;
coinex

بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!

با شرایط شیوع پاندمی در کشور همچنان یک سوال اساسی برای دانش آموزان، بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 است. با ما در ادامه همراه باشید.

شرایط شیوع پاندمی در کشور عاملی شد در به حالت تعویق درآمدن بسیاری از فعالیت ها و حتی تفریحات جمعی و گروهی که فضایی برای شیوع ویروس و انتقال سریعتر آن را فراهم می آورد.

از مهمترین موارد اینچنینی میتوان به تعطیلی سریع نهادهای آموزشی در مقاطع و سطوح مختلف اشاره کرد که عاملی شد در رونق گرفتن بسترهای آنلاین و آموزش مجازی.

با وجود اینکه حالا تقریبا یکسالی می شود که وضعیت مدرسه و دانشگاه به حالت نیمه تعطیل درآمده است، حالا حرف هایی از احتمال بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 در میان است. بر همین اساس در جستار پیش رو تصمیم بر بررسی اخبار این حوزه و ارائه جمع بندی جامعی از اطلاعات گرفتیم. با ما همراه باشید.

بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!

از همان زمان آغاز تعطیلات ناشی از کرونا؛ همواره زمزمه های بازگشایی مدارس در مقاطع مختلف مطرح شده است. البته که این امر تا به حال و به علت شرایط بحرانی موجود ممکن نبوده است، اما اخیرا برخی مقامات وزارت آموزش و پرورش صحبت هایی مبنی بر امکان بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 داشته اند.

حالا با شیوع نسبتا گسترده جهش های جدید ویروس کرونا در کشور، نگرانی ها از آینده کسب و کارها، آموزش حصوری و سایر فعالیت های جمعی دوباره بروز پیدا کرده است. بر این اساس در جستار پیش رو به بررسی وضعیت پیش آمده و البته آخرین اخبار بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 خواهیم پرداخت.

وضعیت متفاوت استان های کشور و حتی بعضا شهرستان های هر استان سبب شده تا برنامه های پیشین وزارت و زمان بندی های استانی برای بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 به هم بریزد. البته با وجود این وضعیت، هنوز اخبار دقیق و اظهار نظر رسمی از آخرین اظهار نظرها نسبت به این موضوع صورت نگرفته است. بر همین اساس در ادامه وضعیت بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400

بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
بازگشایی مدارس در سال 1400

در شیوه نامه بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 آمده که یکی از ویژگی های سال تحصیلی جدید در سراسر دنیا و به همان صورت در ایران نگرانی از شبوه بیماری کووید 19 بوده و اظهار نظرها حاکی از ضرورت برنامه ریزی برای وضعیت های متغیر است.

با در نظر گرفتن شرایط فعلی و فرض های مختلف، تلاش بر این است تا اقدامات متناسب در وضعیت های سه گانه سفید، زرد و قرمز را پیش بینی شده و برای اجرای الزامات آماده بود.

با توجه به اظهارات مسئولین ذی ربط به نظر می رسد که بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 در معنای واقعی رخ نخواهد داد و اگر شرایط مناسب فراهم شود، ساعاتی محدود از روز در گروه های محدود در نظر گرفته خواهد شد و تلاش ها در رابطه با این است که این روند را به نحوی مدیریت شود که دانش ‌آموزان از دور ماندن طولانی مدت در پایه‌ های اول و دوم لطمه نبینند چرا که اگر پایه دانش ‌آموزان ضعیف باشد در آینده نیز دشواری ‌هایی خواهند داشت .

در مقابل اظهارات و شیوه نامه های اجرایی ارائه شده 1400 – 1401 آموزش و پروش ، دانش آموزان و مسئولین مدارس نیز درگیر یکسری از مسئولیت ها می شوند که با رعایت و انجام صحیح آن ها آموزش و تحصیل صحیح و کم دغدغه ای برای محصلین رقم خواهد خورد. در ادامه به برخی از این عوامل موثر و مسئولیت های هر یک اشاره خواهیم کرد.

وظایف گروه دانش آموزان

بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
بازگشایی مدارس در سال 1400

در بخش سیاست های اجرایی مهم، ضمن تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی و شبکه سازی، تعامل و نظارت، دو سیاست دیگر مورد تاکید قرار گرفته که از این جمله است:

گروه بندی مخاطبان: باید تعداد دانش آموزان و معلمانی که با هم در یک زمان و مکان در تماس چهره به چهره هستند تا حد امکان به حداقل ممکن برسد. برای تحقق این امر باید دانش آموزان به نحوی گروه بندی شوند که فاصله اجتماعی مورد تاکید در دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود.

همچنین دانش آموزانی که در یک روز در کلاس نیستند باید به نحوی مدیریت شوند که مشغول به انجام کارهای مرتبط با برنامه درسی خود باشند. معلمان باید برنامه هایی را تهیه کنند که بتوانند از طریق آن متناسب با حضور دانش آموزان در کلاس و در فضای مجازی، فعالیت های یادگیری آنها را پوشش دهند.

روش های آموزشی پیشنهادی 1400 با توجه به وضعیت و شرایط هر استان متفاوت بوده و می تواند به صورت ترکیبی و یا یگانه مورد استفاده قرار گیرند. روش های آموزشی ارائه شده برای آموزش غیر حضوری را نیز در ادامه ذکر میکنیم.

  • آموزش حضوری در کلاس و مدرسه
  • آموزش در بستر شبکه اجتماعی دانش آموزان
  • آموزش در مدرسه تلویزیونی ایران
  • آموزش تجمیعی همراه با ارسال بسته های یادگیری خودآموز
  • سیستم های مدیریت یادگیری ویژه مدارس خاص که مورد تایید و نظارت آموزش و پرورش است.

وظایف مدرسه

بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
اعلام زمان بازگشایی مدارس 1400

در بیانیه های آموزش پرورش درباره بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 با تاکید بر اینکه مدرسه عنصر کلیدی تداوم و استمرار آموزش و یادگیری در طول سال تحصیلی است و متشکل از تمام معاونان ، مربیان ، معلمان ، شورای مدرسه ، انجمن اولیا و مربیان ، شورای دانش آموزی ، بسیج دانش آموزی و انجمن اسلامی دانش‌آموزی می باشد. در این بخش بر وظایف قبلی مدیر، وظایف جدیدی افزوده شده است که به شرح زیر است:

  • حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همکاران در شبکه آموزش دانش‌ آموزی شاد به عنوان بخشی از محیط کار.
  • شناسایی ، ثبت نام ، آموزش و نگهداشت تمام دانش آموزان مدرسه و عضویت آنها در شاد.
  • اصلاح اطلاعات و مشخصات همکاران و دانش‌آموزان مدرسه در سناد برای تشکیل کلاسها در بستر شاد.
  • تعیین روش دسترسی دانش آموزان به هر یک از روش‌های آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات هر کدام از آنها.
  • پایش مستمر کیفیت ارتباط و تعامل دانش‌آموزان با معلمان و دبیران و کنترل مستمر و مداوم جریان آموزش تک تک دانش آموزان با روش‌ های ذکر شده در وضعیت‌های سه‌ گانه.
  • تعامل و ارتباط بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان با استفاده از فرصت‌های مختلف حضوری،  غیرحضوری و مجازی.
  • ضدعفونی مستمر کلاس‌ها ، سرویس‌های بهداشتی و محیط مدارس با مشارکت اولیا و نهاد های مسئول.
  • نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزی و توجیه والدین.
  • تعامل مستمر با راهبران آموزشی، کارشناسان معین و مسئولان ادارات آموزش و پرورش.
  • حضور مستمر مدیر و کارکنان اجرایی مدرسه در محل کار در تمام روزهای کاری هفته در تمام و وضعیت ‌ها.

برنامه های آموزش و یادگیری در مدارس دوره پیش دبستانی و ابتدایی

آموزش‌های لازم عوامل اجرایی و آموزشی، به ویژه معلمان و مربیان پیش دبستان برای روش ‌های متنوع ارائه خدمت تا قبل از آغاز سال تحصیلی 1400 – 1401 به اتمام رسید و این آموزش‌ ها در بستر سامانه آموزشی دانش ‌آموزان شاد به صورت متمرکز انجام گردید.

برنامه ریزی، نظارت و کنترل لازم برای ثبت نام دانش آموزان و نوآموزان و استفاده از خدمات ارائه شده در سامانه آموزشی دانش آموز شاد، توسط مدیر مدرسه انجام می شود. تغییر وضعیت مطابق با اطلاعیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد هر منطقه صورت میگیرد؛ لذا شورای مدرسه متناسب با شرایط مدارس و دانش آموزان و نوآموزان و با تاکید بر جداول ذکر شده، نحوه تعییر وضعیت و ایفای وظایف و نقش های جدید را مدیریت خواهد کرد.

در وضعیت زرد و در صورت ضرورت، تقسیم دانش آموزان و نوآموزان یک کلاس به دو گروه به منظور رعایت فاصله گذاری الزامی است. مدیر مدرسه نیز موظف است دانش آموزان و نوآموزان هر کلاس را با توجه به مساحت کلاس و تعداد دانش آموز و نوآموز به گونه ای توزیع کند که حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق با پروتکل های بهداشتی امکان پذیر باشد. بنابراین ممکن است در وضعیت زرد مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانش آموزان و نوآموزان دایر باشند.

از سامانه شاد برای انجام فعالیت‌ها و تکالیف درسی نوآموزان یا دانش‌آموزان با نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلمان آنها استفاده می گردد.

مدیران مدارس می توانند به منظور مدیریت فاصله گذاری فیزیکی در شرایط آموزش های حضوری 1400 در وضعیت زرد یا توزیع متناسب زنگ تفریح در پایه های مختلف، تراکم دانش آموزان و نوآموزان را در رفت و آمد در حیاط مدرسه کاهش دهند.

در وضعیت قرمز فعالیت های آموزشی و تربیتی به صورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روش ها، متناسب در تمام روزهای هفته انجام خواد شد. در این وضعیت حضور و غیاب دانش آموزان و نوآموزان، ارائه درس جدید، ارزشیابی، تعیین تکلیف و سایر فعالیت های مرتبط با فرآیند آموزش و یادگیری در سامانه شاد استمرار خواهد یافت.

در خصوص مطالب عنوان شده در این بخش به شرح برنامه آموزش و یادگیری 1400 هریک از پایه های تحصیلی ابتدایی و پیش دبستان و بررسی جزئیات آن ها می پردازیم.

بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
بازگشایی مدارس در سال 1400
بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
بازگشایی مدارس در سال 1400
بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
بازگشایی مدارس در سال 1400

برنامه آموزش و یادگیری در مدارس دوره اول و دوم متوسطه 1400

در بخش دیگری از برنامه های آموزش و پروررش تاکید شده که در صورت عدم امکان ارائه تمام یا بخشی از ساعات آموزش در فضای حقیقی، معلمان موظف هستند در سقف ساعات ابلاغ هفتگی خود تمام با بخشی از آموزش ها را در فضای مجازی ارائه کنند و به جز دروس کارگاهی، حضور و غیاب دانش آموزان در مدرسه و فضای مجازی مطابق با ضوابط مربوط انجام شود.

انجام وظایف و حضور و غیاب معلمان و کارکنان مطابق با برنامه توسط مدیر و در مدرسه و فضای مجازی انجام می شود. گزارش های لازم به صورت ماهانه به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال خواهد شد. با توجه به مصوبات ابلاغی ستاد ملی مدیریت کرونا مدارس می‌توانند از ظرفیت روز پنجشنبه به منظور ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش‌آموزان استفاده کنند.

علاوه بر این در برنامه های آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 بر این موضوع تاکید شده که لازم است معلمان با انجام ارزشیابی های مختلف، برنامه ‌ریزی لازم را برای جبران کاستی ‌های احتمالی و تعیین نقطه شروع فعالیت آموزشی انجام دهند. مجموع ساعات برنامه ریزی شده ، حضوری ، نیمه حضوری ، غیر حضوری و تراکمی معلمان نباید کمتر از ساعات تعهد ها برای تدریس اعم از موظف و غیر موظف در هر هفته باشد.

مدیران مدارس موظف اند در روش‌های تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش برای ارائه خدمات آموزشی و تربیتی در فضای مجازی استفاده کنند. زمان هر جلسه آموزش غیر حضوری در فضای مجازی در دوره متوسطه 35 دقیقه است.

ارائه فعالیت ‌های آموزشی و تربیتی در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران در سه  وضعیت سفید ، زرد و قرمز مطابق مصوبات 1400 – 1401 ستاد ملی مدیریت کرونا و مشابه مدارس روزانه است. با توجه به سیاست ‌های توسعه و آموزش ‌های مهارتی در دوره اول متوسطه توصیه می ‌شود درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در برنامه هفتگی در یک روز ارائه شود و در حد امکان اجرای برنامه‌ های آتی مهارت آموزی به شیوه‌ های تراکمی تجمیعی در این زمینه مهیا شود .

در وضعیت قرمز با توجه به ضرورت کوتاه شدن زمان آموزش در فضای مجازی مدارس نوبت اول شیفت صبح و مدارس نوبت دوم شیفت عصر می‌توانند زمان آموزش دروس را مطابق جدول ذیل برنامه ‌ریزی کنند بدیهی است در هر حال برنامه ‌های مدارس تغییری نخواهد کرد و فقط شروع پایان آموزش در چهار وقت توزیع شده و امکان توزیع بار ترافیکی و بهبود کیفیت را فراهم خواهد کرد.

مدارسی که برنامه هفتگی کلاس‌های خود را بیش از سه زنگ تنظیم کرده باشند با تغییر در ساعت شروع فعالیت کلاس‌ها و زمان استراحت ظرفیت لازم را برای اجرای آموزش فراهم کنند ؛ به نحوی که قبل از شروع زمان آموزش کلاس‌ها در وقت دوم در هر نوبت، تدریس معلمان خاتمه یابد. برنامه آزموش و یادگیری مدارس دوره های تحصیلی اول و دوم متوسطه طبق موارد عنوان شده در این قسمت قابل برنامه ریزی و اجرا می باشد .

طبق مذاکرات و اظهارات اعلام شده پیش بینی می شود پس از اتمام تعطیلات نوروزی مدارس بازگشایی شده و آموزش های مدارس به صورت حضوری امکان پذیر گردد. به محض اعلام تاریخ دقیق در این مقاله اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهاراتی درباره بازگشایی مدارس پس از اتمام تعطیلات نوروز 1400 ارائه داده و اعلام کرده است که آماده بازگشایی مدارس تحت هر شرایطی هستیم زیرا نگرانی ما سطح سواد دانش آموزان است.

بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
اعلام زمان بازگشایی مدارس 1400
بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
اعلام زمان بازگشایی مدارس 1400
بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
اعلام زمان بازگشایی مدارس 1400
بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 ؛ هرآنچه باید بدانیم!
اعلام زمان بازگشایی مدارس 1400

بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400

تعطیلی مدارس به مدت طولانی باعث شده است که دانش آموزان در یادگیری برخی از درس ها دچار مشکلات زیادی شوند. آموزش بسیاری از دروس مدرسه نیازمند حضور فیزیکی دانش آموزان در کلاس درس و قرار گرفتن در جو و شرایط آموزشی مدارس می باشد.

با توجه به این موارد پیش بینی های در نظر گرفته شده برای شرایط آموزش مدارس در سال 1400 از طرف وزات آموزش و پرورش حاکی از آن است که پس از اتمام تعطیلات عید ۱۴۰۰ مدارس بازگشایی شده و کلاس های درس به صورت حضوری برگزار شود.

در حال حاضر شرایط بازگشایی مدارس بعد از عید 1400 به طور دقیق مشخص نبوده و بستگی به تصمیمات ستاد کرونا دارد. در صورت انتشار هرگونه خبر و اطلاعیه در خصوص برگزاری حضوری کلاس های درس پس از تعطیلات عید 1400 به سرعت این جستار به روزرسانی خواهد شد.

در پایان برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سال 1400 عمیقا توصیه می کنیم نگاهی به وام ازدواج 1400، کمبود معلم در سال 1400، کاندیداهای ریاست جمهوری 1400، پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400، سود بانکی در سال 1400، اضافه کاری در سال 1400، بهترین مشاغل سال 1400، پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، پیش بینی قیمت سکه در سال 1400، عرضه اولیه های 1400 و دستمزد روزانه در سال 1400 داشته باشید.

همچنین بدون شک در سال جدید آینده ایران در سال 1400، نرخ دیه سال 1400، پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، حداقل حقوق در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 و بهترین سرمایه گذاری 1400 نیز میتواند از دغدغه های اصلی هر فردی باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    به نظر شما مدارس کی تعطیل می‌شوند؟

    پاسخ

    اقا کرونا اینگیلیسی بچه میکشه حضوری نکنید

    پاسخ

    واقعا نشستید فکر کردید موج سوم کرونا داره میاد نوع کرونا انگلیسی اومده کرونا انگلیسی روم الان بچه ها بیشتر گرفتن الان کی کتاب کامل کرده کی نگاه کرده به درسش کی مشق نوشته ما هفتمین بد بختیم تازه عربی . انگلیسی. و چیز های دیگه و ریاضی با کلمات یا چیز های دیگه

    پاسخ

    خداااا نکنه
    واقعا مسئولین محترم😒فکر کردن ما امسال درس خوندیم!

    این که ی بچه خرخون سر امتحان مجازی لعنتی تغلب کنه! درس خوندنه؟

    این که سر کلاس عربی وسط خوردن آش رشته و دیدن فیلم باشه درس خوندنه؟؟

    اینکه ی گروه تغلب بزنه به بچه ها بگه شما کدومو بخونین درس خوندنه؟؟؟

    یا اینکه سر کلاس ریاضی بره یوتیوب بدون کات ببینه!؟؟!؟!؟

    جواب بدین؟

    ما مث نوه های شما ک نیستیم معلم بیاد خونمون درس بده!

    درک کنید!

    ما بیایم مدرسه مث بچه دوساله میمونیم دیگه حتی ی جمع ساده رو هم نمیتونیم حل کنیم! به ماشین حساب عادت کردیم!به تغلب عادت کردیم! چیزی یاد نگرفتیم! کتابای ۹۰ درصدمون از رو گام به گام حل شده!

    لطفا این متن رو کپی کنین و در سایت های مختلف و صفحات مجازی به اشتراک بزارین برسه به دست وزارت اموزش پرورش.

    پاسخ

    دقیقااااااا
    بدون کات رو خوب اومدی😉

    پاسخ