;
coinex

کلاه قرمزی نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم

حالا تقریبا دو سالی میشود که از تماشای کلاه قرمزی هم محروم هستیم. این جستار تکراتو آخرین اطلاعات از کلاه قرمزی نوروز 1400 را بررسی می کند.

حالا دو سال میشود که علاوه بر نود باید داغ کلاه قرمزی را هم بر دل داشته باشیم. البته که در تعطیلی دو برنامه علل و مسائل نسبتا متفاوتی دخیل بود. حذف 90 یک تصمیم شخصی و تا حد زیادی یک تصمیم قلدر مآبانه و به دور از سازوکارهای مدرن بود.

حذف کلاه قرمزی اما تا انجا که اطلاعات یاری میکند بیشتر بر سر مباحث مالی و عدم توافقات شبکه با سازندگان و تهیه کنندگان برنامه بود. در نتیجه نه در سال 98 کلاه قرمزی داشتیم و نه در سال 99. اما از کلاه قرمزی نوروز 1400 چه خبرهایی داریم؟

کلاه قرمزی نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم

در این جستار ضمن پرداختن به علل عدم پخش کلاه قرمزی نوروز 1400 قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه و چگونگی تبدیل کلاه قرمزی به یک نماد فرهنگی خاص بپردازیم. فراتر از این احتمالات پخش کلاه قرمزی نوروز 1400 را به انحا و روش های ممکن نیز بررسی میکنیم.

کلاه قرمزی همانطور که میدانید نام عروسکی ایرانی است که با ایده های ایرج طهماسب و حمید جبلی خلق و توسط مرضیه محبوب ساخته شده است. شخصیت کلاه قرمزی کار خود را با تولید یک فیلم سینمایی آغاز کرد و به تدریج و از سال 1388 تبدیل به جنگ نوروزی شبکه 2 شد و از آن زمان تا سال 97 یکی از اساسی ترین بخش های برنامه های تلویزیونی بوده است.

همانطور که برنامه تلویزیونی کلاه قرمزی از محبوبترین برنامه ها بوده است، آثار سینمایی این شخصیت عروسکی نیز از پرفروش ترین های تاریخ سینمای ایران بوده است. اما حالا به نظر میرسد با بیش از دو دهه حضور فعال در سینما و تلویزیون، باید با کلاه قرمزی محبوب خداحافظی کنیم. اما ماجرای عدم پخش کلاه قرمزی نوروز 1400 چیست؟

کلاه قرمزی نوروز 1400

کلاه قرمزی نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم
کلاه قرمزی 1400

مهمترین اختلاف در این مورد بین تیم تهیه کلاه قرمزی و البته مدیران شبکه دو بوده است. در حقیقت گروه سازنده با توجه به تبدیل شدن کلاه قرمزی به یک برند مطرح خواهان این بودند که صداوسیما حق استفاده از عروسک ها را بخرد اما صداوسیما تمایلی به اینکار نشان نمیداد و در نهایت عدم توافق طرفین بر یک مبلغ مشخص مانعی اساسی در تهیه و پخش این مجموعه محبوب شد.

البته این عدم توافق مربوط به مذاکرات طرفین در اواسط سال 98 است. اگرچه اطلاعات جدیدی از وضعیت کلاه قرمزی در سال جدید وجود ندارد، اما اگر مذاکرات و بحث های پنهانی درکار نباشد، باید گفت به واقع بعید است خبری از کلاه قرمزی نوروز 1400 باشد. مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره ای رخ دهد یا یکی از طرفین از موضع خود کوتاه بیایند. البته با وجود فاصله کمی که تا نوروز 1400 داریم، در هر صورت بحث کلاه قرمزی نوروز 1400 منتفی است و اگر توافقی رخ دهد باید برای سال آینده انجام شود.

اما به نظر هنوز نباید احتمال کلاه قرمزی نوروز 1400 را بالکل منتفی بدانیم. اگر خاطرتان باشد در سال 85 نسخه ای از کلاه قرمزی در شبکه نمایش خانگی منتشر شد و حالا بعید نیست به ناگاه شاهد انتشار کلاه قرمزی نوروز 1400 در شبکه نمایش خانگی باشیم.

بالطبع این یک گزینه در دسترس برای تهیه کنندگان مجموعه است و با اعتبار و اهمیتی که کلاه قرمزی کسب کرده است، هم میتواند اسپانسرهای خوبی پیدا کند و هم از بابت درآمدزایی خیال راحتی داشته باشد. علی ایحال باید دید سرنوشت این شخصیت عروسکی محبوب در نهایت به کجا خواهد رسید. اما بیایید نگاهی داشته باشیم به تاریخچه خلق و البته به بیانی بهتر فعالیت حرفه ای کلاه قرمزی در سینما و تلویزیون! با ما باشید.

اولین حضور تا ورود به تلویزیون

کلاه قرمزی نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم
کلاه قرمزی 1400

اولین حضور این شخصیت عروسکی، در مجموعه ای تلویزیونی به نام جغجغه و فرفره رقم خورد. البته این حضوری کوتاه و محدود بود، اما زمینه حضور کلاه قرمزی در فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله در سال 1373 فراهم کرد. کلاه قرمزی پس از این در سال 1381 در کلاه قرمزی و سروناز و در سال 1391 در کلاه قرمزی و بچه ننه ایفای نقش کرد. در بین این دو اثر بود که مجموعه 4 قسمتی کلاه قرمزی در فرنگ در شبکه نمایش خانگی منتشر شد.

محبوبیت روزافزون کلاه قرمزی سبب شد تا از سال 1388 با هماهنگی های انجام شده، کلاه قرمزی، پسرخاله و آقای مجری به همراهی چند عروسک جدید دیگر به عنوان جنگ نوروزی شبکه 2 سیما وارد تلویزیون شد. در همان سال کلاه قرمزی پرمخاطب ترین برنامه نوروزی شد. علاوه بر این ویژه برنامه هایی از کلاه قرمزی در اعیادی نظیر عید فطر و قربان و یا دیگر مناسبت ها مثل روز مادر یا نیمه شعبان هم پخش می شوند.

روایت های زندگی کلاه قرمزی

دو روایت کلی از زندگی کلاه قرمزی و نحوه ورود او به تلویزیون وجود دارد. روایت اول مربوط به مجموعه تلویزیونی و روایت دوم مربوط به اولین حضور سینمایی کلاه قرمزی یعنی فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله در سال 1373 است.

در روایت مجموعه تلویزیونی کلاه‌قرمزی شاگرد کفاشی است که در یکی از قسمت‌های برنامه به‌عنوان مهمان در برنامه حضور پیدا کرده‌ بود و کفش‌های آقای مجری را که واکس زده ، برای وی آورده ‌بود. او گرچه پسری بازیگوش و پر شر و شور است، خوش قلب است ولی بلد نیست درست حرف بزند و همواره کلمات را اشتباه ترجمه میکند. او با سماجب زیاد در برنامه می ماند و حضورش را در برنامه تثبیت میکند.

در روایت فیلم سینمایی اما، کلاه‌قرمزی که در شهرستان زندگی می‌کند کودکی است که از مدرسه اخراج شده و از ادامه تحصیل بازمانده ‌است. پس از این که به چند کار دست می‌زند و در همه ناموفق است، او که تنها مانده ‌است، با دیدن اتفاقی آقای مجری در تلویزیون داخل ویترین یک مغازه و شنیدن حرف ‌های محبت ‌آمیز از او راهی تهران می‌شود که همکار مجری شود. اما آقای مجری او را جدی نمی‌ گیرد و طردش می‌کند. او ساعت‌ ها و روزها در خیابان ‌ها سرگردان می‌شود تا در نهایت با سماجت دل آقای مجری را نرم می‌کند و همکار مجری می‌شود.

تاریخچه ساخت عروسک کلاه قرمزی

کلاه قرمزی نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم
کلاه قرمزی 1400

کلاه قرمزی در ابتدا یک مورچه عروسکی بود که در سال 1360 در برنامه سقائک و شانه به سر دانا به کارگردانی ایرج طهماسب استفاده شد. سازنده این عروسک مسعود صادقیان بروجنی بود، صادقیان سابقه ساخت عروسک های برنامه هایی از جمله هادی و هدی، مدرسه موش ها و السون و ولسون را در کارنامه دارد.

چندی پس از این و در سال 1372 و رای ساخت برنامه جغجغه و فرفره بود که این عروسک از آرشیو خارج شد و به همت مرضیه محبوب و با تغییراتی به کلاه قرمزی اولیه بدل شد. در ابتدا قرار بود این عروسک تنها در یکی از قسمت ها به عنوان مهمان حضور پیدا کند.

اما استقبال خوب مخاطبان سبب شد تا او تبدیل به یک عضو ثابت برنامه شود. به حدی که نام برنامه به کلاه قرمزی و جغجغه و فرفره تغییر کرد. به تدریج ظاهر عروسک و از آن مهمتر صدای او نیز دچار تغییراتی شد و به شکل کنونی اش رسید.

برنامه مذکور منجر به تهیه برنامه صندوق پست با شخصیت هایی چون گلابی  ژولی پولی و البته کلاه قرمزی شد. اما این کلاه‌قرمزی پر شروشور اما خوش ‌قلب بود که با بازیگوشی ‌ها، بدحرف‌زدن ‌ها و حتی دروغ‌ های معصومانه‌ اش توانست به حیات خود ادامه دهد و حتی پایش را به سینما باز کند.

اینگونه بود که کلاه قرمزی که ابتدا به عنوان مهمان وارد شده بود، به تدریج به محوری ترین شخصیت مجموعه بدل شد و بعد از تغییر نام برنامه به نام او، از سال 1388 مجموعه کلاه قرمزی وارد تلویزیون شد و به تدریج خانواده کلاه قرمزی با شماری عروسک های دیگر گسترش یافت.

از آن زمان همواره این شخصیت و دوستانش به عنوان یک ویژه برنامه نوروزی در تلویزیون حضور داشته اند. البته این منعای سال های 89، 95 و 96 است که این برنامه ساخته نشد. البته که وضعیت دوسال اخیر نیز اینگونه بوده است. فارغ از این ها برنامه های تولید و پخش این مجموعه نیز همواره با اما و اگرهای فراوانی همراه بوده است. برای مثال تابستان سال ۱۳۹۱ ناگهان شایع شد که شخصیت جیگر ممنوع ‌التصویر شده‌است اما این شخصیت عروسکی در نوروز ۱۳۹۲ دوباره در تلویزیون نمایش داده شد.

از دیگر شخصیت های به تدریج اضافه شده به مجموعه میتوان به آقای همساده، فامیل دور، دوره، خانم بزرگ، دختر همسایه، دیوی، گابی، ببعی، ببخشید، پسرعمه ‌زا، عزیزم ببخشید اشاره کرد که بعضا محبوبیتشان بیشتر از کلاه ‌قرمزی هم بوده ‌است.

تغییرات کلاه قرمزی

مرضیه محبوب، طراح عروسک ‌های مجموعه کلاه ‌قرمزی می‌گوید که از آن ‌جا که این عروسک را با دست ساخته و هر کدام از یک تکه اسفنج شکل گرفته ‌اند، طبیعی است که در گذر زمان و با بازسازی عروسک ها دچار تغییر بشوند.

او بزرگ تر شدن یا پیر شدن عروسک ها را منکر شده و میگوید عروسک ها هیچگاه قرار نیست پیر شوند. به عقیده این عروسک‌ ساز یک عروسک اگر کودک خلق شود تا آخر عمر کودک می‌ماند و اگر پیر به دنیا بیاید تا پایان زندگی ‌اش پیر خواهد بود.

با این حال او معتقد است از آن‌ جا که همه احساس و عاطفه سازنده عروسک به همراه این عروسک ‌هاست و باری از زندگی ‌اش روی دوش آن‌ ها قرار گرفته ‌است، شاید کلاه ‌قرمزی با وجود ظاهر بدون تغییرش، رشد کرده باشد و شاید سازندگان این شخصیت در آینده او را به سنی برسانند که بخواهد ازدواج کند. با این وجود او تاکید می‌کند که این تخیل ماست که او را تغییر می‌دهد وگرنه فیزیک و ظاهر این عروسک همیشه به همین شکل باقی خواهد ماند.

کلاه قرمزی در سینما

همانطور که گفتیم کلاه قرمزی در سینما نیز نقش آفرینی های مهمی داشته که عموم این فیلم ها در زمره پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران قرار دارند. در این بخش از جستار پیش رو این آثار را معرفی میکنیم.

کلاه قرمزی و پسرخاله

کلاه قرمزی نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم
کلاه قرمزی و پسرخاله – کلاه قرمزی 1400

اولین اثر سینمایی بر اساس شخصیت کلاه قرمزی مربوط به سال 1373 است. اکران این فیلم در سال 1373 با قیمت بلیط میانگین 80 تومان در سه ماه 171 میلیون تومان فروش را نصیب سازندگانش کرد. به واقه با احتساب تورم، کلاه قرمزی پرفروش ترین و موفق ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است.

بر این اساس ارزش فروش کلاه قرمزی را اینگونه میتوان درک کرد که با احتساب میانگین بلیط 500 تومانی در سال 1381، رقم فروش کلاه قرمزی چیزی در حدود 1 میلیارد تومان میشود که از تمام فیلم ها تا آن زمان پرفروش تر است. اگر رقم بلیط 10 هزارتومانی سال 98 را نیز در نظر بگیریم، میزان فروش کلاه قرمزی و پسرخاله در سال مذکور چیزی برابر 40 میلیارد تومان است که بالاترین ارزش فروش در تاریخ سینمای ایران است.

کلاه قرمزی و سروناز

کلاه قرمزی نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم
کلاه قرمزی و سروناز – کلاه قرمزی 1400

دومین فیلم کلاه قرمزی هم موفقیت خوبی داشت. فیلم کلاه قرمزی و سروناز که در سال 1381 اکران شد با میانگین ارزش بلیط 500 تومانی، بیش از 550 میلیون تومان فروش داشت که آنرا به پرفروش ترین فیلم سال 81 بدل کرد.

کلاه قرمزی و بچه ننه

کلاه قرمزی نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم
کلاه قرمزی و بچه ننه – کلاه قرمزی 1400

سومین فیلم بر اساس شخصیت محبوب کلاه قرمزی ده سال بعد و در سال 91 اکران شد و در دو روز نخست اکرانش در حالی که تنها در 12 سینما در حال اکران بود توانست به فروش 102 میلیون تومانی دست پیدا کند.

برای مقایسه بد نیست بدانید فیلم ضد گلوله که همزمان با این اثر اکران شد، در 18 سینما و در روز نخست تنها 5 میلیون تومان فروش داشت و اثر دیگر این سال بی خداحافظی در 19 سینما، 9 میلیون تومان در روز اول فروخت. در حالی که در روز اول اکران کلاه قرمزی و بچه ننه و تنها در 9 سینما، رقم فروش 42 میلیون تومانی ثبت شد. کلاه قرمزی برای عبور از سقف 1 میلیارد تومانی تنها 10 روز دیگر زمان نیاز داشت و این تنها آمار مربوط به تهران بود.

با این حساب به نظر میرسد در فهرست برنامه های نوروز 1400 نیز نباید انتظار حضور کلاه قرمزی را داشته باشیم و احتمالا صداوسیما با یکی از سریال های نوروز 1400 سعی بر پر کردن جای خالی آن خواهد داشت.

به علاوه در ارتباط با سال 1400 توصیه میکنیم حداقل حقوق در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400، وام ازدواج 1400، کاندیداهای ریاست جمهوری 1400، پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 و اضافه کاری در سال 1400 را هرگز از دست ندهید.

فراتر از این اگر به کسب اطلاعاتی از بهترین مشاغل سال 1400 و شناخت بهترین سرمایه گذاری 1400 فکر میکنید پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، سود بانکی در سال 1400، پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 و عرضه اولیه های 1400 را ببینید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کلاه قرمزی نوروز 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر