موجود میزان مصرف اینترنت را مدیریت کنید.

میزان مصرف اینترنت تلوبیون چقدر است؟
مقدار مصرف اینترنت در تلوبیون

اپلیکیشن تلوبیون چیست و چه امکاناتی دارد؟

آنطور که من متوجه شده ام عموم افراد با وبسایت تلوبیون آشنایی دارند اما از اپلیکیشن آن شناختی ندارند. در نتیجه تصمیم گرفتم در این گفتار علاوه بر بحث از میزان مصرف اینترنت تلوبیون شما را با اپلیکیشن این سرویس نیز آشنا کنم.

تمرکز اپلیکیشن تلوبیون تنها برروی پخش زنده و آرشیوهای ویدئویی صدا و سیمای ملی ایران است و به همین منظور از رابط کاربری بسیار ساده و مشخصی بهره میبرد. نکته‌ی مثبت این برنامه عملکرد سریع آن در پخش ویدئو است که بسته به سرعت اینترنت بدون هیچ کندی و یا تبلیغات خاصی شبکه مورد نظر را به نمایش درخواهد آورد.

به علاوه شما همواره میتوانید نسبت به تعیین کیفیت پخش زنده یا ویدیوی آرشیوی اقدام کنید. این موضوع برای افرادی که اینترنت ضعیف تری دارند یک مزیت عمده است. به علاوه که استفاده از کیفیت پایین تر در کاهش مصرف اینترنت نیز میتواند موثر باشد.

در این برنامه و در صفحه اصلی، آیکون سه‌خط منو و آیکون جست و جو وجود دارند. از امکانات منو در ادامه خواهیم گفت اما فعلا به اهمیت جستجو و کیفیت آن بپردازیم. در حقیقت بخش جستجو را باید یک آیتم مثبت و یک قابلیت خوب در این اپلیکیشن است.

میزان مصرف اینترنت تلوبیون چقدر است؟
مقدار مصرف اینترنت در تلوبیون

مهم نیست که برنامه مدنظرتان جدید و یا قدیمی باشد، تنها کافیست نام فیلم و یا سریال یا حتی برنامه مدنظر خود را در این قسمت وارد کنید تا به تمامی آیتم‌های مربوطه به صورت یک مجموعه و به صورت قسمت به قسمت دست پیدا کنید.

به همین ترتیب بخش مهم صفحه اصلی در اپلیکیشن تلوبیون شامل بخش های متنوع و مهمی است که در دسته بندی محتوا و دسترسی ساده تر موثر است. صفحه اصلی این برنامه شامل بخش های تلوبیون، داغ ترین ها، فیلم و سریال و البته دانلود های من میباشد.

میزان مصرف اینترنت تلوبیون چقدر است؟
مقدار مصرف اینترنت در تلوبیون

قسمت بالایی زبانه تلوبیون به آیتم ویژه‌برنامه‌ها تعلق دارد و قسمت پایینی این ویژه برنامه از زبانه تلوبیون، لیست کاملی از تمامی شبکه‌های ملی اعم از شبکه‌های استانی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

به علاوه کاربر با انتخاب هرشبکه قادر خواهد بود تا یکی از دو گزینه پخش زنده و آرشیو را انتخاب کند. زبانه دوم از صفحه اصلی این برنامه متعلق به بخش داغ‌ترین‌هاست که گزیده ای از مهمترین و پربیننده ترین برنامه های اپلیکیشن را با شما به اشتراک میگذارد.

زبانه سوم متعلق به بخش فیلم‌و سریال است که بخش فیلم و سریال خود به سه دسته بندی فیلم سینمایی، سریال و کودک و نوجوان تقسیم شده و آرشیوی از برنامه‌های مرتبط با آن‌ها را در اختیار کاربر قرار میدهند. زبانه آخر نیز مربوط به دانلودهای من میشود که در آن تاریخچه تمام فایل های دانلودی توسط کاربر به نمایش در می آید.

از طریق آیکون منو تلوبیون میتوان به منوی اصلی برنامه دست پیدا کرد که خود شامل چندین بخش متفاوت میشود. بخش اول مربوط به پخش زنده است که به صورت مستقیم کاربر را به بخش پخش زنده شبکه‌ها هدایت میکند.

میزان مصرف اینترنت تلوبیون چقدر است؟
مقدار مصرف اینترنت در تلوبیون

گزینه آرشیو نیز کاربر برنامه را به بخش آرشیو کلی برنامه هدایت میکند که خود شامل سه بخش آرشیو محتوایی، آرشیو ساعتی و جدیدترین آرشیوها میشود. بخش جدیدترین آرشیوها مربوط به برنامه‌های همان روز هر شبکه و بخش آرشیو محتوایی، برنامه‌های برگزیده و قابل فیلتر هر شبکه تا یک سال گذشته را در خود جای داده است.

آرشیو ساعتی نیز همانند آرشیو محتوایی بوده با این تفاوت که برنامه‌های سیما را طبق زمانبندی آن‌ها به کاربر برنامه معرفی میکند.

بخش دیگر منوی تلوبیون، برنامه‌های برگزیده نام دارد که به سه قسمت برگزیده‌ها، پر بازدیدها و تازه‌ها تقسیم میشود که هر کدام به وسیله فیلترهایی که دارند، برنامه‌های برگزیده شبکه‌های ملی را به صورت آرشیو در اختیار کاربران قرار میدهند.

بخش پرکاربرد منوی تلوبیون مربوط به دسته‌بندی برنامه‌ها میشود که به‌وسیله آن میتوان به آرشیو بزرگی از برنامه‌ها، فیلم ها و سریال‌های تلویزیون با دسته‌بندی‌های متفاوت دسترسی داشت.

به علاوه به وسیله فیلترهایی نظیر نوع برنامه، ژانر، تازه‌ها، پربازدیدها و محبوب‌ها کاربر برنامه به راحتی میتواند به جست و جوی برنامه‌ی مورد علاقه خود بپردازد. دیگر بخش‌های منوی تلوبیون شامل گزارش خطا، درباره تلوبیون و راهنما میشوند و از بخش بالایی منوی این برنامه نیز میتوان به بخش دانلودها دسترسی داشت.

سخن آخر

همانطور که دیدید در این گفتار از تکراتو به بررسی مقدار مصرف اینترنت تلوبیون پرداختیم. به واقع اپلیکیشن تلوبیون در نوع خود یک اپلیکیشن بسیار عالی برای دسترسی به محتوای شبکه های تلویزیونی کشور است. البته که وقتی بحث مصرف اینترنت و هزینه های آن در میان باشد هر فردی کمی محافظه کار خواهد شد.

توصیه ساده ما به همه افراد برای کاهش مصرف اینترنت در برنامه های اینچنینی، تماشای ویدیو با کیفیت های معمولی و استاندارد است. برای مثال کیفیت 1080p تقریبا در موبایل های امروزی با هر ابعاد نمایشگری چندان به چشم نمی آید. شاید بتوان گفت بهترین کیفیت برای تماشای ویدیو در موبایل 720p است که میتواند نسبت به کیفیت بالاتر مصرف اینترنت را تا پنجاه درصد کاهش دهد.

به علاوه اگر به کیفیت 480p نیز قانع باشید میتوانید کاهش میزان مصرف اینترنت تا یک ششم را برای اینترنت همراه خود به ارمغان بیاورید. علاوه بر این ها توصیه میکنم حتما سری به مقالات پیشین ما در ارتباط با مصرف اینترنت سرویس های مختلف بزنید و از راهکارهایی که در آن مقالات معرفی کرده بودیم استفاده کنید. ما پیش به بررسی میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای به عنوان یک سرویس استریم موزیک معروف پرداخته بودیم.

همچنین طی این روزهای کرونایی استفاده از اپلیکیشن های ارتباطی مانند اینستاگرام و واتساپ و البته قابلیت های مهم آنها افزایش پیدا کرده و همانطور که میزان مصرف اینترنت تماس تصویری واتساپ را واکاوی کردیم، به سراغ میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام و البته مصرف اینترنت اینستاگرام به صورت کلی نیز رفتیم.

به علاوه و از آنجا که بازی های اینترنتی و آنلاین بسیار گسترش یافته اند چندی پیش در یک گفتار جامع به بررسی میزان مصرف اینترنت بازی های آنلاین و البته مصرف اینترنت پابجی موبایل پرداختیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص میزان مصرف اینترنت تلوبیون چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    من که کاری به حجم مصرفی ندارم ولی یه بدی داره که داره بیشتر مصرف میکنه مثلاً آپارات موقعی که یه فیلم 30 دقیقه‌ای رو نگاه میکنی داخل دقیقه 30 می‌تونی درجا بیاری رو دقیقه 17 رو دباره ببینی بدون اینکه مشکلی پیش بیاد یا بخواد بارگیری کنه دوباره، ولی تلوبیون اینجور نیست برا حتی برگردی به 10 ثانیه قبل باید دوباره بارگیری کنه که خیلی مصرفش میبره بالا

    پاسخ

    مطلب جالبی بود

    پاسخ