;
coinex

پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 در اپراتورهای مختلف

بحث بر سر کاهش یا افزایش قیمت اینترنت از هم اکنون جدی شده است و در همین راستا در این گفتار به پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 خواهیم پرداخت.

طی مدت اخیر میزان استفاده از اینترنت به حد قابل توجهی افزایش یافته است. پاندمی کرونا و خانه نشینی بسیاری از افراد و روآوردن عموم مشاغل به فعالیت آنلاین از جمله موثرترین عوامل در این افزایش مصرف است که در کنار پیگیری آموزش و پروش در مقاطع مختلف به صورت آنلاین فشار زیادی به بازار اینترنت کشور وارد آورده است.

در این میان اما هزینه اینترنت بار دیگر به موضوعی حائر اهمیت بالا و جدی بدل شده است که طی سال جاری تلاش هایی برای کاهش آن به عمل آمد که البته در عمل تاثیر خاص و چندانی نداشت. با این وجود همچنان قیمت اینترنت در سال آینده یک مبحث مهم و اساسی برای همه افراد است. بر همین اساس در این گفتار به پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 در اپراتورهای مختلف

اهمیت مبحث اینترنت، میزان مصرف آن و البته هزینه های آن سبب شد تا پیش از این در تکراتو به مصرف اینترنت یوتیوب، مصرف اینترنت اینستاگرام، میزان مصرف اینترنت تلوبیون، مصرف اینترنت تماس تصویری واتساپ، مصرف اینترنت لایو اینستاگرام ، مصرف اینترنت اسکای روم و مصرف اینترنت ادوبی کانتکت  و میزان مصرف اینترنت بیت کوین بپردازیم.

اما همه این ها از آنجا اهمیت می یابد که قیمت و هزینه های اینترنت همواره یک دغدغه مهم برای هر فردی است وگرنه و در شرایطی که هزینه اینترنت قابل توجه نمیبود هیچ نیازی هم به این بررسی ها و مدیریت میزان مصرف اینترنت نداشتیم. اما همانطور که میدانید هزینه اینترنت برای یک عضو جامعه مدرن امروزی یک دغدغه و مسئله اساسی است.

بر همین اساس و با وجود شایعاتی که از افزایش قیمت در سال 1400 حکایت دارند، ما تصمیم گرفتیم در تکراتو به طور جامع و همه جانبه مبحث پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 را به بحث گذاشته و مسائلی چون ارزان شدن اینترنت در سال 1400 ، هزینه اینترنت شاتل 1400 و هزینه اینترنت مخابرات 1400 را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400

در حال حاضر محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که از شانس خوب همه ما در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز حضور فعالی دارد مهمترین مرجع برای پرسشگری در این موارد است.

البته اگر این نکته را در نظر بگیریم که وی از همه مسدودسازی ها و اقدامات سایر نهادهای موازی بی اطلاع است، شاید کمی از اعتبار سخنانش بکاهیم، اما در هر صورت در حال حاضر او در بحث پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 برای ما یک مرجع در دسترس است.

طی هفته های اخیر وزیر ارتباطات در یک گفتگوی اینستاگرامی به پرسش های کاربران در حوزه فناوری اطلاعات پاسخ داد. او پیش از این در گفتگوهای اینچنینی از «افزایش هزینه‌های اپراتورها» و «بالا بودن هزینه‌های نگهداری شبکه ارتباطی» گفته بود. اما شاهد مهمترین بخش صحبت های وزیر ارتباطات در این گفتگوی اینستاگرامی به کاهش قیمت و ارزان شدن اینترنت در سال 1400 مربوط باشد.

محمدجواد آذری جهرمی

او در این باره در بخشی از گفتگو از ارزان شدن اینترنت در سال 1400 در صورت رشد ترافیک خبر داد. البته به مانند بسیاری از طرح های گذشته وزارت ارتباطات که گاها بحثی از آنها مطرح شده و بعدا به فراموشی سپرده شدند، امیدواریم این بحث و البته آنطور که جناب وزیر آنرا پروژه قلمداد کرده است، به دست فراموشی سپرده نشود و توضیحات و جزئیات بیشتری از آن به دستمان برسد.

طبق آخرین آمارسازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت بخش ICT کشور، تا پایان شهریور ماه سال 98 تعداد مشترکان اینترنت به 67 میلیون و 687 هزار نفر رسیده است.

از این تعداد تنها 4 میلیون و 69 هزار و 227 نفر، مشترک اینترنت ثابت (از طریق فناوری‌هایی مانند ADSL و یا فیبر) هستند و 63 میلیون و 617 هزار و 777 نفر از موبایل برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند که درصد قابل توجهی از این کاربران از سرویس 3G و 4G برخوردار هستند. هزینه استفاده از اینترنت در ایران ماهانه 23٫35 دلار اعلام شده است که 6٫61 درصد دستمزد ماهانه در این کشور را شامل می‌شود.

با توجه به این آمارها و همچنین طبق قیمت‌های مصوب شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی، در کشور ایران نسبت به سایر جهان، کاربران اینترنت ماهانه مبالغ چشمگیری را صرف هزینه‌های اینترنتی خود می‌کنند. این آمارها موجب شده است تا مسئولین مرتبط، وعده‌های فراوانی در زمینه کاهش قیمت اینترنت به کاربران اینترنتی بدهند و آخرین آنها نیز مربوط به وعده ارزان شدن اینترنت در سال 1400 است.

حالا که بحث از هزینه های اینترنت در ایران شد، شاید بد نباشد در یک نگاه اجمالی و گذرا به مقایسه قیمت اینترنت و هزینه های کلی آن در ایران با سایر کشورها بپردازیم.

مقایسه هزینه های اینترنت در ایران با سایر کشورها

پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 در اپراتورهای مختلف
هزینه اینترنت شاتل 1400

در ادامه بحث خود از پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 به مقایسه قیمت اینترنت در ایران با سایر کشورها میپردازیم. در قدم اول باید بدانیم که شاید از اساس چنین مقایسه ای بی مبنا به نظر برسد. چراکه از یک طرف در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی سرویس های اینترنت ثابت با سرعت و کیفیتی بسیار فراتر از ایران عرضه میشوند و از سوی دیگر این سرویس ها یا کاملا نامحدود هستند یا در صورتی که سقف دانلود مجاز داشته باشند، اصلا قابل قیاس با سقف دانلود در ایران نیست.

بر اساس آمارهای بین المللی ایران یکی از ده کشوری است که گران ترین خدمات اینترنتی را به مشتریان خود عرضه میدارد. بر همین اساس اصلاح طرح قیمت‌گذاری یکی از دغدغه‌های چندین ساله وزارتخانه ICT بوده است. حتی از همان زمان که آذری‌جهرمی، مدیرعامل شرکت زیرساخت در دولت قبل بود.

با این وجود این وزارتخانه نتوانسته است هیچگاه به یک جمع بندی جامع برای تعیین قیمت اینترنت برسد. به طوری که محمدجواد آذری جهرمی در سال 96 با اشاره به تلاش های صورت گرفته در زمینه کاهش قیمت اینترنت و ایجاد زیرساخت های ارتباطی لازم گفته بود:

همچنان جایگاه ایران در سطح منطقه جای کار دارد و برای به نتیجه رسیدن و داشتن نتایج بهتر در این حوزه لازم است مسائل متعددی مورد توجه قرار گیرد و در عین حال کیفیت و رضایت مشتری نیز مدنظر قرار گیرد. علاوه بر این برای رضایت مشتری بحث دیگری به نام قیمت نیز حائز اهمیت به شمار می‌رود.

با توجه به اهمیت قیمت اینترنت و تعیین معیار آن، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اردیبهشت سال 97 از تغییر تعرفه های جدید برای مشترکان کم مصرف اینترنت توسط اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی خبر داد.  البته وی تحقق این امر را مشروط به نظر وزیر ارتباطات دانست و اعلام کرد: در صورت موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این کاهش قمیت رخ خواهد داد. اما این وعده تا به امروز محقق نشده است.

پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 در اپراتورهای مختلف

در درجه بعد رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تیرماه 97 با اشاره به تصمیمات برای آزادسازی تعرفه اینترنت در راستای اصلاح تعرفه ها، از جلساتی با اپراتورهای اینترنتی برای ارائه پیشنهادهایشان خبر داد و گفته بود: امیدوارین تا پایان تابستان 97 جوزه تعرفه گذاری در بخش رقابتی یک بار برای همیشه به جمع بندی برسد. جمع بندی که آن هم هنوز رخ نداده است!

در اواخر سال 1397 سازمان تنظیم مقررا و ارتباطات رادیویی که وظیفه رگولاتوری یعنی اصلاح و کنترل را در حوزه فناروی اطلاعات بر عهده دارد تاکید کرده بود که قیمت اینترنت در سال 1398 بدون تغییر خواهد ماند.

اما همه چیز مطابق انتظارات پیش نرفت و با گذشت 3 ماه از سال 198 اپراتورهای اینترنتی موضوع افزایش قیمت اینترنت را در دستور کار قرار داده و با ارسال نامه ای به وزیر ارتباطات خواهان افزایش 50 درصدی نرخ اینترنت در کشور شدند. بهانه این اپراتورها برای این خواسته، جلوگیری از ورشکستگی و نجات این حوزه از یک سو و افزایش کیفیت از سوی دیگر بود.

پس از این نامه، اپراتورهای اینترنت ADSL تلاش خود را برای افزایش قیمت این سرویس از اردیبهشت ماه آغاز کردند و به بهانه رساندن قیمت به سقف تعرفه مصوب، قیمت‌های خود را تغییر دادند؛ آن زمان اما رگولاتوری این تغییر قیمت را گران ‌فروشی ندانست و اعلام کرد که این اقدام در بازه قیمتی کف و سقف اتفاق افتاده است.

این افزایش قیمت بالطبع واکنس منفی بسیاری از مردم را در پی داشت که خواهان اصلاح قیمت ها بودند اما این موضوع تقریبا هیچ واکنش مشخصی از سوی مقامات مسئول و وزارت ارتباطات دریافت نکرد و در نتیجه افزایش قیمت ها اجرایی شده و ثابت ماند.

در همین رابطه، وحید مختاری مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته بود:

در بررسی‌های صورت گرفته هیچ گزارشی مبنی بر گران‌فروشی شرکت‌های اینترنتی دریافت نکردیم. ممکن است از دید کاربران نرخ بسته‌ها گران شده باشد، اما از نظر رگولاتوری گران‌ فروشی اتفاق نیفتاده و اپراتورها در بازه زمانی مشخص بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، قیمت‌ها را تعیین کرده‌اند.

همه این ها در حالی بود که بر خلاف انتظارات حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات در فروردین ماه 98 در گفتگویی اعلام کرده بود:

تمام تلاش‌ مان را می‌کنیم قیمت اینترنت بالا نرود و هدف ما این است که هزینه ‌های اپراتورها را کاهش دهیم. وقتی هزینه‌ها کاهش پیدا کند، می ‌توان مانع از افزایش قیمت ارائه خدمات آنها شد. هرچند باید اعلام کنیم که یک سری هزینه ‌های اپراتورها بالا رفته و در سال جدید هم بالاتر خواهد رفت.

از سوی دیگر اواخر آبان ‌1396 بود که با ابلاغ مصوبه‌ 266 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سرویس‌دهنده‌های اینترنتی ایران با در نظر گرفتن بحث کیفیت اینترنت طرح‌های جدید خود را با نام‌هایی چون «اینترنت غیرحجمی» و «اینترنت نامحدود» با هدف رسیدن به طرح‌های جهانی عرضه کردند.

اما پس از مدتی کوتاه، مشخص شد آنچه از آن به‌عنوان «اینترنت نامحدود» نام برده می‌شود، هیچ شباهتی به نمونه‌های مشابه در سطح جهانی ندارد.

پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 در اپراتورهای مختلف
هزینه اینترنت مخابرات 1400

پس از مطرح‌شدن سوالات متعدد کاربران،صادق عباسی، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تاکید کرد اسم این طرح، عرضه‌ی اینترنت نامحدود نیست.

البته اولین فردی که این طرح را به این نام خواند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود؛ ولی پس از انجام بررسی‌های فنی مشخص شد که عرضه‌ی اینترنت به‌صورت نامحدود با قیمت مناسب از لحاظ فنی میسر نیست.

همه این اتفاقات در حالی رخ داده است که دوباره در آذر ماه سال 99 محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ارتباط با پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 اعلام کرد که اینترنت نه تنها گران نشده و نخواهد شد که در صورت رشد ترافیک، شاهد ارزان شدن اینترنت در سال 1400 خواهیم بود.

پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400

طی سال های اخیر شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت هیچگاه نتوانسته اند متناسب با سرعت رشد اینترنت سیار و دیتای موبایل رشد کنند و این موضوع بعضا مشکلات مالی را نیز برایشان در پی داشته است.

حتی برخی از شرکت های FCP بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کرده اند و معتقدند پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، موجب شده تا تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای اینترنت ثابت باشد و در نتیجه این شرکت ها در حال از دست دادن مشترکان خود هستند.

از سوی دیگر محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است نباید در تلاطم اقتصادی صرفا هزینه ها را از جیب مردم برداشت و هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد و از طرف دیگر حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که معتقد است در مقیاس‌های جهانی ایران ارزان‌ترین قیمت اینترنت را دارد، اظهار کرده بود تمام تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به‌عنوان رگولاتوری یا مقررات‌ گذار، این است که قیمت‌ های ارائه خدمات اینترنت توسط اپراتورها از آنچه اکنون ارائه می‌شود، بالاتر نرود.

حسین فلاح جوشقانی

چندی پیش همین مقام مسئول با اشاره به افزایش مصرف اینترنت در دوران پاندمی کرونا و خانه نشینی و در ارتباط با پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 گفته بود:

پیش از کرونا به‌طور میانگین 30 درصد بسته‌های مشترکان در مدت ‌زمان تعیین‌شده به پایان نمی ‌رسید و بر اساس میزان مصرف نرخ مؤثری برای اپراتورها به وجود می‌آمد. در ایام کرونا تمام بسته ‌های مشترکان مصرف می‌شد و در این حالت سایر هزینه‌ها مانند پهنای باند هم برای اپراتورها بالا رفت و در عین ‌حال درآمد اپراتورها افزایش پیدا نکرده است و در مجموع سودی با این افزایش مصرف برای اپراتورها به دست نیامده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه رگورلاتوری با این شرایط به دنبال کمک به اپراتورها بود و البته در ارتباط با پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 گفت:

اما باید این را هم در نظر داشت که با توجه به شرایط کرونا و نیاز مردم به اینترنت برای دسترسی به آموزش و سایر خدمات برای کاهش ترددها اپراتورها نمی‌توانند دسترسی مردم را به خدمات محدود کنند تا مشترکان بسته‌ها را به قیمت بالاتر بخرند چون این شیوه نارضایتی عمومی به دنبال دارد و تغییرات قیمت باید با فرآیندی مناسب همراه باشد.

رئیس رگولاتوری در ادامه مبحث پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 و با تاکید بر اینکه افزایش هزینه های اپراتورها را تایید میکند گفت که راه های زیادی برای کمک به اپراتورها در کاهش هزینه ها وجود دارد. او میگوید اپراتورها میتوانند هزینه ها و درآمدهای خود را به سازمان تنظیم مقررات اعلام کنند و این سازمان درصدد کمک به آنها برخواهد آمد.

در همین راستا فلاح جوشقانی چندی پیش از کاهش 25 درصدی تعرفه پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اطلاع داد و گفت:

در تجربه‌های جهانی با افزایش ترافیک مصرفی، قیمت ‌ها کاهش می ‌یابد. بر همین اساس پس از بررسی‌های کارشناسی در وزارت ارتباطات، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، کاهش 25 درصدی هزینه پهنای باند اپراتورها را تصویب کرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این مصوبه به کاهش هزینه‌های اپراتورها منجر می‌شود، از اجرایی شدن این مصوبه از بهمن ماه سال جاری خبرداد.

البته این کاهش قیمت درحالی است که شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند را به اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی می‌فروشد. بنابراین در حالی که این شائبه برای کاربران اینترنتی ایجاد شده بود که ارزان شدن پهنای باند‬⁩ اینترنت زیرساخت، می‌تواند تاثیری در کاهش قیمت اینترنت داشته باشد، ارزان شدن اینترنت در سال 1400 به تصمیم اپراتورها بستگی دارد.

در پایان بحث خود از پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 توصیه میکنیم سری به پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، پیش بینی قیمت گوشی 1400، حداقل حقوق در سال 1400، خرید سربازی 1400‌،‌ امریه سربازی 1400، میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، بهترین سرمایه گذاری 1400، برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400، وام ازدواج 1400 و کمبود معلم در سال 1400 بزنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اخه بلد نیستی چرا مطلب مینویسی از اول تا اخر مطلب اصلا پیش بینی نبود که

    پاسخ