;
coinex

بهترین مادربردهای 2021 ؛ مهمترین بخش سیستم را با دقت انتخاب کنید!

مادربرد را باید مهمترین بخش در رایانه های شخصی و کامپیوترهای گیمینگ دانست. این گفتار تکراتو به معرفی بهترین مادربردهای 2021 اختصاص دارد.

مادربرد یا برد اصلی یک تخته مدار به ظاهر ساده است که بخش های گوناگون رایانه مانند،‌ پردازنده مرکزی، ریزپردازنده و حافظه رم بر روی آن سوار میشود و قطعات بسیار مهم و کاربردی مانند بایوس (BIOS) در آن قرار گرفته‌اند.

مادربرد اصلی ترین بخش سخت افزاری یک رایانه به شمار میرود و کار آن ایجاد ارتباط بین قسمت های مختلف و کنترل پردازشگر مرکزی سیستم است چراکه خود پردازنده در حالت عادی با هیچ یک از اطرافیان خود ارتباطی ندارد. ارتباط پردازنده با ابزارهای بیرونی توسط بایوس انجام میگیرد و در حقیقت بین پردازشگر و ورودی/خروجی‌ها همواره یک مدار واسط وجود دارد.

اما از کجا باید یک مادربرد خوب را شناخت؟ ملاک های برتری برای یک مادربرد چیست؟ انواع کاربردهای مادربرد و بهترین مادربردهای 2021 کدامند؟ با ما در ادامه این گفتار همراه باشید تا شما را با جدیدترین و بهترین مادربردهای 2021 آشنا کنیم.

جدیدترین و بهترین مادربردهای 2021

مهمترین بخش سیستم را با دقت انتخاب کنید

مادربرد زیربای قدرت و اطلاعات سیستم شماست. به لحاظ شکل و اندازه مادربورد در طرحهای ان‌ال‌ایکس و آ تی‌ایکس موجود است که دومی بیشتر رایج‌ است. یکی از تراشه های مادربرد Super I/O است که دیسک‌های کمکی، صفحه کلید، ماوس و قسمت‌های سریال و چاپگر را کنترل می‌کند.

به تراشه Super I/O به علاوه دو تراشه دیگر به نام‌های پل شمالی و پل جنوبی، چیپ ست مادربرد گویند که مبنای بسیار خوبی جهت مقایسه مادربردها می‌باشد. از بهترین و معروف ترین چیپست های به کار رفته در مادربردهای امروزی می‌توان اینتل (Intel) و ای‌ام‌دی (AMD) را نام برد. در ادامه و با بهترین مادربردهای 2021 با ما همراه باشید.

Asus ROG Maximus XII Extreme

Asus ROG Maximus XII Extreme
بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

سری ROG ایسوس، همیشه جزء پرچمداران نسل های مختلف است. به عنوان یکی از بهترین مادربردهای 2021 چینش چندگانه کارت گرافیک، مدار تغذیه بسیار با کیفیت و قدرتمند و فناوری های اختصاصی ROG، تمام نیازهای حرفه‌ای‌ها را به طور کامل پوشش می‌دهد. در مادربردهای رده بالا، عملکرد واحد حافظه یکی از مهمترین عوامل کارامدی سیستم است.

در مادربردهای سری جدید ROG، به‌لطف توپولوژی Daisy-chain به‌سادگی فرکانس 4800 مگاهرتز به‌همراه زمان ‌تاخیر بسیار پایین برای همه اسلات‌های حافظه در دسترس است.

در کنار این عملکرد فوق‌العاده، ایسوس تضمین سازگاری کامل با 80 درصد از رم‌های تولید شده بازار با فرکانس 4600 مگاهرتز را به کاربران خود داده است. در مادربرد Extreme چهار رابط M.2 در نظر گرفته شده است. دو اسلات در زیر زره میانی مادربرد و دو اسلات دیگر نیز به صورت اتصال از طریق کارت اختصاصی DIMM.2 به مادربرد متصل می شود.

MSI MEG Z490 Godlike

MSI MEG Z490 Godlike
بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

مادربرد MSI MEG Z490 Godlike را میتوان جلوه گری خلاقیت و توانایی کمپانی ام اس آی دانست که از همان نگاه اول نیز با طراحی خیره کننده خود احساس قدرت را به مخاطب تزریق میکند.

این مادربرد به عنوان یکی از بهترین مادربردهای 2021 پکیج کاملی از تمام نیازهای یک سیستم گیمینگ قدرتمند را برای گیمرها حرفه ای فراهم آورده است. توانایی های این مادربرد نه فقط حوزه گیمینگ که اورکلاک را نیز هدف گذاری کرده است.

از جمله ویژگی های محصول مورد بحث میتوان به قابلیت پشتیبانی از پردازنده های نسل دهمی اینتل، قابلیت نصب 128 گیگابایت حافظه اصلی DDR4 با امکان افزایش فرکانس به حداکثر 5000 مگاهرتز اشاره کرد.

GIGABYTE Z490 Gaming X

GIGABYTE Z490 Gaming X
بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

مادربرد Gigabyte Z490 Gaming X به عنوان یکی از بهترین مادربردهای 2021 در میان محصولات اقتصادی، طراحی شده تا به عنوان یک نمونه ارزان قیمت، قابلیت‌های مختلفی را ارائه دهد. این شامل سه اسلات PCIe 3.0 x4 M.2، شش پورت SATA و یک پورت Intel Gigabit Ethernet می‌باشد.

با نگاهی به طراحی کلی مدل Z490 Gaming X، مشخص است که گیگابایت به دنبال همان شکل شمایل مشکی و خاکستری قبلی با طرح‌هایی روی بدنه PCB و همچنین هیت سینک‌ها بوده است.

این برد از دو اسلات کامل PCIe 3.0 با نحوه فعالیت در حالت x16 / x4، سه اسلات PCIe 3.0 x1 و سه اسلات PCIe 3.0 M.2 بهره می‌برد. چهار اسلات حافظه با پشتیبانی از ماژول‌های DDR4 4600 و حجمی تا 128 گیگابایت، به همراه سیستم تغذیه عالی 12 فازی از دیگر مشخصات هستند.

MSI MPG Z390M Gaming Edge AC

MSI MPG Z390M Gaming Edge AC
بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

مادربرد MPG Z390 GAMING EDGE AC یکی از محصولات سری گیمینگ شرکت ام اس آی و از بهترین مادربردهای 2021 است. این مادربرد می‌تواند برای انجام بازی‌های کامپیوتری یک انتخاب بسیار خوب باشد. فرم فاکتور مادربرد ام اس آی مدل MPG Z390 GAMING EDGE AC از نوع ATX است که توسط بسیاری از کیس‌ها به خوبی پشتیبانی می‌شود.

شرکت ام اس آی از چیپست Z390 و سوکت پردازنده Intel LGA 1151 روی این محصول بهره برده است. تعداد اسلات‌های حافظه در این مادربرد برابر با چهار عدد از نوع DDR4 است. رم‌های DDR4 نسبت به نسل قبلی خود (DDR3) سرعت بسیار بیشتری دارند و می‌توانند پردازش‌ها را با قدرت بیشتری نشان دهند.

حداکثر رم قابل پشتیبانی توسط مادربرد MPG Z390 GAMING EDGE AC برابر با 64 است. همچنین این مادربرد از قابلیت XMP بهره می‌برد که باعث می‌شود کاربر بتواند از حداکثر توان رم برای انجام پردازش‌ها استفاده کند.

در پنل پشتی مادربرد  MPG Z390 GAMING EDGE AC درگاه‌های بسیار متنوعی به چشم می‌خورد. شرکت ام اس آی 3 پورت USB3.1 برای انتقال اطلاعات با سرعت زیاد، یک USB Type-C و درگاه خروجی S/PDIF برای داشتن صدایی بون نویز برای این محصول در نظر گرفته است. همچنین خروجی‌های HDMI و DisplayPort هم در پنل پشتی این محصول دیده می‌شوند.

Asus ROG Strix Z390-I Gaming

Asus ROG Strix Z390-I Gaming
بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming یکی از بهترین مادربردهای 2021 محصولی از برند تایوانی ایسوس می‌باشد که همان طور که از نامش مشخص است؛ برای فعالیت‌های گیمینگ سنگین و مطابق با نیازهای یک گیمر حرفه‌ای طراحی و روانه بازار شده است.

پشتیبانی از پردازنده‌های نسل نهم اینتل و ارائه درگاه‌های خروجی فوق‌ العاده باکیفیت و به روز، تنها بخشی از ویژگی‌های مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming می‌باشد

با توجه به این که مادربرد ایسوس ROG Strix Z390 I Gaming از چیپ اینتل z390 استفاده می‌کند؛ باید گفت که سوکت پردازنده در این مادربرد Intel LGA 1151 می‌باشد. فرم فاکتور (مشخصه ابعاد) مادربرد گمینگ ایسوس، Mini ITX در نظر گرفته شده است؛ که با توجه به این موضوع مادربرد ROG Strix Z390 I Gaming در ابعادی معادل 170x170x40 میلی متر طراحی شده است.

مادربرد Asus ROG Strix Z390 I Gaming علاوه بر پشتیبانی از پردازنده‌های نسل 9 اینتل، به دو اسلات رم مجهز شده که سبب می‌شود حداکثر حافظه رم پشتیبانی شده به وسیله این مادربرد تا 64 گیگابایت (32 گیگابایت برای هر اسلاید) افزایش یابد.

ASRock X570 Phantom Gaming X

ASRock X570 Phantom Gaming X
بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

همکاری هر چه بیشتر ازراک با AMD و نزدیک شدن این 2 کمپانی به یکدیگر، پس از معرفی کارت گرافیک های ازراک، بر کسی پوشیده نمانده است. این شرکت چندی است که به صورت واضح به سمت پلتفرم های AMD جذب شده و اینک یک مادربرد بسیار خاص از چیپست AMD X570 را رونمایی کرده است که می توان آنرا یکی از بهترین مادربردهای 2021 دانست.

این مادربرد از یک PCB مشابه با X570 Phantom Gaming X بهره میبرد اما ویژگی های جدیدی که به آن اضافه شده در ایجاد معجونی باکیفیت و البته گران قیمت بی اثر نبوده است.

این مادربرد تنها یک رابط 40 گیگابیتی Thunderbolt 3 دارد؛ با این وجود ازراک سعی کرده است تا با استفاده از شش درگاه USB 3.1 نسل دوم که دو عدد از آنها نوع Type-C هستند، و همچنین 4 رابط نسل اول USB 3.1، چیزی از بابت درگاه های USB پر سرعت کم نگذارد.

همچنین این محصول دارای یک سیستم غنی شبکه است که 2 کنترلر AQuantia AQC107 و Intel i211-AT برای آن در نظر گرفته شده است.  پهنای باند 10 گیگابیت برای درگاه LAN و امکان استفاده از شبکه WLAN 802.11ax (Wi-Fi 6) به همراه بلوتوث 5.0 از قابلیت های برجسته شبکه خواهند بود.

Aorus X570 Master

Aorus X570 Master
بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

اولین نکته‌ای که در نام این مادربرد نیز مشخص است، استفاده از چیپست AMD X570 در آن است. این چیپست در کنار سوکت AMD AM4 که برای پردازنده قرار گرفته است، امکان استفاده از نسل سوم پردازنده‌های رایزن شرکت AMD را فراهم می‌کند.

این سری پردازنده‌ها که با بعضی به نام سری RYZEN 3000 نیز شناخته می‌شوند، به تازگی به بازار عرضه شده‌اند و از فناوری ۷ نانومتری در طراحی خود بهره می‌برند.

این مادربرد به عنوان یکی از بهترین مادربردهای 2021 در کنار پردازنده‌های نسل سوم AMD، امکان پشتیبانی از فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز برای حافظه رم را بدون هیچ گونه نیاز به اورکلاک و فعال کردن حالت ویژه‌ای دارند. بعد از این فرکانس نیز با فعال کردن حالت (Extreme Memory Profile (XMP، امکان استفاده از رم‌هایی با فرکانس حداکثر ۴۴۰۰ مگاهرتز امکان پذیر خواهد بود.

لازم به ذکر است که به مانند عموم مادربردهای موجود در بازار، این مادربرد نیز از رم‌های DDR4 پشتیبانی می‌کند. ضمن این که ۴ سوکت رم بر روی این مادربرد قرار دارد که نهایتاً امکان استفاده از ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم را برای شما مهیا می‌کنند. ساختار معماری مورد استفاده برای رم در این مادربرد نیز به صورت دو کاناله است.

Asus ROG Strix B550-E Gaming

Asus ROG Strix B550-E Gaming
بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

گیمرهایی با سقف بودجه معمولی که در پی عملکرد خیره کننده پردازنده های سری جدید AMD هستند، میتوانند تمام نیازهای خود را با مادربرد ROG Strix B550-E Gaming مرتفع سازند.

سوکت AM4 این مادربرد به عنوان یکی از بهترین مادربردهای 2021 ، در کنار مدار تغذیه 14+2 فاز به سادگی از پس پردازنده های Ryzen بر خواهد آمد. همچنین چینش دو و سه گانه PCIe X16 امکان استفاده از چند کارت گرافیک را در حالت های SLI دو مسیره و CrossFireX سه مسیره برای پردازشهای سنگین مبتنی بر کارت گرافیک در اختیار کاربر قرار می دهد.

شش هدر فن و یک هدر مجزا برای پمپ خنک کننده های آبی AiO به سادگی کنترل دمای سیستم را در نوک انگشتان شما میسر می سازد. هیت سینک بزرگ برای SSDهای طویل 110 میلیمتری نیز در چینش دوگانه در مادربرد ROG Strix B550-E Gaming تعبیه شده است.

شبکه 2.5 گیگابیتی اینتل، و کنترلر WiFi 6 به همراه بلوتوث 5.1 پوشش همه جانبه ای را در بحث ارتباطات در این مادربرد فراهم آورده است. رابط ها و پورت های پرسرعت USB 3.2 Gen 2 در انواع استاندارد و نوع C، کارت صوتی حرفه ای و رده بالای SupremeFX S1220A و نورپردازی RGB، بایوس فوق العاده در این مادربرد، یکی از بهترین انتخاب های گیمرها در مادربردهای مبتنی بر چیپست B550 خواهد بود.

Asus TUF Gaming B550M-PLUS

Asus TUF Gaming B550M-PLUS
بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

به عنوان یکی از بهترین مادربردهای 2021 در این مادربرد ایسوس مدار تغذیه با بهره مندی از چینش ماژول ولتاژ رگولاتورهای DrMOS 8+2 فاز و هیت سینک های بزرگ عملکردی خنک و دقیق را در زمان فشار کامل به پردازنده های Ryzen از خود بروز می دهد.

اسلات اصلی PCIe 4.0 x16 مجهز به راهکار SafeSlot ایسوس است تا با نصب کارت گرافیک های سنگین وزن مشکلی در دراز مدت برای سیستم رخ ندهد. دو اسلات M.2، شبکه 2.5 Gbps و BIOS FlashBack از امکانات افزوده شده به این مادربرد هستند.

ایسوس برای صدای مادربردهای TUF GAMING از کدک صوتی Realtek S1200A در کنار پشتیبانی از DTS برای صدایی فراگیر و سه بعدی استفاده کرده است. از این مادربرد می‌توانید برای استفاده‌های متفاوتی استفاده برد.

ROG STRIX X470-F GAMING

ROG STRIX X470-F GAMING
بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

مادربرد ROG STRIX X470-F GAMING محصولی از شرکت ایسوس و از بهترین مادربردهای 2021 است که از چیپست AMD X470 بهره می‌برد. نوع سوکت پردازنده در این محصول شرکت ایسوس AMD AM4 بوده که می‌تواند از نسل دوم پردازند‌های Ryzen و نسل یکم و هفتم Athlon X4 پشتیبانی کند.

این مادربرد دارای قابلیت RAID بوده که برای کاربرانی که به آرشیو اطلاعات با کامپیوتر خود می‌پردازند بسیار مناسب است. از یاد نبریم که شرکت ایسوس مادربرد ROG STRIX X470-F GAMING را برای انجام بازی‌های کامپیوتری بهینه کرده است.

تعداد اسلات حافظه در این محصول برابر با 4 عدد بوده که می‌توان حداکثر 64 گیگابایت رم از نوع DDR4 روی آن نصب کرد. فرکانس‌های قابل پشتیبانی بالا در این محصول باعث شده که بتوانیم پردازش‌هایی سریع را در این محصول شاهد باشیم.

در بخش پشتی این مادربرد درگاه‌های ارتباطی قدرتمندی خودنمایی می‌کنند. این درگاه‌ها شامل هفت پورت USB3.1 برای انتقال اطلاعات با سرعت زیاد به همراه یک پورت USB-C برای ذخیره سازی اطلاعات و نصب تجهیزاتی مانند فلش‌مموری و هارد اکسترنال به اضافه‌ی درگاه‌های خروجی تصویر مانند HDMI و Display Port است.

ASRock X299 Taichi

ASRock X299 Taichi

مادربرد ASRock X299 Taichi XE با استفاده از سوکت LGA 2066 و چیپست X299، میزبان پردازنده های Intel Core-X است. مادربرد ASRock X299 Taichi XE اینبار از دو رابط 8 پین تغذیه پردازنده (EPS) بهره برده و هیت سینک قرار گرفته بر روی مدار VRM آن نیز دستخوش تغییراتی شده است تا دفع حرارت را به طور جدی تر در این بخش به نمایش بگذارد.

در سمت چپ مادربرد اثری از تغییرات جدی دیده نشده و ظاهرا همان امکانات X299 Taichi حفظ شده است. مادربرد ASRock X299 Taichi XE برای تغذیه مدار رم از 4 فاز بهره می گیرد و 4 اسلات توسعه PCI-Express 3.0 x16 که با فلزکاری اضافی تقویت شده اند نیز در آن به خدمت گرفته شده است.

3 اسلات SSD M.2 با پهنای باند 32 گیگابیت در ثانیه، 10 رابط نسل سومی ساتا، کنترلر ترکیبی WLAN 802.11ac و بلوتوث 4.2 و پشتیبانی از پردازنده های Core i9 Skylake-X نیز از جمله دیگر قابلیت های این حرفه ای زیبا است.

MSI Creator TRX40

MSI Creator TRX40
بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

مادربرد Creator TRX40 قادر است مورد انتظارترین نیازها برای پشتیبانی از پردازنده‌های نسل سومی Ryzen Threadripper را در اختیار کاربران خود قرار دهد. باید گفت این مادربرد از تمامی جنبه‌ها عالی طراحی شده است.

شرکت MSI برای معرفی طراحی صورت گرفته برای این مادربرد از واژه Crystal استفاده کرده است؛ چرا که این مادربرد قادر است نور تابیده شده به خود را تحت میلیون‌ها افکت مختلف بازتاب کند. MSI اعلام کرده است که در طراحی این مادربرد از بهترین قطعات سخت افزاری استفاده کرده تا بهترین عملکرد و طول عمر را برای آن به ارمغان آورد.

به منظور دست‌یابی به بهترین عملکرد از پردازنده‌های جدید شرکت AMD، مادربرد Creator TRX40 به گونه‌ای طراحی شده است تا عملکرد حرارتی مناسبی نیز داشته باشد.

طراحی عالی با استفاده از آلومینیوم، هیت‌سینک های گرمایی بزرگ با سطح وسیع برای خنک سازی بهتر پردازنده، لوله‌های هدایت گرمایی توسعه یافته و هیت‌سینک‌ های طراحی شده به صورت آرایه‌ای، سبب شده است که این مادربرد بتواند به خوبی گرمای تولید شده توسط پردازنده و دیگر اجزا را به بیرون هدایت کند.

در پایان توصیه میکنیم که اگر به دنبال تهیه یک سیستم قوی برای گیمینگ هستید، بهترین کامپیوترهای گیمینگ 2020، بهترین کارت گرافیک گیمینگ 2020، بهترین کیبردهای گیمینگ 2020، بهترین ماوس های گیمینگ 2020، بهترین ماوس پدهای گیمینگ 2020 و بهترین میکروفون های گیمینگ 2020 و بهترین هدست گیمینگ 2021 را ببینید.

به علاوه هر گیمری نیاز دارد تا در میان بهترین گوشی های 2021، بهترین گوشی های گیمینگ 2021 و در میان بهترین لپ تاپ های 2021، بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2021 را بشناسد.

البته که در حالت عادی تقریبا تمام پرچمدارانی که در میان بهترین گوشی های هواوی 2021، بهترین گوشی های شیائومی 2021 و بهترین گوشی های سامسونگ 2021 قرار دارند در زمره گوشی هایی با توانایی گیمینگ قرار میگیرند. به علاوه فراموش نکنیم محصولات گیمینگ موتورولا را که در قیمت بهترین گوشی های موتورولا میتوانید فهرست آنرا ببینید.

بیشتر بخوانید:

منبع: techradar

نظر شما در خصوص بهترین مادربردهای 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر