;
coinex

نقد فیلم سقوط Falling ؛ بررسی یک سقوط دراماتیک ؛ اولین ساخته ی ویگو مورتنسن

در این نوشتار به نقد فیلم سقوط Falling اولین ساخته ی ویگو مورتنسن می‌پردازیم. این فیلم یک درام پدر پسری است که به تناقضات بین آن ها و زوال عقل ویلیس پدرِ جان با بازی لنس هنریکسن می پردازد. با ما با نقد این فیلم در سایت تکراتو همراه باشید.

این فیلم به پدری بنام ویلیس می پردازد. پدری مغرور و زن ستیز که با پسرش جان به کالیفرنیا سفر می کند تا با خانواده ی پسری اش اوقات خود را بگذراند و تنها نباشد. ویلیس آشکارا از نوعی زوال عقل رنج می برد، به نوعی غرور دوران جوانی اش و استبداد او در خانواده از او مردی برتری طلب ساخته است. اما این بیماری نیست که باعث طغیان های توهین آمیز اغلب کلامی او می شود. جان با آوردن پدرش به کالیفرنیا ناامیدانه می خواهد خانه ای برای او پیدا و بتواند از او مراقبت کند. اما رفتار ویلیس و فرم زیستش این اجازه را به جان نمی دهد. و مجبور می شود به خانه ی خود برگردد تا به تنهایی به سقوط مرگ روی زندگی اش نزدیکتر و نزدیکتر شود.

نقد فیلم سقوط Falling

یک سقوط دراماتیک

تهیه‌کنندگی فیلم سقوط Falling را دنیل بکرمن، کریس کرلینگ و ویگو مورتنسن بر عهده دارند که قبل تر در دو فیلم Everybody Has a Plan (هر شخصی نقشی دارد که به‌کارگردانی آنا پیتربرگ هفت سال پیش یعنی سال 2012 در گونه جنایی، درام و مهیج تولید شده است. داستان این فیلم در مورد مردی است که از هویت برادر دوقلوی فوت شده اش، به نفع خودش در کشور آرژانتین سوء استفاده می کند و…) و Far From Men (دور از انسان‌ها این فیلم به ‌کارگردانی دیوید الهفن، پنج سال پیش یعنی سال 2014 در گونه درام، جنگی و وسترن تولید شده است. که به یک معلم فرانسوی در روستایی کوچک در همان کشور در طول جنگ الجزایر می پردازد. آن معلم با کمک شخصی مخالف، گروهی را تشکیل می دهد که بر علیه مقامات قیام کنند…) با یکدیگر همکاری داشتند و این دو فیلم، با استقبال خوبی از سوی منتقدین همراه شدند.

نقد فیلم سقوط Falling
ویگو مورتنسن- کارگردان فیلم سقوط / نقد فیلم سقوط Falling

فیلم سقوط Falling ، اولین تجربه ی کارگردانیِ بازیگر سرشناس آمریکایی سینمای هالیوود ویگو مورتنسن است که وی در سال ۲۰۰۷ نامزد جایزه ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در نقش نیکلای در فیلم Eastern Promises (وعده‌های شرقی) به کارگردانی دیوید کراننبرگ شد که البته نتوانست موفق به دریاف آن جایزه شود. در واقع اگر بخواهیم به داستان این فیلم اشاره کنیم می شود گفت داستان دختری باردار است که توسط مامایی با اصالت روسی به نام آنا فرزندش را به دنیا می آورد.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم چیزهای کوچک 2021

اما مادر بچه می‌میرد. آنا دفترچه خاطرات مادر او را که به زبان روسی است نزد خود نگه می‌دارد تا شاید ردی از خانواده ی نوزاد پیدا کند. وی همچنین در سال ۲۰۱۷ برای نقش‌آفرینی در فیلم Captain Fantastic (کاپیتان خارق‌العاده) به نویسندگی و کارگردانی مت راس، فیلمی در ژانر کمدی – درام که در سال ۲۰۱۶ به روی پرده رفت؛ نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد که در آن سال کیسی افلک جایزه را به خانه برد. وی امسال نیز برای بازی تحسین‌برانگیزش در فیلم Green Book (کتاب سبز) که تور ۱۹۶۰ پیانیست کلاسیک و جاز آمریکایی – جامائیکایی، دان شرلی (ماهرشالا علی) به همراه بانسری اهل نیویورک به نام تونی لیپ (ویگو مورتنسن)، راننده و محافظ او را در جنوب آمریکا به تصویر می‌کشد؛ برای سومین بار نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

ویگو مورتنسن نقش شخصیت جان پترسون، لنس هنریکسن نقش ویلیس پدرِ جان، گودناسون در نقش جوانی ویلیس، تری چن نقش شخصیت اریک، لورا لینی نقش شخصیت خواهرِ جان و هانا گراس نقش شخصیت جوانی مادر جان را ایفا خواهند کرد.

با شروع فیلم، جان پدرش را با خود به کالیفرنیا می آورد. ویلیس که اکنون مرد تنهاییست و هنوز در مزرعه ای زندگی می کند که جان و خواهرش سارا (لورا لینی) کودکی خود را در آنجا گذرانده اند، ظاهراً قصد دارد برای نزدیک شدن به فرزندان و نوه های خود نقل مکان کند.

نقد فیلم سقوط Falling
نقد فیلم سقوط Falling

فلاش بک و اهمیت ریتم کُند!

فیلم سقوط Falling فیلمی سراسر از گفت و گو های خسته کننده و کشمکش های ایستا دور میز شام که می شد این فیلم را به نمایشنامه خوانی تشبیه کرد، است. اما اتفاق های این درام بین گفت و گوها شکل می گیرد. بین خستگی و کدورت هایی که در خاطرات جان و ویلیس وجود دارد. ویگو مورتنسن جهت جلو بردن، شناسایی و شدت اختلاف در رابطه ی جان و ویلیس با ایده ی خوبی که دارد، درواقع با استفاده از فلاش بک های متعدد در ایجاد تعلق خاطر زمانی و مکانی به خوبی عمل می کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های عاشقانه 2021

اما این تکنیک آنقدر در این فیلم به کار رفته است که باعث کند شدن ریتم و واکنش احساسی بین منِ بیننده و شخصیت ها می شود. اما این کند شدن ریتم با فلاش بک های متعدد نشان می دهد ویلیس به طور فزاینده ای خشن و پرخاشگر می شود. نشان می دهد چطور این فلاش بک هایی که ریتم فیلم را کُند کرده، جانِ شخصیت ها را هم در زندگی گرفته است. تا جایی که در یکی از همین فلاش بک ها متوجه می شویم ویلیس از گوئن طلاق می گیرد و ازدواج می کند. همچون هر ملودرام خانوادگی، ویلیس در این فیلم رو به افول یا سقوطی است که جلویش را نه خودِ او و نه پسرش جان و نه هیچکسی نمی تواند بگیرد.

آغاز عشق ورزی!

به نظر من لنس هنریکسن در نقش ویلیس یکی از بدخلق ترین پدرهای سینما را بازی کرده است. این بدخلقی اصلا قابل تحمل نیست و هر کس دیگری که به جای جان بود خیلی زودتر از آنچه که در فیلم وجود دارد از کوره در می رفت. این حس غیرقابل تحمل بودن در فیلم هدفِ ویگو مورتنسن است. هدفی که باعث می شود به ما تلنگر بزند که تحمل، صبر و گذشت آغاز عشق ورزی است. مفهومی را که در دنیای حال حاضر گم کرده ایم. اما زمانی که تحمل جان تمام می شود باز هم عشق او به پدرش مشخص است. عشقی که در دنیای حال حاضر بین انسان ها گُم شده و امیدی به پیدا کردنش نیست. امیدی به کنار هم بودن و تحمل همدیگر در مواجهه با تناقضاتِ همدیگر نیست. امیدی به گوش کردن خواسته ها و نیازهایی که به هم داریم نیست.

نقد فیلم سقوط Falling
نقد فیلم سقوط Falling

نقد فیلم سقوط Falling به عنوان یکی از بهترین فیلم های 2021 مورتنسن دست روی تناقضات افراد یک خانواده می گذارد. این درام نشان می دهد که چگونه این شرایط، با شیوع خشم و ترس، فرد مبتلا را به خاطراتی از هم گسیخته که قابل بیان و یا درک نیستند، در دل تاریکی و تنهایی می اندازد. سقوط یا رمبش مرگبارِ خاطراتِ درون هر یک از شخصیت ها، حس تنهایی را دو چندان منتقل می کند. فیلم سقوط بیش از اندازه به پیوند پدر و پسر یا به عبارتی کلی تر والدین و فرزندان پرداخته است. و عشقی که در طول زندگی بین آن ها ایجاد می شود. گاهی اوقات تناقضات به راحتی قابل درک نیستند. اما وقتی پدر یا مادر شکننده و بیمار می شوند درک ما از تنتقضات پیچیده تر و منعطف تر می شود.

نقد فیلم سقوط Falling
نقد فیلم سقوط Falling

نقد فیلم سقوط Falling ؛ بازیگران و عوامل

نظر شما در خصوص نقد فیلم سقوط Falling چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در این زمینه به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    ججججججججججججججوووووووووووووونننننننننننن به نقدت (:

    پاسخ

    عزیز دل هستید شما!

    پاسخ