;
coinex

حذف کنکور 1401 ؛ از شایعه تا واقعیت حذف کنکور با بررسی آخرین اخبار و اطلاعیه ها

حالا چند سالی هست که اخبار و شایعات پیرامون وضعیت کنکور و حذف آزمون سراسری جریان دارد. حالا بار دیگر این شایعات حول محور حذف کنکور 1401 جریان یافته است.

مدت مدیدی است که کارشناسان آموزش و حتی بسیاری از مقامات رسمی و مسئول نسبت به عدم رعایت عدالت در کنکور و نامناسب بودن آن برای گزینش دانشجویان در مقطع آموزش عالی تاکید دارند. حالا چند سالی هست که هربار در بازه ای از زمان صحبت هایی مبنی بر حذف کنکور و جایگزین کردن شیوه های دیگر برای پذیرش دانشجو مطرح می شود.

اما با این وجود هر ساله و با شایعاتی که مطرح می شود، همواره کنکور برگزار می شود و حتی در سال گذشته و با شیوع پاندمی کرونا که بسیاری از فعالیت ها به حالت تعلیق درآمده بود، باز شاهد برگزاری کنکور به شیوه حضوری بودیم. با این شرایط بالطبع مشخص است که کنکور و مسئله حذف آن به هیچ وجه امر ساده ای نیست و چنین کاری به سادگی میسر نخواهد شد.

حالا اما به مانند هر سال که شایعاتی و اخبار کنکور پیگیری می شود، از الان شاهد انتشار اخباری مبنی بر برنامه ها برای حذف کنکور 1401 و یا تغییر شیوه برگزاری کنکور هستیم. اما این برنامه ها چقدر واقع بینانه هستند؟ این اخبار چقدر معتبرند و آیا واقعا باید منتظر حذف کنکور 1401 باشیم؟ برای بررسی هرچه بیشتر این موضوع تا پایان با ما همراه باشید.

حذف کنکور 1401

از شایعه تا واقعیت

بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران و حتی مسئولان نهادهای رسمی متولی آموزش معتقدند که در کشور چیزی به نام مافیای کنکور یا سودجویانی که از کنکور درآمد هنگفتی کسب می کنند مانع از حذف کنکور خواهند شد. حتی برخی کارشناسان می گویند با حذف کنکور از یک سو فلسفه وجودی سازمان سنجش زیر سوال می رود و از سوی دیگر شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان این سازمان که از این محل درآمد دارد از بین می رود. در همین رابطه چنی پیش مهدی نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این باره گفت:

کنکور به صنعت تبدیل شده و مافیای کنکور در کشور شکل گرفته است و سودجویان حاضر نیستند از سود هنگفتی که از این طریق نصیب‌شان می‌شود به سادگی چشم‌پوشی کنند.

در اواخر سال گذشته بود که مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از برنامه های خانه ملت برای حذف کنکور در سال های آینده خبر داد. این اولین نقطه عطفی بود که ایده حذف کنکور در سال 1401 را قوت بخشید.

حذف کنکور 1401 ؛ از شایعه تا واقعیت حذف کنکور با بررسی آخرین اخبار و اطلاعیه ها
حذف کنکور سال 1401

اسماعیلی ضمن گفتگو با یکی از خبرگزاری ها درباره حذف کنکور 1401 گفته بود که یکی از دغدغه های اساسی که نه فقط از سوی دانش آموزان بلکه از سوی اولیا ایشان نیز منعکس می شود، موضوع کنکور حساسیت بیش از حد آن است. استرس و نگرانی هایی که اولیا از بابت کنکور دانش آموز خود دارند و همچنین نگرانی از بابت آینده تحصیلی فرزند، همواره قابل توجه بوده و هست. او ضمن بحث از فکر حذف کنکور سراسری 1401 ادامه داد:

یکی از اولویت‌های ما در کمیسیون آموزش این بوده که به نوعی بتوانیم در چند سال آینده توسط مجلس یازدهم کنکور را ساماندهی کنیم و حتی حذف کنکور را شاهد باشیم. درواقع این موضوع یکی از اولویت‌های مهم کمیسیون آموزش است.

اسماعیلی همچنین ابراز امیدواری کرد که با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی حرکت به سمت این هدف یعنی حذف کنکور 1401 ساده تر و دست یافتنی تر باشد و گفت این یکی از مهمترین برنامه های کمیسیون آموزش مجلس یازدهم است که امیدوار است بتوانند آنرا عملی کنند.

حذف کنکور 1401 : قضیه چقدر جدی است؟

سیاست حذف کنکور سراسری 1401 و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی نه فقط برای سال جدید که همواره مسئله ای چالش برانگیز و حساس بوده است و ذهن بسیاری از داوطلبان را همواره به خود مشغول داشته است. در این میان بالطبع برخی از اساسی ترین سوالات از این قرار است که آیا شاهد حذف کنکور سراسری 1401 خواهیم بود؟ برای حذف کنکور در سال 1401 چه اقداماتی انجام شده است؟ در ادامه این جستار ضمن بحث از این موضوع به شرایط و امکان حذف کنکور سراسری 1401 میپردازیم و به علاوه در بخش پایانی به راهکارهای جایگزین حذف کنکور سراسری 1401 اشاره خواهیم کرد.

حذف کنکور 1401 ؛ از شایعه تا واقعیت حذف کنکور با بررسی آخرین اخبار و اطلاعیه ها
حذف کنکور سال 1401

تلاش ها برای حذف کنکور در سال 1401 در واقع برای کاهش استرس داوطلبان، خانواده های آن‌ ها، ارتقای کیفیت آموزش و سنجش توانمندی متقاضیان بوده است که چند سالی است به طور جدی مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفته است. با این وجود و علی رغم برگزاری جلسات بسیار و رایزنی های زیاد، هنوز موضوع حذف کنکور در سال 1401 به صورت قطعی صورت نگرفته و همچنان این ماراتن بزرگ کنکور سراسری برای تعیین صلاحیت دانشجویان دانشگاه های بزرگ و رشته های مهم و پرطرفدار برگزار می شود.

مطابق گفته وزیر علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین برنامه‌ای است تا مدل جدیدی از آزمون را برای سال 1401 داشته باشیم. تلاش براین است که در سال 1401، شیوه جدید برگزاری آزمون معرفی شود. اگر تا پایان تابستان 1400 طرح ساماندهی کنکور سراسری به نتیجه برسد، اطلاع رسانی های لازم در این خصوص از جانب سازمان سنجش انجام خواهد شد.

سازمان سنجش با ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور سراسری در اجرای قانون حذف کنکور به خوبی عمل کرده و در حال حاضر رقابت بر سر رشته های پرطرفدار است، چراکه در سایر رشته ها، همه داوطلبان می توانند به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند. اما آیا شاهد حذف کنکور سراسری 1401 برای رشته های پرطرفدار خواهیم بود؟

حذف کنکور 1401 ؛ از شایعه تا واقعیت حذف کنکور با بررسی آخرین اخبار و اطلاعیه ها

در حال حاضر تاثیر معدل در کنکور سراسری یکی از ملاک های پذیرش داوطلبان آزمون سراسری است و هر ساله تغییراتی در نحوه اجرای آن در نظر گرفته می شود. اما آنطور که مشخص است حذف کنکور سراسری 1401 به یکباره ممکن نیست و به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی تمامی طرح های پیشنهادی حذف کنکور در سال 1401 به دنبال جایگزین قابل اعتماد برای کنکور می باشد. و در صورت تصویب هر یک از لوایح مربوط به حذف کنکور در سال 1401، اطلاع رسانی های لازمه انجام خواهد شد.

به دنبال اخبار داغ حذف کنکور سراسری شاهد ارائه لایحه ای جهت ایجاد اصلاح و تغییرات در سهمیه های کنکور سراسری تحت عنوان لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور به دولت بودیم. طبق این لایحه تعدای از سهمیه ها حذف و تعدادی از سهمیه ها با یکدیگر ادغام می گردند. هم چنین نحوه تاثیر سهمیه ها مقداری متفاوت شده است.

وعده وزیر علوم : امیدواری به تغییرات و حذف کنکور 1401

حذف کنکور 1401 ؛ از شایعه تا واقعیت حذف کنکور با بررسی آخرین اخبار و اطلاعیه ها
حذف کنکور سال 1401

اندک مدتی پس از این موضوع بود که متولی مستقیم امر آموزش عالی یعنی وزیر علوم نیز در حاشیه نشستی که در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت تغییر یا حذف کنکور 1401 گفت:

تغییر در روش برگزاری کنکور در برنامه ها وجود دارد و کار کارشناسی آن در وزارت علوم انجام شده است.در این زمینه لایحه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده است و چندین جلسه مرتبط در ستاد نقشه جامع علمی کشور و شورای اسلامی شدن دانشگاه ها برگزار شد و هم اکنون اقدامات کارشناسی روی برخی از بندهای این لایحه ادامه دارد.

او همچنین با تاکید بر اینکه بیش از 85 درصد رشته ها بر اساس بررسی سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند گفت که در حال حاضر مسئله اصلی آن 15 درصد باقی مانده است که داوطلبان زیادی نیز دارد و حدود 60 درصد از داوطلبان کنکور در خواهان این 15 درصد هستند. وزیر علوم همچنین درباره تغییرات و حذف کنکور 1401 افزود:

چون رقابت فشرده است باید کار دقیق تری صورت گیرد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اعلام کرد که امیدوار به تغییر کنکور در سال 1401 است و وزارت علوم هم از این اقدام استقبال می کند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره دسترسی دانشجویان به پایان نامه های ایرانداک گفت که در برداشتی که از قانون مقابله با تقلب و تهیه آثار علمی وجود دارد اختلافاتی ایجاد شده است. سازمان بازرسی استنباط خود را اعلام کرده و دانشگاه ها و ایرانداک نیز بر اساس وظیفه همیشگی خود تصور می کند برداشت سازمان بازرسی مانعی در راه ارائه سریع خدمت است. او همچین تاکید کرد که این مسئله در حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم و مدیریت ایرانداک در حال پیگیری است.

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که اگر چنین اتفاقی نیز نیفتند امکان اصلاح آیین نامه اجرایی وجود دارد و این در صورتی است که به این نتیجه برسیم که از نظر اجرایی چه چیزی صحیح است. اگر موضوع با هم فکری و استنباط مشترک حل شد چه بهتر، وگرنه اصلاحاتی در بندها و تبصره های آیین نامه اجرایی قانون مقابله با تقلب صورت خواهد گرفت.

وزیر علوم همچنین با تاکید بر اینکه تلاش بر این است که همخوانی و سازگاری فارغ التحصیلان با بخش های فعال اقتصادی و صنعتی بالاتر برود گفت:

در بخش کشاورزی شاهد گسترش گلخانه‌ های پیشرفته هستیم و بخش زیادی از دانش آموختگان فنی مهندسی و کامپیوتر در این گلخانه‌ها به کار گرفته می‌شوند، بدون اینکه‌نیاز به دانش آموخته کشاورزی باشد. چرا که براساس فناوری کار را جلو می‌برند. در واقع یکی از آفت‌های اقتصاد ما بحث واردات است و اگر جلوی واردات بی رویه گرفته شود، کمتر از ۱۰ سال فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاه‌های ما پیشرفته‌ترین صنایع را علم خواهند کرد.

غلامی در ادامه بحث خود از حذف کنکور 1401 با تاکید بر اینکه یکی از آفت های فعلی نظام آموزش عالی کشور، گسترش کمی و مطالعه شده آموزش عالی است گفت که این موضوع و رفع آن نیاز به بازنگری در سیاست ها دارد. بر همین اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1394 تحت عنوان ساماندهی و آمایش آموزش عالی به تصویب رسیده است که از اهداف آن حذف کنکور در سال 1401 یا در سال های بعد از آن است.. پس از آن نیز بلافاصله در وزارت علوم گروه های کارشناسی تشکیل شده و بیش از یکسال بر روی طرح کار شده است. او در ادامه گفت که این طرح مجددا به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و تایید شده است و در نهایت برای اجرا به همه نهادها ابلاغ شده است. او ادامه داد:

 ما از هر مؤسسه‌ای برنامه می‌خواستیم می‌گفتند می‌خواهیم دانشگاه تهران بشویم، اما مگر چند دانشگاه تهران نیاز داریم؟

وزیر علوم همچنین فارغ از بحث حذف کنکور 1401 و در اشاره به طرح ساماندهی موسسات و دانشگاه ها گفت:

ما قرار نیست چند ده هیأت علمی را در یک نقطه جا کنیم اما برای کیفی سازی از تشکیل مؤسسات ضعیف جلوگیری می‌کنیم و آن‌ها را به دانشگاه‌های بزرگ استان یا شهرشان وصل می‌کنیم. ما دانشگاهی داریم که فقط ۵ هیأت علمی دارد و اسمش را هم گذاشتند دانشگاه. گفتن این موضوع برای من به عنوان وزیر شرم اور است. در واکنش به الحاق این مؤسسه برخی مسولان ابن گونه القا می کنند که می‌خواهند دانشگاه شهر ما را تعطیل کنند.

غلامی وعده داد که برای رفع این مشکلات تدابیر جدی وجود دارد و هدف از این کار تقویت این مراکز است و این موسسات در آینده و هر زمانی که از نظر کارشناسی مورد تایید قرار بگیرند می توانند به طر مستقل کار کنند و مانعی بر راه آن ها وجود نخواهد داشت. وزیر علوم درباره حذف کنکور 1401 ادامه داد:

بعضا در بعضی موارد ورودهایی در اجرای طرح ساماندهی می‌شود که اذهان مردم را دچار تشویش می‌کند که گروهی آمدند که دانشگاه‌های ما را تعطیل کنند. در حالی که هیچ واحدی در بخش دولتی تعطیل نشده است و تعطیلی جزو برنامه ها نیست. البته مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی تعطیل شدند مگر آن‌هایی که در تاسیسشان قانون وجود داشته است‌.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره همسان سازی  حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها نیز تاکید کرد که اختلاف نظرهایی در حقوق این همکاران بین دو وزارت علو م و بهداشت وجود دارد و تلاش بر این است که به دلیل دولتی بودن هر دو مجموعه، حقوق اعضای هیات علمی همسان سازی شود. او در این باره گفت:

البته منظور ما همسان سازی با حقوق هیات علمی هایی که کار بالینی یا جراحی انجام می دهند نبود. بنابراین قرار بر این شد در بودجه ۱۴۰۰ این امر دیده شود امیدواریم بتوانیم همسان سازی حقوق را از سال آینده اجرایی کنیم.

راهکارهای جایگزین در صورت حذف کنکور 1401

حذف کنکور 1401 ؛ از شایعه تا واقعیت حذف کنکور با بررسی آخرین اخبار و اطلاعیه ها

در جلسات مختلفی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در راستای حذف کنکور سال 1401 برگزار شده است، راهکارهای جایگزینی برای بعد از حذف کنکور سال 1401 مطرح شده است. در این بخش به بررسی این راهکارهای جایگزین می پردازیم.

برگزاری کنکور سراسری به صورت ترکیبی

یکی از مهمترین ایده های جایگزین برای حذف کنکور سال 1401 برگزاری کنکور سراسری به صورت ترکیبی است. در این شیوه یک آزمون عمومی از کل داوطلبان با اعتبار دوساله گرفته می شود. در کنار این آزمون، نمرات دانش آموزان در دوره متوسطه دوم نیز ملاک قرار خواهد گرفت.

بر این اساس، وزارت آموزش و پرورش باید بتواند امنیت امتحانات را ارتقا دهد تا وزارت علوم به عنوان پذیره دانشجو، شاخص های مطمئن و قابل اعتمادی داشته باشد و از آن ها به عنوان معیاری برای داوطلبان کنکور استفاده کند. برای دستیابی به این شاخص ها، سابقه تحصیلی دانش آموزان باید سه سال در قالب امتحانات نهایی ارزیابی شود تا به نتیجه قابل قبولی برسیم.

جدا کردن آموزش از سنجش و پذیرش

در شرایط فعلی، مجری برگزاری کنکور سراسری، سازمان سنجش می باشد و دانشگاه نقشی در گزینش دانشجو ندارد. با حذف کنکور سراسری هر دانشگاه ناگزیر به برگزاری آزمون ورودی است تا گزینش بر اساس معیار مشخصی صورت پذیرید. در این شرایط امکان شرکت داوطلبان در آزمون ورودی چند دانشگاه نیز وجود خواهد داشت.

برگزاری چند کنکور در طی سال

این طرح از پیشنهاد برگزار شدن حداقل 4 بار آزمون سراسری در طول سال خبر می دهد و ایده مذکور در جهت کاهش فشار و استرس روانی برای داوطلب تقدیم مجلس شده است. اما تا کنون در خصوص تصویب یا عدم تصویب این لایحه صحبتی نشده است.

استناد به سوابق تحصیلی، معدل کتبی و امتحانات نهایی دانش آموزان

برای استناد به نمرات نهایی دانش آموزان پیشنهاد شده تا در سه سال آخر تحصیل دانش آموزان، امتحانات استاندارد و نهایی برگزار شود تا داوطلبان بر اساس نمراتی که در این سه سال کسب می کنند برای پذیرش دانشگاه ها اقدام کنند.

پیش از این در تکراتو در ارتباط با کنکور سال 1401 به معرفی بهترین منابع کنکور 1401 پرداخته بودیم. بالطبع آشنایی با بهترین اساتید کنکور 1401 نیز بی فایده نخواهد بود. فارغ از این ها تاریخ دقیق برگزاری همه کنکورهای 1401 را نیز ببینید.

در اینجا و در ارتباط با سال 1400 برای شما برخی توصیه ها داریم که کسب اطلاعاتی درباره هر یک از آنها می تواند برای هر فردی مهم باشد. در صورتی که به فکر اطلاع از وضعیت انواع وام در سال جدید هستید توصیه ما مطالعه وام ازدواج 1400، وام فوری در سال 1400، وام دانشجویی 1400 و وام بازنشستگان 1400 است.

به علاوه اگر از کمبود معلم در سال 1400 اطلاع داشته باشید، ممکن است اولویت های انتخاب رشته برایتان تغییر کند. به علاوه در شرایط فعلی یک دغدغه مهم دانش آموزان، دانشجویان و اولیا احتمال بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 و بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 است که پیش از این به آن پرداخته بودیم.

همجنین مسائلی چون کاندیداهای ریاست جمهوری 1400، پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400 و ساعت کار متروی تهران 1400 برای هرکسی جالب توجه است. به علاوه کسب اطلاعاتی از عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400، نرخ دیه سال 1400 و ایران سال 1400 را به شما توصیه می کنیم. درضمن تا ماه رمضان آغاز نشده نگاهی به اینترنت رایگان رمضان 1400 داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص حذف کنکور سال 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    حذف کنکوربه معنای واگذاری آینده کشوربه دزدزادگان،قاچاقچی زادگان ویاهرصاحب دولت دیگری است که بتواندبنحوی دل مدیرومعلم مدرسه رابست آورد.

    پاسخ