;
coinex

میزان مصرف اینترنت یوتیوب چقدر است؟

یوتیوب بدون شک مهمترین و بزرگترین سرویس استریم ویدیو در سراسر جهان است. این گفتار تکراتو به بررسی میزان مصرف اینترنت یوتیوب اختصاص دارد.

در دوران خانه نشینی کرونایی استفاده از ابزاهای سرگرمی متفاوت آنلاین مانند تماشای فیلم یا بازی های آنلاین رواج بسیاری یافته است و در این میان سرویس هایی چون یوتیوب بیش از پیش مورد استفاده قرار میگیرند.

استفاده از سرویس های استریم ویدیو مانند یوتیوب میتواند در حوزه های سرگرمی و تماشای فیلم، استریم ویدیو و یا حتی موارد آموزشی باشد. در این میان اما استفاده از یوتیوب نیاز به حجم اینترنت بالایی دارد. اما به واقع میزان مصرف اینترنت یوتیوب چقدر است؟

میزان مصرف اینترنت یوتیوب چقدر است؟

ما پیش از بررسی میزان مصرف اینترنت یوتیوب ، به تناسب اهمیت مبحث مصرف اینترنت و البته به تناسب ابزارهای پراستفاده این روزها، به میزان مصرف اینترنت بازی های آنلاین، از جمله میزان مصرف اینترنت کال آف دیوتی موبایل و میزان مصرف اینترنت پابجی موبایل پرداخته بودیم. 

در شرایطی که بسیاری از فعالیت های اجتماعی در دوران پیشاکرونا نیز به شیوه آنلاین رو آورده بودند، با وضعیت پیش آمده در ارتباط با پاندمی بسیاری از فعالیت ها و خدمات عادی نیز به استفاده از بستر آنلاین برای عرضه کالا و خدمات خود رو آورده اند. در این میان و با توسعه ابزارهای آنلاین، بسیار طبیعی است اگر توجه عموم افراد به این محیط جلب شود.

میزان مصرف اینترنت یوتیوب چقدر است؟
یوتیوب چقدر نت مصرف میکند

اما خب هرگونه استفاده از بسترهای آنلاین موجود بالطبع نیاز به حجمی از داده دارد، پس یک سوال مهم در این حوزه مربوط به میزان مصرف اینترنت توسط هر یک از این سرویس های ارائه خدمات خواهد بود. همانطور که گفتیم در تکراتو پیش از این به مصرف اینترنت اینستاگرام، میزان مصرف اینترنت تلوبیون، مصرف اینترنت تماس تصویری واتساپ، مصرف اینترنت لایو اینستاگرام ، مصرف اینترنت اسکای روم و مصرف اینترنت ادوبی کانتکت پرداخته بودیم و حالا نوبتی هم باشد باید به میزان مصرف اینترنت یوتیوب پرداخت.

بسیار پیش آمده که تایم زیادی را در یوتیوب به گشت و گذار و تماشای ویدیوها گذرانده باشید و متوجه گذر زمان نشده باشید. اما در هر دقیقه استفاده از یوتیوب حجم زیادی اینترنت مصرف میشود. اما از میزان مصرف اینترنت یوتیوب چه میدانید؟

میزان مصرف اینترنت یوتیوب : روش اندازه گیری

شما برای بررسی مصرف اینترنت در یوتیوب میتوانید به راه های مختلفی بسته به پلتفرم دستگاه هوشمند خود اقدام کنید که در ادامه به شرح هر مورد خواهیم پرداخت.

برای چک کردن مصرف اینترنت در یوتیوب برای سیستم عامل اندروید،‌ در تنظیمات به Network & internet و سپس به Data usage بروید و App data usage را انتخاب کنید تا میزان مصرف هر اپلیکیشن به صورت جداگانه نمایش داده‌ شود.

میزان مصرف اینترنت یوتیوب چقدر است؟
یوتیوب چقدر نت مصرف میکند

در این صفحه می‌توانید مصرف برنامه هنگام باز بودن را در بخش Foreground و مصرف پس‌زمینه‌ی آن را در بخش Background مشاهده‌کنید. ضمنا با غیرفعال کردن Background data می‌توانید از مصرف اینترنت بدون اطلاع خود جلوگیری کنید.

کاربران iOS نیز برای بررسی میزان مصرف اینترنت در یوتیوب می‌توانند به بخش Cellular در تنظیمات گوشی خود رفته و در قسمت Current Period از مصرف اینترنت هر برنامه مطلع شوند.

میزان مصرف اینترنت یوتیوب چقدر است؟
یوتیوب چقدر نت مصرف میکند

خوشبختانه با استفاده از ویژگی‌ Data monitoring اندروید می‌توان میزان مصرف اینترنت یوتیوب یا هر سرویس آنلاین تماشای ویدیو دیگری را به راحتی اندازه‌گیری کرد. البته برای اطمینان از صحت اطلاعات بدست آمده، از دو نرم‌افزار جانبی GlassWire و Datally App نیز برای اندازه گیری میزان مصرف اینترنت یوتیوب استفاده کردیم.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در اندازه گیری میزان مصرف اینترنت یوتیوب ، برخی از رزولوشن‌ها روی سیستم‌عامل اندروید در دسترس نیستند و برای اندازه‌گیری دیتای مصرفی در هنگام پخش ویدیو های 4k و 8k مجبور به استفاده از دسکتاپ شدیم. در این بخش، علاوه بر قابلیت اندازه‌گیری داده مصرفی پیش‌فرض موجود در ویندوز، از نسخه ویندوز نرم‌افزار GlassWire استفاده کردیم. اندازه‌گیری با کامپیوتر شخصی می‌تواند به مقایسه اعداد و ارقام بین پلتفرم‌ها نیز کمک کند.

به زبان ساده ما یک ویدیو را با کیفیت‌های متفاوت پخش می‌کنیم و اعداد و ارقام مربوط به دیتای مصرف شده را لیست می‌کنیم. ویدیوی استفاده شده برای این بررسی دارای تمام رزولوشن‌های مورد نظر با بیشترین FPS ممکن و همچنین HDR است. در نتیجه گزینه بسیار مناسبی برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز بررسی است.

البته حین اندازه‌گیری با یک چالش نیز رو‌به‌رو شدیم. از آنجایی که مانیتور مورد استفاده برای این اندازه‌گیری فاقد رزولوشن 8k بود، حدس می‌زنیم ویدیو با حداکثر Bitrate ممکن پخش نشده باشد. از همین رو اعداد و ارقام مربوط به رزولوشن 8k می‌توانند در واقعیت و هنگام استفاده از مانیتور 8k، کمی متغیر باشند.

جدول مربوط به میزان مصرف اینترنت یوتیوب در حالت های مختلف به شرح زیر است. نکته قابل ذکر در این باره اینکه طی بررسی ها، متوجه شدیم که ویدیو های 30fps بدون HDR نسبت به ویدیو های 60fps با HDR حجم اینترنت کمتری استفاده میکنند. به همین خاطر است که عدد های درون جدول، عددی دقیق نیستند و بازه ای از اعداد میباشند. ویدیویی هایی که با سرعت 30 فریم بر ثانیه و بدون HDR هستند، حداقل بازه را مصرف میکنند و طبیعاتاً حجم مصرفی توسط ویدیو های 60fps و HDR در حوالی حداکثر بازه قرار میگیرند.

کیفیت ویدیو رزولوشن ویدیو FPS میانگین Bitrate حجم مصرفی – 1 دقیقه حجم مصرفی – 1 ساعت
144p 256×144 30 80-100 Kbps 0.5-1.5MB 30-90MB
240p 426×240 30 300-700 Kbps 3-4.5MB 180-250MB
360p 640×360 30 400-1,000 Kbps 5-7.5MB 300-450MB
480p 854×480 30 500-2,000 Kbps 8-11MB 480-660MB
720p (HD) 1280×720 30-60 1.5-6.0 Mbps 20-45MB 1.2-2.7GB
1080p (FHD) 1920×1080 30-60 3.0-9.0 Mbps 50-68MB 2.5-4.1GB
1440p (QHD) 2560×1440 30-60 6.0-18.0 Mbps 45-135MB 2.7-8.1GB
2160p (4k) (UHD) 3840×2160 30-60 13.0-51.0 Mbps 95-385MB 5.5-23.0GB
4320p (8k) (FUHD) 7680×4320 30-60 20-50 Mbps 150-375MB 9.0-22.5GB

موضوع دیگر که باید در نظر داشته باشید. مربوط به نحوه نحوه مصرف اینترنت در این پلتفرم است. این وبسایت به جای استریم یکنواخت ویدیو، به صورت تکه های جدا از هم از ویدیو را دانلود میکند. به عنوان مثال در کیفیت 144p، یوتیوب تقریباً تمام ویدیو را در شش تکه دانلود کرد (همانطور که در تصویر زیر مشخص است). درصورتی که ویدیو 4K در تکه های بسیار کوچکی لود میشود که به نظر میرسد استریم داده به صورت یکنواخت است. ویدیو 4K همچنین به اندازه ویدیو 144p جلو تر از پخش لود نشد.

میزان مصرف اینترنت یوتیوب چقدر است؟
یوتیوب چقدر نت مصرف میکند

علاوه بر این ویدیو های زنده (Livestream) نیز در حوزه مصرف اینترنت سوال برانگیز هستند. اما باید بدانید که تقریبا میزان مصرف اینترنت این ویدیوها با ویدیوهای باکیفیت معمولی تفاوت خاصی ندارد و فقط به یک ارتباط پایا ، قدرتمند و مستمر نیاز دارد.

نکته دیگری که توجه را جلب میکند، تاثیر بسیار زیاد نرخ بیت (bitrate) در مصرف دیتا است. به عنوان مثال، در ویدیو های 144p، تفاوت مصرف دیتا در نرخ سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه، حدود 60 مگابایت است، در حالیکه این تفاوت در ویدیو های 4K به بیش از 15 گیگابایت میرسد

برای کاهش میزان مصرف اینترنت یوتیوب چه میتوان کرد؟

ساده ترین راهکار در این مورد طبعا کاهش کیفیت و رزولوشن ویدیوی در حال پخش است. برای مثال شاید جالب باشد در مورد اهمیت این موضوع بدانید که تماشای ویدیو 720 (که یک کیفیت استاندارد و معقول برای موبایل است)‌ به جای ویدیو 1080 به سادگی میزان مصرف اینترنت یوتیوب را تا 50 درصد کاهش میدهد.

به همین ترتیب اگر راضی به تماشای ویدیوها با کیفیت 480 شوید مصرف اینترنت به یک ششم حجم مصرفی در حالت 1080 کاهش پیدا میکند.  نکته قابل توجه اینکه یوتیوب دیتا را به صورت پیوسته لود نمی‌کند. درواقع یوتیوب دیتا را به صورت ناپیوسته و تکه‌تکه لود می‌کند. بنابراین هرچه بازه زمانی بزرگ‌تری را انتخاب کنیم، نتایج دقیق‌تر خواهند بود. دقت داشته‌باشید که گزینه‌ی Auto کیفیت را بسته به سرعت اینترنت شما تعیین می‌کند و برای کم کردن مصرف چندان مناسب نیست.

میزان مصرف اینترنت یوتیوب چقدر است؟
یوتیوب چقدر نت مصرف میکند

فراتر از این، می‌توان ویدیوهای HD را به اینترنت وای‌فای (و نه دیتای گوشی) محدود کرد. برای این کار بر روی پروفایل خود کلیک کرده و Settings را بزنید. سپس Limit mobile data usage را انتخاب کرده و Play HD on Wi-Fi only را برگزینید.

همچنین همانطور که باید بدانید یوتیوب به صورت خودکار پس از اتمام هر ویدیو، ویدیوی بعدی را اجرا میکند و اگر حواستان به آن نباشد یا حین گشت و گذار آخر شب در یوتیوب خواب دامن شما را بگیرد،‌ مصرف اینترنت در یوتیوب میتواند تا هنگام بیداری ادامه داشته باشد! شاید هم قبل از بیداری بسته اینترنت تمام شود. در نتیجه بهتر است این قابلیت را نیز غیرفعال کنید. برای اینکار  Up next را در زیر هر ویدیو زده و اسلایدر Autoplay را غیر فعال کنید.

میزان مصرف اینترنت یوتیوب چقدر است؟
یوتیوب چقدر نت مصرف میکند

همچنین یکی دیگر از قابلیت های یوتیوب پخش مجدد ویدیوهاست که در صورتی که فعال باشد میتواند میزان حجم مصرفی اینترنت در دستگاه شما را افزایش دهد. باری غیرفعال کردن این قابلیت به بخش تنظیمات یوتیوب بروید. در تنظیمات گزینه General را انتخاب کنید.

در اینجا گزینه Muted playback in feeds را لمس کنید. در این مرحله یک کادر با سه گزینه به شما نمایش داده میشود. مطابق با تصویر زیر در این بخش گزینه Off را انتخاب کنید.

میزان مصرف اینترنت یوتیوب چقدر است؟
یوتیوب چقدر نت مصرف میکند

به عنوان آخرین گزینه همواره باید به مزایای یوتیوب پریمیوم اشاره کد. این اپلیکیشن که نسخه تمام و کمال، ولی پولی یوتیوب است و تا پیش از این یوتیوب رد Youtube Premium نامیده میشد، امکانات بسیار خوبی مانند امکان دانلود ویدیوها را در اختیار کاربران قرار میدهد.

فراتر از این در این اپلیکیشن از تبلیغات خسته کننده ابتدایی و میان ویدیویی خبری نیست که به نوبه خود نقش مهمی در استفاده از حجم اینترنت شما دارند. در نتیجه به عنوان یک توصیه برای افرادی که زمان زیادی را در یوتیوب میگذرانند باید به بخش پولی یوتیوب نیز اشاره کرد. البته که هزینه اشتراک پولی یوتیوب کمی بالاست. اما میتوانید آنرا با کاهش هزینه های اینترنت مصرفی مقایسه کنید.

در آخر باید بگویم شاید پربازدیدترین ویدیوهای یوتیوب با بیش از 35 میلیارد بار مشاهده   برایتان جالب باشد. برای فعالان شبکه های اجتماعی شناختن استریمرهای فعال در هر یک از اپلیکیشن ها جالب توجه است، پس توصیه میکنیم بهترین یوتیوبرها و استریمرهای ایرانی و مشهورترین و بهترین تیک تاکرهای جهان را ببینید. همچنین برای اطلاع از رکوردهای اینستاگرام سری به رکورد لایو اینستاگرام، رکورد کامنت اینستاگرام، بیشترین لایک در اینستاگرام ، بیشترین فالوور اینستاگرام در ترکیه و بیشترین فالوور اینستاگرام در سال 2020 بزنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص حجم مصرف اینترنت در یوتیوب چیست؟ تجربیات و نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    مطلب خوبی بودبرای من زیاد بکار نیومد چون قبلا همه انجام داده بودم ولی یه چیزی به نام ادبلاکر هست که تبلیغات گوگل بلاک میکنه و میتونین بدون تبلیغات ویدئو ببینید قبل از اینکه بسته ها گرون کنند شبانه تقریبا حذف میتونستین ویدئو های مورد نظرتون با سایت های دانلودر لینک هاشون آماده کنید شبانه بزارید دانلود بشن یوتیوب پرمیوم هم نمیخوادآفلاین در طول روز مشاهده کنید با کیفیت های بالاتر ولی خوب بسته های ارزون حذف کردن دیگه به صرفه نیست کم کم با این مصرف نت من از 1080شروع کردم دارم میرسم به 360 :)) نکته بعدی هم باید دقت کنیدVPN یا ابزار دور زدن محدودیت نت ایران مورد استفاده تون برای یوتیوب چون بعضی VPNها خیلی حجم میخورن برای ارسال و دریافت داده از سرور های مورد نظرشون

    پاسخ