;
coinex

محدودیت های نوروز 1400 ؛ آخرین اخبار و مصوبات

نوروز پیش رو، دومین نوروز کرونایی در ایران خواهد بود. این جستار تکراتو به بررسی آخرین اخبار، مصبوبات و قوانین مرتبط با محدودیت های نوروز 1400 است.

شاید فکرش را هم نمیکردیم، اما حالا با دومین نوروز کرونایی فاصله چندانی نداریم. با وجود اینکه چندین واکسن کرونا در کشورهای مختلف و از جمله کشور خودمان به مرحله تایید نهایی رسیده است، همچنان نگرانی ها درباره ویروس کرونا و جهش های جدید و مقاوم آن نسبت به واکسن وجود دارد.

این موضوع در کنار شیوع گسترده ویروس و گرفتن جان هزاران نفر در هر روز، سبب شده تا همچنان بحث ممنوعیت رفت و آمد و تردد مشمول وضعیت کنونی باشد و بر این اساس است که با محدودیت های نوروز 1400 روبرو خواهیم بود.

متخصصان حوزه سلامت بارها براین نکته تاکید داشته اند که رابطه مستقیمی میان سهل انگاری در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونا وجود دارد.

حالا که با گذشت اندک مدتی از شیوع کرونا، همه چیز برای مردم کشورمان عادی شده است و دوباره بازارها، خیابان ها و مغازه ها شلوغ و پر از رفت و آمد شده است، متاستفانه نمودار موارد روزانه ابتلا، بستری و مرگ و میر در برخی استان های کشور روندی صعودی پیدا کرده است.

در بررسی کلی وضعیت کشور، در حال حاضر 11 شهرستان کشور که همگی در استان خوزستان قرار دارند در وضعیت قرمز بیماری به سر می برند. این ها عبارتند از آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه. همچنین 32 شهرستان در وضعیت نارنجی، 251 شهرستان در وضعیت زرد و 154 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

محدودیت های نوروز 1400 ؛ آخرین اخبار و مصوبات

احتمالا حالا و در فاصله کمی به نوروز 1400 هنوز م شمار زیادی از مردم، هتل داران و دفاتر مسافرتی، تکلیف خود برای نوروز پیش رو را نمیدانند. عموم مردم از یکسال خانه نشینی، محدودیت ها و سفر نرفتن خسته شده اند و حالا تب فروش بلیط و برنامه ریزی برای سفر مثل تمام نوروزهای گذشه داغ شده است.

حالا و با نزدیک شدن به نوروز 1400 سامانه ثبت تور هم راه اندازی ده است و به نظر برخی مسئولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در متقاعد ساختن ستاد ملی کرونا برای انجام سفرهای نوروزی در قالب تورهای مسافرتی موفق عمل کرده اند. اما تکلیف محدودیت های نوروز 1400 چیست؟

محدودیت های نوروز 1400 ؛ آخرین اخبار و مصوبات
سفرهای نوروز 1400

در این میان مسئولین وزارت بهداشت کمی دو به شک هستند و در حالی که می دانند نمی توان مردم را بیش از این خانه نشین کرد، مخالفتی با ایده وزارت میراث فرهنگی ندارند ولی در مصاحبه های رسمی و تریبون های مختلف مردم را به خانه نشینی در ایام نوروز تشویق می کنند.

البته حسن روحانی به عنوان رییس جمهور نیز معتقد است نوروز 1400 تفاوتی با نوروز 99 ندارد و حتی شرایط سخت تر است. او اخیرا در مصاحبه ای درارتباط با محدودیت های نوروز 1400 اظهار داشته است:

همه دوست داریم شب عید، شب‌های آرامی برای مردم بسیار عزیز ما باشد و برای کسی مصیبتی پیش نیاید و همه خانواده‌ها بتوانند این ایام را در چارچوب همه رسومات و سنت‌هایی که بوده، البته نه به شکل سابق، برگزار کنند. در عید رفت و آمد مردم و سفر حتی اگر دچار موج چهارم نباشیم و شرایط عادی باشد، باز هم همه باید مراعات کنند.

روحانی درباره محدودیت های نوروز 1400 ادامه داد:

اگر دچار موج چهارم نشویم باز هم همه باید مراعات کنیم. عید امسال چیزی مشابه عید پارسال است. شاید از نظرهایی باید بیشتر از پارسال مراعات کنیم. پارسال می گفتیم از دست ویروس وهان چه کار کنیم. امسال از مار غاشیه به افعی پناه بردیم. حالا می گوییم به پناه ویروس وهان بریم و ویروس انگلیسی سراغمان نیاید. شرایط سخت تر شده است. مردم عزیز و بزرگوار ما که طی این ۱۳ ماه همیشه لطف و همکاری کردند ان شاءالله این ایام هم رعایت می کنند.

محدودیت های کرونایی نوروز 1400

محدودیت های نوروز 1400 ؛ آخرین اخبار و مصوبات
سفرهای نوروز 1400

اوایل اسفندماه سال جاری بود که پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در ارتباط با محدودیت های نوروز 1400 و در نامه ای به انجمن های دفاتر مسافرتی درباره صدور مجوز سفر برای برگزاری تورهای گردشگری هشدار داد.

البته این نامه برای جلوگیری از تورهای گردشگری نبود بلکه برای صدور مجوز به کسانی است که تنها به گرفتن یک مجوز از یک آزانس بسنده می کنند و مسافران را در تورهای ناایمن به سفر می برند.

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اخیرا از دو الگوی سفر ایمن در نوروز کرونایی و با درنظر گرفتن محدودیت های نوروز 1400 رونمایی به عمل آورده است. این دو شامل سفر با تورهای گردشگری مجاز و سفر با خودروی شخصی و اقامت در مراکز اقامتی مورد تایید است.

این ها البته ایده های وزارت میراث فرهنگی است که طی جلساتی با مسئولین وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا نیز در میان گذاشته شده است و به نظر می رسد طرفین به توافقاتی دست یافته اند.

علی اصغر مونسان با اشاره به اینکه در سفرهای نوروزی در قالب تورهای گدشگری و اقامت در هتل ها و مراکز اقامتی مجاز نگرانی وجود ندارد، در ارتباط با محدودیت های کرونایی نوروز 1400 گفت:

بزرگترین نگرانی‌ها در سفر‌های انبوه شخصی است که مدیریت چندانی در شکل سفر، مقصد و مکان اقامتی آن وجود ندارد بنابراین پیشنهاد‌هایی برای مدیریت این نوع سفر‌ها در ستاد ملی کرونا پیش بینی شده است که اعلام خواهد شد و در صورت موج چهارم کرونا محدودیت‌هایی برای سفر‌های انبوه شخصی در تعطیلات نوروزی در ستاد ملی مقابله با کرونا پیش بینی شده است که پس از نهایی شدن اعلام می‌شود.

او همچنین درباره محدودیت سفرهای نوروزی 1400 گفت:

بر اساس دستورالعمل‌های پیش بینی شده هیچ کس حق ندارد امکانات شخصی خود را به اقامتگاه مسافران تبدیل کند بنابراین اقامت مسافران در مراکز غیرگردشگری ممنوع است. وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: در دستورالعمل‌هایی که به مدیران استانی ابلاغ شده ایجاد چادر و اقامتگاه در شهر‌ها ممنوع است.

علاوه بر این، ولی تیموری معاون وزیر گردشگری با اشاره به دوران سخت کرونا و محدودیت های کرونایی نوروز 1400 گفته است که با وام های حمایتی دولتی، مجوز مشروط سفر در نوروز 1400 را به صورت محدود و با رعایت دستورالعمل ها گرفته ایم. در حقیقت تلاش وزارت میراث فرهنگی حفظ رونق و امیدواری مراکز عمده گردشگری و فعالان این حوزه است که حالا بیش از یک سال از با رکورد کسب و کار خود مواجه اند.

محدودیت های نوروز 1400 و جامعه هتل داران ایران

محدودیت های نوروز 1400 ؛ آخرین اخبار و مصوبات
سفرهای نوروز 1400

بدون شک بخش مهمی از سفرهای نوروزی، اقامتگاه و محل و شرایط آن است. در اینجا هتل ها و مسافرخانه ها نقش مهمی ایفا می کنند. اخیرا جمشید حمزه زاده به عنوان رئیس جامعه هتل داران کشور درباره رزرو نوروزی هتل در سال 1400 و البته محدودیت های نوروز 1400 گفته است

 هتل‌های کشور از هم اکنون رزروهای نوروزی خود را آغاز کرده‌اند. این رزروها بدون هیچ محدودیتی در همه شهرهای ایران انجام می‌شود.

وی درباره محدودیت های کرونایی نوروز 1400 نیز گفت:

ستاد کرونا محدودیت‌های بین شهری با خودروی شخصی را اعلام کرده است اما سفرهای ریلی و هوایی همچنان انجام می‌شود. اکنون همه هتل‌ها در همه شهرهای کشور فعال هستند مگر آنکه مدیر هتلی بخواهد فعلاً فعالیت نکند مانند برخی از هتل‌های شهر مشهد که مالک تصمیم گرفته فعلاً مهمان نپذیرد اما ستاد کرونا اعلام نکرده تعطیل شود. در واقع ستاد کرونا هتل‌های هیچ شهری را تعطیل نکرده است.

حمزه زاده همچنین درباره وضعیت سال 1400 و تفاوت محدودیت های نوروز 1400 با محدودیت های سال گدشته توضیخ داد که اگرچه در سال 99  به دلیل شیوع ناگهانی ویروس و اعلام تعطیلی هتل های کشور توسط ستاد مبارزه با بیماری، هتل ها موظف به بازپرداخت مبلغ پرداختی مسافران شدند، اما در سال جدید بالطبع مسافران با علم به محدودیت های کرونایی نوروز 1400 اقدام به رزرو اقامتگاه خواهند کرد.

در نتیجه این امر اگر مسافری اقدام به کنسلی اتاق کند، بایستی جریمه کنسلی را بپردازد مگر اینکه ستاد ملی کرونا اعلام کند هتل های یک شهر خاص تعطیل است. در این صورت هم جلسه ای برگزار شده و تصمیمات اتخاذ شده و اعلام خواهند شد.

در حال حاضر و در شرایطی که همگان بر توافقات دو طرف تاکید دارند، مقامات وزارت میراث فرهنگی از سفرهای نوروزی محدود و مشروط دم میزنند و مسئولین وزارت بهداشت از سختگیری های بیشتر درباره محدودیت های کرونایی نوروز 1400 می گویند.

محدودیت سفرهای نوروزی 1400

محدودیت های نوروز 1400 ؛ آخرین اخبار و مصوبات
محدودیت های کرونایی نوروز 1400

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درباره محدودیت های کرونایی نوروز 1400 و وضعیت سفرها در نوروز پیش رو، اخیرا و طی مصاحبه ای اظهار داشته است:

ما نوروز ۹۹ درگیر کرونا و سال ۹۸ درگیر سیل بودیم و امسال هم درگیر کرونا هستیم و کرونای انگلیسی در کشور در حال گسترش است و شرایط اصلا با توجه به کرونای انگلیسی قابل پیش بینی نیست؛ درست است که شرایط بیماری کرونا در کل کشور تقریبا پایدار است، اما استان خوزستان درگیر کرونای انگلیسی شد و با حجم زیادی از بیماری و موارد ابتلا مواجه و نگران هستیم که الگو‌های مشابه بخواهد در سایر نقاط کشور به ویژه در شهر‌های مسافرپذیر شکل بگیرد.

او همچنین درباره محدودیت سفرهای نوروزی 1400 گفت:

اگر شهر‌ها در دو تا سه هفته آینده آبی بمانند می‌توان اجازه داد تحت شرایطی سفر‌ها انجام شود، اما اگر شهر‌ها تغییر رنگ بدهند نمی‌توانیم اجازه سفر بدهیم و باید توجه داشت آبی بودن شهر‌ها شرط سفر و این آبی ماندن شهر‌ها منوط به رعایت دستورالعمل‌هایی بهداشتی است، اکنون ما با کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مواجه هستیم و احتمال نارنجی و زرد شدن شهر‌ها و ممنوعیت سفر وجود دارد.

رییسی همچنین معتقد است تردد غیرضروری، تجمع و تهویه عوامل اساسی شکل گیری زنجیره های غیرقابل کنترل ابتلا هستند و اگر آنها را رعایت نکنیم میتوانند عاملی اساسی در ایجاد بیماری باشند. بنابراین باید همیشه مراقب بد و مردم باید در روزهای باقی مانده تا پایان سال به خوبی همه چیز را رعایت کنند تا نوروز آرامی داشته باشیم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا همچنین درباره محدودیت های کرونایی نوروز 1400 گفت:

هیچ چیز قابل پیش بینی نیست باید توجه داشت که در ویروس قبلی بازه پنج هفته ای بین افزایش بیماران سرپایی و بستری و مرگ و میر پیش بینی ها صورت می گرفت اما در کرونای انگلیسی ها این بازه به یک هفته تبدیل شده است. ما برای هفته آینده نگران هستیم و نمی دانیم چه اتفاقی می افتد و خوزستان این درس را به ما داد؛ در عرض یک هفته چنان آمارها در اهواز بالا رفت که یک دفعه تمام بیمارستان ها پیش پر شدند و روزانه ۱۲۰۰ بیمار سرپایی شناسایی و ۱۵۰ نفر آنها بستری شدند.

وی درباره شهرهای ورود ممنوع در نوروز 1400 افزود:

اگر دستورالعمل ها را رعایت کنیم می توانیم نوروز آرامی داشته باشیم و بر اساس آن می توان با تمهیداتی برخی سفرها را کنترل شده آزاد کرد و ما باید اساس را بر این بگذاریم که باید نوروز را با محدودیت ها سپری کنیم و باید توجه داشت که شهرهای مسافر پذیر اکنون زرد یا نارنجی هستند و اگر این شهرهای نارنجی یا قرمز شوند سفر به این شهرها ممنوع است و باید دانست که در هر خیز ۱۰ تا ۱۲ هزار مرگ بیشتر خواهیم داشت

شهرهای ورود ممنوع در نوروز 1400

محدودیت های نوروز 1400 ؛ آخرین اخبار و مصوبات
سفرهای نوروز 1400

اخیرا معاون کل وزارت بهداشت درباره محدودیت های کرونایی نوروز 1400 به گفتگو پرداخته است. او ضمن تاکید بر مشخص شدن شهرهای ورود ممنوع در نوروز 1400 گفته است هرگونه ورود و خروج در مورد این شهرها مورد کنترل و نظارت دقیق قرار خواهد گرفت. حریرچی با بیان اینکه ما 4 نوع سفر داریم گفت:

گروه اول سفر با تور به هتل، گروه دوم سفر بدون تور به هتل، گروه سوم سفر با خودروی شخصی به خانه اقوام، ویلای شخصی و گروه چهارم سفر‌های غیر رسمی است که مردم در پارک چادر می‌زنند و یا در مدارس اسکان داده می‌ شوند که این نوع چهارم امسال به کلی ممنوع است.

حریرچی همچنین درباره محدودیت سفرهای نوروزی 1400  گفته است:

 ۹۰ درصد سفر‌ها مربوط به گروه سوم است. سفر گروه‌های یک و دو فعلا بلامانع است، اما با گسترش ویروس کرونای انگلیسی ممکن است جلوی آن هم گرفته شود.

او در ادامه درباره محدودیت سفرهای نوروزی 1400 افزود:

برخی بیان می‌کنند مردم با خودروی شخصی خود از در منزل سفر می‌کنند و در ویلای شخصی خود پیاده می‌شوند؛ در پاسخ به آن‌ها باید گفت مگر چند درصد از مردم ویلای شخصی دارند، این عدد کمتر از یک درصد است. در هتل‌ها کسانی اسکان دارند که دسته جمعی و چند ماشینه می‌روند و قبل از سفر نیز خرید‌هایی دارند در حین سفر به رستوران هم مراجعه می‌کنند. کسی که برای سفر در هتل اسکان دارد قطعا در را به روی خود نمی‌بندد و تردد‌هایی هم دارد.

در ادامه، معاون وزیر بهداشت ضمن بحث از محدودیت های نوروز 1400 به برخی شهرهای ورود ممنوع در نوروز 1400 اشاره کرد و گفت که بیش از نیمی از شهرهای کشور در وضعیت زرد قرار دارند و افق روشنی نیز برای تغییر مثبت اوضاع وجود ندارد. او گفت:

استان‌های مسافر پذیر مثل مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان در شرایط زرد هم سفر به آن‌ها ممنوع است. یعنی سفر به این ۶ استان حتی با وجود رنگ زرد ممنوع است.

او درباره محدودیت سفرهای نوروزی 1400 تاکید کرد:

همچنین اصفهان، مشهد و شیراز هم اگر زرد باشند، سفر به آن‌ها امکان پذیر نخواهد بود.البته سفر به این شهر‌ها و محدودیت‌هایی که برای آن‌ها تصمیم گیری شده درباره خودروی شخصی است.

درارتباط با استان مازندران شروطی برای سفر در نوروز 1400 در نظر گرفته شده است و مسافرت به این استان به شکل رزرو اقامتگاه پیش از سفر است. بر این اساس، تمامی مسافرانی که قصد سفر به این استان در نوروز پیش رو را دارند باید دارای برگه رزرو اقامتگاه های گردشگری مجاز مانند هتل، مسافرخانه، اقامتگاه بومگردی، مهمانسرا و یا دیگر اقامتگاه های رسمی باشند.

در مورد یزد نیز امکان سفر بدون رزرو مکان اقامت وجود نخواهد داشت، ضمن اینکه برخورد سختی با اقامتگاه های غیررسمی در این استان صورت میگیرد. همچنین در راستای حفظ ایمنی و سلامت گردشگران و ساکنان جزیره کیش و با تصمیم کمیته تخصی شورای سلامت، ورود هرگونه خودرو اعم از پلاک کیش یا سرزمین اصلی به این منطقه آزاد از 25 اسفندماه سال جاری تا 15 فروردین 1400 ممنوع است.

علاوه بر این ورود مسافران بدون خودرو نیز از مسیر دریایی به جزیره کیش به غیر از افراد دارای مدرک مالکیت یا اجاره سالیانه منزل مسکونی، افراد شاغل یا دارای مدرک رزرو هتل در فاصله زمانی 25 اسفند تا 15 فروردین ممنوع خواهد بود.

همانطور که میدانید با شرایط و وضعیت جدید و با در نظر گرفتن اینکه انتخابات ریاست جمهوری 1400 در پیش است، وضعیت در سال آینده و در واقع آینده ایران در سال 1400 بسیار مورد سوال است. ما توصیه می کنیم برای افزایش اطلاعات خود از سال 1400 حتما نگاهی به  پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400، وام ازدواج 1400، کمبود معلم در سال 1400، سود بانکی در سال 1400، بهترین مشاغل سال 1400، عرضه اولیه های 1400 و اضافه کاری در سال 1400 داشته باشید.

همچنین برای مسائل اقتصادی در سال جدید و شناخت بهترین سرمایه گذاری 1400 بد نیست نگاهی به پیش بینی قیمت گوشی 1400، پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، حداقل حقوق در سال 1400، پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400 و عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص محدودیت های نوروز 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر