;
coinex

نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک چگونه است؟

ثبت محل سکونت در سامانه املاک و اسکان از 19 فروردین سال جاری الزامی است. در جستار پیش رو به نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک خواهیم پرداخت. با ما باشید.

بنابر اظهارات معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، از 19 فرودین ماه سال 1400 تمام سرپرستان خانواده موف به ثبت محل سکونت خود با درج شخصی یا استیجاری بودن آن در سامانه املاک و اسکان هستند.

محمود محمودزاده هدف از اجرای این طرح را شناسایی واحدهای خالی از سکنه برای تنظیم بازار مسکن اجاره ای و ملکی عنوان کرد و گفت مطابق آمار بیش از 2 میلیون واحد شهری و 400 هزار واحد روستایی خالی از سکنه در کشور وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، این قانون برای املاک حقیقی در شهرهای بالای 100 هزار نفر و بیش از 150 متر و در شهرهای کمتر از 100 هزار نفر بر واحدهای خالی دارای متراژ بالای 200 متر اعمال می شود. سرپرستان خانوار تنها می توانند دو واحد مسکونی خالی از سکنه در دو شهر متفاوت داشته باشند. محمودزاده در این باره می گوید از آنجا که مالکان تنها در یک خانه سکونت دارند، یکی از منازل خانوارهایی که بیش از 2 واحد مسکونی دارند، خالی می ماند و اگر خانه بیش از 120 روز خالی باشد، مشمول مالیات خواهد شد. در این جستار به نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک خواهیم پرداخت. با ما باشید.

نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک چگونه است؟

در ارتباط با نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک ، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی جریمه مالیات بر خانه های خالی را برای اشخاص حقیق در سال اول 6 برابر ارزش اجاره واحد، سال دوم 12 برابر و سال سوم 18 برابر اعلام کرد. او همچنین اضافه کرد :

مالیات واحدهای خالی برای اشخاص حقوقی در سال نخست 12 برابر، سال دوم 24 برابر و سال سوم 36 برابر می شود

محمودزاده عدم ثبت اطلاعات یا ثبت مشخصات اشتباه در این سامانه را دربردارنده جرایمی سنگین از جمله قطع یارانه ها و خدمات بانکی اعلام کرد. محمودزاده همچنین اعلام کرد:

نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک چگونه است؟
مالیات بر خانه های لوکس

اگر اطلاعات اشتباه وارد سامانه املاک شود، دو برابر این میزان مالیات به‌عنوان جریمه در نظر گرفته می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، فایده این قانون را به صرفه نبودن نگهداری خانه هالی دانست و گفت تاکنون بیش از 17 میلیون خانه خالی شناسایی شده است. او همچنین گفت برای واحدهای بدون سند ملکی نیز تدابیری اندیشیده شده و هدف از نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک به کار انداختن سرمایه های ساکن و شناسنامه دار شدن بازار صرف مسکن است.

او همچنین اعلام کرد با اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، مالک ملک خالی در طول 10 سال برابر کل قیمت واحد مسکونی مالیات خواهد پرداخت. قانون مالیات بر خانه های خالی از سال 94 تصویب شده و سامانه املاک و اسکان قرار بود تا پایان بهمن 94 آماده شود، ولی این سامانه تا 29 بهمن 98 رونمایی نشد. در ادامه به نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک خواهیم پرداخت.

سامانه املاک و اسکان چیست ؟

نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک چگونه است؟
مالیات بر خانه های لوکس

یکی از مباحث داغ چند سال اخیر در بازار مسکن همواره مربوط به وضع مالیات خانه های خالی بوده است. در این راستا و برای مقابله با این وضعیت طرحی به عنوان سامانه ملی املاک و اسکان در آبان ماه سال 94 در مجلس شورای اسلامی مطرح و نهایتا به تصویب نمایندگان ملت رسید.

در این سامانه قابلیت شناسایی مالکان حقیقی و حقوقی و تعداد خانه های خالی بر اساس کد ملی افراد وجود دارد. در واقع این سامانه الاعات جامعی از وضعیت ملک، شامل نوع کاربری، آدرس، موقعیت ملک و خالی بودن یا نبودن را به کاربر می دهد. در پی موافقت مجلس با این طرح، سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت اطلاعات لازم برای راه اندازی این سامانه با رعایت طبقه بندی اطلاعات شد.

نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک

سامانه ملی املاک و اسکان کشور در راستای ثبت و درج خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده است. نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک بدین شرح است که ابتدا باید با کلیک بر روی لینک مربوطه به صفحه اصلی این سایت بروید.

در اینجا برای ورود شما باید با استفاده از کد ملی و شماره تلفن همراهی متعلق به همراه کد ملی وارد سامانه شوید. در ادامه شما با تکیه بر راهنمایی های سامانه می توانید به ساده ترین حالت اطلاعات مالکیت، سکونت و یا اجاره نشینی خود را وارد کنید.

در صورتی که در سامانه املاکی متعلق به شما درج شده که تحت مالکیت تان نیست، با استفاده از گزینه این ملک متعلق به من نمی باشد می توانید اقدام به حذف آنها از لیست مالکیت خود کنید.

نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک چگونه است؟
مالیات بر خانه های لوکس

اگر ملی را پیش از این فروخته اید و همچنان به عنوان ملک شما ثبت شده با گزینه کل ملک را واگذار کرده ام اقدام کنید. و در ادامه نسبت به ثبت اطلاعات لازم اقدام کنید.

به همین ترتیب بعضا پیش می آید که در قسما املاک، اطلاعات یک ملک دوبار تکرار شده است. در اینجا به انتخاب خود برای یکی از موارد گزینه این ملک متعلق به من نمی باشد را انتخاب کنید و در صورتی که بخشی از اطلاعات ملک نادرست یا ناقص است، اطلاعات آن را از طریق قسمت تعیین تکلیف تصحیح کنید. همچنین در صورتی که کاربری املاک به درستی صبت نشده باشد، از بخش اطلاعات ملک می توانید نسبت به تصحیح اطلاعات مبادرت ورزید.

در صورتی که شما مالک خانه هستید، ولی خانه خالی نیست و به اجاره داده شده، بعد از قسمت تعیین تکلیف ملک و انتخاب گزینه من مالک هستم، در ورود اطلاعات ملکی، گزینه شخص دیگری ساکن است را وارد کنید. برای ثبت اطلاعات مالکیت زمین، نوع ملک را به زمین تغییر داده و اطلاعات لازم را وارد کنید.

فارغ از تمام این موارد دقت کنید که بعد از ثبت نهایی اطلاعات امکان هیچگونه ویرایشی وجود ندارد، پس در وارد کردن اطلاعات به اندازه کافی دقت به خرج دهید.

برخی سوالات متداول درباره نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک:

منظور از اقامتگاه اصلی و فرعی چیست؟

اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می کنید و اقامتگاه فرعی اقامتگاه دوم خانواده شماست.

وارد سامانه که می شوم فهرست املاک را به من نشان نمی دهد. علت چیست؟

لطفا ابتدا اقامتگاه اصلی خود را ثبت نمایید، سپس فهرست املاک شما قابل مشاهده خواهد بود.

مشخصات یکی از املاکم در سامانه نیست. چه کار کنم؟

در این حالت در قسمت املاک تحت مالکیت روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

یکی از املاکم را در تعیین تکلیف به طور اشتباهی متعلق به من نمی باشد زدم. چگونه آن را برگردانم؟

در قسمت املاک تحت مالکیت روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

وضعیت سکونت ملکم تغییر کرده است. برای ثبت آن چه کار کنم؟

در قسمت املاک تحت مالکیت در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کرده و وضعیت جدید سکونت ملک خود را ثبت نمایید.

ساکنان دیگر اقامتگاه خودم را چگونه ثبت نمایم؟

در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه مورد نظر، روی گزینه ساکنین کلیک کرده و مشخصات دیگر ساکنان اقامتگاه خود را ثبت نمایید.

سامانه ملی املاک و اسکان چه تاثیری روی بازار مسکن می­‌گذارد؟

یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس در ارتباط با تاثیر مالیات خانه های خالی بر بازار اذعان داشتند که امید می رود راهکاری برای جلوگیری از احتکار در بازار مسکن باشد. به علاوه این راهکار در کشورهای پیشرفته جواب داده و تاثیر مثبتی روی بازار مسکن داشته است.

نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک چگونه است؟
مالیات بر خانه های لوکس

وزیر راه نیز درباره این سامانه گفته، هدف از راه اندازی آن این است که سوداگری در بخش مسکن مهار شود تا سرمایه در گردش برای تولید و عرضه مسکن صدمه نبیند. او افزود:

دریافت مالیات اقدامی ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود. یکی از مهم­ترین و موثرترین ابزار­ها برای تنظیم بازار و مقابله با تقاضای سوداگرانه در بخش مسکن، وضع مالیات بر خانه ­­های خالی است. این نوع مالیات با افزایش هزینه خالی نگه داشتن واحد­های مسکونی، انگیزه ­های سوداگرانه مالکان مسکن خالی را کاهش می­دهد.

دریافت مالیات از واحدهای خالی عاملی می شود که صاحبان ملک به فکر فروش یا اجاره املاک بیفتند، این موضوع به نوبه خود در به تعادل رسیدن وضعیت عرضه و تقاضا به طور مستقیم و بر قیمت املاک به طور غیر مستقیم موثر خواهد بود.

نگرانی‌ها درباره سامانه ملی املاک و اسکان

در این وضعیت بسیاری از کارشناسان نگران این هستند که مالیات بر دوش مستاجران باشد. در این باره حجت الاسلام نیک بین اظهار داشته:

سیاست مالیات بر خانه­ های خالی به نحوی طراحی شده است که بازار را تنظیم کند. همچنین افراد تمایلی برای خالی نگه داشتن واحد مسکونی نداشته باشند. در زمان اعلام این مالیات اگر مالک خانه را اجاره دهد یا بفروشد مالیات به آن­ها اختصاص نمی یابد. همچنین مستاجران باید آگاه باشند که زیر بار این هزینه نروند. همچنین ایشان ابراز امیدواری کردند که در صورتی که این قانون به خوبی اصلاح شود، روی اجاره بها تاثیر مثبت می­گذارد و باعث کاهش اجاره بها می­شود.

البته اعلام شده که پس از شناسایی واحدهای خالی از سکنه به مالکان 6 ماه فرصت داده می شود. مالکان در این مدت این فرصت را دارند که خانه را یا اجاره داده یا بفروشند. به علاوه در صورتی که نیاز به تعمیرات یا بازسازی باشد آنرا به حالت مطلوب برسانند. اما پس از این مدت به خانه های خالی از سکنه مالیات تعلق می گیرد.

علاوه بر این به نظر می رسد خانه هایی که تنها برای بازه هایی از سال خالی هستند و مثلا برای تعطیلات یا اقامتگاه دوم در نظر گرفته شده باشند، مشمول این طرح نخواهند بود. البته این موضوع در دست بررسی بیشتر است و در صورتی که تعداد این خانه ها بسیار بالا باشد، مالیاتی نیز برای آنها در نظرگرفته می شود. در پایان توصیه می شود نگاهی به پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 داشته باشید. همچنین اطلاعاتی جامع از مالیات در سال 1400 ضروری به نظر می رسد.

علاوه بر این برای یک سرمایه گذاری موفق در سال 1400 باید بهترین سرمایه گذاری 1400 را بشناسید. بر همین اساس توصیه می کنیم نگاهی به سود بانکی در سال 1400، بهترین مشاغل سال 1400 و استخدامی های سال 1400 داشته باشید. به علاوه در نظر داشتن پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 و بهترین سهام برای خرید در سال 1400 خالی از لطف نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نحوه ثبت محل سکونت در سامانه املاک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر