;
coinex

نقد فیلم اما (Emma 2020) : پرتره ی دلبستگی های زنانه

در این نوشتار به نقد فیلم اما (Emma 2020) به کارگردانی اتم د وایلد می‌پردازیم. در ادامه با بررسی و تحلیل فیلم اما در سایت تکراتو همراه ما باشید.

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم اما خواهید خواند به شرح زیر است:

  • پرتره ی دلبستگی های زنانه
  • شخصیت پردازی
  • عشق
  • جین آستن
  • روایت آداپته
  • تکنیک
  • اقتباس سینمایی

نقاط قوت:

  • اقتباسی دقیق
  • تصاویر و کادربندی بینظیر

نقاط ضعف:

  • مفهوم عشق برای کارگردان نامتعین است

به اعتقاد من نقد و بررسی یک فیلم باید فرم یا نوع نگاه و انگیزه کارگردان را برای ما در طول فیلم آشکار کند. نقد و بررسی یک فیلم علاوه بر تحلیل محتوایی باید اساس انتقال آن مفاهیم را مشخص کند. باید از تکنیک و ساختاری که کارگردان برای نشان دادن نگاه یا جهان بینی خود در فیلم استفاده کرده حرف زد و به بررسی آن‌ها پرداخت.

برداشت و بررسی شخصی منتقد از این تکنیک‌ها باید بدون جبهه‌گیری مشخص کند که آیا ابزارهایی که کارگردان جهت پیشبرد و یا پایه‌ریزی مفاهیم برای به نمایش گذاشتن آن جهان بینی که مدنظرش بوده، کارساز شده یا خیر.

ما دو نوع تحلیل داریم: اولی سینماتیک که منتقد ظاهر یا نکات فنی فیلم و داستان را در نظر می‌گیرد. و تحلیل دیگر تحلیلی است ادراکی که اصطلاحا به آن می‌گویند تحلیل هرمونوتیک. یک تحلیل‌گر واقعی باید اشراف کامل به مسائل سیاسی و اعتقادی داشته باشد. در تحلیل نوع دوم ظاهر فیلم و نکات فنی مهم نیست بل زیرلایه‌های فیلم مهم می‌شوند.

نقد فیلم اما (Emma 2020)

پرتره ی دلبستگی های زنانه

اما (2020 Emma) فیلمی در ژانری کمدی، درام و در بستری فانتزی است. این فیلم توسط اتمن د وایلد کارگردان و عکاس که اولین کارگردانی فیلم بلندش را در این فیلم تجربه کرده است، ساخته شده است. در آن بازیگرانی همچون آنیا تیلور-جوی، جانی فلین، جاش اوکانر، کالوم ترنر و میا گوت حضور دارند. 

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم لیگ عدالت اسنایدر کات 2021 : یک دفاعیه غافلگیر کننده

نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر 2021 ؛ جنگ خدایان

فیلم اما از روی یکی از محبوبترین آثار نویسنده انگلیسی، جین آستین ساخته شده است. جین آستین از بزرگترین نویسندگان انگلیسی است که در قرن هجدهم و نوزدهم آثار بزرگی مانند غرور و تعصب، عقل و احساس، نورثنگر ابی و… را نوشته است. او که رمان‌هایش را بدون نام منتشر می‌کرد، رمان اما را در سال 1814 نوشت. 

مانند دیگر رمانهایش، آستن در این داستان هم به درگیری‌ها و دلبستگی‌های زنان در دوره جورجی انگلستان می‌پردازد. جین آستن در جایی میگوید:

می‌خواهم قهرمان زنی بیاورم که هیچ‌کس جز از خودم خیلی دوستش نخواهد داشت.

فیلم درباره اما وودهاوس (با بازی آنیا تیلور-جوی) زن جوانی متعلق به یک خانواده ثروتمند و ماجراهای ناگوار او را دنبال می کند که دائما درگیر زندگی دیگران می شود.

دوشیزه اِما وودهاوس دختری زیبا، باهوش و پولدار است. البته اما شاید اندکی لوس باشد، خودش را در پیوند دادن زوجها خیلی دست بالا می‌گیرد، از پیامدهای سوسه دواندن در کارهای دیگران ناآگاه است و رفتار دیگران را نیز بد برداشت می‌کند. 

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم موریتانیایی ؛ حقایق تکان دهنده ی یک زندانی

 نقد فیلم Cherry 2021 (چری) ؛ یک جنایت عاشقانه

متأسفانه، داستان به دلیل تعاملات زیادی که شخصیت های اصلی با تعداد زیادی از شخصیت های فرعی مختلف پرداخت نشده که تقریباً هیچ چیز خاصی از آنها نمی دانیم، کاملاً کسل کننده است.

در شروع فیلم اسامی بسیار و دیالوگ های مداوم سبب سردرگمی مخاطب می شود. همینطور در طول فیلم شاهد گردش ارتباط عاطفی بین کاراکترها میباشیم و فیلم به ما نشان می دهد عشق دروغین بهانه ای برای کمال طلبی است و کاراکترها را درگیر خود می کند.

اکثر مردم، به علت اینکه احساس عدم اطمینان می کنند و از خودشناسی کمتری بهره برده اند و مدام در حال سرکوب خود میباشند، قادر به جمع جور کردن خودشان نیستند و قدرتی برای تصمیم گیریهای بزرگ زندگی خود به تنهایی ندارند. 

هریت یکی از معدود شخصیت هایی است که از این رفتار به خوبی بی بهره نمانده، زیرا به شخص دیگری اجازه می دهد زندگیش را برای او هدایت کند.

نقد فیلم اما (Emma 2020) : پرتره ی دلبستگی های زنانه
نقد فیلم اما (Emma 2020) : پرتره ی دلبستگی های زنانه

قابل ذکر است که در سال 2009، رومولا گارای نقش اِما را در اقتباس تلویزیونی اِما از جین آستین، بازی کرد. مینی سریال چهار ساعته ای که در اکتبر 2009 در BBC One به نمایش گذاشته شد. با بازیگرانی چون جونی لی میلر و سر مایکل گامبون. و گارای برای این سریال تولویزیونی توانست  نامزد گلدن گلوب شود.

شخصیت پردازی : نقد فیلم اما (Emma 2020)

آنیا تیلور-جوی تقریباً یک سال عالی را پشت سر گذاشته است. بین “اما” و “Queen’s Gambit”، او یکی پس از دیگری عملکرد خارق العاده ای دارد. در “اما”، شادی در شخصیت او زندگی می کند و باعث می شود به نظر برسد شما در حال دیدن یک شخصیت خارج از یک رمان کلاسیک هستید.

بیشتر بخوانید:

نقد مستند معضل اجتماعی ؛ مدل سازی انسانی

نقد مستند شکارچیان ترافل ؛ دنیای در حال مرگ

عملکرد او همچنین دارای ویژگی خاصی است. درواقع شخصیت او هرگز شما را درگیر احساسات نمیکند. با شما کاری میکند که اما را به عنوان سوم شخص ببینید و به رفتارش فکر کنید. کاری میکند که قضاوت پر عدله ای را در رابطه با هرآنچه که اتفاق میافتد داشته باشید.

این اتفاق این واقعیت با تکنیک امکانِ تکرار در رفتار ایجاد میشود. در رابطه با بازیگران نقش مکمل، جانی فلین، میا گوت و میراندا هارت خوب ظاهر شده اند. 

شخصیت ها به طرزی در فیلم پرداخت میشوند و قرار میگیرند که گویی پرتره هستند. این اقتباس سینمایی از رمان جین آستن را کارگردانی ساخته است که قبل از هر چیز یک عکاس موزیک ویدیو معروف است که در زمینه پرتره تخصص دارد. سابقه او به عنوان یک عکاس بیش از همه در ساخت بصری فیلم ظاهر می شود. 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های موزیکال ؛ آپدیت ژانویه 2021

این فیلم داستانی در واقع با نماهای جدی، تمیز و سختگیرانه ای مشخص می شود که شخصیت ها همیشه در حال ژست گرفتن هستند، گویی که قرار است جاودانه شوند.

نقد فیلم اما (Emma 2020)
نقد فیلم اما (Emma 2020)

عشق : نقد فیلم اما (Emma 2020)

عشق در معنای عام خود بیشتر به وجود رابطه دوستانه بین دونفر دلالت دارد. عشق معمولاً نوعی توجه و اهمیت دادن به یک شخص یا شیء است که حتی گاهی این عشق محدود به خود می‌شود.

از مراحل عاشق شدن میشود به سه مرحله زیر اشاره کرد:

  1. حس جنسی (ترشح هورمون‌های جنسی تستوسترون و استروژن است.)
  2. جذب شدن (آدم‌ها عاشق می‌شوند و دیگر به هیچ چیز دیگر فکر نمی‌کنند.)
  3. حس وابستگی 

در انتها باید بگویم که عشق توهمی بیش نیست جهت توجیه سرکوبهای ناشی از از خودبیگانگی. عشق چیزی نیست جز پیدا کردن هویت مشترک در دیگری. عشق، سراسیمه های دور شدن از خود و درماندگی بیش از اندازه ناشی از حس تنهایی.

نقد فیلم اما (Emma 2020)
نقد فیلم Emma 2020

جین آستن : نقد فیلم اما (Emma 2020)

وی با خواندن کتاب‌های متفاوت یادگرفت از چه چیزهایی پرهیز کند تا داستان‌هایش جالب و خواندنی شوند. به همین دلیل سبک جین آستن در شیوه نگارش منحصر به فرد است و صدای راوی رمان را با عمیق‌ترین احساسات شخصیت‌های قصه پیوند می‌زند. 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بطوریکه با خواندن داستان‌های وی می‌توان پا جای پای شخصیت‌های رمان‌های او گذاشت. جین آستن در محیطی نسبتاً منزوی زندگی کرد و اوقات خود را بیشتر به نوشتن گذراند. 

به نظر نقادان، او نبوغی دو وجهی داشت: هم طنز قدرتمندی داشت و هم اخلاقیات و روحیات آدم‌ها را خوب می‌شناخت. این دو وجه در نوشته‌های او نیز تجلی یافته‌است. 

زندگی اجتماعی و خانوادگی محملی است که نویسنده به کمک آن، با ژرف اندیشی، دربارهٔ انسان‌ها و روابط آن‌ها قضاوت می‌کند و نظر می‌دهد. جین آستن، غالباً زنان نویسنده هم دوره خودش را به خاطر سبک دراماتیک و خسته‌کننده قصه‌های عاشقانه در رمان‌هایشان دست می‌انداخت.

پرتره ای از جین آستن : نقد فیلم اما (Emma 2020)
پرتره ای از جین آستن : نقد فیلم Emma 2020

روایت آداپته : نقد فیلم اما (Emma 2020)

دنیای رنگارنگ اما در فیلم سینمایی با لحن کلاسیک، ظریف، تند و در عین حال معاصر، به شاهکار جین آستین طراوت و اصالت می بخشد. ریتم روایت ثابت است و النور کاتن، نویسنده فیلمنامه، توانسته است با سکانس هایی کندتر با پتانسیل انعکاس جذاب شخصیتها، تعادل بین دیالوگ های درخشان، لحظات خنده دار و سرگرم کننده را برقرار کند.

بیشتر بخوانید: 

نقد فیلم ماهی کوچک (The Little Fish 2021) ؛ شیوع ویروسی جدید 

 چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

در فیلم اما، حال و هوای قرن نوزدهم به کمال بازآفرینی می شود و همه چیز با جزئیات بررسی می شود. از اتاق های زیبا خانه های بزرگ و باشکوه گرفته تا تزئینات گرانبهای لباس که شخصیت های مختلف را به نمایش می گذارد. فیلمی از نظر زیبایی شناختی بی نقص، با رنگهای پاستلی و فضاسازیهای ظریف و از صافی رد شده. یک جشن واقعی برای چشم ها.

فیلم اما محتوایی را به مردم ارائه می دهد که علی رغم اینکه اقتباسی دقیق از رمانیست که در دوران جین آستن نوشته شده است، پر از کنایه و ایده هایی میباشد که خوشبختانه در دنیای حال حاضر هم گرفتاریهایی آشنا و مشابه با فیلم را شاهد هستیم. فیلم اما توسط Autumn de Wilde اثری پر جنب و جوش و پرانرژی است که با یک صحنه پردازی دقیق و رنگارنگ حق مطلب را ادا کرده است.

نقد فیلم اما (Emma 2020)
نقد فیلم Emma 2020

تکنیک : نقد فیلم اما (Emma 2020)

فیلمبرداری بسیار خوب در این فیلم لایه دیگری به “اما” اضافه می کند. اغراق نیست اگر بگوییم بدون فیلمبرداری دقیق و درست کریستوفر بلاولت، “اما” فقط یک فیلم کلیشه ای میشد. 

کافیست سکانسی را بیاد بیاورید که شخصیتها در اتاقی پر از نقاشی های کلاسیک هستند و نحوه فیلمبرداری سکانس بینظیر میباشد. این صحنه از صحنه هاییست که تقارن با نور حساب شده زیباییشناسی درستی را ایجاد میکند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Minari 2020 (میناری) ؛ آمریکای رویایی

در “باری لیندون” (1975)، جان آلکوت از دوربین خود به شیوه ای استفاده کرد تا فیلم را در یک دوره خاص احساس کنیم. و همان تکنیک فیلمبرداری در کار بلاولت در “اما” قابل شناسایی میباشد. 

این فیلم هم به دلیل نحوه فیلمبرداری حسی را به ما میدهد که ذهن را درگیر خود میکند. البته که اوکیشن فیلمبرداری هم به درستی انتخاب شده است. با این حال نحوه برخورد بلاولت با دوربین باعث می شود هر قاب مانند یک نقاشی کلاسیک به نظر برسد. 

با این حال، اگر در فرم فیلمبرداری دقت بیشتری داشته باشیم، متوجه میشویم که بین این دو فیلم تفاوت تفاوتهایی وجود دارد. این تفاوت این است که آلکات در “باری لیندون” بیشتر از نور طبیعی جهت ایجاد حس آن دوران استفاده می کرد. اما در “اما” نسبتاً کمتر نور طبیعی وجود دارد. 

این به این دلیل است که فیلم می تواند به جای یک گزارش تاریخی واقعی، مانند یک رمان احساس شود. این باعث می شود فیلم نگاه وسیعتری نسبت به زندگی داشته باشد. این مسئله اساساً نقطه قوت فیلم “اما” است. به لطف فیلمبرداری شگفت انگیز در این فیلم شاهد یک رمان در قالب فیلم هستید.

بنظرم فیلم اما ترکیبی تصویری از فیلم های وس ​​اندرسون و فیلم پرتره بانویی در آتش به کارگردانی سلین سیاما است. از طرف دیگر، رنگ های روشن پاستلی، ترکیبات هندسی درست و بجا در قاب بندیها ما را در فضای نقاشیهای مربوط به دورانی که رمان نوشته شده است، غرق میکند.

نقد فیلم اما (Emma 2020)
نقد فیلم اما (Emma 2020)

اقتباس سینمایی : نقد فیلم Emma 2020

اقتباس سینمایی خوب از یک رمان به ندرت برای من جذاب است. اولا، بسیاری از افراد قبل از تماشای فیلم، نکات اصلی را با خواندن رمان میدانند. دوما تنظیمات و لحن دوره ای که گذشته بر اساس یک رمان بسیار دشوار است. با این حال، “اما” انتظارات را به خوبی برآورده می کند.

بیشتر بخوانید: نامزدهای اسکار 2021 : شانس چه عناوینی بیشتر است.

این فیلم اقتباسی دقیق از رمان اصلی است، با این حال به گونه ای بازیگری، کارگردانی و نگارش شده است که افرادی که کتاب را نخوانده اند می توانند به راحتی با شخصیت ها ارتباط برقرار کنند و همچنین از توجه به جزئیاتی که اتم د وایلد بدست آورده است، لذت ببرند. 

برای تقویت بیشتر احساس رمان مانند “اما”، موسیقی متن فیلم نقش اصلی را بازی می کند. موسیقی کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد و همراه با فیلمبرداری، به طور کامل بازه زمانی که فیلم در آن به تصویر کشیده میشود با این عوامل قوت بیشتری میگیرد. 

نقد فیلم اما (Emma 2020)
نقد فیلم اما (Emma 2020)

عوامل فیلم : نقد فیلم Emma 2020

  • کارگردان: آتمن دا وایلد
  • تهیه‌کننده: تیم بوان، اریک فلنر و Graham Broadbent
  • فیلمنامه‌نویس: النور کاتن بر پایه اما اثر جین آستن
  • بازیگران: آنیا تیلور-جوی، جانی فلین، بیل نای، میا گاث، میراندا هارت، جاش اوکانر، کلوم ترنر
  • فیلم‌بردار: کریستوفر بلاولت
  • توزیع‌کننده: فوکس فیچرز
  • کشور: ایالات متحده
  • زبان: انگلیسی
  • هزینهٔ فیلم: 22 میلیون دلار

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص نقد فیلم اما (Emma 2020) چیست؟ نظرات خود را درباره نقد فیلم Emma 2020 با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر