;
coinex

قوی ترین ارتش های دنیا 2021 ؛ فهرست قدرتمندترین ارتش های جهان

ارتش ستون فقرات هر حکومتی است. در این گفتار از تکراتو به فهرست قدرتمندترین ارتش های دنیا و معرفی قوی ترین ارتش های دنیا 2021 خواهیم پرداخت.

ارتش ملی، ستون فقرات هر دولت و حکومت و عامل هویت بخش استقلال هر ملتی است. در طول تاریخ این عنصر نظامی در ساختار حکومت ها و امپراتوری ها عامل موثر و قابل توجهی بوده است.

در حال حاضر و با وجود فاصله گرفتن عصر مدرن از درگیری های گسترده ای مانند جنگ های جهانی، جنگ ویتنام و مواردی از این دست، همچنان ارتش و قدرت نظامی یکی از بخش های اساسی توسعه برای عموم کشورها به شمار می آید و هر کشوری به تناسب موقعیت خود بودجه کلانی به توسعه توانایی های نظامی اختصاص میدهد.

بر همین اساس هرساله برخی موسسات معتبر با بررسی شاخص های مختلف به رده بندی قدرتمندترین ارتش های دنیا میپردازند. بر همین اساس در این گفتار از تکراتو به معرفی قوی ترین ارتش های دنیا در سال 2021 خواهیم پرداخت.

قوی ترین ارتش های دنیا 2021

فهرست قدرتمندترین ارتش های جهان

اهمیت قدرت ارتش در هر منطقه به عوامل متفاوتی بسته است. بسیاری از کشورهای دنیا مانند ابرقدرت های اقتصادی چین، آمریکا، روسیه و ژاپن دارای ارتش هایی منظم و قدرتمند هستند که معمولا به سادگی در درگیری های خاص ورود نمیکنند و عموما هم در عملیات هایی دور از مرزهای خود استفاده میشوند. این ابرقدرت ها به واسطه مسئولیتی که برای خود به عنوان پرچمداران نظم نوین جهانی قائلند در هر بخش به صلاح دید خود دخالت میکنند.

در طرف دیگر، برخی نقاط استراتژیک، موقعیت های ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی سبب شده تا بسیاری از کشورها هزینه زیادی در راه تقویت ارتش خود صرف کنند. برای مثال کره جنوبی و ژاپن دو کشوری هستند که همواره از بابت نگرانی کره شمالی و چین کمونیست به تقویت ارتش خود دست میزنند.

از سوی دیگر در منطقه مهم و استراتژیک خاورمیانه ما با 4 ارتش مهم از 20 ارتش قدرتمند دنیا مواجهیم، یعنی تکیه، ایران، اسرائیل و البته عربستان صعودی که هریک در راستای تامین منافع خود و به تناسب بلوک بندی های سیاسی اقتصادی در منطقه به تقویت توان نظامی خود همت گماشته اند.

پایگاه گلوبال فایر پاور با بررسی ده ‌ها شاخص چون شمار نیروی نظامی، تجهیزات هوایی، زمینی، بحری، و هزینه‌ی ‌های دفاعی ارتش ‌های یاد شده، جایگاه کشورها را از نظر قدرت و توانمندی نظامی در سال 2021 مشخص کرده است.

شاخص گلوبال فایرپاور (Global Fire Power) رنکینگی از قوی ترین ارتش های دنیا 2021 است که بر مبنای پتانسیل قدرت ارتش ها تهیه شده است. این شاخص از بیش از 50 فاکتور منفرد نظیر جغرافیا، شرایط مالی و ظرفیت های لجستیکی استفاده می‌کند و در نهایت به هر کشور یک پاور ایندکس (PwrIndx) اختصاص می‌دهد.

در توضیحاتی که در این باره در این پایگاه اینترنتی موجود است میخوانیم:  فرمول منحصر به فرد سازمان ما این اجازه را به کشورهای کوچک اما از لحاظ فناوری پیشرفته می‌دهد تا با کشورهای بزرگتر و کمتر توسعه یافته رقابت کنند. به علاوه اصلاح‌گرهایی ویژه، به صورت جریمه و پاداش نیز در این ایندکس به طور سالانه لحاظ می‌شوند تا دقت آن افزایش یابد.

در شاخص گلوبال فایر پاور بهترین عدد 0.0000 است که در فرمول این نهاد به طور واقع‌گرایانه، دست‌یابی به آن ممکن نیست. هرچه PwrIndx کوچکتر باشد، ظرفیت جنگی تئوری ارتش آن کشور بیشتر است. همچنین در این شاخص ظرفیت های سلاح های هسته‌ای لحاظ نشده است.

در ادامه با ما در قوی ترین ارتش های دنیا 2021 همراه باشید تا به گزارش این پایگاه از قدرتمندترین ارتش های دنیا ، قوی ترین کشورهای جهان 2021 و البته قدرتمندترین کشورهای جهان 2021 بپردازیم.

ارتش امریکا : قدرتمندترین ارتش جهان

شاخص پاور ایندکس : 0.0718

ارتش امریکا : قدرتمندترین ارتش جهان

به مانند سال های اخیر و درکنار برتری ایالات متحده آمریکا در حوزه های اقتصادی و سیاسی، نیروی نظامی این کشور نیز قدرتمندترین ارتش جهان است که این کشور را به یکی از قوی ترین کشورهای جهان 2021 بدل میکند.

ارتش این کشور به عنوان یکی از قوی ترین ارتش های دنیا 2021 از شش شاخه اصلی یعنی نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی، گارد ساحلی و البته نیروی فضایی تشکل یافته است.

شکل گیری ارتش ایالات متحده آمریکا به جنگ های استقلال آمریکا از بریتانیا در سال 1775 میلادی بازمیگردد. ارتش این کشور سابقه حضور در جنگ های مهم و موثری چون جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام، جنگ کره و البته جنگ های عراق و افغانستان را دارد.

ارتش آمریکا دارای دو میلیون و ۱۴۱ هزار و ۹۰۰ نیروی نظامی، ۱۳ هزار و  ۳۹۸ هواپیمای نظامی، شش هزار و ۲۸۷ تانک محاربه‌ای، ۴۱۵ کشتی جنگی، ۲۵ هواپیمابر و غیره است.

بیشتر بخوانید: ساخت هلی کوپتر بی صدا در دستور کار ارتش آمریکا

ارتش روسیه : قدرتمندترین ارتش جهان

شاخص پاور ایندکس : 0.0791

ارتش روسیه : قدرتمندترین ارتش جهان

روسیه نیز به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان 2021 دارای یکی از قوی ترین ارتش های دنیا 2021 است. تا چند سال پیش روسیه رقیب مستقیم و اصلی ترین قدرت در برابر ارتش ایالات متحده محسوب میشد. اما طی سالهای گذشته و با توسعه توان اقتصادی چین، کشور چین نیز به یکی از مهمترین رقبای اقتصادی، سیاسی و البته نظامی آمریکا بدل شده که در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

ارتش روسیه شامل آن دسته از نیروهای نظامی است که پس از تجزیه اتحاد جماهیر شوروی تاسیس شد. در هفتم ماه مه 1992 رییس جمهور منتخب بوریس یلتسین فرمان تاسیس وزارت دفاع را امضا کرد.

ارتش این کشور دارای  سه میلیون و ۵۸۶ هزار و ۱۲۸ تن پرسنل نظامی، چهار هزار و ۷۸ هواپیمای نظامی، ۲۱ هزار و ۹۳۲ تانک جنگی و ۳۵۲ کشتی جنگی است.

ارتش چین : قوی ترین ارتش های دنیا 2021

شاخص پاور ایندکس : 0.0854

ارتش چین : قوی ترین ارتش های دنیا 2021
قوی ترین کشورهای جهان 2021

ارتش آزادی بخش خلق چین به عنوان بازوی نظامی حزب کمونیست حاکم بر چین در اوت 1927 همزمان با قیام نانجینگ با نام «ارتش سرخ کارگران و دهقانان چینی» تشکیل شد و در سال ۱۹۴۹ با فتح سرزمین اصلی چین به حکومت جمهوری چین بر این سرزمین پایان داد.

ارتش آزادی بخش خلق چین از لحاظ تجهیزات بعد از ارتش ایالات متحده آمریکا و نیروهای مسلح روسیه سومین ارتش قدرتمند در جهان است و از لحاظ تعداد پرسنل و نیروهای نظامی در مکان اول قرار دارد.

ارتش آزادی‌بخش خلق از چهار بخش؛ نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و سپاه پشتیبان توپخانه، تشکیل می‌شود. هرچند در قوانین چین خدمت سربازی اجباری است اما این قانون با توجه به تعداد زیاد داوطلبان فعالیت در ارتش هیچگاه اجرا نشده ‌است.

ارتش هند : قوی ترین ارتش های دنیا 2021

شاخص پاور ایندکس : 0.1207

ارتش هند : قوی ترین ارتش های دنیا 2021

با بیش از 1 میلیون پرسنل نظامی فعال و نزدیک به 960 هزار نیروی ذخیره، ارتش هند نیز از قوی ترین ارتش های جهان در سال 2021 است. وظیفه اصلی این نیروی نظامی دفاع از امنیت ملی هند در قبال دست اندازی بیگانگان و پاسداری از صلح در داخل مرزهای این کشور تعریف شده است.

همچنین در هنگام بلایای طبیعی و آشوب‌ های داخلی این این نیرو اقدام به امداد رسانی و مداخله می ‌نماید. رئیس جمهور هند فرمانده کل قوای این کشور می‌باشد. به علاوه اگرچه قانون خمت وظیفه عمومی در قانون اساسی هند پیش بینی شده ولی جنبه تحمیل و اجبار ندارد و جذب نیرو برای ارتش به صورت داوطلبانه صورت میپذیرد. از زمان استقلال هند، ارتش هند در چهار جنگ با پاکستان و یک جنگ با جمهوری خلق چین حضور داشته است.

ارتش ژاپن

شاخص پاور ایندکس : 0.1599

ارتش ژاپن
قوی ترین ارتش های جهان در سال 2021

از دیگر کشورهایی که بنابر اهیمت موقعیت استراتژیک خود ناگزیر تقویت نیروی نظامی خود شده است ژاپن است. البته که موقعیت جناحی این کشور در جنگ حهانی دوم و همراهی آن با آلمان نازی سبب شد تا پس از فجایع هیروشیما و ناگازاکی تا مدت مدیدی این کشور از داشتن نیروی نظامی محروم باشد.

هنوز هم که هنوز است از بابت نگرانی ایالات متحده از کره شمالی و توسعه طلبی های چین، پایگاه های ارتش آمریکا در ژاپن بسیارند اما در این بین ژاپن نیز خود به توسعه نیروی نظامی رو آورده و حالا یکی از قوی ترین ارتش های دنیا 2021 را دارد.

ارتش کره جنوبی

شاخص پاور ایندکس : 0.1612

ارتش کره جنوبی
قوی ترین ارتش های جهان در سال 2021

به مانند ژاپن و البته در موقعیتی خطیرتر از آن، جمهوری کره یا آنطور که ما میشناسیم کره جنوبی از دیگر قطب های اقتصادی مهم در منطقه شرق آسیاست. نگرانی های کره ای از بابت همجواری با دو کشور عمده و البته قدرتمند کمونیست یعنی کره شمالی و چین سبب شده تا همواره توجه ویژه ای به توسعه نیروی نظامی داشته باشند و این موضوع ارتش این کشور را در رده ششم از قوی ترین ارتش های دنیا 2021 قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: شبیه سازی جنگ ایران و آمریکا

ارتش فرانسه

شاخص پاور ایندکس : 0.1681

ارتش فرانسه

نیروهای مسلح فرانسه، به عنوان یکی از قوی ترین ارتش های دنیا 2021 از چهارشاخه اصلی یعنی، نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و البته ژاندارمری ملی تشکیل شده است.

به مانند عموم کشورهای جهان فرماندهی کل قوا در فرانسه نیز بر عهده رییس جمهور است. رییس جمهور از عالی ترین اختیارات در زمینه مسائل نظامی برخوردار است و تنها مقامی است که اجازه صدور دستور حمله اتمی را دارد.

ارتش بریتانیا

شاخص پاور ایندکس : 0.1997

ارتش بریتانیا

ارتش بریتانیا به عنوان یکی از قدرتمندترین ارتش های اروپایی و از قوی ترین ارتش های دنیا 2021 است. ارتش بریتانیا برای چندین سده بازوی نظامی پادشاهی بریتانیا و البته مسئول حفاظت از مجموعه قلمروها، مستعمرات، متعلقات و مناطق تحت حکومت امپراتوری بوده است.

ارتش این کشور علاوه بر حضور در جنگ های اول و دوم جهانی، سابقه حضور در جنگ های معروفی چون جنگ های ناپلئونی، جنگ کریمه و جنگ استقلال آمریکا را دارد.

ارتش برزیل

شاخص پاور ایندکس : 0.2026

ارتش برزیل

قوی ترین ارتش آمریکای جنوبی نیز متعلق به پهناورترین کشور قاره یعنی برزیل است. ارتش برزیل طی قرن نوزدهم بیشتر درگیر جنگ های داخلی آمریکای جنوبی بود و در قرن بیستم به عنوان بخشی از نیروهای متفقین در جنگ های اول و دوم جهانی حضور داشت.

نفوذ عقاید چپ در آمریکای جنوبی ایالات متحده را برای حفظ منافع خود و البته دور کردن خطر کمونیسم از حیات خلوتش به آن واداشته تا همواره به تقویت دیکتاتوری های نظامی این منطقه و البته پشتیبانی از قدرت نظامی آنها بپردازد.

ارتش پاکستان

شاخص پاور ایندکس : 0.2073

ارتش پاکستان

پاکستان نیز به عنوان یکی از همسایه های ایران و البته از جمله کشورهای دخیل در تحولات منطقه، همواره به تقویت نیروهای نظامی خود توجه ویژه ای داشته است. از زمان جایی هند و پاکستان، درگیری های این دو بر سر برخی مناطق استراتژیک در کنار مشکلات پاکستان با افغانستان و البته درگیری با طالبان سبب شده تا همواره ارتش در پاکستان از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

ارتش ترکیه

شاخص پاور ایندکس : 0.2109

ارتش ترکیه
قوی ترین ارتش های جهان در سال 2021

قدرتمندترین ارتش منطقه خاورمیانه و یکی از قوی ترین ارتش های جهان نیز متعلق به یکی دیگر از همسایگان ما یعنی ترکیه است. به موازات رشد اقتصادی ترکیه، سیاستمداران این کشور نیز که همواره داعیه رهبری در منطقه را دارند بر توسعه نیروی نظامی توجه ویژه ای مبذول داشته اند.

طبق قانون اساسی ترکیه فرمانده کل قوا، رئیس‌جمهور است. بر اساس آمار رسمی، تعداد پرسنل فعال نیروهای مسلح ترکیه حدود ۴۰۹ هزار نفر و ۳۸۰ هزار نفر نیروی ذخیره است.

ارتش ایتالیا

شاخص پاور ایندکس : 0.2127

ارتش ایتالیا

ارتش ایتالیا بازوی نظامی جمهوری ایتالیا است که تاریخچه تاسیس آن به جنگهای اتحاد دولت شهرهای ایتالیایی در دهه های 1850 و 1860 میلادی باز میگردد.  این ارتش در جنگ‌های استعماری پیش از جنگ جهانی دوم در چین و آفریقا شرکت داشت.

طی جنگ دوم جهانی ارتش این کشور در آلبانی، یونان، شمال افریقا، روسیه و البته ایتالیا جنگید و در دوران جنگ سرد خود را برای نبر علیه پیمان ورشو آماده میکرد. ارتش ایتالیا همچنین سابقه حضور در جنگ های عراق و افغانستان و تلاش برای حفظ صلح در این دو کشور را نیز دارد.

ارتش مصر

شاخص پاور ایندکس : 0.2216

ارتش مصر

مهمترین قدرت خاورمیانهِ عربی، بدون شک مصر است که طی تاریخ پرفراز و نشیب خود و در مقابله با موقعیت های مختلف ناگزیر به توسعه قدرت نظامی بوده است. قرارگیری در نقطه ثقل عبور و مرور دریایی، همجواری با اسرائیل، وضعیت ملتهب لبنان و فلسطین و البته موج بنیادگرایی اسلامی در کشورهای شمال آفریقا و سودان عامل مهمی در تقویت ارتش مصر به شمار می آید.

بیشتر بخوانید: یاسمن مقبلی کیست؟ فضانورد ایرانی آمریکایی که به ماه میرود

ارتش ایران

شاخص پاور ایندکس : 0.2511

ارتش ایران

در رده چهاردهم فهرست، ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. به مانند عموم قدرت های موثر در منطقه خاورمیانه، ایران نیز به عنوان یک وزنه اساسی در تحولات منطقه همواره بر توسعه و تقویت نیروی نظامی توجه ویژه ای داشته است.

البته آنچه که باید درباره این رده بندی در نظر بگیرید اینکه گلوبال فایر تنها قدرت ارتش ایران را سنجیده و در رده بندی قرار داده است. درواقع ارتش ایران به عنوان تنها نیروی رسمی نظامی ایران شناخته میشود. در نتیجه در این رده بندی وزنه مهمی چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و البته بسیج در نظر گرفته نشدند.

ارتش آلمان

شاخص پاور ایندکس : 0.2519

ارتش آلمان

ارتش جمهوری فدرال آلمان نیز از قدرتمندترین ارتش های اروپایی به شمار می آید. در قانون اساسی آلمان، ایالت ها مجاز به استفاده از نیروی نظامی و داشتن ارتش مستقل نیستند و بر همین اساس وظیفه دفاع از کشور بر عهده دولت فدرال آلمان است.

ارتش اندونزی

شاخص پاور ایندکس : 0.2684

ارتش اندونزی
قدرتمندترین کشورهای جهان 2021

به عنوان یکی از پرجمعیت ترین کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا و البته از مهمترین قطب های اقتصادی منطقه، اندونزی از دیگر کشورهای جهان با یک ارتش قدرتمند محسوب میشود.

ارتش عربستان سعودی

شاخص پاور ایندکس : 0.3231

ارتش عربستان سعودی
قوی ترین ارتش های جهان در سال 2021

دومین قدرت عربی و البته چهارمین ارتش خاورمیانه، پادشاهی عربستان سعودی با یکی از قدرتمندترین ارتش هاست. بودجه ای که هرساله عربستان سعودی به خرید سلاح از کشورهای مختلف و توسعه ارتش اختصاص میدهد معمولا از بزرگترین هاست و در نتیجه عربستان همواره از مهمترین قدرت های نظامی منطق محسوب میشود.

ارتش اسپانیا

شاخص پاور ایندکس : 0.3257

ارتش اسپانیا

به عنوان یکی دیگر از ارتش های قدرتمند اروپایی باید از ارتش اسپانیا یاد کرد. ستاد نیروهای مسلح این کشور در مادرید قرار دارد و بیش از 125 هزار نفر پرسنل رسمی دارد. ارتش این کشور در اواخر قرن پانزدهم میلادی تاسیس شده و از قدیمی ترین ارتش های فعال جهان است.

بیشتر بخوانید: بهترین تک تیرانداز جهان کیست؟

ارتش استرالیا

شاخص پاور ایندکس : 0.3378

ارتش استرالیا

ارتش استرایلا اگرچه به لحاظ تعداد و تجهیزات قابل مقایسه با سایر موارد این فهرست نیست، اما همواره به عنوان یک نیروی نظامی بین المللی، نقش مهم و موثری در نبردهای فرامرزی در مناطق حساس داشته است و به علاوه در فرایندهای حفظ صلح نیز حضور موثری به عمل آورده است.

ارتش رژیم اشغالگر قدس

شاخص پاور ایندکس : 0.3464

ارتش رژیم اشغالگر قدس

ارتش اسرائیل در 26 مه 1948 با دستور مستقیم وزیر دفاع وقت یعنی دیوید بن گوریون تاسیس شد. اسرائیل نیز از جمله کشورهایی است که بنابر حساسیت موقعیت خود خدمت وظیفه اجباری را در دستور کار قرار داده است.

ارتش اسرائیل در طول کمتر از ۷۰ سال در بیش از ۱۷ نبرد شرکت کرده که آن را به یکی از باتجربه‌ ترین نیروهای نظامی جهان تبدیل می‌کند. این ارتش در اکثر نبردها با دولت‌های عربی مانند جنگ شش‌روزه پیروز بوده ‌است اما پس از سال 2000، این ارتش در چند نبرد به تحقق اهداف خود دست پیدا نکرده است.

به‌طور نمونه در جنگ سال ۲۰۰۶ در برابر نیروهای حزب‌الله لبنان، که در رسیدن به اهداف اعلام شده همچون نابودی یا خلع سلاح این نیرو ناموفق بوده‌است و به باور نشریه فارن پالیسی ارتش اسرائیل در نبردهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ با گروه‌های شبه نظامی فلسطینی حرفی برای گفتن نداشته و شکست خورده‌است.

بیشتر بخوانید:

منبع: globalfirepower

نظر شما در خصوص قوی ترین ارتش های دنیا 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    مهم خودمونیم که قدرت داریم البته برای دشمنامون و همین خوبه و همین که از کشورهای عربی منطقه قویتر باشیم بنظرم مشکلی پیش نمیاد برامون

    پاسخ

    فکرشم نمی کردم پاکستان انقدر قوی باشه

    پاسخ