;
coinex

ارز دیجیتال پیمان چیست و چگونه می‌توان آنرا خرید؟

در شرایطی که خبر از ممنوعیت مبادله رمزارزها توسط بانک مرکزی به گوش میرسد، بحث ارز دیجیتال داخلی بولد شده است. اما ارز دیجیتال پیمان چیست ؟ با ما باشید.

در زمانه ای که ارزهای دیجیتال با افزایش قیمت های شگفت انگیز خود، همه نگاه ها را به خود خیره کرده اند، شنیدن ایجاد رمزارز ایرانی شاید چندان دور از انتظار نباشد.

خیلی پیش از اینکه ایلان ماسک به بیت کوین علاقه نشان دهد و سبب افزایش قیمت بیش از 50 درصدی این رمز ارز شود، بسیاری از نهادهای رسمی و دولتی در سراسر جهان در فکر ارائه و عرضه ارزهای دیجیتال بودند.

از اتحادیه اروپا تا بانک مرکزی ژاپن و البته حتی فیسبوک! در این میان اما ظاهرا نگرانی ها در ایران سبب ممنوعیت مبادله و فروش رمزارزها و اعلام رسمی این موضوع از سوی بانک مرکزی شده است. البته که جلوی این جریان قدرتمند ایستادگی میسر نیست و به قول جک ما بنیانگذار علی بابا، ارزهای دیجیتالی آینده ما هستند.

ارز دیجیتال پیمان چیست و چگونه می‌توان آنرا خرید؟

ارز دیجیتال پیمان چیست و چگونه می‌توان آنرا خرید؟
ارز دیجیتال پیمان چیست

سخت بتوان مانع جریان میل عمومی به سمت ارزهای دیجیتال شد. افزایش قیمت حیرت آور رمزارزها را اگر در کنار قیمت محیرالعقول دلار قرار دهیم میبینم که هر واحد از هر یک از ارزهای دیجیتالی میتواند سودآوری فراوانی داشته باشد و همین موضوع در داغ تر شدن بحث ارزهای دیجیتال در کشور بی اثر نبوده است.

البته نگرانی های مسئولین از بابت ارزهای دیجیتال و از کنترل خارج شدن جریان سبب اعلام ممنوعیت مبادله رمزارزها در ایران شد تا کار برای ماینرها و علاقه مندان به این بستر جدید کمی پیچیده شود.

ارزهای دیجیتال و اخبار مربوط به آنها حالا در صدر توجهات و اخبار تکنولوژی هستند. ارزهای پیشرو و قدرتمندی مانند بیت کوین، اتریوم، تتر و یا ریپل بیشترین مباحث را به خود اختصاص داده اند و در ایران نیز توجهات به همان میزان به ارزهای دیجیتال زیاد است.

حالا و در این میان خبر از همکاری چندین بانک شناخته شده و مطرح کشور با یک مجموعه دیگر برای راه اندازی یک شبکه بلاکچین و عرضه ارز دیجیتال به گوش میرسد. بستر بلاکچین ققنوس و البته ارز دیجیتال پیمان!

جلب توجهات روزافزون به این موضوع سبب شد تا تصمیم بگیریم در بررسی جامع خود از اخبار ارز دیجیتال پیمان در پاسخ به چند سوال اساسی مرتبط با این رمزارز ایرانی یعنی اما ارز دیجیتال پیمان چیست ؟ نحوه خرید رمزارز پیمان چگونه است؟ برآییم. با ما در ادامه این جستار همراه باشید تا به این موضوع و سایر موضوعات مرتبط با آن به طور مفصل بپردازیم.

ارز دیجیتال پیمان چیست ؟

ارز دیجیتال پیمان چیست و چگونه می‌توان آنرا خرید؟
ارز دیجیتال پیمان چیست

رمزارز پیمان در واقع یک ارز دیجیتال ایرانی است که با مشارکت 4 بانک ملت، پاسارگاد، ملی و پارسیان و با پشتوانه طلا معرفی شده است. توکن اولیه رمزارز پیمان بر اساس طلا استخراج شده است و در ادامه قرار است توکن های این ارز دیجیتال براساس اموال و املاک مازاد این بانک ها صادر و استخراج شود.

در نتیجه، ایران نیز قصد دارد در بازار ارزهای دیجیتال و رمزگذاری شده فعالیت کند و از مزایای فوق العاده و بی نظیر این ارزها بهره مند شود. هدف از ارائه این ارز دیجیتالی جلوگیری از تورم و کاهش آن و البته خلق ارزش افزوده برای اقتصاد ملی کشور اعلام شده است. موضوعی که سابقه آن را در کشور دوست و البته غیرهمسایه یعنی ونزوئلا شاهد بودیم.

ونزوئلا که در بحث بی ارزش ترین پول های جهان از جدی ترین رقبای ریال ایران محسوب میشود، مدتی پیش و دقیقا در ارتباط با اهداف یاد شده نسبت به رونمایی از یک ارز دیجیتالی اقدام کرد که البته ثمره آن چیزی جز بدتر شدن اوضاع نبود.

البته در این امر شکی نیست که درایت مسئولین امر و برنامه ریزی های دقیق مانع از بروز چنین مسائلی در ایران می شود، اما بدون شک در نظر داشتن تجربه های مشابه چندان بی تاثیر نخواهد بود.

از این بحث ها بگذریم و به موضوع اصلی خود یعنی رمزارز پیمان بازگردیم. همانطور که گفتیم رمزارز پیمان با مشارکت 4 بانک شناخته شده کشور و بر پایه طلا بنیان گذاری شده است. در حال حاضر بستر رمزارز پیمان ققنوس معرفی شده که ظاهرا یک بستر بلاکچین ایرانی است. بستر ققنوس از مزایای فناوری بلاک چین که همان شفافیت مالی و رصد پول‌های نقل و انتقال شده به صورت مشخص و واضح برخوردار است.

ارز دیجیتال پیمان چیست ؟

ارز دیجیتال پیمان چیست و چگونه می‌توان آنرا خرید؟
ارز دیجیتال پیمان چیست

یکی از مفاهیمی که در دنیای ارزهای دیجیتال همواره مورد سوال بوده است مفهوم توکن است. همانطور که پیش از این در پیش بینی قیمت تتر در سال 2021 توضیح داده بودیم، توکن یک دارایی دیجیتال است که معادل آن در دنیای واقعی نیز وجود دارد.

معروف ترین توکن مورد کاربرد جهان توکن تتر است که از آن به عنوان ارز دیجیتال با قیمت ثابت یا استیبل کوین نیز یاد می شود. در واقع میتوان گفت استیبل کوین ها، توکن هایی هستند که در دنیای ارزهای دیجیتال نیز کاربرد دارند.

بر این اساس پیمان در واقع اولین ارز دیجیتال ایرانی است. ارزی دیجیتالی که با پشتوانه طلا منتشر میشود و میتوان آنرا معادل ایرانی تتر و اولین استیبل کوین ایرانی دانست. البته در کاربرد پیمان با تتر تفاوت هایی اساسی دارد.

ارز دیجیتال پیمان، با پشتوانه طلا و ضمانت نقد‌ شوندگی ققنوس منتشر شده است. پیمان، همواره معادل یک سوت طلای 24 عیار است. از این رو می توان گفت، پیمان جایگزین بسیار جذابی برای سرمایه ‌گذاری در سکه و طلاست که ضمانت نقد شوندگی نیز داشته و البته پشتیبانی بانک مرکزی و جمعی از بانک‌ های مطرح ایرانی را با خود به همراه دارد.

پشتوانه ارز دیجیتالی پیمان معرفی شده است تا در ادامه این رز دیجیتالی به بازار بورس برود و سهام آن در اختیار سهامداران قرار بگیرد. 4 بانکی که در بخش قبلی ذکر کردیم با همکاری گروه توسن اقدام به ساخت و تولید این ارز دیجیتالی رسمی ایرانی کرده اند.

در ابتدای امر 2 کیلو طلا برای پشتوانه سازی این ارز دیجیتالی در اختیار این میزبان ها قرار گرفته بود. این گروه در راستای تسهیل و تسریع تراکنش های بانکی و کاهش تورم و بهبود وضعیت اقتصد ملی اقدام به ساخت و توسعه این ارز دیجیتالی کرده اند.

پیمان همانطور که گفتیم نام رمزارز بستر ققنوس است که قرار است یک میلیارد واحد از آن توزیع و تولید شود. مدتی پیش از این یک استارتاپ در امارات متحده عربی نیز یک ارز دیجیتالی به نام وان گرم با پشتوانه طلا تولید و توضیح کرد.

خرید ارز دیجیتال پیمان

ارز دیجیتال پیمان چیست و چگونه می‌توان آنرا خرید؟
ارز دیجیتال پیمان چیست

در حال حاضر هنوز راه های خرید ارز دیجیتال پیمان و نحوه خرید رمزارز پیمان مشخص و معرفی نشده است. در واقع هنوز این ارز تولید و عرضه نیز نشده است. اما بعید نیست در آینده نزدیک و حتی پیشاز عرضه رسمی آن، اطلاعاتی از این ارز دیجیتال از جمله درباره نحوه خرید رمزارز پیمان در دسترس ما قرار بگیرد.

آنطور که در برخی مصاحبه های رسمی اعلام شده است، افراد در آینده میتوانند با نصب اپلیکیشن هایی بر روی گوشی های هوشمند خود اقدام به خرید ارز دیجیتال پیمان و یا مبادله آن کنند.

البته استخراج ارزهای دیجیتالی با خرید و فروش آنها فرق می‌کند. با استخراج ارزهای دیجیتال می‌توان آنها مثل پول و ارزهای رایج به صورت فیزیکی مشاهده کرد و مورد استفاده نمود.

اما همانطور که باید بدانید استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به مصرف برق زیادی دارد و در ایران به صورت قانونی و غیرقانونی انجام می شود که البته با موارد غیرقانونی آن برخوردهای سختی نیز صورت گرفته است.

ارزهای دیجیتالی را البته بدون نیاز به استخراج نیز میتوان با خرید و فروش یا مبادله مورد استفاده قرار داد. همانطور که باید بدانید ارزهای دیجیتال تا پیش از سال 2016 ارزش چندانی نداشتند و کسی به آنها توجه نمی کرد. اما پس از سال 2016 و به تدریج تا سال 2020 ارزش این ارزها افزایش پیدا کرد. اولین ارز دیجیتالی ارائه شده بیت کوین بود که حالا ارزشمندترین رمزارز جهان با قیمتی شگفت آور است.

در سال 2020 ولی با شیوع کرونا، تحول عمده دیگری که در وضعیت بازارهای جهانی صورت گرفت مربوط به مورد توجه بیش از پیش قرار گرفتن ارزهای دیجیتال بود. حالا ارزهای دیجیتال مقبولیت جهانی و عام پیدا کرده اند و بسیاری از شرکت ها به سرمایه گذاری روی آنها روی خوش نشان میدهند. سایر غول های فناوری و حتی برخی نهادهای دولتی به ارائه و عرضه ارز دیجیتال رسمی و اختصاصی خود می اندیشند.

پیام رسان بله : کیف پول ارز دیجیتالی پیمان

ارز دیجیتال پیمان چیست و چگونه می‌توان آنرا خرید؟
ارز دیجیتال پیمان چیست

چندی پس از صدور ارز دیجیتال پیمان اعلام شد که پیام رسان بله به عنوان کیف پول این ارز دیجیتال در نظر گرفته خواهد شد. مدیرعامل هلدینگ سداد با اعلام این خبر گفت:

ما در نظر داریم پیمان را از طریق بله عرضه کنیم و کیف پول این ارز دیجیتال نیز با بله یکپارچه می‌شود. در اصل این کیف پول به تمامی قابلیت‌های این پیام‌رسان متصل می‌شود.

حالا با عرضه پیمان از طریق بله، این پیم رسان دومین پیام رسانی بود که ارز دیجیتال عرضه می کند. پیش از این نیز پیام رسان گپ از ارائه گپسی به عنوان ارز دیجیتال خود خبر داده بود. مدیرعامل هلدینگ سداد همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا بله در دور دوم حمایت از پیام‌رسان‌ها قرار نداشت اعلام کرد:

ارز دیجیتال پیمان چیست و چگونه می‌توان آنرا خرید؟
ارز دیجیتال پیمان چیست

«ما در اولین دور حمایت نیز قرار نداشتیم و اصلاً نیز دنبال حمایت نیستیم فقط در دور اول زمانی که امکان فعالیت، به دلیل در لیست قرار نگرفتن پیام‌رسان‌های موردحمایت دولت را از دست دادیم تلاش کردیم تا در لیست پیام‌رسان‌های مورد تأیید دولت قرار بگیریم.»

مختاریان با اشاره به اینکه ما به دنبال فعالیت ‌ها و برنامه ‌های خود هستیم و اصلاً به دنبال حمایت دولت نیستیم گفت:

«هم‌اکنون تلاش می‌کنیم تا بتوانیم به مرکز تبادل اطلاعات GSB دولت متصل شویم و برخی از خدمات دولت الکترونیکی را از طریق پیام‌رسان بله ارائه دهیم.»

چندی پیش از این موضوع رئیس هیئت مدیره زیرساخت در مصاحبه ای اعلام کرده بود که خدمات پایه ای دولت همراه و امکان اتصال به مرکز تبادل اطلاعات برای دو پیام رسان سروش و گپ فراهم خواهد شد. مدیرعامل سداد نیز در همین باره گفت:

«تاکنون کسی به ما نگفته است چون جز لیست این دو پیام‌ رسان نیستیم نمی‌توانیم به مرکز تبادل اطلاعات متصل شویم یا نمی‌توانیم خدمات دولتی ارائه دهیم اگر این را نیز به ما اعلام کنند ما تلاش خواهیم کرد که جز لیست حمایتی دوم هم قرار بگیریم.»

آینده ارز دیجیتال پیمان چیست ؟

ارز دیجیتال پیمان چیست و چگونه می‌توان آنرا خرید؟
ارز دیجیتال پیمان چیست

هنوز نمیتوان با قطعیت درباره آینده ارز دیجیتال پیمان سخن گفت و باید برای بازخوردهای دقیق تر صبر کرد. سیر پیشرفت شبکه ققنوس که البته قدم های اولیه خود را پشت سر میگذارد نشانگر این است که میتوان ققنوس را بستری خوب برای توکنایز کردن دارایی های مختلف دانست. بستری که از یک سو میتواند میزبان دارایی ها باشد و از سوی دیگر میزبان سرمایه گذاران علاقه مند.

یکی از اولین گام های این پلتفرم در توکنایز کردن دارایی ها، انتشار توکن آب پارس بود. منتشر کننده این توکن شرکت تعاونی آب رسانی فلات مرکزی پارس در چابهار بود که در زمینه شیرین سازی آب دریای عمان فعالیت میکند.

دارندگان توکن آب پارس که هر توکن آن معادل حق اختیار استفاده از یک مترمکعب آب شیرین معادل هزار بطری یک لیتری بود، سهامداران این شرکت محسوب شده و در قالب سهام از مزیت سود سالانه بهره مند بودند. ققنوس حالا در حال برداشتن اولین قدم هاست و باید اخبار زیادی از آن منتشر شود.

اما واقعیت و قاعده کلی درباره ارزهای دیجیتال که عموم آنها طی مدت اخیر با افزایش ارزش مواجه بوده اند این است که آینده متعلق به این ارزهاست و شکی در این نیست که هرچه زودتر باید کشور ما نیز به این سمت و سو حرکت کند.

ارائه ارز دیجیتال پیمان ممکن است گام مثبتی در این مسیر باشد، اما بدون شک ممنوعیت اعمال شده بر سر مبادله ارزهای دیجیتال در ایران به هیچ وجه جالب توجه نیست. در شرایطی که همه نهادها و کشورها به ارزهای دیجیتال روی خوش نشان داده و از آنها استقبال می کنند، ممنوعیت های بیهوده تنها مانعی بر سر راه است. البته بر تلاش برای قانونی سازی همه مبادلات حرجی نیست، اما از اقدامات شتابزده حذر باید کرد.

توکن الماس

بعد از طراحی و ارائه توکن پیمان که می توان آنرا قدمی رو به جلو در زمینه توکنایز کردن دارایی ها و البته پیشبردی در توسعه بازار ارزهای دیجیتال ایران دانست، دومین خلاقیت ققنوس در انتشار توکن برای جذب سرمایه گذاران، انتشار توکن الماس بود.

الماس از اساس جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران دارد. ققنوس نیز با تکیه به همین موضوع، اقدام به انتشار توکن الماس با نام A101  کرده است. هر الماس، پشتوانه 202 میلی گرم (۱۰۱ سوت الماس یا 0۱/۱ قیراط) دارد و دارای تراش گرد عالی، به رنگ سفید و درجه پاکی VS2  است و همواره برابر 586 توکن A101  است.

نکته جالب آن که کاربران می‌توانند در صورت صلاح دید با ارائه تعداد مشخصی از توکن‌ های خود به نقاط ذکر شده در سپید نامه این توکن، الماس پشتوانه را بصورت فیزیکی دریافت کنند.

در پایان توصیه می کنیم در صورتی که به مبحث ارزهای دیجیتال علاقه مند هستید و به شناخت بهترین ارزهای دیجیتال در سال 2021 و بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری در سال 2021 فکر میکنید، بد نیست پیش بینی ها و بررسی های دقیق و جامع تیم تکراتو از پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021، پیش بینی قیمت بیت کوین از سال 2022 تا 2030، پیش بینی قیمت چین لینک در سال 2021 ، پیش بینی قیمت ترون در سال 2021، پیش بینی قیمت کاردانو در سال 2021، پیش بینی قیمت دوج کوین در سال 2021 و پیش بینی قیمت پولکادات در سال 2021 را ببینید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ارز دیجیتال پیمان چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با سلام
    از نظر بنده رمز ارزها چیز مثبتی هستند ولی؛ سوالی که پیش میاد این هست که فلسفه وجودی رمز ارز ها چه بوده است؟ مگر نه این است که سیستم پولی و بانکی تحت مدیریت نهاد های دولتی نباشد؟ چون سیاست های پولی و مالی خود دولت ها باعث گرایش مخترعین رمز ارزها شده اند؟ حالا یعنی چی رمز ارز دولتی؟!🤔

    پاسخ