;
coinex

نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)

سریال فالکون و سرباز زمستان به عنوان دومین سریال مارول مدتی است که پخش می شود. این جستار به نقد سریال فالکون و سرباز زمستان اختصاص دارد.

آثار ابرقهرمانی مدتهاست که محبوبیت زیادی در بین عموم جهانیان دارند. این را از رکوردشکنی های انتقام جویان: پایان بازی در کشورهای مختلف میتوان فهمید. اما فارغ از این ژانر گسترده ابرقهرمانی، طی سال های اخیر توسعه و رشد خوبی داشته، اما محدود به دو کمپانی شناخته شده دی سی و مارول.

دی سی و مارول و به بیان بهتر مارول، به تنهایی در صدر جدول بهترین تولیدکنندگان فیلم های ابرقهرمانی ایستاده اند و تقریبا هر سال شماری از پربیننده ترین و پرطرفدارترین عناوین را به بازار عرضه می کنند.

بر همین اساس در فهرست فیلم های سال 2021 نیز با شماری از آثار مارول مواجه هستیم که ما دوستداران ژانر ابرقهرمانی را هیجان زده می کند. اما فارغ از فیلم ها، باید بدانید که در سال جدید با چند عنوان سریال نیز از جهان مارول مواجهیم. سریال های جذاب و در عین حال سوال برانگیز که فایگی از ضرورت تماشای آنها برای درک فاز چهارم مارول و سایر آثار سینمایی این کمپانی میگوید. جستار پیش رو به نقد سریال فالکون و سرباز زمستان اختصاص دارد.

نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)

همانطور که باید بدانید با آغاز سال جدید میلادی و در درجه اول با پخش سریال وانداویژن، رسما وارد فاز چهارم دنیای سینمایی مارول شده ایم. سریال وانداویژن به عناون یکی از بهترین سریال های 2021 حالا مدتی است که پایان یافته و در شرایطی که برای اکران بهترین فیلم های مارول در سال 2021 در سال جدید لحظه شماری می کنیم، سریال فالکون و سرباز زمستان که در ابتدا قرار بود اولین سریال جهان سینمایی مارول باشد، حالا در حال پخش از دیزنی پلاس به عناون یکی از بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021 است. این جستار به نقد سریال فالکون و سرباز زمستان می پردازد.

نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)
نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)

مطابق با برنامه های مارول و دیزنی پلاس قرار بود فالکون و سرباز زمستان اولین سریال فاز چهارم جهان سینمایی مارول باشد که منتشر می شود. اما همانطور که باید بدانید و به لطف شیوع گسترده ویروس کرونا، برنامه های تولید بسیاری از آثار سینمایی به مشکل خورد و سریال فالکون و سرباز زمستان نیز از این قاعده مستثنی نبود. پس با یک چرخش در برنامه ها، وانداویژن که آماده برای پخش بود از دیزنی پلاس پخش شد و حالا فالکون و سرباز زمستان در وضعیت پخش است.

بیشتر بخوانید:  بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

به هر صورت و مطابق با برنامه ریزی مارول و البته بنابر پیوند داستانی میان آثار، قرار بود فالکون و سرباز زمستان پیش از سریال لوکی و شی هالک پخش شود. بر این اساس برنامه های مارول به مشکل خاصی برنخورده است. بنابر آنچه از پیش تعیین شده، این سریال باید شامل شش قسمت باشد و هر قسمت حداقل یک ساعت به طول خواهد انجامید.

داستان سریال فالکون و سرباز زمستان

نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)
نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)

اونجرز جنگ ابدیب و پنج سال بعد از آن (در دنیای مارول) اونجرز اندگیم، رسما دنیا مارول را دگرگون کرد. دنیایی که در وهله اول دیگه تونی استارک و استیو راجرز ندارد. در سوی دیگر نیمی از جمعیت جهان برای مدت 5 سال ناپدید شده بودند و حال معلوم نیست چگونه قرار است به زندگی ادامه دهند؟ پاسخ این است که واقعا قرار نیست همه چیز مثل قبل پیش برود. بسیاری مانند مونیکا رمبو، آنطور که در وانداویژن دیدیم، عزیزان خود را از دست دادند. این موضوعی است که مالکوم اسپلمن (Malcolm Spellman) به وضوع به آن اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های 2021

اگر قرار باشد دوست‌داران مارول یک چیز از سریال جدید بدانند، آن این است که انتظارات خود را بالا نبرند. احتمالا تا الان با تماشای وانداویژن و تطابق آن با نظریه‌های طرفداران این را فهمیده باشید. در پایان سریال نه خبری از مفیستوی شرور بود، نه خبری از دکتر استرنج و نه یک اسپیدستر درست و حسابی دیدیم. تئوری های مارول‌فن‌ها در مورد فاز 4 دنیای MCU جالب است، اما لزوما با پلات سریال همخوانی ندارد.

حتی اگر درست به مصاحبه کوین فایگی توجه کرده باشید، او گفته که عدم تماشای این سریال خللی در فهم تماشاگران از فیلم‌های آتی مارول ایجاد نمی‌کند. در واقع سریال وانداویژن به جای آنکه نقطه عطفی برای همکاری میان ابرقهرمانان یا حضور یک ویلن جدید باشد، به نوعی مراسم معرافه برای اسکارلت ویچ، مانیکا رمبو و حتی ایجنت لی بود.

وبسایت Comicbooks مصاحبه‌ای را از کارگردان فالکون و سرباز زمستان منتشر کرده که خبر از حضور وار ماشین (War Machine) در قسمت اول این سریال دارد. کماکان مشخص نیست که هدف از حضور رودی در این سریال چه می‌تواند باشد. البته در دنیای مارول کمتر به رودی پرداخته شده و به نظر می‌رسد کارکتر او این حق را دارد که اسکرین‌تایم بیشتری داشته باشد. البته می‌دانیم که مارول بنا دارد تا در سال 2022 مجموعه تلویزیونی Armor Wars را از دیزنی پلاس پخش کند که رودی احتمالا نقش کلیدی در آن خواهد داشت.

برخلاف سم و باکی، رودی از جمله اعضای اونجرز بو که پس از اسنپ تانوس در جنگ ابدیت ناپدید نشد. او تمام وحشن 5 سال منتهی به «پایان بازی» را درک کرده و در مدیریت سیاره دخیل شوده است. احتمالا او نقش کلیدی در انتقال این تجربیات به این دو جوان خواهد داشت. در ادامه هم به نظر می‌رسد رودی قرار است به افراد جدیدی که حالا پس از 5 سال بازگشته‌اند، در نرمال کردن شرایط کمک کند. سم و لوکی از جمله این افرادند.

با این همه باز هم خاطر نشان می‌شویم که همه این‌ها چیزی بیش از گمانی زنی نیست.

تا پیش از اکران سریال آنچنان اطلاعات خاصی از سریال و خط و سیر کلی داستان آن در دست نبود اما حالا برخی اطلاعات را داریم. متن زیر معرفی نامه رسمی سریال از سوی دیزنی پلاس است:

به دنبال وقایع انتقامجویان: پایان بازی، سم ویلسون / فالکون (آنتونی مکی) و باکی بارنز / سرباز زمستان (سباستین استن) در یک مسئله بین المللی با یکدیگر همکار میشوند و در خلال این ماموریت توانایی های آنان و نیز صبرشان به چالش کشیده می شود. این مجموعه جدید با کارگردانی کاری اسکاگلند و نویسندگی مالکوم اسپلمن ساخته شده است.

پس از این و در فوتیجی که از سریال منتشر شد، ایجنت یو اس را با سپر کاپیتان آمریکا دیدیم. اما از سوی دیگر، درجایی دیگر سم نیز در حال تمرین با آن بود. انتونی مکی بازیگر نقش سم ویلسون یا فالکون در پاسخ به این سوال که آیا او کاپیتان آمریکای بعدی دنیای سینمایی مارول خواهد بود عنوان کرده که:

هنوز این را نمیدانیم. در پایان انتقامجویان: پایان بازی، کاپیتان امریکا خود را بازنشسته کرد و سپرش را به سم داد و از او خواست که آنرا نگه دارد؛ اما من در هیچ جایی با تبدیل شدن به کاپیتان امریکای بعدی موافقت یا مخالفت خود را اعلام نکردم. این سریال به این مسئله خواهد پرداخت که چه کسی در غیاب استیو راجرز سپر او را به ارث خواهد برد و کاپیتان امریکای بعدی چه کسی خواهد بود.

در نتیجه در اینجا یک موضوع سرنوشت ساز باید مشخص شود و آن تعیین میراث خوار کاپیتان آمریکاست. این شاید یکی از اساسی ترین موضوعات سریال و شاید مهمترین موضوعات فاز چهارم جهان سینمایی مارول باشد.

نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)
نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)

همچنین آنتونی مکی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود:

در پایان بازی، سم سپر کاپیتان را قبول نکرد. اگر به یاد داشته باشید، او گفت که احساس میکند این کار درست نیست چراکه سپر متعلق به تو است. این سریال نیز به طور مفصل به این موضوع خواهد پرداخت و مشخص خواهد شد که چه کسی کاپیتان امریکای بعدی خواهد بود. و آیا اصلا کاپیتان امریکای بعدی وجود خواهد داشت؟

موضوع جذاب دیگر در مورد این سریال، نوع ارتباط و همکاری سم و باکی است. این دو اساسا با هم سر سازگاری ندارند اما در یک ماموریت باهم همکار می شوند. به علاوه زیمو و باکی با هم رو در رو می شوند و باتروک نیز به آنها مرتبط است.

اگر تصاویر لو رفته از سریال درست باشد، زیمو به سم و باکی کمک می کند. شاید این مسئله بخشی از نقشه های زیمو شاید هم برداشتی اشتباه از اطلاعات موجود باشد، چراکه تصور همکاری زیمو کمی بعید به نظر میرسد. به هر صورت شکی در همکاری شارون کارتر نیست، چراکه او در جریان جنگ داخلی در تیم کاپیتان امریکا بود.

بازیگران سریال فالکون و سرباز زمستان

نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)
نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)

چهره های نام آشنای زیادی در این سریال از دنیای سینمایی مارول حضور دارند. در درجه اول باید از انتونی مکی، بازیگر نقش فالکون یاد کرد که برای اولین بار در فیلم کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان ظاهر شد. در درجه بعد سباستین استن را با نقش باکی بارنز یا سرباز زمستان داریم که او را در فیلم کاپیتان امریکا: اولین انتقام جو دیدیم.

این دو علاوه بر این در فیلم های کاپیتان امریکا: جنگ داخلی، انتقام جویان: جنگ ابدیت و انتقام جویان پایان بازی نیز حضور داشته اند. ب علاوه آنتونی مکی در انتقام جویان: عصر اولتران و مرد مورچه ای نیز حضوری کوتاه مدت داشته است.

فارغ از این ها باید به امیلی ون کمپ در نقش شارون کارتر اشاره کرد. ماموری که در کاپیتان امریکا: سرباز زمستان به استیو راجرز کمک کرد و لوازم و لباس هایش را برایش آورد. شارون کارتر برای نخستین بار در کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان ظاهر شد و پس از آن تاکنون دیده نشده است.

همچنین جورج سنت پیر را در نقش باتروک خواهیم دید. دنیل برول در نقش بارون زیمو نیز حضور دوباره ای در دنیای مارول خواهد داشت که در دفعه نخست در کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی حضور موفقی داشت و به خوبی کاپیتان آمریکا، باکی بارنز و آیرون من را به جان هم انداخت. آخرین باری که زیمو را دیدیم، زندانی شده بود؛ اما با توجه به تریلر کاملا روشن است که اکنون آزاد است و مشکلات جدی را نیز برای قهرمان هایمان ایجاد کرده است.

کاراکتر جدید این سریال نیز بدون شک یو اس ایجنت (US Agent) یا همان جان واکر با بازی وایت راسل است. بنا بر چیزی که از تریلر ها دیدیم، جان واکر با وجود اینکه کاپیتان امریکا سم را به عنوان جانشین خود انتخاب کرده بود، لباس و تجهیزات او را به همراه دارد.

اپیزودهای سریال فالکون و سرباز زمستان

آنطور که از وجنات امر مشخص است، این سریال شامل 6 قسمت خواهد بود. به علاوه به نظر میرسد به طور میانگین مدت زمان هر قسمت چیزی بین 40 تا 60 دقیقه باشد. اما این وضعیت می تواند متغیر باشد به مانند وانداویژن که از 6 به 9 قسمت تغییر یافت.

در مورد کارگردانی نیز باید گفت کاری اسکوگلند که کارگردانی یک قسمت از سریال پانیشر، چندین قسمت از سریال وایکینگز و سرگذشت ندیمه را در کارنامه دارد، کارگردانی تمام مجموعه را برعهده گرفته است. به علاوه مالکوم اسپلمن که سابقه کار در سریال امپراتوری را دارد، سرپرست نویسندگان و همچنین مدیریت اجرایی سریال را برعهده دارد.

نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)
نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (The Falcon and The Winter Soldier)

شایعاتی نیز مبنی بر ساخت و توسعه فصل دوم سریال وجود دارد که هنوز به طور رسمی تایید نشده اند. با ای حال گفته می شود که فصل اول یک مجموعه محدود خواهد بود. البته اگر برنامه ای برای ساخت فصل دوم در کار باشد باید به زودی اطلاعاتی از آن به دست ما برسد.

نقد سریال فالکون و سرباز زمستان (Falcon and The Winter Soldier)

نوشتاری که در حال مطالعه آن هستید، به مرور و با انتشار قسمت‌های جدید آپدیت خواهد شد. بنابراین با نقد سریال FATWS تا روز آخر با تکراتو همراه باشید.

نقد اپیزود اول

این مجموعه که مدت زیادی است در انتظار آن هستیم، آغاز غم انگیز و ناراحت کننده ای داشت. قسمت اول این سریال به معرفی دوباره دو قهرمان دنیای سینماتیک مارول پرداخت که تاکنون کمتر از سایرین مورد توجه قرار داشته اند. با این که تماشای قسمت اول ناراحت کننده است، اما این اپیزود نشان داد که مجموعه فالکون و سرباز زمستان ماهیتی قدرتمند دارد.

در کمال غافلگیری، سم در عوض نگه داشتن سپر کاپیتان، آنرا تحویل مقامات دولتی میدهد. سم سپر را در مراسمی که رودی (دان چیدل) نیز در آن حضور دارد اهدا میکند. در حالی که سم احساس میکند که نمیتواند کاپیتان امریکای جدید باشد، اما این کشور به شدت به یک کاپیتان امریکا نیازمند است.

اپیزود اول با معرفی کوتاه کاپیتان امریکای جدید، با بازی وایت راسل به پایان رسید. در این سکانس نیز باز هم چشمان سم گویای همه چیز است: او تنها با جایگزین شدن خودش با استیو راجرز مشکل نداشت؛ بلکه نمیخواست هیچ کس دیگری را در جایگاه کاپیتان امریکا و با کاستوم و سپر او ببیند.

نقد اپیزود دوم

قسمت دوم بعد از مقدمه کامل ابتدایی بسیار جالب توجه است. حال به خوبی میدانیم که تهدید تا چه اندازه بزرگ است و چهره های پشت نقاب های گروه «فلگ اسمشرز (Flag Smashers)» را دیدیم و نیز میدانیم که چه توانایی هایی دارند. با این حال کاملا نیز از معرفی کاراکتر ها فاصله نگرفته ایم و این بار تمرکز روی کاپیتان امریکای جدید بود.

در این قسمت مشخص شد دشمنانی که در انتهای اپیزود قبلی با آنها آشنا شدیم گروهی متشکل از 8 ابر سرباز به رهبری دختر جوانی به نام کارلی مورگنتائو (ارین کلی من) هستند.در حالی که در این قسمت اطلاعات نسبی در مورد ماهیت فلگ اسمشرز در اختیار بیننده قرار گرفته است، اما هنوز تعیین کردن نقش آنها در این مجموعه سخت است. ظاهرا آنها گروهی هستند که سعی دارند تمام دنیا را متحد کنند و به نفع افرادی می جنگند که پس از بازگشت از بشکن تانوس به حال خود رها شده و امکاناتی ندارند

نقد اپیزود سوم

شالوده این اپیزود، معرفی دوباره دنیل برال در نقش بارون زیمو است. بدون شک همه ما خاطره بدی از چهره زیمو را به یاد داریم. اما با همراه شدن او با باکی و سم به عنوان نفر سوم تیم، چهره ای کاملا متفاوت از زیمو را شاهد بودیم. برال با لبخندی همیشگی به همراه کمی چاشنی شوخ طبعی صحبت میکند و متحد های جدیدش را با جت شخصی اش در بین کشور ها به پرواز در می آورد.

این زیموی جدید سمت و سوی قسمت سوم را تعیین کرده و نشان میدهد که چه کسی کنترل اوضاع را در دست دارد. سم و باکی نیز چهره ای را می بینند که تا حدودی آنرا دست کم گرفته بودند

این قسمت پر از سکانس های اکشن و البته خشن بود و سرنخ های زیادی را در مورد داستان به دست بیننده داد. بازگشت شارون و زیمو فرا تر از یک خوشامد گویی بود و چهره های متفاوتی از هر دوی این کاراکتر ها را شاهد بودیم. همچنین درک کولستاد سعی کرده است که مکالمات بین سم و باکی را جدی تر کرده و تنش بین آنها را عمیق تر کند. با رسیدن به میانه این سریال، فالکون و سرباز زمستان در درجه واقعا بالایی قرار گرفته است.

نقد اپیزود چهارم

فالکون و سرباز زمستان با اپیزود های تاریک و جدی وارد نیمه پایانی خود شده است. ماهیت طنزآمیز و کمدی که در قسمت های قبلی وجود داشت، ناگهان حذف شده است اما این مسئله شرایط را برای پرداختن به موضوعاتی که سریال ایجاب می کند فراهم کرده است.

در این قسمت تاکید فراوانی بر تم اصلی سریال شده است؛ به طوری که سم و و باکی که تاکنون در همه قسمت ها حضور داشته اند، به عنوان کاراکترهای اصلی به چشم نمی آیند.

در این قسمت با عمق بیشتری به زندگی کاراکترهای جان و کارلی پرداخته می شود که لایه های تازه ای را به این شخصیت ها افزوده و نیز به پیچیدگی بحرانی که سم و باکی باید آن را حل کنند می افزاید. در نهایت فالکون و سرباز زمستان با قسمت چهارم پروتاگونیست ها و آنتاگونیست ها را گرد هم آورده است و به نظر می رسد که در دو مسیر باقی مانده، دو اپیزود سنگین را در پیش خواهیم داشت.

 

بیشتر بخوانید:

منبع: bgr

شما سریال های مارول را چگونه ارزیابی می کنید، به نظر شما آیا این اثار قابل مقایسه با بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021 هستند؟ فارغ از این اگر علاقه مند به دنیای سریال ها باشید، بدون شک بهترین سریال های ترکی 2021، بهترین سریال های کره ای 2021 و بهترین سریال های عاشقانه 2021 برای شما جالب توجه خواهد بود. نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر