;
coinex

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 ؛ سراسری، ارشد و دکترا

از حالا بحث آزمون های سال 1401 آغاز شده است. در این گفتار به تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 خواهیم پرداخت و تغییرات کنکور سال 1401 را با قبل بررسی می کنیم. با ما باشید.

کنکور به نوبه خود یکی از مهمترین مقاطع در دوران تحصیل هر ایرانی محسوب می شود. آزمونی که در بهترین حالت حداقل یکسال تمام فرد را به خود مشغول میکند. دغدغه های مرتبط با کنکور و آمادگی برای آن تا زمان اعلام نتایج آن ادامه دارد.

در نتیجه هر فردی برای برنامه ریزی برای کنکور و آمادگی و مطالعه منابع باید حداقل از یک سال قبل برنامه ریزی کند. بر همین اساس است که همین جان بحث کنکور سال 1400 را کنار می گذاریم و شما را برای کنکور 1401 راهنمایی خواهیم کرد.

در حال حاضر یکی از سوالات اساسی بسیاری از کنکوری ها مربوط به زمان و تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 در مقاطع مختلف است. بر همین اساس در جستار پیش رو ضمن بررسی کلی بحث کنکور سال 1401 و تغییرات آن با سال های قبل، قصد داریم تا اطلاعاتی درباره تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 را نیز با شما به اشترک بگذاریم. ما را تا پایان همراهی کنید.

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 ؛ سراسری، ارشد و دکترا

به مانند سال های قبل و هنوز وارد سال 1400 نشده ایم که کنکوری ها در جستجوی اطلاعات مربوط به کنکور 1401 هستند. یکی از مهمترین مسائلی که درباره کنکور پیش رو اهمیت دارد، تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 در مقاطع مختلف است. مگر اینکه شایعات حذف کنکور 1401 به واقعیت بدل شده و وضعیت به گونه ای دیگر رقم بخورد. اما آنچه که در حال حاضر واضح و مبرهن است آنکه شکی درباره برگزاری کنکورهای گوناگون در سال 1401 به روال گذشته وجود ندارد.

به مانند سال های گذشته، در سال 1401 نیز ثبت نام کنکور سراسری و ثبت نام دانشگاه آزاد ادغام شده و یک آزمون سراسری جامع در این مقطع برگزار خواهد شد. بر همین مبنا، تمامی دانشگاه های دولتی اعم از روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان و دانشگاه های آزاد نیز از همین مجرا اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.

به روال عادی، همه داوطلبان واجد شرایط کنکور سراسری در بازه زمانی بهمن ماه یا در زمان تمدید مجدد ثبت نام کنکور سراسری از طریق سایت سازمان سنجش فرم های مربوطه را تکمیل کرده و می باید در تاریخ های تعیین شده در جلسه آزمون حضور یابند. چند روز پیش از زمان برگزاری کنکور 1401 نیز شاهد انتشار کارت ورود به جلسه کنکور سراسری خواهیم بود که داوطلبان با دریافت آن از زمان و محل برگزاری کنکورهای 1401 مطلع خواهند شد.

همانطور که باید بدانید از سال 1400، برگزاری کنکور برای نظام قدیم منتفی می شود و بر این اساس همه داوطلبان باید در یک شاخه و با یک دسته منابع اقدام به حضور در آزمون سراسری کنند. در نتیجه بحث تمدید کنکور نظام قدیم منتفی است. اما در ادامه به بحث تاریخ کنکور سراسری 1401 ، تاریخ برگزاری کنکور ارشد 1401 و تاریخ برگزاری آزمون دکترا 1401 خواهیم پرداخت.

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401

زمان ثبت نام و تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 در هر پنج گروه آزمایشی در هفته آخر بهمن ماه 1400 است و معمولا داوطلبان حدود یک هفته الی 10 روز فرصت برای مراجعه به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور، نسبت به ثبت اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند. در نهایت تاریخ کنکور سراسری 1401 ، تاریخ برگزاری کنکور ارشد 1401 و تاریخ برگزاری آزمون دکترا 1401 نیز از طریق سایت سازمان سنجش به داوطلبان اعلام می شود.

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401: تاریخ کنکور سراسری 1401

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 به روال هرساله در طول تیرماه خواهد بود. البته سال 99 را باید در این میان یک استثنا دانست چراکه به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری همه آزمون های سراسری به تعویق افتاد.

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 ؛ سراسری، ارشد و دکترا
تاریخ کنکور سراسری 1401

به نظر می رسد تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 در نیمه اول تیرماه در نظر گرفته شده باشد. معمولا کنکورها در روزهای تعطیل پایان هفته یعنی پنجشنبه و جمعه برگزار می شوند. کنکورهای ریاضی انسانی و هنر در روز پنجشنبه و کنکورهای تجربی و زبان در روز جمعه. البته برای اعلام تاریخ برگزاری کنکور ارشد 1401 و تاریخ برگزاری آزمون دکترا 1401 باید تا اعلام اطلاعیه های رسمی صبر کنیم.

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 : تاریخ برگزاری کنکور ارشد 1401

معمولا تاریخ برگزاری کنکور مقطع کارشناسی ارشد در اوایل خرداد ماه است. مطابق با اطلاعیه سازمان سنجش تاریخ برگزاری کنکور ارشد 1401 در روزی های 5، 6 و 7 خرداد ماه خواهد بود.

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 ؛ سراسری، ارشد و دکترا
تاریخ کنکور سراسری 1401

کارت ورود به جلسه این آزمون نیز چند رز پیش از تاریخ برگزاری کنکور ارشد 1401 صادر می شود. بنابراین داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد چند روز پیش از تاریخ برگزاری کنکور ارشد 1401 با مراجعه به نشانی sanjesh.org نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه اقدام کنند.

داوطلبانی که برای دو کد رشته اصلی و شناور ثبت نام کرده اند، باید پیش از تاریخ برگزاری کنکور ارشد 1401 برای شرکت در کنکور هریک از آنها، کارت ورود به جلسه جداگانه را از سایت سازمان سنجش دریافت کنند.

تاریخ برگزاری آزمون دکتری 1400 : تاریخ برگزاری آزمون دکترا 1401

تاریخ برگزاری آزمون دکترا 1401 در نیمه اسفندماه اعلام شده است. بنابراین داوطلبان کنکور دکتری 1400 در اسفندماه در آزمون حاضر خواهند بود. انتظار می رود این وضعیت برای تاریخ برگزاری آزمون دکترا 1401 نیز برقرار باشد و در همین بازه زمانی تاریخ برگزاری آزمون دکترا 1401 اعلام شود.

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 ؛ سراسری، ارشد و دکترا
تاریخ برگزاری کنکور ارشد 1401

همچنین درباره تاریخ برگزاری آزمون دکترا 1401 دانشگاه آزاد باید گفت از سال 96 بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 18 اسفند 94 مجلس شورای اسلامی، آزمون‌های متمرکز زیر نظر وزات علوم و بهداشت و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

در نتیجه تاریخ برگزاری آزمون دکترا 1401 دانشگاه آزاد اسلامی، تابع قوانین دو وزارتخانه علوم و بهداشت بوده و به صورت یکپارچه با آزمون آن‌ها برگزار می‎شود.

آزمون رشته‌های دارای پذیرش در مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی که زیرمجموعه وزارت علوم هستند، به صورت ادغام با آزمون دانشگاه‌های دولتی زیر نظر این وزارتخانه و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‎شود و کنکور دکتری رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌صورت یکپارچه با آزمون دکتری تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و از طریق مرکز سنجش آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

چند سالی که پذیرش دکتری پردیس تنها از طریق کنکور دکتری نیمه متمرکز صورت می‌گیرد. اما پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌ها امکان پذیرش از طریق آزمون اختصاصی را نیز دارند. جزئیات زمان ثبت نام دکتری پردیس و زمان بندی برگزاری آزمون، از طریق وب سایت دانشگاه ها اطلاع رسانی می‌شود. در اینجا همچنین توصیه می کنیم نگاهی به وام ازدواج 1400 ، وام فوری در سال 1400 و وام دانشجویی 1400 داشته باشید.

سهمیه کنکور 1401 : تاریخ برگزاری کنکورهای 1401

فارغ از بحث تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 اعم از تاریخ کنکور سراسری 1401 ، تاریخ برگزاری کنکور ارشد 1401 و تاریخ برگزاری آزمون دکترا 1401 یکی از سوالات مهم همه کنکوری ها بدون شک مربوط به سهیه های کنکور 1401 است.

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 ؛ سراسری، ارشد و دکترا
تاریخ کنکور سراسری 1401

در دفترچه های ثبت نام و انتخاب رشته کنکور 1401 سهمیه های گوناگونی از جمله سهمیه مناطق، سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران ، سهمیه ۵ درصدی ایثارگران ، خانواده شهدا و سهمیه رزمندگان برای داوطلبان متقاضی این آزمون در نظر شده است.

تغییرات کنکور 1401 : تاریخ کنکور سراسری 1401

شورای عالی انقلاب فرهگی، با توجه به سرنوشت ساز بودن کنکور و برگزاری کنکور در چهار ساعت و اعتراضات والدین و دانش آموزان نسبت به کنکور و شرایط دلهره آور و فشار روحی که به دانش آموزان وارد می شود، چند سیاست را برای تصویب شدن به آموزش و پرورش کشور پیشنهاد داده است که در این گفتار به هریک خواهیم پرداخت.

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 ؛ سراسری، ارشد و دکترا
تاریخ کنکور سراسری 1401

سیاست اول: جدا شدن فرآیند سنجش از پذیرش در کنکور

در این طرح، داوطلب پس از برگزاری کنکور، پذیرش شده و رتبه فرد مشخص می شود و رتبه دریافت شده دانش آموز تا مدت زمان معیتی اعتبار دارد. جدا شدن طرح سنجش از پذیرش علاوه بر رتبه فرد در کنکور سطح علمی و رتبه علمی طی فرآیندی تعیین می‌شود.

این به این معناست که داوطلب برای قبولی در رشته مورد نظر خود تعدادی منابع را مطالعه و در آزمون سنجش علمی نمره حداقل را کسب کند و در آن رشته پذیرش شود. از مزایای این سیاست می توان به قرار دادن فرصت کافی برای انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر داوطلب اشاره کرد.

در چند سال اخیر دانش آموزان بسیاری را شنیده ایم که در رشته ای قبول شده اند که علاقه ای به آن نداشته و صرفا بدلیل محروم نشدن از کنکور سال بعد در دانشگاه ثبت نام نموده اند و علت آن را فرصت کم برای داشتن انتخاب رشته اعلام می کنند. در اینجا توصیه می شود نگاهی به کمبود معلم در سال 1400، بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 و بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 داشته باشید.

سیاست دوم: تاثیر سوابق تحصیلی سال آخر دوره متوسطه دوم به 60 درصد افزایش یابد

تاثیر دروس سال دوازدهم در رتبه داوطلب حدود 60 درصد و مابقی به سه سال دیگر اختصاص می یابد. کاهش فشار و استرس روانی دانش آموزان از پایه دهم تا دوازدهم از اصلی ترین مزایای این سیاست است.

تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 ؛ سراسری، ارشد و دکترا
تاریخ کنکور سراسری 1401

چراکه داوطلبان بسیاری با استرس و نگرانی های بالا کلیه دروس اختصاصی و عمومی را به خوبی مطالعه کرده و در روز کنکور به دلیل استرس و هیجان بالا تمرکز خود را از دست می دهند و نتیجه دلخواه خود را کسب نمی کنند.

سیاست سه:  پذیرش دانشجویان دوره کاردانی بر اساس سوابق تحصیلی

بر اساس این سیاست، سوابق تحصیلی، ملاک اصلی برای پذیرش در رشته ها قرار می گیرد. داوطلبانی که هدف تحصیل در مقطع کاردانی را دارند، بر اساس معدل کتبی خود می توانند در دانشگاه و رشته مورد نظر خود ثبت نام نمایند.

سیاست چهار: جلوگیری از تبلیغات بی حد و حصر موسسات کنکوری

این سیاست زمانی کاربردی است که سطح سوالات کنکور با سطح کتاب های درسی و تدریس معلمان هماهنگ و برابر باشد. اما در ده سال اخیر اختلاف بسیار بالایی بین سطح آموزش معلمان و سوالات کنکور وجود داشته و دانش آموزان با اکتفا به مطالعه کتاب درسی و آموزش معلمان در مدرسه نمی توانند به سوالات کنکور پاسخ داده و حتی سوالات مفهومی را پاسخ دهند.

دانش آموزان برای یادگیری مفهومی دروس و زدن تست های کنکور در مدت زمان محدود نیاز به یادگیری مفهومی و تکنیک های تست زنی دارند.

موسسات کنکوری با هدف آموزش کنکور و موفقیت دانش آموزان تاسیس شده اند. مجوز رسمی از آموزش پرورش داشته و برای آشنا کردن دانش آموزان و معرفی شیوه تدریس اساتید خود، از تبلیغات استفاده می نمایند. اما برخی از این نهادها بعضا با ارائه آموزش ها و اطلاعات بی کیفیت تنها به مباحث مالی اهمیت میدهند و با تبلیغات بی حد و حصر سبب گمراهی افراد می شوند.

بودجه بندی کنکور 1401

در کنکور تعداد سوالات مباحث دروس عمومی و اختصاصی مشخص شده است و دانش آموزان با اطلاع بودجه بندی کنکور، برای مباحث مهم زمان بیشتری را قرار می دهند و برای مباحث کم اهمیت که سوالات مستقیم از آن در کنکور نمی آید.

ضرایب دروس در کنکور 1401

گروه های آزمایشی تجربی، ریاضی و انسانی هرکدام رشته های دانشگاهی زیادی را شامل می شوند که رشته ها بر اساس ضریب دروس اختصاصی به چندین زیرگروه تقسیم می شوند.

زمانی که دانش آموز، هدف قبولی در رشته دلخواه خود را دارد، با اطلاع از زیر گروه چندم بودن آن، از ضریب دروس و اهمیت مطالعه دروس با ضریب بالاتر، آگاه می شود.

در کارنامه اولیه نتایج، که توسط سازمان سنجش اعلام می شود، رتبه در زیر گروه های گروه آزمایشی داوطلب همراه با رتبه کشوری و رتبه در سهمیه نوشته شده است.

با در نظر داشتن اهمیت یادگیری مفهومی و روش تست زنی در کنکور، بهترین منبع برای دروس اختصاصی و عمومی، منبعی است که ابتدا مفاهیم هر مبحث را به طور کامل آموزش داده و سپس روش های تست زنی در کمترین زمان را آموزش دهد. پیش از این به بهترین منابع کنکور 1401 پرداخته بودیم.

پذیرش دانشجو در رشته های دانشگاه فرهنگیان

با توجه به پیگیری برخی داوطلبان مبنی بر عدم امکان ثبت نام برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در آزمون مزبور به دلیل داشتن سن بالاتر از 22 سال، باید گفت اگر صفحات 43 و 44 دفترچه راهنمای ثبت نام شرکت در آزمون سراسری را ببینید، شرایط و ضوابط اختصاصی پدیرش دانشجو در دانشگاه های مزبور؛ از جمله شرط سنی و شر معدل و سایر موارد با رعایت تبصره 1 ماده واحده  «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوبه جلسه ۸۳۳ مورخ ۹۹/۰۸/۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و به شرط صدور مجوز ردیف استخدامی و تأمین اعتبار مالی لازم، از طریق دفترچه شماره (۲) راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی، اطلاع رسانی خواهد شد. بنابراین محدودیتی برای افراد جهت ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ از سوی آموزش وپرورش تا ۲۴ سال ایجاد نشده و داوطلبان می توانند در آزمون مزبور ثبت نام نمایند.

در پایان بحث خود از و در ارتباط با سال 1400 توصیه می کنیم برای شناخت بهترین سرمایه گذاری 1400 حتما اطلاعات خود از برخی از مهمترین حوزه های سرمایه گذاری را با پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، سود بانکی در سال 1400، پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 به روزرسانی کنید. علاوه بر این اگر به سایر حوزه ها توجه دارید باید پیش بینی قیمت گوشی 1400، عرضه اولیه های 1400 و پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 را ببینید.

به علاوه همانطور که می دانید در سال جدید با در پیش داشتن انتخابات ریاست جمهوری اشنایی با کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 اهمیت زیادی دارد. به علاوه مباحث مرتبط با حداقل حقوق در سال 1400 از اهمیت زیادی برخوردار است، بر همین مبنا توصیه می شود را حتما میزان یارانه در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 و اضافه کاری در سال 1400 با دقت طالعه کنید. همچنین دستمزد روزانه در سال 1400 میتواند مفید فایده باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر