;
coinex

عرضه اولیه های 1400 ؛ آخرین اخبار و اطلاعیه ها

عرضه اولیه سهام شرکت ها معمولا یکی از پرطرفدارترین بخش های برای سرمایه گذاران به خصوص افراد تازه کار است. با ما در عرضه اولیه های 1400 همراه باشید.

اصطلاح عرضه اولیه در حقیقت ترجمه ای از (Initial Public Offering (IPO میباشد که به اولین روز عرضه سهام یک شرکت در بازار بورس اشاره می‌کند که در آن، درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود.

تجربه های پیشین و آمارهای رسمی گواه آن است که بیش از 90 درصد عرضه های اولیه در بورس سودآور هستند. فراموش نکنید که عرضه اولیه سهام یک شرکت را به اشتباه آغاز فعالیت حرفه ای آن قلمداد نکنید، بلکه عرضه اولیه یعنی آن شکت به تازگی امکان و اجازه خرید و فروش سهام در بازار بورس را به دست آورده است.

حتی پیش آمده که برخی شرکت های دولتی با سالها سابقه کار در این عرضه اولیه شرکت میکنند. شرایط خرید و فروش سهام در عرضه های تاولیه کمی با سهام عادی متفاوت است که در ادامه به بحث از آن خواهیم پرداخت. اما چگونه میتوان سهام عرضه اولیه را خریداری کرد؟ عرضه اولیه های 1400 کدامند؟ با ما همراه باشید.

عرضه اولیه های 1400

آخرین  اخبار و اطلاعیه ها

پس همانطور که گفتیم عرضه اولیه برای سرمایه گذاری جذابیت و اهمیت زیادی دارد. در نتیجه اطلاع از عرضه اولیه های 1400 و زمان و نحوه خرید عرضه اولیه نیز از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. در همین راستا ما در گفتار پیش رو قصد داریم به عرضه اولیه های 1400 بپردازیم. اما پیش از آن کمی با روش خرید عرضه اولیه سهام آشنا شویم.

بر اساس یک باور قدیمی در میان فعالان بازار، خرید عرضه اولیه سودآور است. تجربه نیز بر این باور مُهر تایید می‌زند. چون تاکنون بیش از 90 درصد عرضه‌های اولیه بورس حداقل بین 20 الی 30 درصد سود را برای خریداران آن به ارمغان آورده‌اند. حتی در برخی موارد این سود به بیش از 100 درصد نیز رسیده است.

عرضه اولیه های 1400
عرضه اولیه در سال 1400

این موضوع باعث شده که تقاضا برای سهم‌هایی که برای اولین بار عرضه می‌شوند افزایش پیدا کند. این افزایش تقاضا در کنار محدودیت‌های خریدی که در زمان عرضه اولیه وجود دارند، باعث می‌شود که تقاضا برای سهم عرضه شده نسبت به تعداد سهامی که در بازار عرضه می‌شود، بیشتر باشد.

در نتیجه، اگر سهام ارائه شده در زمان اولین عرضه را خریداری کنید به دلیل مواردی که گفته شد، به احتمال زیاد چند روزی شاهد صف خرید در سهمتان خواهید بود. اما برای خرید عرضه اولیه در سال 1400 چه باید کرد؟

روش های متفاوت و گوناگونی برای خرید عرضه اولیه سهام وجود دارد. البته ما در این گفتار فقط به روش هایی که در بورس تهران مورد استفاده قرار میگیرد خواهیم پرداخت.

تا همین چند وقت پیش عرضه های اولیه ای که در بورس انجام میشد، به روش حراج با اولویت زمان صورت میگرفتند. به این ترتیب که سهم‌ها طی فرآیندی که سرمایه‌ گذاران حقیقی در آن نقشی نداشتند، ابتدا کشف قیمت می‌شد؛ یعنی قیمتی که سرمایه ‌گذاران برای اولین بار می‌توانستند آن سهام را خریداری کنند، مشخص میشد و سپس با توجه به تعداد سهام شرکت و تعداد سهامی که قرار بود عرضه شود، سهمیه هر فرد برای خرید سهام عرضه اولیه مشخص و ساعت سفارش گذاری تعیین میشد.

عرضه اولیه های 1400
عرضه اولیه در سال 1400

مثلا بورس اعلام می‌کرد که عرضه سهام شرکت X در ساعت 10:00 آغاز می‌شود و هر سرمایه گذار می‌تواند 1000 سهم را در قیمت 100 تومان سفارش بگذارد.

پس در این روش، قیمت خرید، ساعت خرید و حداکثر حجم خرید از قبل کاملا مشخص می‌شد و شما باید در ساعت مشخص شده سفارش خود را در سیستم ثبت می‌کردید. اگر هم تعداد سهم‌های تقاضا شده از تعداد سهم‌های عرضه شده بیشتر می‌شد، اولویت با افرادی بود که سفارش خود را زودتر ثبت کرده بودند.

اما در حال حاضر مدتی است که روش خرید عرضه اولیه عوض شده و شما برای خرید عرضه اولیه های 1400 نیز باید با این روش اقدام کنید. روش جدید بوک بیلدینگ نام دارد که در ادامه به توضیح چگونگی آن خواهیم پرداخت.

عرضه اولیه های 1400 ؛ روش بوک بیلدینگ چیست؟

همانطور که گفتیم مدتی است که در بورس تهران از روش بوک بیلدینگ برای خرید عرضه اولیه های 1400 استفاده میشود. در این روش، هر سفارش با توجه به حداکثر حجم مشخص شده و در قیمتی که خریدار تعیین می‌کند در سامانه معاملات ثبت خواهد شد. به این ترتیب، در تخصیص سهام، بی‌عدالتی ایجاد نمی‌شود.

عرضه اولیه های 1400
عرضه اولیه در سال 1400

البته یکی از معایب این روش، قیمت و محدودیت مثبت و منفی 10 درصد است. با وجود آن که نهاد عرضه کننده، یک قیمت را به عنوان کف قیمت سهم مشخص می‌کند. اما سرمایه گذاران می‌توانند سفارش خرید خود را در بازه‌ای بین این قیمت کف و 10 درصد و بالاتر از آن قرار دهند.

مشکل این است که به احتمال زیاد چنین کاری باعث می‌شود تا افراد در سقف قیمتی ثبت سفارش و خرید سهام را انجام دهند که ممکن است باعث ایجاد صف خرید در عرضه اولیه شود.

اما در حالت کلی افراد در این روش راحت از روش حراج قادر به خرید خواهند بود. هم چنین دیگر اولویت با سفارش های زودتر نیست و شما نباید الزاما خیلی سریع سفارش خود را ثبت کنید. بلکه بر اساس تحلیل خود آن قیمتی را که در بازه مشخص شده انتخاب کرده و در آن قیمت، سفارش خود را ثبت می‌کنید.

اما مراحل خرید عرضه اولیه در روش بوک بیلدینگ چیست؟ در ادامه بحث خود از عرضه اولیه های 1400 به این موضوع خواهیم پرداخت. با ما باشید.

عرضه اولیه های 1400 : روش خرید به شیوه بوک بیلدینگ چگونه اجرایی میشود؟

در عرضه اولیه 1400 به روش بوک بیلدینگ شرکتی که شرایط پذیرش در بازار بورس یا فرابورس را دارد و به اصطلاح در بازار درج نماد شده است توسط یکی از شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری یا تامین سرمایه، ارزش گذاری می‌شود.

این تعیین ارزش پس از بررسی کامل بنیادی شرکت، تخمین سودآوری آتی، تخمین نرخ بازدهی مورد انتظار سرمایه گذار و استفاده از روش‌های ارزش‌گذاری همچون تنزیل جریانات نقدی انجام می‌شود.

عرضه اولیه های 1400
عرضه اولیه 1400

با توجه به ماهیت روش بوک بیلدینگ، قیمتی به عنوان حداقل قیمت مورد تایید قرار می‌گیرد و سقف قیمتی که معمولا 10 درصد بیشتر از حداقل قیمت است تعیین می‌گردد تا تمام سرمایه گذاران علاقه‌مند به شرکت در اولین عرضه، متناسب با تحلیلشان درخواست قیمتی خود را ثبت کنند.

نزدیک به 48 ساعت قبل از انجام اولین عرضه اولیه های 1400 ، معمولا اطلاعیه آن در سایت سازمان بورس منتشر میشود. در آن اطلاعیه حداکثر تعداد سهام قابل سفارش،‌ تاریخ انجام اولین عرضه و دامنه قیمت مجاز تعیین میگردد. در روز مشخص شده برای عرضه، اطلاعیه شروع دوره معاملات عرضه اولیه 1400 در سایت سازمان بورس و توسط ناظر بازار اعلام می‌شود.

از این لحظه شما به مدت 2دو ساعت فرصت دارید تا درخواست خود را ثبت کنید. پس از پایان دوره سفارش سرمایه گذاران، سازمان بورس متناسب با تعداد متقاضیان و سقف تعداد سهام قابل عرضه، شروع به تخصیص سهام به تمام متقاضیان می‌کند.

از زمان آغاز عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ تا اکنون، بیشتر عرضه‌های اولیه در سقف قیمتی انجام شده‌اند. بنابراین به خریداران توصیه می‌شود که درخواست خرید خود را نیز روی سقف قیمتی ثبت کنند تا سهام به آنها تخصیص داده شود.

برای خرید عرضه‌های اولیه توجه به اطلاعیه ناظر در روز عرضه بسیار مهم است. زیرا این اطلاعیه شامل موارد مهمی از جمله بازه قیمت سهمیه مجاز هر فرد و زمان مجاز ارسال سفارش است.

در روزهایی که شرکت‌ها اولین عرضه خود را انجام می‌دهند، ترافیک بالایی در سایت کارگزار‌ی‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از قبل حساب کاربری خود را شارژ کنید تا در روز عرضه با مشکل روبه‌رو نشوید.

عرضه اولیه 1400 : تفاوت روش بوک بیلدینگ با روش قبلی چیست؟

در این روش هر کد بورسی و به عبارت بهتر هر فرد تنها از طریق یک کارگزاری و از طریق یک درخواست میتواند در اولین عرضه شرکت کند. یعنی نمیتوان در یک سفارش 250 سهم و در سفارشی دیگر 150 سهم ثبت کرد و باید هر 400 سهم را در یک سفارش قرار دهید.

در روش قبلی، افراد از طریق چندین کارگزاری سفارش خود را ثبت می‌کردند تا بالاخره یکی از کارگزاری‌ها سفارش آن‌ها را ثبت کند. ولی در روش بوک بیلدینگ با توجه به وجود زمان دو ساعته جهت ارسال سفارش این مشکل برطرف شده است.

افزایش قیمت سهم در روز پس از اولین عرضه، به حمایت سهم از سوی سهام‌دار عمده و وجود تقاضای مناسب از سوی سرمایه گذاران بستگی دارد. این موضوع به جز چند مورد محدود، انجام شده و در نتیجه حداقل بازدهی 15 درصدی را محقق کرده است.

گزینه های عرضه اولیه در سال 1400

اوایل مهرماه سال جاری بود که دکتر قالیباف اصل رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، خبر از عرضه اولیه 140 شرکت جدید بازار بورس و فرابورس ایران داد. او اعلام کرد که بخشی از عرضه اولیه های جدید در بازار سرمایه کشور، در بازار بورس و بخشی نیز در بازار فرابورس ایران پذیرش می شود.

احتمالا بزودی، زملارد، سیمان نهاوند، مروارید هامون کیش و اپال پارسیان سنگان، عرضه اولیه شوند. ۵ استارت آپ دیجیتالی سابق کشور (کافه بازار، دیجی کالا، فیلیمو، تپسی و شیپور) نیز قرار از به همین زودی ها عرضه شوند.

شرکت هایی که شفافیت مالی و سودآوری کمتری دارند، در بازار فرابورس ایران پذیرفته می شوند و می توانند در صورت رعایت شرایط لازم و قوانین بورس، ‌ارتقا پایه و بازار پیدا کرده و از فرابورس به بورس منتقل شوند.

عرضه اولیه های 1400
عرضه اولیه 1400

هم ارتقا پایه و هم ارتقا بازار، منجر به انتشار گزارش افشای اطلاعات با اهمیت در گروه الف می شود که سبب بازگشایی نماد بدون محدودیت نوسان قیمتی خواهد بود. لذا، حتی اگر سهامدار شرکت های فرابورسی هستید، در صورتی که شرکت مزبور، شرایط ارتقا پایه و ارتقا بازار را داشته باشد، می تواند در آینده نزدیک، با ارتقا بازار، نمادی بدون محدودیت دامنه نوسان داشته که سبب رشد قیمتی چند ده درصدی تا چند صد درصدی سهم خواهد شد.

طبق اعلام رئیس سازمان بورس، در ۴ ماهه نخست سال ۹۹، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تامین سرمایه با عرضه اولیه ها انجام شده است که قابل قیاس با مدت مشابه سال قبل نیست. در عرضه اولیه شرکت نیروگاه گیلان (بگیلان)، قریب به ۵.۵ میلیون تن از هموطنان مشارکت کردند که رکوردی جدید در مشارکت سهامداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه در عرضه اولیه سهام بود

طبق اعلام سازمان بورس، به دلیل حجم بالای شرکت های واجد شرایط منتظر عرضه اولیه در بازار سرمایه، هر هفته ۲ سهم عرضه اولیه می شود. مشخصات و اسامی ۱۴۰ شرکتی که بزودی در بورس ایران عرضه اولیه می شود، اعلام نشده است.

اما برخی از شرکت های سرمایه گذاری ایران مثل سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) و سرمایه گذاری تامین اجتماعی (ِشستا) در گزارشات شفاف سازی خود، از احتمال عرضه اولیه سهام پرتفو غیر بورسی خود در صورت موافقت سازمان بورس در آینده نزدیک خبر داده اند.

شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ایران (پترول) نیروگاه های زیادی در پرتفو غیر بورسی دارد که احتمالا در فهرست عرضه اولیه ها قرار بگیرد. پتروشیمی ارومیه (شاروم) اولین عرضه اولیه پرتفو پترول و فارس است که در سال ۹۹ ارائه شد.

بر اساس آمارهای رسمی در 5 ماهه نخست سال 99 شاخص کل بورس ایران بیش از 280 درصد افزایش یافتو بالای کانال 2 میلیون واحد تثبیت شد تا راه برای رسیده به سقف 8 میلیون واحد در کانال سوم در سال 1400 هموار شود.

بر اساس اعلام سازمان بورس، بیش از 60 میلیون تن از هموطنان شامل 46 میلیون و 500 هزار دارنده سهام عدالت، کدبورسی داشته و شمار دارندگان کد معاملات آنلاین از مرز 18 میلیون نفر عبور کرده است. همچنین میتوانید از نحوه گرفتن کد بورسی مطلع شوید.

برای مشارکت در عرضه اولیه ها در سال 99 و به بعد، داشتن کد بورس و ثبت نام در سامانه سجام، الزامی است. شما می توانید از همه کارگزاری های بورس کشور، کد معاملات آنلاین دریافت کنید. اما تخصیص سهام در زمان عرضه اولیه، صرفا بر اساس کد بورسی است نه کد معاملات آنلاین. توصیه می شود در کلیه عرضه اولیه ها به مدت 12 ماه، سهامداری کنید.

به علاوه برای تازه واردان به بازار سهام توصیه میکنیم حتما برای به روز نگه داشتن اطلاعات خود سری به سلسله گفتارهای بورسی تکراتو شامل بهترین اپلیکیشن های بورس ایران برای اندروید و آیفون، آموزش کار با اپلیکیشن سیگنال، نحوه انتخاب بهترین کارگزار بورس، بهترین کانال های آموزشی بورس تلگرام و بهترین کتاب های آموزش بورس بزنید.

به علاوه ما پیش از این در تکراتو و در سلسله گفتارهای اقتصادی به بررسی مهمرین مسائل معاشی اقتصادی سال جدید پرداخته بودیم. در حوزه سرمایه گذاری و خرید توصیه میکنیم به بهترین سرمایه گذاری 1400، پیش بینی قیمت گوشی 1400 و پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 مراجعه کنید.

همچنین هر ایرانی این روزها نیاز به کسب آخرین اخبار و اطلاعات درباره میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، حداقل حقوق در سال 1400، برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400، کمبود معلم در سال 1400 و کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص عرضه اولیه های 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر