;
coinex

پیش بینی قیمت نفت در سال 2021 ؛ بازار طلای سیاه در سال 2021

برای کشوری که مبنای اصلی اقتصاد خود را بر فروش نفت میبینید، پیش بینی قیمت نفت در سال 2021 از اهمیت وافری برخوردار است. با ما در ادامه این گفتار همراه باشید.

کشف نفت و شناخت قابلیت های آن، شاید یکی از مهمترین اکتشافات تاریخ بشری بوده باشد. آنچه که به حق به لقب طلای سیاه شناخته میشود، طی سالهای شناخته شدنش از عناصر اصلی زنجیره تولید و صنعت و یک فاکتور مهم اقتصادی برای دارندگانش قلمداد میشده است.

البته که نفت خام یک ماده ارزشمند و گران قیمت است و برای مالکان محدود آن یک منبع مهم کسب درآمد به شمار می آید، اما اقتصاد وابسته به نفت معایب و مشکلات زیادی در پی دارد که احتمالا کم و بیش از آن شنیده اید و قصد نداریم در اینجا به آن بپردازیم.

بالطبع و همانطور که باید در جریان باشید، کشور ما ایران به عنوان یکی از مهمترین کشورهای دارای منابع نفتی قابل توجه و یکی از مهمترین فروشندگان نفت خام در سراسر دنیا مطرح است و بخش مهمی از بودجه و اقتصاد کشور به این ماده ارزشمند وابسته است.

هر ساله بخش مهمی از بودجه کشور به قیمت نفت بستگی دارد و سال جدید نیز از این امر مستثنی نیست، در نتیجه پیش بینی قیمت نفت 1400 از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا و در این گفتار قصد داریم به بررسی و پیش بینی قیمت نفت در سال 2021 با تکیه بر عوامل داخلی و خارجی موثر بر آن بپردازیم. پس با ما در پیش بینی قیمت نفت 2021 همراه باشید.

پیش بینی قیمت نفت در سال 2021

بازار طلای سیاه در سال 2021

همانطور که در ابتدای بحث نیز گفتیم، قیمت نفت خام همواره اهمیت بالایی برای کشورهایی با اقتصاد نفتی دارد. در نتیجه این امر پیش بینی قیمت نفت هرساله و بنابر موقعیت های سیاسی و روابط بین الملل از اهمیت والایی برخوردار است. بر همین اساس، پیش بینی قیمت نفت در سال 2021 برای کشور ما نیز از اهمیت برخوردار خواهد بود.

این ماده حیاتی اقتصاد ایران، در سال 2020 نیز همچنان به عنوان یک عامل تعیین کننده در اقتصاد کشور دخیل بود که برخی رخدادهای سیاسی و چرخش های ناگهانی در روابط بین الملل به شدت آنرا تحت تاثیر قرار داد. برخی درگیری های جزئی میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا و سخت گیری ها پایان ناپذیر دونالد ترامپ رییس جمهور وقت آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران به عنوان اساسی ترین منبع تغذیه اقتصاد کشور، مشکلات فراوانی را در راه فروش نفت ایران حتی در مورد مشتریان ثابت و همیشگی مانند هند، چین و کره جنوبی پدید آورد.

سهم بودجه 1400 از نفت
سهم بودجه 1400 از نفت

هرچه که بود بالاخره سال 2020 به پایان رسید و آنطور که حالا با قطعیت مشخص شده،‌ دوران سردمداری دونالد ترامپ و کابینه ایران ستیزش نیز به آخر راه خود رسیده است. حالا بایدن دموکرات، با وعده بازگشت به برجام و بسیاری از معاهدات بین المللی دیگری که ترامپ از آنها خارج شده به کاخ سفید خواهد آمد.

پیروزی بایدن و بازگشت احتمالی ایالات متحده آمریکا به معاهدات بین المللی از همین حالا هم تاثیر جزئی خود بر بازار طلای سیاه را گذاشته و باید منتظر آینده و اقدامات جدی تر کابینه بایدن بود تا بتوان به دورنمایی از وضعیت نهایی اقتصاد و تحریم ها رسید. اما پیش بینی قیمت نفت در سال 2021 به ما چه میگوید؟ اساسا از پیش بینی قیمت نفت 2021 به چه مسائلی میرسیم؟ پیش بینی قیمت نفت 1400 در بودجه کشور برای صادرات چه رقمی است؟ با ما در ادامه همراه باشید تا علاوه بر پیش بینی قیمت نفت 2021 به پاسخ تمام این سوالات بپردازیم.

پیش بینی قیمت نفت در سال 2021

آغاز سال 2020 با هیجان زیادی همراه بود، همگان پایان یک دهه میلادی و آغاز یک دهه جدید را به فال نیک گرفتند و بررسی بهترین های دهه گذشته و اتفاقات خوب و خوش آن آغاز شد. اما هیکس گمان نمیبرد سال 2020 آبستن وقایع تلخی برای جهانیان باشد. تقریبا کل سال 2020 درگیر یک پاندمی ویروسی بود که از همان اوایل سال جدید در چین آغاز شد و به تدریج و در مدتی کوتاه سراسر جهان را فراگرفت.

فراتر از کرونا و تاثیری که بر اقتصاد جهان گذاشت،‌ به طور خاص و در منطقه ما برخی مسائل بر قیمت نفت در سال گذشته موثر افتاد.  طلای سیاه ابتدای سال را با قیمت 66 دلار برای هر بشکه آغاز کرد اما در همان روزهای اول، ترور سردار قاسم سلیمانی و اقدام متقابل ایران، یک هفته بعد با بالا بردن ریسک ژئوپلیتیک بازار و احتمال اختلال در عرضه موجب شد قیمت به اوج خود یعنی نزدیک به 72 دلار بر بشکه برسد.

در این شرایط پرنوسان بود که پدیده کرونا نیز بلای جان اقتصاد دنیا شد. عربستان و روسیه در قالب اوپک‌پلاس در مارس نتوانستند به توافقی برای کاهش تولید برسند و به این ترتیب جنگ قیمتی را آغاز کردند. این جنگ که حدود یک ماه طول کشید منجر به سرازیر شدن سیل بشکه‌های نفت مخصوصا از سوی عربستان، امارات، کویت و عراق برای کنترل وضعیت بازار به نفع خودشان شد.

در آوریل این دو کشور با کمک آمریکا و بقیه اعضای اوپک ‌پلاس به کاهشی به مراتب بزرگ‌تر یعنی 9/7 میلیون بشکه در روز دست یافتند. روسیه که در مارس به کاهش 1/5 میلیون بشکه‌ای علاوه بر برنامه افت تولید پیشین این ائتلاف راضی نبود، حالا این توافق را مایه ثبات بازار می‌دید.

البته نوسانات و شگفتی های بازار نفت به همین محدود نماند و برای اولین بار در تاریخ بهای نفت به زیر صفر رسید! در این ماجرا بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت در اتفاقی تاریخی به زیر صفر نزول کرد. امری که به دلیل پر شدن انبارهای نفتی در آستانه ورود به سررسید جدید در بازارهای آتی روی داد. روند کاهشی قیمت در روزهای آینده نیز ادامه داشت و برنت نیز به کمتر از 16 دلار در هر بشکه سقوط کرد.

پیش بینی قیمت نفت در سال 2021

طی همین فرایند بود که با مدیریت اوپک و متحدانش برای کنترل عرضه و کاهش شدید تولید نفت شیل آمریکا و همین‌طور برخی دیگر کشورها، اختلاف دو سوی بازار کاهش یافت و به تدریج قیمت‌ها روندی صعودی به خود گرفتند.

در نتیجه این امر بهای نفت که در کانال 40 دلاری چرخ میزد، با خبرهای مثبت از تولید واکسن به سرعت بالا رفت و رکورد 10 ماهه نیز زده شد. در پایان سال و با جهش یافتن ویروس کووید19، فشار بر قیمت‌ها بیشتر شده است.

در ارتباط با پیش بینی قیمت نفت در سال 2021 ،  39 کارشناس در یک نظرسنجی خبرگزاری رویترز گفته‌اند قیمت نفت برنت در سال 2021، به‌طور متوسط 50/67 دلار در هر بشکه خواهد بود. اتفاق نظری جزئی بر سر اینکه سال 2020 بدترین سال تاریخ نفت بوده وجود دارد و بر همین اساس است که بسیاری معتقدند بازیابی همین میزان در پیش بینی قیمت نفت 2021 نیز قانع کننده است. اما پیش بینی قیمت نفت در سال 2021 تحت تاثیر چه متغیرهایی خواهد بود؟

آرامش نفتی به مرحمت اوپک پلاس!

کاهش شدید قیمت نفت بالطبع برای هیچ یک از کشورهای نفتی خوشایند نبود. در نتیجه این امر کشورهای بزرگ نفتی که از تخاصم دست کشیده بودند با اتحادی مثال ‌زدنی به مدیریت بازار پرداختند؛ تا آنجا که قیمت‌ها به‌طور مداوم تا چند ماه رشد کرد. در همین زمان، برخی کشورها مانند نروژ و کانادا داوطلبانه به کاهش تولید برای کمک به بازار پرداختند و برخی دیگر مانند آمریکا به ناچار و به دلیل به صرفه نبودن تولید در بسیاری از میادین شیل از عرضه خود کاستند.

پیش بینی قیمت نفت در سال 2021

اواخر نیمه اول سال 2020، قیمت‌ها به محدوده 40 دلاری رسیدند و تقریبا تا پایان فصل سوم سال در بازه چند دلاری نوسان می‌کردند. تقاضای نفت که در «آوریل سیاه» به عقیده برخی نهادها تا 30 میلیون بشکه در روز یعنی 30 درصد سقوط کرده بود در این بازه بیش از 5 ماهه رو به صعود گذاشت. با این حال، در اواخر فصل سوم سال به دلیل ورود به فصل سرد و سنگین شدن قرنطینه و آغاز موج دوم شیوع کرونا با کاهش چند دلاری قیمت‌ها روبه‌رو شدیم.

فصل چهارم سال 2020 را می‌توان زمانی برای امید یافتن فعالان بازار نفت در نظر گرفت چراکه اخبار هیجان انگیزی از تولید واکسن کووید 19 پس از ماه‌ها تلاش دانشمندان به گوش رسید. شرکت آمریکایی فایزر به همراه بایون تک، شریک آلمانی‌اش نخستین واکسن را به مرحله نهایی تولید رساندند. خبرها از آزمایش موفقیت‌آمیز این واکسن و موثر بودن 95 درصدی‌اش حاکی بود.

با وجود ابهام در جزئیات، این خبر مثبت منجر به تقویت بازارهای مهم اقتصادی از جمله نفت شد. این واکسن در مدت کوتاهی مجوز توزیع اضطراری گرفت و پس از آن واکسن‌های مدرنا و استرازنکا آکسفورد نیز مجوز گرفتند. در این میان، شهروندان بریتانیایی اولین کسانی بودند که واکسن کرونا دریافت کردند که طلای سیاه را بیش از پیش امیدوار کرد و نفت به اوج 10 ماهه یعنی 52 دلار در هر بشکه رسید.

پیش بینی قیمت نفت در سال 2021

بررسی ها نشان از یک همسویی کلی در میزان تقاضای بازار بین المللی برای نفت خام دارد. تحت تاثیر قرار گرفتن اقتصاد دنیا به دنبال پاندمی در کند شدن روند فعالیت های صنعتی و اقتصادی وابسته به نفت و به تبع آن کاهش تقاضا بی تاثیر نبوده اس. بررسی های اوپک نشان میدهد که طی سال 2020 تقاضای نفت به طور متوسط 9/77 میلیون بشکه در روز کاهش داشته باشد یعنی در مرز 90 میلیون بشکه روزانه قرار دارد. در همین حال آژانس بین المللی انرژی معتقد است که تقاضا در سال 2020 روی عدد 91 میلیون بشکه در روز متوقف است که البته چندان توفیری با آمار اوپک ندارد.

پیش بینی قیمت نفت در سال 2021

اوپک و آژانس همچنین در ارتباط با پیش بینی قیمت نفت در سال 2021 میگویند احتمالا با افزایش تقاضای 5/5 تا 5/7 میلیون بشکه در روز مواجه خواهیم بود. البته که حتی با وجود این افزایش نیز، سال 2021 به لحاظ تقاضای نفت پایین تر از دوران پیش از کرونا قرار خواهد گرفت.

همچنین خبرگزاری رویترز در ارتباط با پیش بینی قیمت نفت در سال 2021 و در یک نظرسنجی از 39 کارشناس این حوزه یادآور شده که در پیش بینی قیمت نفت 2021 نباید انتظار جهش قیمتی خیلی بزرگی را داشته باشیم. ثبات وضعیت فعلی در قالب جهش یافتن ویروس کرونا و تاخیر چند ماهه در اثرگذاری واکسن بر آزادی عبور و مرور و به تبع آن بالا رفتن تقاضای سوخت و قیمت نفت، احتمالا منجر به جلوگیری از رشد یا کاهش محدود بهای طلای سیاه در ماه‌های ابتدایی این سال خواهد شد.

همچنین کارشناسان رویترز در ارتباط با پیش بینی قیمت نفت در سال 2021 گفته اند که انتظار دارند برنت در سال 2021 به طور متوسط بین 50 تا 67 دلار در هر بشکه قیمت گذاری شود و بهای نفت خام آمریکا نیز 45 الی 47 دلار باشد.

تصمیمات اوپک و اوپک پلاس : پیش بینی قیمت نفت در سال 2021

همچنین بنابر گزارش های رسمی، تصمیمات اوپک در صد و هشتادمین نشست و اوپک پلاس در دوازدهمین نشست، از اول ژانویه 2021 وارد فاز اجرایی شده است. بر این اساس 23 کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دوازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس در ارتباط با پیش بینی قیمت نفت در سال 2021 بر سر افزایش 500 هزار بشکه ای تولید برای ژانویه سال جدید به اتفاق رسیدند.

پیش بینی قیمت نفت 1400
پیش بینی قیمت نفت 1400

کاهش تولید روزانه تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس از رقم 7 میلیون و 700 هزار بشکه در روز با افزایش روزانه 500 هزار بشکه‌ای، در ژانویه 2021 به 8 میلیون و 200 هزار بشکه در روز می‌رسد و تا زمانی که مجموع تسهیل کاهش تولید (افزایش تولید) به روزانه 2 میلیون بشکه برسد، ادامه خواهد داشت. با این حساب پیش بینی قیمت نفت 2021 توسط رویترز و اوپک چندان دور از ذهن نخواهد بود.

همچنین با آغاز سال 2021 و بر اساس تصمیم یکصد و هشتادمین نشست اوپک، دیامنتینو آزودو، وزیر معدن و نفت آنگولا به مدت یک ‌سال ریاست دوره‌ای نشست‌های اوپک را به‌عهده خواهد داشت و وزیر نفت کنگو نیز در دوره زمانی یادشده، رییس علی‌ البدل دوره‌ای اوپک خواهد بود.

امیرحسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هیات‌ عامل اوپک هم براساس تصمیم اوپک، ریاست هیات‌ عامل این سازمان در سال 2021 میلادی را عهده‌دار خواهد بود.

پیش بینی قیمت نفت 1400 :‌ بررسی تکنیکال نفت برنت

همانطور که باید بدانید نفت خام برنت یکی از مهمترین مراجع قیمت‌گذاری نفت خام در بازارهای بین‌المللی است. در نتیجه بررسی قیمت برنت برای پیش بینی قیمت نفت 2021 اهمیت زیادی خواهد داشت. برنت یک سبد نفتی شامل نفت خام برداشت‌شده از چهار چاه نفت بریتانیایی و نروژی در دریای شمال می‌شود و نفتی سبک و شیرین محسوب می‌شود.

برنت مهمترین مرجع قیمت نفت خام در منطقه آتلانتیک است و حدود دو سوم نفت مبادله‌شده در بازار بین‌المللی بر اساس نفت برنت قیمت ‌گذاری می‌شود.

پیش بینی قیمت نفت 1400
پیش بینی قیمت نفت 1400

برای سال 2021 روند کلی حرکت نفت برنت صعودی ولی بسیار متزلزل برآورد می‌شود. در هفته گذشته از شتاب افزایش قیمت نفت بسیار کم شد و تقریبا در محدوده 51 دلار باقی ماند. در این میان نفت خط روند صعود میان‌مدت خود را به سمت پایین شکست و با شیب بسیار کم در حال صعود است که هر لحظه می‌تواند به حرکت کاهشی تبدیل شود. اما هنوز نشانه‌های افزایش قیمت بیشتر از نشانه‌های کاهش قیمت است. با توجه به نوسان قیمت از محدوده 50 دلار، احتمال لمس محدوده 60 دلار به‌صورت هیجانی نیز وجود دارد که محدوده 55 دلار می‌تواند مانع رسیدن قیمت نفت برنت به این هدف قیمتی شود.

با توجه به کم شدن شتاب رشد قیمت نفت در دو هفته متوالی، نشانه‌هایی از کم شدن هیجانات خریداران نفت در نمودار دیده می‌شود بنابراین ممکن است قیمت نتواند از سطوح فعلی بالاتر برود و احتمال دارد، دوباره وارد کانال قیمتی که از 125 روز کاری قبل در آن قرار داشت شود و حتی تا سطح 33 دلار و 50 سنت نیز کاهش یابد.

در صورت افزایش قیمت‌ها، اولین منطقه‌ای که می‌تواند مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شود، محدوده  ۵۵ دلار است. شکسته شدن این محدوده به سمت بالا نشانه صعودی است و امیدها را برای ادامه رشد قیمت‌ها افزایش می‌دهد. در صورت افزایش بیشتر قیمت‌ها، مهم‌ترین منطقه‌ای که می‌تواند مانع از ادامه حرکت صعودی شود، محدوده ۶۰ دلار است.

شکسته شدن این محدوده به سمت بالا، احتمالا به‌صورت هیجانی و مقطعی خواهد بود. در صورت کاهش قیمت‌ها، اولین منطقه‌ای که می‌تواند مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شود، محدوده ۵۰ دلار است. شکسته شدن این محدوده حمایتی به سمت پایین خصوصا با حجم زیاد نشانه نزولی است و ترس از احتمال تشکیل روند نزولی را برای سرمایه‌گذاران افزایش می‌دهد.

پیش بینی قیمت نفت 1400
پیش بینی قیمت نفت 1400

این محدوده برای تحلیلگران محافظه‌کار از اهمیت خاصی برخوردار است. قیمت برای عبور از این محدوده حمایتی به سمت پایین با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. در صورت کاهش بیشتر قیمت‌ها مهم‌ترین منطقه‌ای که می‌تواند مانع از نزول بیشتر قیمت‌ها شود، محدوده ۴۶ دلار و ۵۰ سنت است.

شکسته شدن این محدوده به سمت پایین خصوصا با حجم زیاد نشانه نزولی خواهد بود و احتمال ادامه کاهش قیمت‌ها را زیاد می‌کند. این محدوده حمایتی برای تحلیلگران محافظه‌کار از اهمیت خاصی برخوردار است.

پیش بینی فروش نفت در بودجه 1400

سهم بودجه 1400 از نفت
سهم بودجه 1400 از نفت

البته که ما هیچ گاه انتظار یک پیش بینی دقیق نفتی را نداریم اما باید دید دولت برای بودجه سال آینده چه میزان از فروش نفت را پیش بینی کرده است. در این باره باید گفت لایحه بودجه 1400 با خوش ‌بینی ‌هایی گره خورده است که امکان رشد صادرات نفتی ایران را مهیا میبیند!

همانطور که گفتیم ریشه این خوش بینی ها به پیروزی بایدن و پایان دوران ترامپ و البته زمزمه های تجدید حیات برجام بازمیگردد که سبب شده برخی از بازگشت رسمی نفت ایران به بازارهای جهانی بگویند. اما بازار نیز با مشکلات خاص خود روبه‌رو است و کاهش تقاضای جهانی کار را برای بازیگران این بازار دشوار کرده است.

در هر حال به نظر نمی‌رسد که حتی با بازگشت آمریکا به برجام و لغو بخشی از تحریم‌های نفتی کشور که همانند گذشته اجازه فروش نفت با محدودیت و میعانات و فرآورده‌ها به ایران اعطا کند، فروش رسمی نفت ایران در بازارهای جهانی بتواند در سال آتی 2 میلیون و 300 بشکه باشد چرا که هم ظرفیت بازار بسیار محدود و شکننده است و هم از سوی دیگر لغو تحریم‌ها بی‌تردید رویدادی خلق ‌الساعه نخواهد بود. البته نکته‌ای نیز در این میان بسیار مهم است که اگر فروش ایران با روش‌های دور زدن تحریمی را در لایحه بودجه در نظر گرفته باشند، این رقم می‌تواند بسیار واقعی‌تر باشد.

فراتر از اینها در سال 1400 سایر مسائل اقتصادی و معیشتی از اهمیتی بالقوه برخوردار خواهند بود. در این باره و برای شناخت بازارها و مسائل مهم اقتصادی توصیه میکنیم سلسله گفتارهای اقتصادی تکراتو از جمله اهم آنها یعنی پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، حداقل حقوق در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400، بهترین سرمایه گذاری 1400، برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400، وام ازدواج 1400، کمبود معلم در سال 1400 ، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 و پیش بینی قیمت گوشی 1400 را دنبال کنید.

همچنین هرچه باشد سال نو با خود هیجانات مراسم نوروز و آداب و رسوم هرساله را در پی دارد. در همین راستا بررسی نمادهای سال 1400، حیوان سال 1400 و رنگ سال 1400 خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص پیش بینی قیمت نفت در سال 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر