;
coinex

گوشی صاایران ویرا V5 ؛ بررسی مشخصات فنی و قیمت

مدتی است که گوشی های ویراصاایران با حواشی زیاد وارد بازار موبایل کشور شده اند. در این گفتار تکراتو به بررسی مشخصات فنی گوشی صاایران ویرا V5 خواهیم پرداخت.

مدت مدیدی است که تلاشها برای توسعه زیرساخت های بومی تکنولوژی در کشور ادامه دارد. از بحث عرضه اپلیکیشن های پیامرسان و شبکه های اجتماعی داخلی گرفته تا تولید گوشی های ایرانی.

در این میدان اما جز مواردی معدود کمتر ما شاهد عملکردی قابل قبول در تلاش های مختلف بودیم. پروژه طراحی و عرضه اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی داخلی و جایگزینی آنها با موارد خارجی که به وضوح پروژه ای شکست خورده محسوب میشود و در این میان در تولید موبایل ایرانی نیز اتفاقت خوشایند و اخبار قابل ذکری وجود ندارد.

البته همه اینها مانع از ادامه تلاش ها با هدف رسیدن به یک محصول خوب نشده است. کمپانی های مختلف و شاید از همه شناخته شده تر جی ال ایکس مدت زیادی است که در راه تولید گوشی ایرانی باکیفیت تلاش میکنند و بعضا به نتایج نسبتا خوبی نیز رسیده اند.

حالا اما بحث ما بر سر تولیدات جی ال ایکس نخواهد بود. امروز در تکراتو به بررسی یکی از پرحاشیه ترین موبایل های بازار کشور که با نام تولید داخل عرضه شد اما بعدها مشخص شد که چندان ارتباطی با تولیدات کشور ندارد بپردازیم. این شما و این گوشی صاایران ویرا V5 که در ادامه به مشخصات فنی و قیمت آن خواهیم پرداخت.

گوشی صاایران ویرا V5

بررسی مشخصات فنی و قیمت

بازار گوشی های موبایل تولید داخل چندان بازار پررونق و موفقی نیست اما حداقل به لحاظ قیمت و امکاناتی که دارد میتواند ساده ترین نیازهای کاربر را برطرف کند. ما در جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی به دو نمونه از برترین تولیدات شرکت جی ال ایکس یعنی شاهین و شاهین 2 پرداخته بودیم. تقریبا جز جی ال ایکس نام و برند ایرانی دیگری در این حوزه فعال نبود اما حالا صاایران وارد این حوزه شده است.

شرکت صنایع الکترونیک ایران یا صاایران از جمله قدیمی ترین و باسابقه ترین شرکت های ایرانی در حوزه تولید وسایل و لوازم الکترونیکی است که حالا با همکاری ایرانسل وارد حوزه پیچیده تولید گوشی موبایل شد.

وزیر ارتباطات در پاییز سال جاری از عرضه چندین مدل گوشی تولید داخل توسط صاایران خبر داد که قرار بود با همکاری ایرانسل وارد بازار موبایل کشور شود.

با وجود اخبار زیادی که بر سر ایرانی بودن این محصولات وجود داشت، نهایتا رونمایی اولین تصاویر از این محصولات کافی بود تا جستجوگران سمج دنیای تکنولوژی به شائبه برانگیز بودن ادعای تولید داخلی بودن گوشی ها شک ببرند. ما همان زمان در یک پرونده جامع به شباهت گوشی های ویرا صاایران با برندی چینی پرداختیم و چندی پس از این ماجرا، وزیر ارتباطات از راز این شباهت پرده برداشت و مشخص شود گوشی های ویرا صاایران آماده و کامل از چین وارد کشور شده است.

علی ایحال در این گفتار قصد بررسی این حواشی طولانی را نداریم و در ادامه به گوشی صاایران ویرا V5 ، مشخصات فنی صاایران ویرا V5, و البته قیمت صاایران ویرا V5 بپرازیم.

گوشی صاایران ویرا V5 ؛ بررسی مشخصات فنی و قیمت

صاایران بعد از ماجرای فاش شدن موضوع وارداتی بودن محصولات جدید سعی کرد با ارائه طرح های تشویقی با همکاری ایرانسل سهمی از بازار موبایل کشور را به خود اختصاص دهد. البته که این کمپانی در طرح های تشویقی دست و دلبازی خوبی نشان داده، به نظر نمیرسد به این سادگی ها بتواند در کنار رقبای خارجی سهمی را از آن خود کند.

گوشی صاایران ویرا V5 در واقع یک گوشی اقتصادی و البته با هویت چینی به نام رسمی Ulefone Note 7P میباشد که با یک نمایشگر 6.1 اینچی از نوع IPS LCD عرضه شده است. این گوشی از یک ماژول دوربین سه گانه به همراهی فلش LED بهره میبرد. بالطبع ما با یکی از بهترین گوشی های 2021 مواجه نیستیم. در ادامه با ما باشید تا ضمن بحث از مشخصات فنی صاایران ویرا V5 به قیمت صاایران ویرا V5 نیز بپردازیم.

طراحی و ساخت : مشخصات فنی صاایران ویرا V5

طراحی و ساخت : مشخصات فنی صاایران ویرا V5
قیمت گوشی های صاایران

در طراحی گوشی صاایران ویرا V5 شاهد اتفاق خاصی نیستیم و هرآن چیزی که از یک گوشی اقتصادی چینی را انتظار داشته باشید خواهید دید. نمایشگر 6.1 اینچی این گوشی تنها 80 درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده که نه در قیاس با بهترین گوشی های میان رده 2021 که حتی در قیاس با ارزان ترین گوشی های 2021 نیز نسبت چندان جالب توجهی نیست.

علاوه بر این حواشی و لبه های کناری گوشی نیز به نسبت محصولات امروزی ضخامت زیادی دارند که بازهم از یک گوشی ارزان قیمت چندان دور از ذهن نیست. دوربین سلفی در برش قطره ای در مرکز صفحه قرار گرفته و قاب پشتی میزبان اسپیکر در پایین، ماژول 3 گانه دوربین اصلی با فلش ال ای دی و البته حسگر اثر انگشت است.

جنس قاب پشتی از نوع پلاستیک براق و مستعد جذب بالای اثرانگشت و لکه هاست. در حال حاضر آنچنان تنوع رنگی خاصی نیز از گوشی صاایران ویرا V5‌ نیز شاهد نیستیم و این گوشی تنها در رنگ مشکی در فروشگاه ایرانسل به فروش میرسد.

نمایشگر‌ : مشخصات فنی صاایران ویرا V5

نمایشگر‌ : مشخصات فنی صاایران ویرا V5
مشخصات صاایران ویرا V5

همانطور که گفتیم در بخش مهم نمایشگر در گوشی صاایران ویرا V5‌ با یک نمایشگر 6.1 اینچی از نوع IPS LCD مواجهیم. رزولوشن تصویر این محصول 600 در 1280 پیکسل است که تراکم پیکسلی 232 پیکسل بر هر اینچ و وضوح HD را در دسترس قرار میدهد.

این صفحه نمایش با درنظرگرفتن رده قیمتی این محصول،‌ عملکرد کلی خوبی دارد و رنگ ها را خوب نشان میدهد. از نظر روشنایی این گوشی یک عملکرد متوسط دارد و به نسبت قیمت خود راضی کننده است.

البته بالطبع یکی از ناامید کننده ترین بخش های این محصول به حواشی زیاد نمایشگر آن مربوط است که در قیاس با بسیاری از محصولات ارزان قیمت مشابه هم زیاد به نظر میرسد.

دوربین‌ : مشخصات فنی صاایران ویرا V5

دوربین‌ : مشخصات فنی صاایران ویرا V5
مشخصات صاایران ویرا V5

در بخش دوربین ممکن است جلوه ظاهری برایتان جالب توجه به نظر برسد، حداقل در نظر اول هر بیننده ای از یک ماژول دوربین سه گانه برای یک محصول ارزان قیمت تعجب میکند.

اما آنچه از وضعیت این ماژول دوربین میدانیم عبارت است از یک دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8. این سنسور تصاویری با رزولوشن 4000 در 2000 پیکسلی را ثبت خواهد کرد.

اما داستان دو سنسور دیگر تا امروز بر ما پوشیده مانده و به واقع اطلاع و شناخت خاصی از وضعیت و کاربرد این دو نداریم. آنطور که برخی کاربران میگویند در استفاده عملی از دوربین هیچ کارکردی برای این دو دوربین 2 مگاپیکسلی اکتشاف نشده است. علاوه بر این در وبسایت ایرانسل که برای فروش این محصولات است نیز اطلاعات خاصی درباره این دو دوربین وجود ندارد و به نظر میرسد با دو دوربین 2 مگاپیکسلی دکوری روبرو باشیم.

منوی دوربین اما قابلیت های خوب و رابط کاربری خوبی دارد که از آن چیزی است که انتظارش را داشتیم بهتر است. در منوی این گوشی می‌توانید به‌ راحتی جا به ‌جا شوید و نیازی نیست که حتماً پایین گوشی را که تب‌ها و مودها قرار دارند لمس کنید با حرکت انگشت روی صفحه ویوفایندر به چپ یا راست می‌توانید بین مودها جابه‌جا شوید.

البته کیفیت تصاویر ثبت شده با این دوربین بسیار معمولی است و به هیچ وجه قابل قیاس با بهترین دوربین گوشی 2021 نخواهد بود و نمیتوانید به آن به عنوان یکی از بهترین گوشی برای فیلمبرداری 2021 بنگرید.

سنسور 5 مگاپیکسلی دوربین سلفی با گشودگی دیافراگم f/2.0 نیز همانطور که گفتیم در برش ناچ قطره ای در مرکز پنل نمایشگر قرار دارد.

نرم افزار و رابط کاربری : مشخصات صاایران ویرا V5

نرم افزار و رابط کاربری : مشخصات صاایران ویرا V5
مشخصات صاایران ویرا V5

این گوشی بر روی پایه اندروید 9.0 پای است. در مورد آپدیت شدن اندروید گوشی اطلاعاتی در دسترس نیست، اما بعید به نظر می‌رسد که آپدیتی دریافت کند. از دیگر مشخصات ویرا V5 در بخش نرم‌افزار باید به حسگر اثر انگشت و قابلیت تشخیص چهره اشاره کرد که سرعت قابل قبولی دارد.

در بخش تنظیمات صفحه نمایش این گوشی نیز ویژگی خوبی به نام Night Light وجود دارد که از چشم شما به هنگام در دست گرفتن طولانی مدت گوشی محافظت خواهد کرد.

سخت افزار : مشخصات صاایران ویرا V5

سخت افزار : مشخصات صاایران ویرا V5
قیمت گوشی های صاایران

آنچه از بخش سخت افزار گوشی صاایران ویرا V5 میدانیم به ما میگوید که از یک پردازنده قدیمی ولی نسبتا قابل قبول استفاده شده است. این پردازنده مدیاتک هلیو A22 که با 4 هسته Cortex-A53 وظیفه پردازش فنی گوشی را بر عهده دارد.

حافظه داخلی 32 گیگابایتی و رم 3 گیگابایتی از دیگر مشخصات فنی گوشی صاایران ویرا V5 هستند. به علاوه امکان ارتقای حافظه به کمک کارت حافظه جانبی تا 128 گیگابایت وجود دارد. خوشبختانه درگاه کارت حافظه با هیچ یک از دو درگاه سیمکارت یکسان سازی نشده و در نتیجه امکان استفاده همزمان از دو سیمکارت و البته مموری کارت وجود دارد.

بالطبع نمیتوان و نباید از این محصول با این مشخصات فنی توان پردازشی بالایی را انتظار داشت. همانطور که گفتیم هلیو A22‌ یک پردازنده نسبتا قدیمی است. اما باطلبع برای امور روزمره، وب گردی و البته تماشای فیلم و بازی های سبک مناسب است.

باتری : مشخصات صاایران ویرا V5

باتری : مشخصات صاایران ویرا V5
قیمت گوشی های صاایران

باتری گوشی صاایران ویرا V5، یک باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعت است. این باتری عملکرد خوب و قابل قبولی دارد و البته نمایشگر کوچک و معمولی در اینجا به کمک آمده تا شارژ باتری بیشتر ماندگار شود. البته که در حد و اندازه های بهترین باتری گوشی 2021 نیست.

خبری از فناوری شارژ سریع هم نیست و برای پر شدن باتری 3500 میلی آمپرساعتی مذکور باید بیش از 2.5 ساعت را منتظر شارژ معمولی میکرو یو اس بی باشید که حتی ممکن است بیش از این نیز طول بکشد.

قیمت صاایران ویرا V5

قیمت صاایران ویرا V5
قیمت گوشی های صاایران

در حال حاضر این قیمت صاایران ویرا V5 در فروشگاه ایرانسل با قیمت 2 میلیون 950 هزارتومان به فروش میرسد. بالطبع و همانطور که پیش از این نیز ذکز کردیم این یک قیمت معقول به نظر میرسد. اما بحث آنجا جالب میشود که این محصول با قیمت 88 دلار در فروشگاه های خارجی یافته میشود.

وقتی این قیمت دلاری را در قیمت روز دلار ضرب کردیم به عدد 1 میلیون 900 رسیدیم که نشان میدهد قیمت صاایران ویرا V5 با حداقل یک میلیون حاشیه سود یا شاید هم ارزش فزوده برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

با وجود اینکه ایرانسل مزایایی برای گوشی Vira V5 در نظر گرفته است، اما ارزش خرید آن به شدت مورد تردید است. برای نمونه با صرف همین بودجه می‌توان گوشی Nokia 2.3 را با طراحی به روز تر، ضخامت کمتر، دوربین 13 مگاپیکسلی، سیستم عامل قابل ارتقا به اندروید 10 و باتری با ظرفیت بیشتر تهیه کرد. البته نوکیا 2.3 حسگر اثر انگشت ندارد.

اما با کمی صرف بودجه بیشتر می‌توان Redmi 9A را تهیه کرد که جز نداشتن حسگر اثر انگشت و 1 گیگابایت حافظه رم کمتر، از هر نظر بهتر از Vira V5 است. با صرف 500 هزار تومان بیشتر هم می‌توان گوشی‌هایی چون Galaxy A11 یا Redmi 9 تهیه کرد که دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارند. Redmi 9 از هر نظر گوشی بهتر و با ارزش‌تری است.

البته که از گوشی صاایران ویرا V5 انتظار رقابت با بهترین گوشی های هواوی 2021، بهترین گوشی های شیائومی 2021، بهترین گوشی های سامسونگ 2021 و بهترین گوشی های وان پلاس بسیار دور از انتظار است. حتی بعید است بتوان به سادگی این محصول را همپایه قیمت بهترین گوشی های موتورولا و بهترین گوشی های سری M سامسونگ قرار داد.

در این رده قیمت شما حتی میتوانید در میان بهترین گوشی های ال جی و بهترین گوشی های چینی 2021 موارد مناسب تری پیدا کنید و صرفا در صورتی که برای یک کاربری عادی و روزمره و با قیمت پایین قصد تهیه گوشی داشته باشید این مورد قابل پیشنهاد است.

به علاوه همانطور که گفتیم در این محصول خبری از پشتیبانی از 5G نیست در نتیجه اگر استفاده از نسل پنجم اینترنت همراه با یک بودجه پایین برایتان مهم باشد باید حتما نگاهی به ارزان ترین گوشی های 5G دنیا بیندازید. بالطبع هزینه کردن برای بهترین گوشی های 5G در سال 2021 یک بودجه خوب میخواهد.

به علاوه در صورت نیاز و تمایل توصیه داریم حتما سری به بهترین گوشی های ضد آب دنیا، بهترین گوشی های گیمینگ 2021 و بهترین گوشی های 99 بزنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص گوشی صاایران ویرا V5 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر