;
coinex

وام دانشجویی 1400 ؛‌ شرایط، مدارک و هرآنچه باید از وام دانشجویی سال 1400-99 بدانیم

وام دانشجویی یکی از تسهیلاتی است که وزارت علوم برای دانشجویان در نظر گرفته است. این گفتار به وام دانشجویی 1400 ، شرایط و نحوه ثبت نام آن اختصاص دارد.

وام دانشجویی از جمله تسهیلاتی محسوب میشود که صندوق رفاه دانشجویان برای حفظ امنیت روانی و کاهش فشارها و استرس های دانشجو خصوصا برای دانشجویانی که در شهری غیر از شهر محل سکونت تحصیل میکنند در نظر گرفته است.

این قشر از دانشجویان که در هر دانشگاهی معمولا به نام دانشجویان غیربومی شناخته میشوند معمولا با هزینه های سنگینی چون هزینه رفت و آمد، اسکان، تغذیه و مواردی از این دست مواجه هستند.

در نتیجه مناسب بودن مبلغ این وام ها و البته وضعیت خوبِ درنظرگفته شده برای بازپرداخت این وام ها سبب شده که هر ساله عده زیادی از دانشجویان برای استفاده از این تسهیلات اقدام کنند. بر همین اساس در این گفتار از تکراتو به بررسی شرایط و مبلغ وام دانشجویی 1400 خواهیم پرداخت. با ما باشید.

وام دانشجویی 1400

شرایط، مدارک و هرآنچه باید بدانیم

همانطور که پیش از این گفتیم، عموم دانشجویان به دلیل مخارج بالای شهریه،‌ تغذیه، خوابگاه، هزینه تهیه کتاب و البته هزینه های رفت و آمد از تحصیل مطلوب و باکیفیت جا می مانند.

صندوق رفاه دانشجویان با همکاری وزارت علوم برای رفع دغدغه های مالی دانشجویان و ایجاد آرامش روانی لازم برای تحصیل و رشد استعدادهای کشور، اقدام به اعطای وام به دانشجویان مستعد و عموم دانشجویان واجد شرایط میکند.

وام‌ های دانشجویی انواع مختلفی دارد که با توجه به شرایط دانشجو، در تمامی مقاطع تحصیلی در دوره های روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی قابل دریافت می‌باشد. به علاوه ذکر این نکته الزامی است که نوع و میزان وام با توجه به شرایط دانشجو تعیین میشود.

به علاوه فراموش نکنید که متقاضی وام دانشجویی 1400 باید در یکی از دانشگاه های سراسری کشور به صورت تمام وقت با سقف حداقل واحدهای مجاز در حال تحصیل باشد. البته درباره شرایط وام دانشجویی 1400 در ادامه به طور جامع خواهیم گفت.

در ادامه این گفتار به مبلغ وام دانشجویی 1400 ، شرایط،‌ مدارک لازم و نحوه ثبت نام وام دانشجویی وام دانشجویی 99-1400 خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

صندوق رفاه اقدام به اعطای وام به دانشجویان می‌نماید. متقاضیان وام‌های دانشجویی، باید به عنوان دانشجو تمام وقت در یکی از دانشگاه ها با حداقل واحدهای مجاز درحال تحصیل باشند.

انواع وام دانشجویی 1400

انواع وام دانشجویی 1400
ثبت نام وام دانشجویی 1400

همانطور که در مقدمه هم به اختصار گفتیم، صندوق رفاه دانشجویی وام های مختلفی را با عنوان و میزان های متغیر، برای متقاضیان با شرایط متفاوت در نظر گرفته است که هر دانشجو به تناسب مقطع تحصیلی و البته نوع نیاز خود میتواند برای دریافت وام اقدام کند.

در ادامه و به عنوان آغازین بخش بحث خود درباره وام دانشجویی 1400 شاید بد نباشد با انواع وام دانشجویی آشنا شوید. به طور مختصر انواع وام دانشجویی به قرار زیر است.

  1. وام مسکن
  2. وام تحصیلی
  3. وام ودیعه مسکن متاهلی
  4. وام ودیعه مسکن نخبگان
  5. وام ودیعه مسکن دانشجویان غیرایرانی
  6. وام ودیعه مسکن مجردی
  7. وام ازدواج
  8. وام ضروری
  9. وام استعداد درخشان تحصیلی و ضروری برای دانشجویان ممتاز و نمونه
  10. وام تغذیه
  11. وام زیارت عتبات عالیات
  12. تسهیلات تحصیلی ویژه دکتری
  13. تسهیلات ضروری ویژه دکتری

وام دانشجویی مسکن

این وام به بیش از 50 درصد دانشجویان غیربومی که از خوابگاه استفاده نمیکنند تعلق میگیرد. این دانشجویان باید دارای اجاره نامه ای باشند که مورد تایید دانشگاه قرار بگیرد. ب علاوه باید این نکته را در نظر داشته باشید که نمیتوان به طور همزمان از وام مسکن و وام ودیعه مسکن دانشجویی استفاده کرد.

همچنین مبلغ وام دانشجویی در شهرهای مختلف و به تناسب گستردگی و اهمیت شهر متغیر است. برای مثال این مبلغ در مورد تهران،‌ اصفهان، اهواز و غیره متغیر میباشد.

وام ودیعه مسکن متاهلی

وام ودیعه مسکن متاهلی به افراد متاهلی که از خوابگاه استفاده نمیکنند تعلق دارد. متقاضیان این وام باید برای دریافت ودیعه مسکن متاهلی عقدنامه، اجاره نامه رسمی با کد رهگیری به نام دانشجو را ارائه کنند. علاوه بر این بازپرداخت این وام در پایان تحصیل در همان مقطع صورت میپذیرد.

وام ودیعه مسکن نخبگان

با همکاری بنیاد ملی نخبگان و صندوق رفاه دانسجویان، وام ودیعه مسکن نخبگان به دانشجویان متاهل که دارای معرفی نامه از سوی بنیاد ملی نخبگان باشند تعلق میگیرد.

از جمله مدارک موردنیاز برای این وام، کپی عقدنامه و اجاره نامه رسمی به نام دانشجو و کد رهگیری است.

وام ودیعه مسکن مجردی

بسیاری از دانشگاه های کشور با معضل کمبود خوابگاه و تعداد زیاد دانشجویان غیربومی مواجه هستند که این موضوع کار اسکان دانشجویان را بسیار پیچیده میکند. بر همین اساس عموم این دانشگاه ها وام ودیعه مسکن مجردی در نظر میگیرند.

وام ودیعه مسکن مجردی به حساب دانشگاه ها واریز میشود و دانشگاه ها نسبت به تخصیص آن به دانشجویان غیربومی فاقد خوابگاه اقدام خواهند کرد. دانشجو پس از فارغ التحصیلی باید نسبت به بازپرداخت این وام اقدام کند.

وام تسهیلات تحصیلی

این وام به بیش از 60 درصد دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تعلق میگیرد. دانشجویان ممتاز همچنین از این امتیاز برخوردارند که میتوانند وام تحصیلی را تا میزان دوبرابر دانشجویان عادی و سقف مجاز دریافت کنند.

همچنین میزان وام اعطایی به متقاضیان معلول شامل دانشجویان نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و معلول جسمی و حرکتی تا 50 درصد قابل افزایش است. به علاوه دانشجویان رشته های خاص مانند انرژی هسته ای نیز میتوانند وام تحصیلی تا میزان یک و نیم برابر دانشجویان عادی دریافت کنند.

وام ازدواج دانشجویی

وام ازدواج دانشجویی به آن دسته از دانشجویان اختصاص دارد که در زمان تحصیل ازدواج کرده و از تاریخ عقد آنها کمتر از یکسال میگذرد. متقاضیان این وام باید فرم درخواست وام، اصل کارت ملی و کپی آن را به همراه نسخه کپی شده سند ازدواج به دانشگاه ارائه کنند.

وام ضروری

همانطور که عده زیادی از دانشجویان برای استفاده از تسهیلات وام دانشجویی اقدام میکنند، عده زیاد دیگری نیز به دلایل مختلف نیازی به این تسهیلات نمیبینند. اما خب اتفاق و حادثه خبر نمیکند و هر لحظه ممکن است دانشجو با یک اتفاق غیرمنتظره روبرو شود.

بر همین اساس صندوق رفاه دانشجویان نوعی از تسهیلات تحت عنوان وام ضروری را نیز برای دانشجویانی که با مشکلی خاص و غیرمنتظره مواجه میشوند در نظر گرفته است. وام ضروری میتواند در زمینه خرید لوازم ضروری آموزشی، خرید عینک، هزینه پایان نامه و فوت بستگان درجه یک کارآمد و یا بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

وام تغذیه

وام تغذیه به دانشجویان کم بضاعت و مستعدی اختصاص می یابد که به تشخیص دانشگاه با از قلم افتادن هزینه های تغذیه شان،‌ برخی از مشکلاتشان رفع خواهد شد. متقاضیان می‌توانند وام تغذیه را تا سقف صد درصد غذای دانشجویی و براساس نرخ ژتون و تعداد وعده های غذایی مصرف شده، دریافت کنند.

وام زیارت عتبات عالیات

برای سفرهای زیارتی نیز وام های به خصوصی در نظر گرفته شده است. در این مورد دانشجویانی که مایل به سفرهای زیارتی به کشور عراق هستند میتوانند از این وام و تسهیلات استفاده کنند.

متقاضیان باید ضمن کامل کردن فرم تقاضانامه عتبات عالیات، معرفی‌ نامه سفر به عتبات عالیات دانشگاهیان و فیش واریزی بانک به منظور اخذ ویزا را نیز برای دریافت وام، تحویل دهند.

تسهیلات ویژه دکتری

این تسهیلات مخصوص دانسجویان مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته در دانشگاه های دولتی است. متقاضیان شاغل و بورسیه مجاز به دریافت تسهیلات تحصیلی ویژه دکتری نیستند.

متقاضیان دریافت این وام باید سند تعهد محضری به همراه دو ضامن کارمند را ارائه دهند. دریافتی این وام توسط متقاضیان، هرسه ماه یکبار و از سوی صندوق رفاه دانشجویان خواهد بود.

مبلغ و میزان هر یک از انواع وام دانشجویی 1400

مدارک مورد نیاز برای وام دانشجویی 1400
ثبت نام وام دانشجویی 1400

در جدول زیر میتوانید انواع وام دانشجویی 1400 را به تفکیک مبلغ آن مشاهده کنید.

اسامی وام ها سقف وام ارائه شده
تحصیلی 15,000,000 تا 20,000,000 ریال
 ضروری : تولد فرزند دانشجوی متاهل 30,000,000 ریال
ضروری : فوت پدر، مادر، همسر یا فرزند دانشجو 30,000,000 ریال
ضروری : دانشجویان حادثه دیده در سوانح و تصادفات 30,000,000 ریال
ضروری : دانشجویان مبتلا به بیماری های خاص و پرهزینه 40,000,000 ریال
ضروری : بیماری خاص و یا پرهزینه یکی از اعضای تحت تکلف دانشجو 40,000,000 ریال
ضروری :  سایر موارد 50,000,000 ریال
ضروری : دانشجویان برتر 30,000,000 ریال
ضروری : رویداد حوادث و بلایای طبیعی 30,000,000 ریال
ضروری : دانشجویان قهرمان ورزشی 20,000,000 ریال
ضروری : دانشجویان توان خواه 50,000,000 ریال
ضروری : ازدواج 30,000,000 ریال
ویژه دکتری از منابع صندوق دکتری تخصصی ناپیوسته 7,000,000 ریال به صورت ماهانه هر شش ماه یک بار
ویژه دکتری از منابع بانک توسعه تعاون 7,000,000 ریال به صورت ماهانه هر سه ماه یک بار
مسکن ( از منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران ) 250,000,000 ریال _ شهر تهران200,000,000 ریال _ کلان شهرها

150,000,000 ریال  _ سایر شهرها

شهریه : کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته 10,000,000 ریال
شهریه : کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته ، دکترای حرفه ای 20,000,000 ریال
شهریه : دکتری پیوسته 20,000,000 ریال
شهریه : دکتری تخصصی ناپیوسته 50,000,000 ریال

مدارک مورد نیاز برای وام دانشجویی 1400

مدارک مورد نیاز برای وام دانشجویی 1400
وام دانشجویی 99-1400

همانطور که گفتیم دانشجویان در مقاطع مختلف و به تناسب نیاز و ضرورت میتوانند از انواع تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان بهره مند شوند. استفاده از این تسهیلات مدارک مختلفی را نیاز دارد که در ادامه به طور مختصر تمام آنها را به تفکیک نوع تسهیلات آورده ایم.

  • کپی کارت دانشجویی
  • کپی کارت ملی دانشجو
  • کپی شناسنامه دانشجو
  • اصل سند تعهد محضری
  • تکمیل فرم های درخواست وام دانشجویی و تحویل آن به واحد رفاه و تسهیلات دانشجویی
  • فاکتور خرید کالا ( برای دریافت وام ضروری )
  • کپی و اصل سند ازدواج ( برای دریافت وام ازدواج )
  • کپی شناسنامه دانشجو ( صفحه مشخصات خود و همسر ) ( برای دریافت وام ازدواج )
  • کپی شناسنامه همسر ( صفحه مشخصات خود و همسر ) ( برای دریافت وام ازدواج )
  • تصویر سند ازدواج ( برای دریافت وام ازدواج )
  • اجاره نامه ( برای دریافت وام مسکن )
  • تصویر سند تاهل ( برای دریافت وام ودیعه مسکن متاهلی )
  • اجاره نامه رسمی دارای کد رهگیری به نام دانشجو ( برای دریافت وام ودیعه مسکن متاهلی )
  • تصویر گذرنامه دانشجو و همسر ( برای دریافتوام ودیعه مسکن متاهلی غیر ایرانی )
  • اصل و تصویر اجاره نامه رسمی به نام دانشجو ( برای دریافت وام ودیعه مسکن متاهلی غیر ایرانی )
  • مستندات مربوط به نمونه بودن دانشجو ( برای دریافت وام استعداد درخشان ” تحصیلی و ضروری دانشجویان ممتاز و نمونه ” )
  • تکمیل فرم تقاضانامه عتبات ( برای دریافت وام زیارت عتبارت عالیات )
  • معرفی نامه سفر به عتبات دانشگاهیان ( برای دریافت وام زیارت عتبارت عالیات )
  • فیش واریزی بانک جهت دریافت روادید ( برای دریافت وام زیارت عتبارت عالیات )

راهنمای ثبت نام در صندوق رفاه دانشجویان و دریافت وام دانشجویی 1400

برای ثبت درخواست وام دانشجویی در سال 1400 دانشجویان باید در وبسایت صندوق رفاه دانشجویی به آدرس SWF دات IR ثبت نام کنند. ثبت نام در این سامانه چندان پیچیده نیست. برای اینکار مطابق با تصویر زیر به آدرس ذکر شده بروید از بخش میز خدمت بخش ویژه دانشجویان و پورتال دانشجویی را انتخاب کنید.

راهنمای ثبت نام در صندوق رفاه دانشجویان و دریافت وام دانشجویی 1400
وام دانشجویی 99-1400

در مرحله دوم ثبت نام در سایت صندوق رفاه دانشجویان گزینه ثبت نام دانشجوی جدید را انتخاب نمایید و به مرحله بعد بروید.

راهنمای ثبت نام در صندوق رفاه دانشجویان و دریافت وام دانشجویی 1400
وام دانشجویی 99-1400

در قسمت بعدی از ثبت نام در سایت صندوق رفاه دانشجویان دانشجو بایستی کد ملی و تاریخ تولد خود را وارد نماید.

ثبت نام در سایت صندوق رفاه دانشجویان
وام دانشجویی 99-1400

در مرحله بعد شما میبایست یک فرم شامل اطلاعات شخصی خود را به طور کامل پرکنید. این فرم مرحله اول ثبت نام در سایت صندوق رفاه دانشجویان است.

ثبت نام در سایت صندوق رفاه دانشجویان
ثبت نام وام دانشجویی 1400

مرحله آخر ثبت نام در سایت صندوق رفاه دانشجویان تایید و ذخیره اطلاعات ثبت نامی می‌باشد. درخواست متقاضیان وام دانشجویی در سال 1400 در این مرحله و پس از تایید دانشگاه به ثبت نهایی خواهد رسید.

ثبت نام در سایت صندوق رفاه دانشجویان
ثبت نام وام دانشجویی 1400

راهنمای ثبت درخواست وام دانشجویی 1400 در صندوق رفاه دانشجویان

در درجه اول این نکته را در نظر بگیرید که در راستای مسائل امنیتی و احراز هویت دانشجویان، زین پس برای ارائه هرگونه خدمات الکترونیکی و یا دریافت وام دانشجویی، سیمکارت فعال و شماره همراه اعلام شده به دانشگاه باید به نام شخص متقاضی باشد.

برای ورود به حساب کاربری در صندوق رفاه دانشجویی، نام کاربری برای همه دانشجویان کد ملی 10 رقمی بدون خطوط بین آن میباشد و کلمه عبور برای اولین ورود همان 10 رقم کدملی است.

علاوه بر اینها با توجه به فعال شدن سامانه استعلام شاغلین از سازمان های ذیربط و ماده 5 فصل اول آیین نامه استفاده از وام های صندوق رفاه دانشجویان مبنی بر اینکه در زمان دریافت وام دانشجویی، عدم اشتغال به کاری که مستلزم دریافت اجرت باشد یکی از شروط اصلی برای اعطای وام دانشجویی است.

چنانچه این سامانه دانشجویی را شاغل تشخیص داد شخص مدعی میباید از محلی که سابقه بیمه گزارش شده است،‌ نامه ای رسمی و مورد تایید مبنی بر عدم اشتغال را به همراه سوابق بیمه ای ممهور به مهر بیمه به دانشگاه ارائه کند.

حالا به مراحل ثبت نام وام دانشجویی در سال 1400 در سایت صندوق رفاه دانشجویان برسیم. در درجه اول باید به آدرسی که از سایت صندوق رفاه دانشجویی ذکر کردیم مراجعه کنید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد پروفایل شخصی خود شوید. همانطور که گفتیم رمز عبور و نام کاربری همواره کدملی شماست. مگر اینکه آنرا تغییر داده باشید.

ثبت نام در سایت صندوق رفاه دانشجویان
ثبت نام وام دانشجویی 1400

در اینجا سربرگ پرونده شخصی دانشجو در سایت صندوق رفاه را انتخاب کرده و در میان گزینه های موجود درخواست وام دانشجویی در سال 1400 را انتخاب کنید تا به مرجله بعد هدایت شوید.

ثبت درخواست وام دانشجویی 1400
ثبت نام وام دانشجویی 1400

بعد از ورود به صفحه درخواست وام دانشجویی در سال 1400 در سایت صندوق رفاه، دانشجو میبایست نوع وام درخواستی خود را علامت زده و آنرا ثبت کند. برای مثال در تصویر زیر یک دانشجوی دانشگاه غیرانتفاعی بعد از ورود به پرتال خود قصد دریافت وام شهریه را دارد.

ثبت درخواست وام دانشجویی 1400
ثبت نام وام دانشجویی 1400

همانطور که میبینید دانشجو باید به ترتیب 6 مرحله شماره گذاری شده یعنی تعیین نوع وام (که در این مثال وام شهریه است)، نام استان، نام شهر، نام شعبه، پدیرفتن قوانین صندوق رفاه، وارد کردن شماره تلفن همراه (که باید به نام دانشجو باشد) و انتخاب دکمه ثبت درخواست را انجام دهد.

در صورتی که مراحل مذکور را به طور صحیح و با موفقیت از سر بگذرانید، لینک آبی رنگی با عبارت در انتظار تایید دانشگاه نمایش داده میشود. پس از تایید دانشگاه (که این تایید از طرف دانشگاه در قالب پیامک به شماره اعلامی نیز ارسال میشود) ضروری است تا دانشجو با مراجعه به شعبه انتخابی خود و بر اساس ضوابط بانک مذکور، پیش نیازی های مربوط به معرفی ضامن و تهیه مدارک را انجام دهد.

پیش از این در تکراتو در ارتباط با این موضوع به وام ازدواج 1400 پرداخته بودیم. همچنین توصیه میکنیم با پیش بینی قیمت گوشی 1400،‌ پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، حداقل حقوق در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، بهترین سرمایه گذاری 1400، پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 و سود بانکی در سال 1400 اطلاعات خود درباره سال جدید را بروزرسانی کنید.

همچنین در صورتی که پیگیر اخبار برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 باشید نیاز به آشنایی با بهترین منابع کنکور 1400 و بهترین منابع کنکور 1401 نیز خواهید داشت.

همانطور که میدانید در سال جدید با انتخابات ریاست جمهوری نیز مواجهیم پس توصیه میکنیم کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 را ببینید،‌ این انتخابات تاثیر به سزایی بر آینده ایران در سال 1400 خواهد داشت.

به علاوه میتوانید با بهترین مشاغل سال 1400، پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 و عرضه اولیه های 1400 تصمیم های بهتری درباره یک بستر سرمایه گذاری مطمئن در سال جدید بگیرید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص وام دانشجویی 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر