;
coinex

پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 چگونه خواهد بود؟

در سال جدید یورو چه تاثیری بر زندگی افراد خواهد گذاشت؟ پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 چگونه است؟ برای دانستن این مطلب، با تکراتو همراه باشید!

با توجه به پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 توسط بانک‌های خارجی، انتظار می‌رود ارزش یورو در نیمه‌ی دوم سال نسبت به دلار آمریکا بیشتر شود ولی موج دوم کرونا و وضعیت موجود، ممکن است اوضاع اقتصادی را تغییر دهد. به همین خاطر پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 کمی پیچیده و غیر ممکن است.

متخصصان بانک‌ها نیز درباره‌ی پیش بینی قیمت یورو 1400 می‌گویند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که در نیمه اول سال 2021 نهایی می‌شود نیز بر ارزش یورو و پوند می‌افزاید.

ویروس کرونا چه تاثیری روی پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 دارد؟

ویروس کرونا که در اواخر سال 2019 در چین شیوع پیدا کرد، پس از 3 ماه کل جهان را درگیر کرد و روی اقتصاد کشورها اثر منفی گذاشت. در بین کشورهای منطقه‌ی یورو، این بیماری ابتدا وارد ایتالیا شد و بعد از آن سریعا ایالات متحده را درگیر و به نیویورک، مرکز آن، رسید.

اما این ترس و وحشت از این بیماری ناشناخته واگیردار، نتوانست کمکی به دلار آمریکا کند و احتمالا این بخاطر سیاست‌های دولت آمریکا و ترامپ بود که در زمانی که محدودیت‌های سخت‌گیرانه در نیویورک درحال شروع شدن بود، رئیس جمهور آمریکا اهمیتی به این موضوع نداد و اقتصاد کشور را تعطیل نکرد. با این تصمیم، آمریکا و ترامپ تاوان بزرگی پس دادند؛ به طوریکه در ایالات متحده آمریکا حدود 18 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شدند و تقریبا 325,000 نفر جان خود را از دست دادند. از طرف دیگر، این اقدام ترامپ بر روی انتخابات ریاست جمهوری او تاثیر گذاشت و در نهایت ریاست جمهوری را به رقیب خود، جو بایدن، باخت.

پیش بینی نرخ ارز در سال 1400
پیش بینی نرخ ارز در سال 1400

در واقع شهربندان‌ها و در خانه نگه داشتن مردم باعث شد آسیب زیادی به اقتصاد تمام کشورها از جمله کشورهای منطقه یورو بزند و این موضوع تاثیر منفی‌ای روی یورو‌ گذاشت. در دور دوم قرنطینه، مردم به اوضاع پیش آمده بیشتر عادت کردند  و برخی کسب و کارها با رعایت نکات و شرایط ویژه فعالیت خود را دوباره آغاز کردند و این مهم اندکی اوضاع اقتصادی را نسبت به قبل بهتر کرد.

اما همچنان وضعیت برای مردم مطلوب نیست. زیرا در مدت این قرنطینه‌ها، افراد زیادی شغل خود را از دست دادند و بیکار شدند. از طرفی افراد دیگر که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سرکار می‌روند، با توجه به کار زیاد آنها و نبود زمان برای استراحت یا مسافرت‌های کوتاه آنها را به ستوه آورده است.

عدم اطمینان از سرانجام  بیماری ویروس کرونا نوسانات را در بازارهای ارز، از جمله یورو (EUR) و پوند (GBP) افزایش می‌دهد. به طور کلی، ارزهای مطمئن مانند دلار آمریکا ، فرانک سوئیس و ین ژاپن بالاتر می‌روند. با این حال، ارزهای کالایی مانند نرخ دلار استرالیا، نیوزلند  و کانادا کاهش می‌یابد. بانک‌ها پیش بینی می‌کنند دلار آمریکا در مقایسه با یورو به ویژه در نیمه اول سال 2021 نسبتاً ضعیف باقی بماند. اما درباره پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 چه میدانیم؟

پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 خبر از این می‌دهد که یورو در این سال، ضعیف‌تر از حد انتظار بوده و اغلب بانک‌ها مجبور شده‌اند یورو را در برابر سایر نرخ‌های ارز قرار دهند که جلوی سقوط آن را بگیرند.

پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 : آیا ارزش یورو در سال جدید بیشتر می‌شود؟

پیش بینی نرخ ارز در سال 1400
پیش بینی نرخ ارز در سال 1400

با توجه به پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 ، اگر ویروس کرونا تحت کنترل گرفته شود، احتمال اینکه ارزش یورو زیاد شود، بیشتر است. در واقع اگر 5 اتفاق زیر در سال جدید رخ دهد، نباید انتظار داشت ارزش یورو پیشرفتی داشته باشد:

  • پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 به وضعیت پاندمی بستگی تام دارد. اگر وضعیت ویروس کووید 19 در کشورهای منطقه‌ی یورو بدتر شود و سیستم بهداشتی نتواند اوضاع بیماران را تحت کنترل خود در بیاورد ممکن است ارزش این ارز کاسته شود.
  • اقتصاد کشور ایالات متحده آمریکا پیشرفت کند و فدرال رزرو (بانک مرکزی) برای حمایت از دلار نرخ بهره را افزایش دهد.
  • یکی دیگر از مواردی که می‌تواند پیش بینی قیمت یورو 1400 را تحت تاثیر قرار دهد، کندی اقتصاد اتحادیه اروپا به رهبری اقتصاد آلمان است که در واقع، هر چقدر رشد جهانی ضعیف‌تر باشد، احتمال سقوط یورو بیشتر است.
  • از دیگر عوامل تاثیرگذار بر پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (Brexit) است که عدم اطمینان مداوم منجر به ضعیف‌تر شدن نرخ یورو نسبت به ارزهای دیگر می‌شود. (به غیر از پوند انگلیس)
  • رشد اقتصادی آرام چین که به کم شدن تجارت و کاهش درخواست واردات کمتر به کشورهای اروپایی همراه است.

پیش بینی قیمت یورو 1400 تحت تاثیر چه چیزهایی است؟

پیش بینی نرخ ارز در سال 1400
پیش بینی نرخ ارز در سال 1400

اقتصاد منطقه یورو یکی از عوامل تاثیرگذار در پیش بینی قیمت یورو 1400 است. از زمانی که ویروس کووید 19 جهان را تحت تاثیر خود قرار داده، رشد اقتصادی در 19 کشور منطقه یورو کم بوده است و همینطور زمانی که موج دوم کرونا شروع شود، ممکن است بار دیگر تاثیری منفی بر روی ارزش یورو بگذارد.

سیاست اتحادیه اروپا از دیگر عوامل مهم و موثر در پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 است. خیلی از افراد هنوز مطمئن نیستند که ادغام اقتصاد 19 کشور در یک مجموعه (منطقه یورو) که شامل یک ‌واحد پول (یورو) است، کار موثری باشد.

چون اگر در یک کشور مسائل سیاسی وجود داشته باشد، این عدم اطمینان بر کل منطقه اثر می‌گذارد و در نتیجه سهام‌داران بزرگ یوروهای خود را می‌فروشند و این مهم موجب سقوط یورو می‌شود.

واحدهای پول دیگر از جمله دلار آمریکا نقش موثری در پیش بینی قیمت یورو 1400 دارد. به طور کلی، این دو واحد پول دشمن یکدیگر محسوب می‌شوند و با رشد هر کدام، دیگری ضعیف‌تر می‌شود. در نتیجه اگر دلار آمریکا ضعیف بماند، مطمئنا واحد پول یورو پیشرفت خوبی خواهد کرد.

علاوه بر این به نظر میرسد دولت در پیش بینی نرخ ارز و پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 بسیار خوش بین است. آنطور که از بودجه سال آینده مشخص است، دولتمردان در تنظیم بندهای اقتصادی بودجه بسیار به آینده ارز و ارزان شدن دلار و یورو امیدوارند.

البته این خوشبینی ها چندان دور از انتظار هم نیست. به طور کلی از یک طرف این امید در بازار وجود دارد که در سال 1400 اصلی ترین مشکل بازار ارز،‌ یعنی تحریم ها با رفتن دونالد ترامپ کمی بهتر شود. علاوه بر این ها برخی فعالان اقتصادی سیگنال های دولت برای مذاکره را امیدوارکننده تلقی میکنند و به همین پشتوانه به وضعیت ارز در سال آینده امیدوارند.

پیش بینی نرخ ارز در سال 1400
پیش بینی نرخ ارز در سال 1400

به علاوه امیدواری به وضعیت کرونا مانند تمام کشورهای جهان در ایران نیز وجود دارد. در صورتی که بهبودی در وضعیت کرونا حاصل شود و با از سر گرفته شدن فعالیت های اقتصادی انتظار میرود انواع بازارها واکنش مثبتی به این موضوع نشان دهند و پیش بینی قیمت یورو 1400 نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در کنار این موضوعات امیدوارکننده همچنان اما سایه سیاه و سنگین کسری بودجه و سناریوی تکراری خلق پول پرقدرت در پی سیاست‌های نامناسب اقتصاد کشور وجود دارد. دولت یازدهم دولت رکوردهای سیاه بود. از رکوردشکنی در رشد نقدینگی گرفته تا طولانی‌ترین مدت رشد اقتصادی منفی. امسال طی هفت ماه نقدینگی حدود 20 درصد و پایه پولی حدود 10 درصد افزایش داشت. در چنین وضعیتی آیا میتوان به آینده بازار ارز و پیش بینی قیمت یورو 1400 امیدوار بود؟

برخی از کارشناسان معتقدند اگرچه رفتن ترامپ و رفع تحریم ها تا حدی میتواند بر بازار ارز و پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 موثر باشد، اما در نهایت امر مشکل بازار ارز در ایران با مذاکره حل نخواهد شد!

این دسته از کارشناسات معتقدند کاهش ارزش پول ملی ما به واسطه بی‌ثباتی در ارتباطات بین المللی ما نیست و عمدتا ناشی از رشد نقدینگی و تورم است در حالی که سایر کشورها تورم ندارند. موارد بسیاری وجود دارد که کشورها روابط خارجی مناسب داشتند اما به علت تورم در داخل ارزش پول ملی آن‌ها کاسته شد.

این دسته میگویند این بسیار دیدگاه مخربی است که ما به امید مذاکره و رفع تحریم و آنگاه گشایش اقتصادی، کوچکترنی اصلاحات ساختاری بودجه و بانک ها را کنار گذاشته و فقط دل به آینده خوش کرده ایم.

آیا انتخابات 1400 بر بازار ارز موثر خواهد بود؟

پیش بینی نرخ ارز در سال 1400
پیش بینی نرخ ارز در سال 1400

یکی از مهمترین مسائل سال 1400 از همین الان انتخابات ریاست جمهوری و پایان یافتن دوران 8 ساله ریاست جمهوری حسن روحانی است. با وجود ابهامات زیادی که بر سر کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 وجود دارد، اما همچنان این سوال اساسی در نظر ما هست که آیا این موضوع تاثیری در وضعیت بازار ارز خواهد داشت؟

برخی از کارشناسان اقتصادی با توجه به پایان دولت حسن روحانی و قطعیت روی کار آمدن یک دولت جدید معتقدند که امکان اتخاذ سیاست های اقتصادی خاص برای بهبود وضعیت کلی بازارها و از جمله بازار ارز وجود دارد. این موضوع در حقیقت نوعی سرمایه گذاری برای دولت جدید است تا ثبات خود برای دور دوم را تضمین کند.

اما این موضوع در دولت‌هایی که دور دوم انتخاب آنان است این انگیزه بسیار کمتر است مگر این که از بدنه دولت کسی برنامه کاندیداتوری داشته باشد تا یک حرکت اقتصاد سیاسی بزند، بنابراین چنین اتفاقی بعید است.

علاوه بر این کارشناسان بر تاثیر وضعیت پاندمی به نرخ ارز نیز چندان امیدوار نیستند. با وجود برخی امیدواری های جدی ناشی از ساخت واکسن کرونا و بهبود فعالیت های اقتصادی، برخی کاشناسان معتقدند اخبار تولید واکسن کرونا در جهان در گردش مالی و تجارت بین الملل تاثیر مثبت گذاشته است و بالطبع از این پس هم در مراودات مالی کمک خواهد کرد، اما انتظار اینکه این مسئله بر مسئله ارز در ایران موثر باشد کمی بی ارتباط است.

در خقیقت مسئله کمبود ارز در ایران به واکسن کرونا و تجارت بین الملل ارتباطی ندارد. شاید واکسن کرونا در ایران تاثیر مثبتی بر سایر بازارها و گردش مالی داشته باشد اما بر قیمت ارز تاثیر آنچنانی نخواهد داشت و نهایتا شاید بتواند کمی بازار ارز را تثبیت کند

یورو چگونه شکل گرفت؟

پیش بینی قیمت یورو در سال 1400
پیش بینی قیمت یورو 1400

در راستای پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 بد نیست اطلاعاتی راجع به شکل گیری یورو نیز کسب کنیم. یورو از رایج‌ترین واحدهای پولی جهان است که از نام اروپا برگرفته شده است. واحد پولی یورو، از ملموس‌ترین نتایج پایان جنگ جهانی و اتمام جنگ سرد به شمار می‌رود.

در واقع، با فروریختن دیوار برلین در سال 1989، تقسیم اروپا به دو قسمت وابسته به بلوک‌های شرق و غرب جهانی که چندین سال زندگی، تجارت و توسعه آن قاره را تحت تاثیر قرار داده بود، پایان یافت.

قبل از فروریختن دیوار و پایان کامل این تقسیم بندی، نهادی به نام کمیسیون اروپا شکل گرفته بود که ریاست آن را یک شخص فرانسوی بر عهده داشت. در آن دوره، دولت‌های قاره اروپا، هرکدام واحد پولی منحصر به فرد خود را داشتند و البته برخی از واحدها ممکن بود بین چند کشور مشترک باشد. مردم اروپایی طی سال‌های زیادی به دنبال یک همبستگی سیاسی و اقتصادی بودند.

دولت‌مردان اروپایی در میان وضعیت بحرانی اقتصادی و سیاسی کشورهای خود و در شرایطی که آلمان آمادگی مناسبی برای اتحاد نشان داد، سعی کردند تا زمینه‌های تجاری آن منطقه را افزایش دهند.

در اواخر دوران جنگ سرد، جنبش سرمایه‌داری قاره اروپا را تحت تاثیر خود قرار می‌داد، به این ترتیب پس از تلاش‌های ژاک دلور، در سال 1992 معاهده‌ای در هلند به امضا رسید. این معاهده به نام ماستریخت، در شهری به همین اسم امضا شد و در اصل مصوبه ایجاد واحد پولی مشترک و آغاز رسمی اتحاد اقتصادی بود. سپس بر اساس استاندارد ایزو، نماد € برای یورو انتخاب شد که البته کد استاندارد آن نیز EUR است.

این عهد‌نامه‌ی اتحاد اقتصادی، باعث شد اروپاییان اهداف مشترکی را برای توسعه‌ی مالی دنبال کنند که مهم‌ترین پیش نیاز برای این اتحاد، یکسان شدن واحد پولی بود که از معاهده ماستریخت به طور جدی آغاز شد و در سال 2002 شکل عمومی به خود گرفت.

از سال 2002 یورو به طور رسمی در اختیار عموم مردم قرار گرفت تا در معاملات روزمره نیز مورد استفاده قرار گیرد. البته این معاهده بین تمام کشورهای اروپایی شکل نگرفت؛ بلکه 19 کشورعضو اتحادیه اروپا، پول‌های مستقل و محلی خود را کنار گذاشتند و یورو را به عنوان واحد اصلی در مبادلات داخلی و برون مرزی پذیرفتند.

این 19 کشور شامل آلمان، اتریش، اسپانیا، استونی، اسلواکی، اسلوونی، ایتالیا، ایرلند، بلژیک، پرتغال، فرانسه، فنلاند، قبرس، مالت، لوکزامبورگ، هلند، یونان، ‌ لیتوانی و لتونی است. با اینکه کشور بریتانیا عضو منطقه یورو نیست، اما همواره اعلام کرده که روابط تجاری و مالی نزدیکی با شرکای اروپایی خود دارد و همیشه نگران بحران‌های مالی در این منطقه است.

از آنجایی که یورو یک واحد ارزی مشترک بین چندیل کشور است، مزایایی برای مردمان آن کشور دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • در این کشورها قیمت اجناس تورم کمتری دارند.
  • این واحد ارزی مشترک منجر به ثبات و رشد اقتصادی می‌شود.
  • اتحادیه اروپا در اقتصاد جهانی حضور پررنگ تری پیدا خواهد کرد.
  • از بین بردن بروکراسی و گرفتاری ناشی از تبدیل پول بین کشورها نیز از مهم‌ترین مزایای یورو محسوب می‌شود.

هرچه باشد در این شکی نیست که نرخ ارز در سال جدید به طور خاص تاثیر مستقیمی بر پیش بینی قیمت گوشی 1400 به عنوان یک کالای وارداتی خواهد داشت. فراتر از این در تاثیر بازار ارز بر پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 نیز شکی نیست.

البته به نوعی تمام مسائل معیشتی و اقتصادی در کشور در سال جدید به نوعی با نرخ ارز در ارتباط هستند. برای مثال میتوان به حداقل حقوق در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 و وام ازدواج 1400 اشاره کرد که با کوچکترین جابجایی های نرخ ارز در سال جدید میتواند تغییرات مثبت یا منفی را تجربه کند.

در نتیجه شاید بد نباشد با مطالعه بهترین سرمایه گذاری 1400، خود را برای سال جدید بیش از پیش آماده کنید. همچنین نمادهای سال 1400، دانلود تقویم 1400، حیوان سال 1400،‌ رنگ سال 1400 و پیشگویی و طالع بینی سال 1400 در کسب اطلاعات بیشتر از سال پیش رو به شما کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذراید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر